Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tips en/of advies gevraagd lichtgewicht tent - Forum Wereldfietser

tips en/of advies gevraagd lichtgewicht tent

Als beginnend trekker ben ik op zoek naar een lichtgewicht éénpersoons-tent(eventueel twee-persoons) die heel éénvoudig en snel is op te zetten, en ook nog eens een leuke prijs heeft.

Zijn er website's met overjarige/oude modellen, restpartijen en/of aanbiedingen?

Waar moet ik rekening mee houden bij de aanschaf van een tent(behalve lichtgewicht)?

Vast grondzeil?
polyester?
Weersomstandigheden(met kou trek ik uiteraard wat warms aan in m'n slaapzak)?

Misschien is dit al eerder besproken? Ik ben hier nieuw.

Vriendelijke groeten, Robert.

Ben toevallig zelf ook op zoek naar een soortgelijke tent, ware het niet het voor mij wel kwaliteit mag/moet zijn.

Voor adviezen/ informatie is http://www.hiking-site.nl/materialen_tenten.php een erg goede site om te kijken. Daar heb je ook overzichten/ gebruikerservaringen ed.

Voor relatief goedkope tenten kan je bij de Kampeermarkt in Eindhoven terecht, al hebben die qua 1 persoonstenten niet veel keus. Kijk ook eens rond bij www.bever.nl, www.zwerfkei.nl of wat andere buitensportzaken, dan krijg je een aardig overzicht wat er op de markt is. Ga in ieder geval ook eens babbelen bij bv een zaak als Demmenie of de Zwerfkei, alleen al om een goed advies te krijgen over wat bij je past (afgezien van de prijs).

Qua 2e hands markt weet ik weinig te vertellen, misschien is het nuttig eens marktplaats.nl af te struinen of naar een tentenshow te gaan oid.

Onlangs bood iemand hier op dit forum een tentje te koop aan. Misschien is het wat voor je.

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=1597


Sandra
bedankt ! voor jullie info en tips.

Ik hoef ook niet de allergoedkoopste tent(tenzij die tent gewoon kwalitatief goed is) maar zoek een beetje de middenweg.

Groeten Robert.

Ik sluit me helemaal aan bij: advies inwinnen bij speciaalwinkels.

Daarenboven tips die je misschien 1-2-3 over het hoofd ziet:
*** weet je het zeker, een eenpersoonstent? Misschien wel voor de komende trip, maar als je over twee of drie jaar met een partner op weg wilt...
*** Met twee personen in een tweepersoonstent is wat krapjes. Denk dan liever aan een twee-en-een-half persoonstent. Bij een eenpersoons, liever aan een anderhalfpersoons (what-ever-it-may-be)
*** Een luifel/voorportaaltje is erg praktisch om je (stinkende) schoenen achter te laten, na een dagje fietsen. Ook handig om tijdens een regenachtige dag te koken en je morst net zoveel als ik :wink:
*** Beschouw bij aankoop ook de afmetingen als ie ingepakt is
*** Ik heb een tent waarbij je eerst de binnentent opzet en daarna de buitentent eroverheen plaatst. Tijdens regen is dat niet erg handig; dan kun je beter een tent hebben waarin je eerst de buitentent plaatst en vervolgens de binnentent erin kunt ophangen. Niet heeeeel erg belangrijk, maar toch iets om in de overweging mee te nemen
*** uiteraard: bedenk in welke weersomstandigheden je je tent nog wilt gebruiken en bij welke weersomstandigheden je voor een (enkele) hotelovernachting gaat

Suc6

Ben erg tevreden over mijn een persoons Hilleberg Akto.
Licht, ingepakt klein, snel, stormvast, net ruim genoeg. Goede ventilatie. Luifeltje net groot genoeg voor de fietstassen. Spartaans na een week regen maar heel erg waterdicht. Betrouwbaar.

niko
Fijn dat er meer tips worden geplaatst, ook handig voor andere starters.

ben blij, bedankt!

Ik ben inmiddels zelf langs de Demmenie, Kampeermarkt, Perry en Zwerfkei geweest. Bij de kampeermarkt en Perry vond ik weinig interessants. Bij Demmenie goed advies gekregen, maar ze hadden helaas weinig tenten staan aangezien er net een tentenshow was geweest.

Bij de Zwerfkei kreeg ik het advies om het gewoon eens te gaan proberen... Aangezien ik nogal lang ben (1.93m), passen de 1persoonstenten niet altijd. En inderdaad, als je er ff inligt blijkt al binnen 5sec of je een tent leuk/ goed vind of niet. Ik kreeg ook het advies mee om eens te kijken naar een 2persoons tent, aangezien het mij voornamelijk om pakvolume gaat en ik met mn lengte zit. Een aantal tenten geprobeerd, daar sprongen voor mij 2 tenten uit, de Terra Nova Solar 2 en de Exped Vela II (geen directe link helaas). Voornamelijk de laatste wordt zeer waarschijnlijk mijn keuze. Als mensen er in geinteresseerd zijn te weten waarom, dan hoor ik het wel.

Ik wil dan nog langs de Bever, maar als ik zie wat ze in het assortiment hebben, zal er weinig verrassends uitkomen.

Advies aan Robert lllllll is dus: ga ook eens in tenten liggen, dan merk je snel genoeg wat je mooi vind en wat niet.
Hoi Rotjeknor,

Ik heb inmiddels ook enkele dagen doorgebracht in kampeerwinkels om eens te kijken of ik toevallig een klein lichtgewicht tentje zou aantreffen die ook nog eens een leuke prijs heeft of in de aanbieding is.

Niets gevonden, moet je net geluk mee hebben. Ik heb bijna al mijn lichtgewicht kampeerspullen verkregen op dezelfde manier. Gewoon wat rondstruinen in die kampeerwinkels, moet je wel de tijd voor hebben en nemen natuurlijk. Zo ook bijvoorbeeld het lichtgewicht koeke(n?)pannetje wat los in het vak lag zonder verpakking, hoorde bij een set maar was helemaal zielig alleen achtergebleven in het vak, deze kon ik met wat onderhandelen meekrijgen voor een zacht prijsje. Maar goed we hadden het over tenten.

Niets gevonden dus in de kampeerwinkels, nu ben ik weer wat aan het rondkijken op internet en kwam ik de volgende lichtgewicht 2 persoons-tent van eureka tegen:

http://www.eurekaeurope.com/nl/tents.ph ... &product=2

Graag hoor ik meer meningen/ervaringen van anderen over deze tent, op:
http://www.hiking-site.nl/materialen_er ... tenten.php
stonden positieve ervaringen over het merk Eureka.

Mijn keuze staat nog niet vast, ik ga nu even naar de Exped tenten kijken en van jou Rotjeknor lees ik graag waarom je de Exped Vela ll waarschijnlijk gaat kopen.

Groeten, Robert lllllll
Robert lllllll schreef: Niets gevonden dus in de kampeerwinkels, nu ben ik weer wat aan het rondkijken op internet en kwam ik de volgende lichtgewicht 2 persoons-tent van eureka tegen:

http://www.eurekaeurope.com/nl/tents.ph ... &product=2

Graag hoor ik meer meningen/ervaringen van anderen over deze tent, op:
http://www.hiking-site.nl/materialen_er ... tenten.php
stonden positieve ervaringen over het merk Eureka.
Wellicht beetje boel uit de richting, maar bij Erica in Zeist staat die tent in de showroom. Opgebouwd en wel dus. Zij zijn zeer tevreden over het merk. Het is een zeer redelijk merk, maar niet zo goed als de 'bekendere' merken. Let vooral op afwerking en wat je zelf met de tent gaat doen. Ga je bijvoorbeeld naar een gebied met grote kans op sneeuw, dan moet je absoluut geen tent met stokken aan de buitenkant hebben. Dat steekt uit en vangt dus sneeuw op. Wat weer leidt tot gewicht op het dak waar de tent weer niet op gebouwd is.
Ander punt waar je zeker naar moet kijken is enkel daks en dubbel daks tenten. Waar gaat je voorkeur naar uit. Afwerking van de naden, etc. Dus hoe is de tent gemaakt en wat wil jij met die tent doen. Ga je lekker in de zomermaanden wat weken met de fiets erop uit in Europa, dan is het een goede tent!
Juist ja, zo dacht ik er inderdaad ook over, leuke tent voor de paar keer per jaar dat ik wat rondtrek in Europa.

Bedankt voor de tip wat betreft Zeist.
Robert lllllll schreef: Mijn keuze staat nog niet vast, ik ga nu even naar de Exped tenten kijken en van jou Rotjeknor lees ik graag waarom je de Exped Vela ll waarschijnlijk gaat kopen.
Zoals ik zei heb ik de tenten getest door erin te liggen. Ik heb (na hiking-site.nl gelezen te hebben) een aantal dingen op een rijtje gezet:
- Pakvolume erg belangrijk
- 1 of 2 persoons
- Kunnen koken vanuit de tent (als het regent)

Ik heb in de tenten gelegen om te kijken of mijn lengte erin past, en erin gezeten (kleermakerszit) om te kijken of het koken vanuit de tent ook lukt. Hieruit bleek dat 1 persoonstenten voor mij te klein zijn. De Vela I zou nog enigszins kunnen, maar liggend op je rug kwamen mn voeten tegen het doek...

Ik heb daarna een aantal (kleine) 2 persoons tenten geprobeerd. Koken vanuit de tent is heel vaak het probleem. De voortent kan niet open genoeg of je hebt eigenlijk slecht plek om te zitten, of de tent is te laag om te kunnen zitten, liggend koken is voor mij geen optie. Voor mij was 90cm hoogte vd binnentent minimale hoogte om fatsoenlijk te kunnen zitten. Voordeel van de 2 persoons tenten is ook dat je wat meer leefruimte tijdens een natte vakantie hebt.

Ik kwam er ook achter dat je ook 2 persoons tenten hebt met nagenoeg hetzelfde pakvolume als 1 persoons tenten.

Waarom ik (voorlopig) voor de Exped Vela II kies, zijn een aantal dingen. Mijn eerste eis van het kleine pakvolume: 42x15cm, is een van de kleinere maten. De binnentent is erg lang, ik pas er dus ruim in. Ook heeft de tent een flinke hoogte, binnentent is 1m hoog, daarmee kan je er dus comfortabel zitten. De buitentent heeft een geweldig mooi concept: er zitten geen ritsen in, maar je kan het tentdoek met een touwtje omhoog snoeren. Hiermee creeer je over de hele breedte (dwarsligger) een open ruimte. In de voortent kan je daardoor ook goed koken, waarbij je potje echt buiten kan staan.

Het is een dwarsligger, daarmee heb je ook een ruime voortent. Nu hebben de meeste dwarsliggers maar 1 ingang, waarmee 1 persoon dus over de andere moet kruipen als ie 's nachts eruit moet. Deze tent heeft echter aan beide kanten een (ruime) opening. Hiermee heb je dus ook aan beide kanten een voortent waar je eventueel zooi kwijt kan.

Ook ventilatie is erg goed geregeld zo goed ik het kon zien in de winkel. De lage kanten zijn ook verschillend van hoogte.

Het opzetten van de tent is volgens Exped 2 minuten, dat is natuurlijk best-case, maar het systeem van opzetten is makkelijk en zal dus in de praktijk niet veel tijd kosten.

Laatste punt (niet onbelangrijk) is dat ik de tent ook mooi vind. Speelt niet echt mee, maar toch. Ik vind het concept van een boog in het midden van de tent mooi, je ziet het bij een aantal tenten terug.

Al met al aardig wat voordelen. Nadelen zijn er ook te noemen, het is niet de kleinste tent die er is qua pakvolume en het is stiekem toch nog 2,8kg. Het is ook niet de goedkoopste tent. Deze nadelen spelen voor mij echter niet op tegen de voordelen.

Ik ga zeker ook nog eens kijken naar de tenten van Eureka, die ben ik nog niet tegengekomen. Maar goed, het moet nogal een interessante tent zijn om de Vela te verslaan (-:
Ja dat gewicht viel mij ook op, 2,8 kg. Die Eureka 2-persoons weegt maar 1,6 kg. Ik wil echt zo licht mogelijk bepakt zijn.

Voor de rest hoop ik niet veel tijd door te brengen in mijn tentje, ik heb behoorlijk wat geld uitgegeven aan waterdichte-ademende-winddichte kleding etc. zodat ik "gewoon" door kan fietsen. Ik wil dus aan een tent weer minder geld besteden, maar wil uiteraard ook geen rotzooi.

Wat betreft eten maken is het inderdaad wel makkelijk als dit goed mogelijk is vanuit de tent met slecht weer, daar moet ik ook nog even goed naar kijken. Voor de rest vind ik de kleur ook wel belangrijk i.v.m. eventueel wildkamperen.

Nog even de belangrijkste punten op een rijtje zetten dan:

pakvolume/gewicht
2 persoons
koken vanuit tent goed mogelijk
kleur

iets vergeten? plaats bericht, ik wil alles weten.

groeten, Robert.
Robert lllllll schreef:Ja dat gewicht viel mij ook op, 2,8 kg. Die Eureka 2-persoons weegt maar 1,6 kg. Ik wil echt zo licht mogelijk bepakt zijn.
Aha. Dat maakt mij wat minder uit, aangezien als je eenmaal op gang bent met de fiets, het wel lukt. Officieel kan mijn bagagebak ook maar 10kg aan, maar goed, das theoretisch (-:
Voor de rest hoop ik niet veel tijd door te brengen in mijn tentje, ik heb behoorlijk wat geld uitgegeven aan waterdichte-ademende-winddichte kleding etc. zodat ik "gewoon" door kan fietsen. Ik wil dus aan een tent weer minder geld besteden, maar wil uiteraard ook geen rotzooi.
Als je het mij vraagt haal je hier dingen door elkaar. Wat je overdag doet op de fiets staat los van wat je 's avonds doet op de camping.
Wat betreft eten maken is het inderdaad wel makkelijk als dit goed mogelijk is vanuit de tent met slecht weer, daar moet ik ook nog even goed naar kijken. Voor de rest vind ik de kleur ook wel belangrijk i.v.m. eventueel wildkamperen.
Tsja, qua kleur is het inderdaad wel handig gewoon groen te nemen. Alhoewel het 's nachts toch donker is (-:
Ja maar ik wil s avonds niet op de camping in m'n tentje liggen, dat doe ik s'nachts pas. Liever helemaal geen camping maar het is wel fijn om te kunnen douchen.

Wat betreft de kleur, het is inderdaad donker s'nachts maar als ik s'avonds laat een plaats uitzoek voor het wildkamperen en dit blijkt s'ochtendsvroeg bij zonlicht toch niet zo'n goede verscholen plaats te zijn dan ben ik toch blij dat mijn tentje niet oranje is.

Maar ja, dit zijn natuurlijke allemaal persoonlijke voorkeuren.

Ik ga nu even in het zonnetje zitten, hoop straks weer wat te kunnen lezen hier in het forum.

[/quote]

Voor diegenen die een licht, degelijk en aardig geprijsd tentje zoeken, kijk ook eens naar de gloednieuwe Cloud serie van Robens.
Er is een Cloud 1, Cloud 2 en Cloud 2+.
Ikzelf heb nu de Cloud 2, 2-persoons (als je een beetje van elkaar houdt), maar ruime 1-persoons + bagage.
Gewicht 2,3 kg, buitentent ripstop nijlon, siliconencoating op buitenzijde, PU coating en naden getaped aan binnenzijde.
Scandium boogstokken en degelijke hardaluminium harinkjes. Uitstekend afgewerkt.
En de prijs? Ik heb er 179 Eurootjes voor betaald.... Even via google "robens cloud" zoeken en je ziet foto,s info etc.

Op het kopen en verkopen gedeelte van deze site staan een Hilleberg Akto en een Hilleberg Nallo 2 GT te koop. Het is maar wat je liever hebt: klein en licht, of iets groter en iets zwaarder.
Zelf hebben we een Hilleberg Keron 4 GT familietent, en de kwaliteit is uitmuntend. Ze zijn ook in een oogwenk op te zetten.
Wim

Ik heb inmiddels de Exped Vela II Extrem gekocht, komend weekend ga ik waarschijnlijk nog ff ermee weg, dan zal ik nog wat foto's maken en mijn verdere bevindingen laten horen.

Bevindingen tot nu toe:
Je kan aan heel de tent zien dat Exped erg goed qua innovativiteit is (hmm mooi scrabble woord (-: ). Je kan aan beide kanten de 'voortent' (of is het voor- en achtertent?) open zetten. Dus ook aan beide kanten kan je naar binnen (joh!), daarmee heb je al veel ventilatie. Ook onder beide bogen kan je het doek open zetten voor ventilatie. In no-time heb je de tent lekker koel als ie eerst in de zon heeft gestaan.

Het open zetten van de voortent gebeurt met een touwtjessysteem, daarmee trek je het doek naar boven. Dit ging de eerste keer ff lastig omdat je tegelijkertijd het 'klemmetje' op het touwtje mee moet schuiven. Na een paar keer gaat dit echter makkelijk.

Binnen in de tent heb je op vier plaatsen plek om wat losse spullen te leggen. Volgens Exped kan je ook nog zelfs wat kwijt in de opgerolde en afgeritste flappen. Deze flappen kan je oprollen en door een simpel idee vastmaken.

De touwtjes aan de ritsen hebben een plastic uiteinde met een fluoriserend einde, zodat die in het donker oplichten en je niet hoeft te grabbelen...

De scheerlijnen worden opgeborgen in kleine zakjes die tegelijkertijd dienen als vlaggetjes als de scheerlijnen gebruikt worden.

Nadelen tot nu toe:
De beschrijvingen zijn in het engels (normaal gesproken niet zo'n probleem, maar de woordkeuzes zijn niet altijd even begrijpelijk). Het opzetten is vrij sumier beschreven en ik snapte er de helft niet van, dus het opzetten moet nog ff wennen, de echt goede methode moet ik nog vinden.

Al met al is het tot nu toe een prima keuze voor mij gebleken (al heb ik er nog niet actief mee gekampeerd).

To be continued...
duidelijke beschrijving en info......bedankt.....ik kijk uit naar je ervaringen.....

fijn weekend alvast.

Robert lllllll