Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tips en/of advies gevraagd lichtgewicht tent - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

tips en/of advies gevraagd lichtgewicht tent

...vervolg van mijn vorige lap tekst (-:

Inmiddels weer het weekend(je) achter de rug met de tent. Ben er steeds meer tevreden over! Het opzetten is echt een fluitje van een cent nu ik weet wat ik eerst fout deed. Heb eigenlijk weinig meer toe te voegen, behalve een paar foto's van mijn tent, zie hier.

Kleine toevoeging is nog dat de tent perfect in mn bak past, maar dan wel in een stuffzak, die je aan kan snoeren (pakketje van ~35x15). Ook iets wat ik nog ga doen is een touwtje spannen in de tent, als waslijn, er zitten lusjes die ik daarvoor kan gebruiken.

Al met al voor mij een uitstekende keuze gemaakt qua tent!
Na lang wikken en wegen, overnachtingen in kampeerwinkels, eindeloos vergelijken, alle woorden m.b.t. tenten te hebben ingevoerd in de zoekmachine van google, vele winkels voor een tweede keer bezocht te hebben, om sommige tentjes wel 77 keer heen gelopen, vele emmers koud water over tenten hebben mogen gooien ben ik nu overgegaan tot het kopen van de Eureka Zeus 2-EXO.

http://www.eurekaeurope.com/nl/tents.ph ... &product=2

Ook las ik positieve ervaringen over dit merk op:

http://www.hiking-site.nl/materialen_er ... tenten.php

Ik had ook geen haast, uiteraard is mijn keus persoonlijk.

Voor de rest wilde ik niet te veel geld uitgeven omdat alle tenten kapot kunnen gaan en ik ook meestal een pechvogel ben met duurdere spullen, nu dus maar een beetje de middenweg gekozen. Eigenlijk is deze tent behoorlijk goedkoop met z'n 169 Euro.-

Mijn ervaringen zullen nog volgen.....

Prima tent, ik heb deze tent ook en ben zéér tevreden!

Fietsen - tent opzetten - slapen - en weer verder fietsen daar is deze tent dan ook zeer geschikt voor.

nog enkele mogelijkheden:

Ramble Ogre Thumb (2650gr- 2pers)
Salewa Micra (2300gr- 2pers) : deze heb ik zelf en ben er wel content van...
MSR Zoid 1-2

Dit zijn allen tentjes van onder de 200 euro denk ik.

Voor duurdere tentjes zou ik Hilleberg of Helsport kiezen...
Heeft iemand ervaring met de Birdland ellips Tr??
gr Jan

Ik heb in '97 een The North Face Tadpole gekocht. Prima lichtgewicht 1,5 persoons tentje met een stevig grondzeil. (Leuk zo'n tentje met een heel dun grondzeil, lekker licht, maar het gewicht van een extra onderlegger moet je natuurlijk ook meerekenen.) Mooie groene kleur zodat hij niet opvalt bij wildkamperen. Tentje is een tijd uit de handel geweest vanwege vernieuwingen bij TNF, maar inmiddels is het tentje weer terug omdat het zo populair was.

Ach ja, er zijn zoveel tenten. Dat maakt de keus niet makkelijker.

Groeten,

Richard

Ik schreef al eerder dat ik ook de Eureka Zeus 2-EXO heb en zeer tevreden ben, ook het grondzeil is stevig ondanks het lichtgewicht materiaal. Ik hoef dus ook géén extra grondzeil mee te nemen. Maak je hier dus maar niet druk om.

Prima tent!

Nou Laagrijder, ik maak me heus nergens druk om. Zoals ik al zei er zijn vele goeie tenten. Het is dus maar net wat je wil. En ik vindt het alleen jammer als je 1000 euro neerlegt voor een goeie lichtgewicht tent, maar je moet nog een (zwaar of niet) grondzeil extra meenemen. In de vele testen die je bijvoorbeeld in de Op Pad ziet merk je dat het grondzeil toch vaak een zwakke plek is. En als je dan kunt kiezen tussen 2 even goeie tenten, dan zou ik die met het betere grondzeil kiezen.

Richard

Richard,

Dat extra grondzeil, ook wel footprint of tentluier genoemd, gebruik ik altijd en dat heeft niets te maken met de kwaliteit van het vaste grondzeil, de tentbodem.
Ik doe dat om te voorkomen dat eventueel over het hoofd geziene takjes, scherpe voorwerpen e.d., mijn tent beschadigen. Bovendien zit het grondzeil van mijn tentje bij natte omstandigheden niet onder de modder.
Die tentluier (netjes op maat gemaakt, net iets kleiner dan het vaste grondzeil, maar wel de voortent bedekt) gaat in een apart waterdicht zakje. Samen weegt dat precies 295 gram, maar bespaart me een hoop werk en ellende.
Alles bij elkaar weegt mijn tentje (Robens Cloud 2) met de zakken, 2 setjes haringen (voor zachte en harde ondergrond) en scheerlijnen 2470 gram. Tel daar die 295 gram bij op, dan weegt mijn complete kasteeltje 2765 gram (droog gewogen).
Ik denk echt dat die 295 gram extra opweegt tegen de nadelen die niet gebruiken van een tentluier oplevert.

Overigens is het zeer belangrijk je tentluier iets kleiner te maken dan het grondzeil van je tent, want als er water tussen tentluier en grondzeil komt heb je geheid een probleem: Je vaste grondzeil, hoe goed (en duur) ook lekt op drukpunten geheid eerder door dan je tentluier, die 100% waterdicht is.
Let hier ook op bij de door fabrikanten geleverde footprints :!:

Fijn te zien dat iedereen op scherp staat, er wordt flink gereageerd op elkaar en zodoende komen er weer steeds nieuwe weetjes en tips aan het licht.

Ga zo door! en bedankt!

Robert lllllll

Dick Schuurman schreef:Overigens is het zeer belangrijk je tentluier iets kleiner te maken dan het grondzeil van je tent, want als er water tussen tentluier en grondzeil komt heb je geheid een probleem: Je vaste grondzeil, hoe goed (en duur) ook lekt op drukpunten geheid eerder door dan je tentluier, die 100% waterdicht is.
Hoi,
Omdat een tentluier waterdicht is (en blijft) zou je dus ook het grondzeil van de tent af kunnen knippen en een tentluider eronder naaien?
Anders geformuleerd: waarom zijn grondzeilen niet waterdicht?
Groeten, Leon

Afgelopen week heb ik in Zeeland mijn nieuwe lichtgewicht-tent genaamd Eureka Zeus 2-EXO opgezet in enkele minuten. Ik stond versteld van de snelheid en simpelheid. Als je een wedstrijd uitschrijft wie het snelst deze tent kan opzetten zullen er beslist mensen zijn die binnen de minuut klaar zijn.

Deze tent voldoet verder prima en ik ben dan ook zeer tevreden, ik verwijs nogmaals naar deze tent:

http://www.eurekaeurope.com/nl/tents.ph ... &product=2

Ervaringen met dit merk:

http://www.hiking-site.nl/materialen_er ... tenten.php

Dick Schuurman schreef:Je vaste grondzeil, hoe goed (en duur) ook lekt op drukpunten geheid eerder door dan je tentluier, die 100% waterdicht is.
Ik heb hier toch geen negatieve ervaringen mee: sinds 1983 ben ik gebruiker van diverse Erdman Schmidt tenten (Mier, Lieveheersbeestje en Wespennest) en heb hierin diverse malen geslapen alsof ik op een waterbed lag, kortom midden in een plas water, zonder tentluier. Lekken? Nee...

Dus m.i. betekent water tussen grondzeil en tentluier niet automatisch dat je grondzeil doorslaat.

Afgelopen zaterdag heb ik ook de tent van Eureka gekocht, de Eureka Zeus 2-EXO. Ik heb de tent zondag in de tuin opgezet en sta inderdaad versteld van de simpelheid en snelheid waarmee dit ging.

Bedankt voor de tip dus Robert lllllll, ik ben dolblij met deze tent.

Om te beginnen even een reactie mijnerzijds op de opmerking van Wim: ik zei dus niet dat water tussen grondzeil en tentluier automatisch betekent dat je grondzeil doorslaat. Wat ik bedoelde te zeggen is dat als er wat gaat doorslaan, het je grondzeil is en niet je tentluier. Dat risico kun je dus voorkomen of verkleinen door je tentluier iets kleiner te nemen dan je grondzeil. :idea:

Verder nog het volgende: Ik kan me heel goed voorstellen dat Robert en fietsavonturier enthousiast zijn over hun nieuwe tentje, maar ik verwonder me een beetje over het feit dat Robert schrijft: "Deze tent voldoet verder prima en ik ben dan ook zeer tevreden, ik verwijs nogmaals naar deze tent:", waarna hij linkt naar de site van Eureka (let daar eens op de materiaalspecificaties, vooral van de bodem!!) en ervaringen met dit merk op de hiking site. Het lijkt wat erg veel op een reclame spotje.......
Ten eerste: bij de ervaringen met Eureka tenten op de hiking site komt de Zeus 2-EXO helemaal niet voor :oops: Enne.... verschillende typen van 1 merk willen nog wel eens iets verschillen :wink:
Ten tweede: Roepen dat een tent verder prima voldoet en dat je zeer tevreden bent als je een tent net hebt gekocht...... :oops:
Ik durf na 1 seizoen (intensief) gebruik van mijn tent wel te zeggen dat mijn Robens Cloud 2 gelukkig een goede aankoop lijkt te zijn, ondanks dat er ook een paar (voor de aankoop afgewogen) nadeeltjes aan dit tentje zitten. Zie mijn ervaringen, onlangs geplaatst op de hiking site.

hierbij een reaktie op jouw berichtje (Dick Schuurman):

Op een forum over voorbereiding van fietstochten en aan verwante zaken zoals materiaal, kleding, etc. ontkom je niet aan het noemen van merken, links, etc. Zonder deze zaken te noemen zal dit forum niet werken. In zo goed als bijna ieder bericht op dit forum over voorbereiding zul je dan ook merken, links, etc, tegenkomen.

Ik heb mijn nieuwe tentje een week(Zeeuwse kust) intensief gebruikt samen met mijn hond zonder extra grondzeil en heb ook nog behoorlijk wat regenbuien en wind gehad en lag daadwerkelijk in het water met mijn tentje, en ja....de tent is nog heel. Hoe de tent over een jaar is na intensief gebruik maak ik me nu nog niet druk, ik bekijk alles positief anders kan ik beter in hotels gaan overnachten want de duurste tenten slijten ook en kunnen ook kapot gaan, soms ook na een half jaar al is mijn ervaring.

Dat niet alle typen van een zelfde fabrikant even goed hoeven te zijn ben ik met je eens, maar als er zo goed als alleen maar positieve berichten zijn over alle type's van deze fabrikant dan durf ik wel het risico te nemen om een tent van deze fabrikant te kopen en zeker als de service en de prijs mij bevallen.

Verder heb je het over het materiaal van deze tent, tja het is maar net wat je gaat doen met je tentje. Is ook erg persoonlijk voor iedereen m.b.t. gewicht, klimaat, etc.

de groeten!

nikopaul schreef:Ben erg tevreden over mijn een persoons Hilleberg Akto.
Licht, ingepakt klein, snel, stormvast, net ruim genoeg. Goede ventilatie. Luifeltje net groot genoeg voor de fietstassen. Spartaans na een week regen maar heel erg waterdicht. Betrouwbaar.

niko
Hallo Niko,

Ben je nog steeds tevreden over de Hilleberg Akto?

Laat het me even weten.

laagrijder schreef:Fietsen - tent opzetten - slapen - en weer verder fietsen daar is deze tent dan ook zeer geschikt voor.
Een soort wegwerptentje dus? ;)

Ralph schreef:
nikopaul schreef:Ben erg tevreden over mijn een persoons Hilleberg Akto.
Licht, ingepakt klein, snel, stormvast, net ruim genoeg. Goede ventilatie. Luifeltje net groot genoeg voor de fietstassen. Spartaans na een week regen maar heel erg waterdicht. Betrouwbaar.

niko
Hallo Niko,

Ben je nog steeds tevreden over de Hilleberg Akto?

Laat het me even weten.
Vorig jaar voor het laatst gebruikt in Nederland en Duitsland.
Met slecht weer wil je dat tie groter is.
Spartaans, te laag.
Met mooi weer is er nix aan de hand.
De tent is na ongeveer 8 weken gebuik nog tamelijk als nieuw.
Ritsen werken goed, stokken prima waterdicht etc.
Ik heb een precies op maat geknipt velletje aquafolie bij me dus het grondzeil is nog nieuw.
Nix mis mee.
Ik heb hem echt gekocht omdat ik een zo licht en ingepakt zo klein mogelijk tentje wilde hebben dat kwalitatief echt goed (dus vrij duur) is. Ik wissel campings en vrij kamperen af met goedkope hotels, kamers, chambres. Zo vakantie vierend bevalt het tentje mij prima.

Groet, niko

nikopaul schreef:
Ralph schreef:
nikopaul schreef:Ben erg tevreden over mijn een persoons Hilleberg Akto.
Licht, ingepakt klein, snel, stormvast, net ruim genoeg. Goede ventilatie. Luifeltje net groot genoeg voor de fietstassen. Spartaans na een week regen maar heel erg waterdicht. Betrouwbaar.

niko
Hallo Niko,

Ben je nog steeds tevreden over de Hilleberg Akto?

Laat het me even weten.
Vorig jaar voor het laatst gebruikt in Nederland en Duitsland.
Met slecht weer wil je dat tie groter is.
Spartaans, te laag.
Met mooi weer is er nix aan de hand.
De tent is na ongeveer 8 weken gebuik nog tamelijk als nieuw.
Ritsen werken goed, stokken prima waterdicht etc.
Ik heb een precies op maat geknipt velletje aquafolie bij me dus het grondzeil is nog nieuw.
Nix mis mee.
Ik heb hem echt gekocht omdat ik een zo licht en ingepakt zo klein mogelijk tentje wilde hebben dat kwalitatief echt goed (dus vrij duur) is. Ik wissel campings en vrij kamperen af met goedkope hotels, kamers, chambres. Zo vakantie vierend bevalt het tentje mij prima.

Groet, niko
Dank voor je snelle reactie.
Jouw eisen en gebruik van de tent komen overeen. Een geschikte tent lijkt het voor mij. Morgen ga ik de tent testen.
Waar heb je de tent en aquafolie gekocht?