Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tips en/of advies gevraagd lichtgewicht tent - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

tips en/of advies gevraagd lichtgewicht tent

Ralph schreef:
Waar heb je de tent en aquafolie gekocht?
Bever in Amsterdam

veel succes!

niko

Ralph schreef:
nikopaul schreef:
Ralph schreef: Hallo Niko,

Ben je nog steeds tevreden over de Hilleberg Akto?

Laat het me even weten.
Vorig jaar voor het laatst gebruikt in Nederland en Duitsland.
Met slecht weer wil je dat tie groter is.
Spartaans, te laag.
Met mooi weer is er nix aan de hand.
De tent is na ongeveer 8 weken gebuik nog tamelijk als nieuw.
Ritsen werken goed, stokken prima waterdicht etc.
Ik heb een precies op maat geknipt velletje aquafolie bij me dus het grondzeil is nog nieuw.
Nix mis mee.
Ik heb hem echt gekocht omdat ik een zo licht en ingepakt zo klein mogelijk tentje wilde hebben dat kwalitatief echt goed (dus vrij duur) is. Ik wissel campings en vrij kamperen af met goedkope hotels, kamers, chambres. Zo vakantie vierend bevalt het tentje mij prima.

Groet, niko
Dank voor je snelle reactie.
Jouw eisen en gebruik van de tent komen overeen. Een geschikte tent lijkt het voor mij. Morgen ga ik de tent testen.
Waar heb je de tent en aquafolie gekocht?
@Niko: Met de Hilleberg GT2 was het m'n ervaring dat als het pijpestelen regent, de binnentent vervolgens drijfnat werd. Misschien dat de tent toch iets verkeerd stond opgespannen? Ik weet het niet. Ik meen wel dat Hilleberg (alleen maar?) 4-seizoenen tenten maakt. Oftewel in sneeuw e.d. worden andere eisen aan een tent gesteld. Voor als ik alleen ga fietsen, heb ik nu 1 persoons tentje gekocht: Exped Vela I (Hiking site.nl): 1,5 kg, en optimale ventilatie.

Ik ben net 2 weken weggeweest met een hilleberg GT 2 en er waren toch een aantal nachten bij dat het regende. Ben geen enkele keer nat geworden. Wel sommige morgends dat er condensvorming was en doordat ik de tent nog halfnat inpakte was de binnenkant ook wat nat toen ik ze terugopstelde.

Cycle Maniac schreef:
@Niko: Met de Hilleberg GT2 was het m'n ervaring dat als het pijpestelen regent, de binnentent vervolgens drijfnat werd. Misschien dat de tent toch iets verkeerd stond opgespannen? Ik weet het niet. Ik meen wel dat Hilleberg (alleen maar?) 4-seizoenen tenten maakt. Oftewel in sneeuw e.d. worden andere eisen aan een tent gesteld. Voor als ik alleen ga fietsen, heb ik nu 1 persoons tentje gekocht: Exped Vela I (Hiking site.nl): 1,5 kg, en optimale ventilatie.
Wel raar. Een 4 seizoenentent moet toch zeker flinke regen kunnen hebben.
Dus ik neem aan dat jouw binnentent door condens nat is geworden.
Ik heb dat probleem nooit gehad. 's Ochtends was er natuurlijk altijd sprake van condens maar nooit hinderlijk.
Wel een hele erge leuke tent, die Exped Vela I. Ga ik zeker naar kijken als mijn Akto op is. Waar is die te koop?

niko

Het is alweer een paar jaar geleden, dat ik de gehele dag in die Hilleberg GT 2 tent lag te wachten tot de regen ophield. Het zal inderdaad wel condens zijn geweest. Maar daar kan een tent dus behoorlijk vochtig van worden. In m'n herinnering wordt die ervaring alleen maar erger...

De Exped Vela I had ik 2 jaar geleden al bij Zwerfkei zien staan. Thans vind ik 'm niet meer op de website terug. Daarom bestelde ik 'm kort geleden bij Biwakscharte.de. Komende augustus zal ie in Noord Duitsland z'n vuurdoop ondergaan.

Hier ook een Hilleberg Akto. Ik ben er zeer tevreden mee. De luifel vind ik ideaal om spullen als schoenen en tassen droog te laten staan. Het enige nadeel dat ik tot nu toe heb ondervonden is dat er een keer een vrouw min of meer mee wilde, en dat dus niet door ging toen ze mijn tent zag.
Ook mijn tentje heeft wat last van water-, rijp- en ijspegelvorming, maar dat lijkt me niet te komen door lekken, maar door condensatie. Hier heb je misschien sneller last van in een klein tentje doordat die meer opwarmt. Dat is soms een voordeel, en soms een nadeel.

Groet, Ziad van Beek.

Ik zit enorm te twijfelen of ik voor mijn 1 persoons, korte vakantie van 2 weekjes nog iets nieuws aanschaf of dat pas later dit/volgend jaar ga doen als ik scandinavië door ga.

mijn keuzes tot nu toe:
- exped vela 2
- exped orion
- wechsel forum 4 2

Reden voor iets nieuws: de huidige 2p. tunneltent van 4.2 x 2.2 meter is wat lomp voor in mn eentje, lastig (droog) op te zetten (mede door grootte + eerst binnentent opzetten in regen is niet leuk) en pakvolume en gewicht is ook vrij fors (1 medium kanozak van 5kg)

Eisen:
- 2 persoons
- buitentent eerst, bij voorkeur met mogelijkheid om bi of bu tent los op te kunnen zetten.
- 2 ingangen -> luchten van tent + altijd een windluwe kant
- weinig condens vorming (goede ventilatie)
- plek om vanuit (droog) of "in" (onder luifel) de tent te kunnen koken + bagage droog (maar niet binnen) te leggen en eventueel nog was te laten drogen.
- simpel op te zetten, vrijstaand en wildkampeerformaatje
- kleine pakmaat + liefst een beetje licht (ook voor een rugzak-vakantie)
- niet al te duur... mag wat kosten maar boven de 400 euro wordt ik wel erg kritisch.



(btw, een manier gevonden om direct naar exped materiaal te linken, gewoon de link in het javascript achter de bestaande url plakken)

Zwerfkei heeft nu de Exped Auriga in de aanbieding:

http://www.zwerfkei.nl/index.php?page=p ... d=00016174

Wouter

Cycle Maniac schreef:Komende augustus zal ie in Noord Duitsland z'n vuurdoop ondergaan.
En hoe ging het vuur/regendoop?.

Ik ben zelf inmiddels op zoek naar een licht 1 persoons tent (onder 2kg). Ik heb nu een erg mooi Fennek Dogon, maar fietsen doe ik altijd alleen( vriendin is een luxepaard!).

Deze vraag lijn loopt al wat jaren, dus wat zijn de uitslagen van de diverse 1 persoons tenten, qua ruimte, droog blijven(regen en condense),keukruimte, en duurzaamheid?

Antworden kort en krachtig graag :)

Okay, ietsje zwaarder (2,2kg.), maar daar krijg je ook wat voor terug. Een vriend van me heeft 'em en is er erg tevreden over.

http://birdland.nl/stardrop.html

Bij Kampeermarkt.com nu voor minder dan €200

Bij de keuze van een nieuwe tent voor mij heb ik naar de volgende zaken gekeken:
- Binnen kunnen koken
- 2 a 3 personen (is net lekker met zijn tweeen als het je partner niet is)
- Zeer goede ventilatie mogelijkheden (zeker voor een kunststof tent
- Tunnelmodel (ik kan evt. mijn fiets in de voorttent leggen
- gewicht en pakmaat moet in mijn voortassen passen
- Genoeg ruimte voor trekkingrugzak of fietstassen in de binnentent
Ik vond de Hilleberg Nallo 3GT de beste keus (2GT voor 2 pers) uiteindelijk bij de Bever overtuigd geraakt van de Nordisk Norrheim 3pers.
Nog steeds heel tevree mee!