Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van start gaan als wereldfietser: hoe? Welke fiets etc.? - Forum Wereldfietser

Van start gaan als wereldfietser: hoe? Welke fiets etc.?

Hallo,

Na ongeveer mijn hele leven al veel gefietst te hebben, heb ik 8 maanden geleden mijn baan opgezegd en ben sinds die tijd aan het reizen. Liftend of met m'n eigen auto. Een kampeeruitrusting heb ik al. Gezien het milieu, olietekort en benzineprijzen wil ik mijn auto echter inruilen voor een fiets.
Wat ik nodig heb: een goede fiets met tassen. Mijn budget is laag, slechts 400 euro, daarom wil ik graag alles tweedehands kopen. Ik ben 28, 1 meter 82 en weeg ongeveer 70 a 75 kilo, wat wellicht belangrijk is voor de maten van de fiets.
Vragen: wat voor merk en soort fiets? Welke tassen? Waar koop ik zoiets 2ehands het best? Alles apart en los kopen en dan verbinden, of proberen in één keer een kant-en-klare 2ehands fiets compleet met tassen te vinden? Alle tips zijn meer dan welkom!
Een andere bijkomstigheid is dat ik muzikant ben en dus mijn gitaar mee wil nemen. Wat zouden jullie aanraden: een aanhangertje, of zelf een soort frame voor achter de bagagedrager fabriceren? Fietsen met iets op m'n rug vind ik verschrikkelijk, dus dat is geen optie. Bedankt! :D
Je budget van 400 euro is onrealistisch laag. Voor dat bedrag kun je geen fiets plus tassen kopen waarmee je enigszins plezierig en/of probleemloos kunt reizen. Verkoop eerst je auto. Als daar nog APK op zit krijg je er minimaal duizend euro voor. Met dat geld erbij kun je gaan rondkijken naar een redelijke tweedehands reisfiets en met wat geduld en geluk een leuke set tassen aanschaffen.
Kijk verder eens rond op dit forum met slimme zoektermen. Over aanhangkarren is hier bv. al het nodige geschreven.
wimmo17 schreef:Je budget van 400 euro is onrealistisch laag. Voor dat bedrag kun je geen fiets plus tassen kopen waarmee je enigszins plezierig en/of probleemloos kunt reizen. Verkoop eerst je auto. Als daar nog APK op zit krijg je er minimaal duizend euro voor.
Als je in slaagt een willekeurige auto met APK voor minimaal 1000€ te verkopen, heb je voldoende commercieel talent zodat een fiets etc voor dat bedrag ook geen probleem is!
Rien Dekker schreef:Hallo,
Na ongeveer mijn hele leven al veel gefietst te hebben, heb ik 8 maanden geleden mijn baan opgezegd en ben sinds die tijd aan het reizen. Ik ben 28, 1 meter 82 en weeg ongeveer 70 a 75 kilo, wat wellicht belangrijk is voor de maten van de fiets.
Staan hier ergens een type fouten in.
Een goede vriendin heeft net het boek voor jou geschreven!
En het is ook nog eens gratis te downloaden :P

Bike Touring Basics Book
Bedankt voor de tips allemaal:)
Blanche, dat boek lijkt me tof, hoop dat het lukt met m'n versleten laptop.
Wimmo17, Ha mijn auto heb ik 2 jaar geleden voor 700 euro gekocht en inmiddels zitten er een paar flinke krassen op door een klein ongeval (niet mijn schuld) dus als jij 'm voor 1000 euro kunt verkopen: heel graag!;-)
Multiwgb: typefouten, wat bedoel je precies?
En Wim, jouw link ga ik ook proberen te lezen. Heb net met veel moeite en geduld adobe reader kunnen downloaden, dus ik hoop dat het lukt haha.

Tja, als je je baan opzegt en voor het avontuur gaat is de kans groot dat je budget wat lager wordt haha (wees gewaarschuwd).

Wat betreft het zoeken op al bestaande onderwerpen: ik heb dit geprobeerd, kon alleen niet in een normale tijdspanne iets helpends vinden, aangezien mijn laptop zoals gezegd helaas verschrikkelijk traag en bijna aan vervanging toe is. Excuses als ik hiermee lui of profiterend overkom, dat is niet mijn intentie.

Ik wil overigens juist graag gaan fietsen mede gezien mijn lage budget! Hoop dat dit ergens toch mogelijk is...
http://link.marktplaats.nl/518178123

Misschien heb je hier wat aan.

Mario
Rien Dekker schreef:
Ik wil overigens juist graag gaan fietsen mede gezien mijn lage budget! Hoop dat dit ergens toch mogelijk is...
Onze eerste fietsreizen door o.a. Marokko en Turkije hebben we gewoon op een gazelle medeo gemaakt. Ging prima hoor. We wilden eerst weten of het wel echt leuk was. Inmiddels wel beter, duurder en fijner materiaal. Laat je niet gek maken :wink:
Dankjewel beste Blanche, aan zulke reacties heb ik echt heel veel! :D

En jij ook Mario, dat soort fietsen bedoel ik inderdaad, mooie prijsjes. Ik werk op het moment hard de hele week tijdens deze winter op een westernranch in Duitsland om zo geld bij elkaar te sparen, al heb ik in NL nog wat kosten voor m'n huurwoning die ik nog wil gaan opzeggen. Wellicht wordt m'n fiets-budget nog wat groter in de komende tijd. Toch zal ik met goedkope 2ehands spullen moeten beginnen, en idd: ik kan altijd later weer wat beters en duurders kopen. Op het moment is het echter roeien met de riemen die ik heb (of rijden met de pedalen haha).
Ik heb destijds (2004) een 2e hands Batavus gekocht met 21 versnellingen voor E175,- via Marktplaats en het jaar erna voor dezelfde prijs verkocht toen ik wist dat ik zou gaan blijven fietsen.
Oude Agu fietstassen geleend, je kunt low budget heel mooie reizen maken. Mijn budget lag 20,- per dag.

Succes!
wimmo17 schreef:Je budget van 400 euro is onrealistisch laag. Voor dat bedrag kun je geen fiets plus tassen kopen waarmee je enigszins plezierig en/of probleemloos kunt reizen.
400 euro is niet veel, maar ik zou niet weten waarom het met dat bedrag niet zou lukken. Zelf heb ik mijn twee Gazelles waarmee ik jarenlang van India tot Kenia, Indonesië en Spanje heb gefietst elk voor circa 200 euro verkocht, en ik kwam op die prijs door vergelijking met soortgelijke aanbiedingen op Marktplaats. En die fietsen waren echt niet op. Verder zijn er zat mensen die wegens "teleurstelling" hun mooie Ortliebs of Agu-tassen voor een schijntje verkopen.
Een maatfiets met Rohloff is mooi, maar met een simpele derailleurfiets die redelijk onderhouden is kom je ook overal!
peter de rijk schreef:
wimmo17 schreef:Je budget van 400 euro is onrealistisch laag. Voor dat bedrag kun je geen fiets plus tassen kopen waarmee je enigszins plezierig en/of probleemloos kunt reizen.
400 euro is niet veel, maar ik zou niet weten waarom het met dat bedrag niet zou lukken.
de truuk is om tussen alle afgetrapte zooi de fiets er uit te trekken die niemand ziet staan Die wel technisch -bijna- in orde is maar niet modieus of met defecte onderdelen die je toch zou moeten vervangen om er een vakantiefiets van te maken
[reclame] Een wereldfietsers sleutelcursus kan je daarbij helpen ;)
Zeer zeker.
Wim
In Groningen worden op het station de fietsen die langer dan twee weken staan afgevoerd en die worden eens per zoveel tijd verkocht. Als ik zie wat daar voor goede fietsen afgevoerd worden, dan is het misschien een suggestie om in jouw plaats te kijken of er ook zoiets is. Je kan dan voor (veel) minder geld een goede gebruikte fiets op de kop tikken, als je mazzel hebt.
mijn gitaar mee wil nemen
Dat is een verdraaid onhandig bagagestuk met een fietsreis. Ik heb eens een Engelse fietser op bezoek gehad en die had als compromis een ukelele (of was het nou een mandoline) meegenomen. Zijn performance was niet verkeerd.

Het lijkt mij een leuke uitdaging: een complete uitrusting voor 400 euro. Het kan echter voor nog minder. Ik kwam eens een fietser tegen met een simpele 2e hands mtb met rekje. Daarop had hij zijn rugzak vastgebonden.
Als je niet van plan bent heel veel onverhard te rijden zou dit nog eens wat kunnen zijn: http://link.marktplaats.nl/522702354. Hou je nog 250 over voor opknappen fiets en ander toebehoren.
Die Koga is inderdaad een schoonheid. Wel vooral een snelle asfaltfiets met weinig bagage, en minder een echte wereldfiets. Maar dan ook echt een feest vermoed ik.
Wim
Geen idee of er oogjes voor bagagedragers aan zitten en of je genoeg ruimte hebt om niet met hakken tegen de achtertassen te komen, maar zo'n soort fiets is breed inzetbaar.
Iets boven je budget, maar misschien is dit iets voor je, €495 is de vraagprijs.

http://fietsen-brommers.marktplaats.nl/ ... ingen.html