Additionally, paste this code immediately after the opening tag: alles x 3 - Forum Wereldfietser

alles x 3

Hallo iedereen,

Deze zomervakantie ga ik samen met 2 vrienden 3-4 weken fietsen door Europa.
We weten nog niet precies waar we naar toe willen. maar we gaan er vanuit dat we tussen de 50 tot 100 km per dag willen fietsen.

We hebben alle 3 nog geen fiets, tassen enz.

We zijn nog student, dus ons budget licht niet heel erg hoog.

Wij vroegen ons af wat we allemaal nodig hebben, wat voor merken enz.
En hoe we dit zo goedkoop mogelijk kunnen kopen,


Alvast bedankt!

Groeten Nick
We zijn nog student, dus ons budget licht niet heel erg hoog.
Zal wel niet een studie Nederlands zijn...

Al vaker hebben studenten hier een dergelijke vraag gesteld, ook onlangs nog. Dus even zoeken in het archief.
Bedankt voor de reacties, Klopt geen NL Kunstacademie :)

We hebben deze week wat rond gekeken voor fietsen.
Bij een fietsenmaker kunnen we wel 3 behoorlijk oude Koga's (denk zo'n 15 jaar) kopen voor 500 euro per stuk
Maar op Marktplaats heb je een koga van 3 jaar oud voor 600 euro. Maar wat is verstandig om te doen? BIj een fietsenmaker heb je garantie enzo......

iemand nog tips?
Garantie heb je niks aan onderweg.....

De meeste LFB's denken vooral aan hun eigen portemonnaie.
okey, zo'n vermoeden had ik ook al.

Waar moet ik op letten als ik een fiets koop om marktplaats?
Wat voor merken zijn goed?
zzznick schreef: Wat voor merken zijn goed?
Jammer, maar zo werkt het niet. Er zijn merken die alleen maar drama produceren (denk bouwmarkt) maar de meeste fabrikanten produceren een scala aan fietsen varierend van onbruikbaar tot mogelijk. En die 'mogelijke' fiets moet dan ook nog voldoende leven in zich hebben om interessant te zijn
Ga eens naar de beurs volgende week
en meestal is goedkoop duurkoop inclusief drama`s

marcel

http://www.wingeltje.nl/fietsvakantie.html
Dat snap ik, maar wat ik bedoel is:

Als ik ga kijken naar tourfietsen, kom ik al snel op een Koga.
Maar koga is wel erg duur, zijn er nog andere merken, modellen die aan te raden zijn?
zzznick schreef:Dat snap ik, maar wat ik bedoel is:

Als ik ga kijken naar tourfietsen, kom ik al snel op een Koga.
zolang je bij het zoeken op 'een Koga' uitkomt ipv op bijvoorbeeld een World Traveller heb je het nog niet helemaal begrepen :D

Maak eerst een lijstje van de features die je moet hebben (bv framemaat, Tubus dragers, geen verende vork, minimaal XT, 26"wielen etc) en ga daarmee aan de slag
Kom inderdaad naar de fietsbeurs, volgende week. Dan zie je wat er mogelijk is, en kan je je eigen keuze in nieuw of tweedehands beter maken, kan je verschillende gebieden die zich presenteren bekijken, en heel veel vragen.

De eerste keer dat ik ging fietsen was dat met een verbouwde Koga van toen 20 jaar oud. Deed het prima, en bracht mij van Riga naar Krakow. Vliegen heen en trein terug. Kleine kampeeruitrusting, vier fietstassen (enige echte must; waterdichte fietstassen!) en een stuurtas.

Veel mensen kopen een mooie fiets, en doen daar soms ook nog een weekend of twee weken fietsen mee. Je komt op Marktplaats veel oudere fietsen tegen die weinig gebruikt zijn. Prima dus.

Maar zoek wel even (hier op het forum ergens te vinden) waar je specifiek op moet letten bij de aanschaf. Dat lijstje bevat de serieuze don't buy's als krom frame of wielen die aan het scheuren zijn of trapas-problemen. Tandwielslijtage, speling in het balhoofd, aanrijdingsschade. Je kan tegen veel aanlopen maar als je dat vermijd heb je een prima fiets.
> aanvulling; hier op de site van m-gineering vond ik het lijstje met tips bij aankoop van een tweedehands fiets http://www.m-gineering.nl/fietsje_kopen.htm

Zorg er zeker voor dat je allemaal de juiste maat fiets koopt, erg belangrijk omdat je anders tegen zeer serieuze fysieke problemen kan oplopen. Daar is ook veel over te vinden op dit forum.

Verder is fietsend op vakantie echt fantastisch, met 60 km kan je een dag vullen en met 200 km ook.
Veel plezier met je verdere zoektocht en voorbereiding voor jullie vakantie.

Gr Hans

http://www.rai.nl/nl/Paginas/Fiets--Wan ... -2012.aspx
Zie: http://www.leonpoels.nl/fietsen/deeerst ... kantie.pdf
Volgende week geef ik op de beurs in Amsterdam op beide dagen een presentatie over precies dit onderwerp. Verder sta ik achter een tafeltje om vragen te beantwoorden.
Wim
bedankt voor de vele reacties!

Die vakantiebeurs ga ik helaas niet redden.

We zij er iig uit waar we heen gaan; Oslo
iemand ervaring met deze reis?
Dus je budget ligt niet erg hoog, en daarom ga je door Duitsland, Denemarken, Zweden en Noorwegen fietsen? :shock:
Wij vinden Noorwegen en Zweden gewoon erg mooi, daarbij is het ons midden in de zomer veel ste warm naar het zuiden op een fiets. heeft verder niets met geld te maken
Mooi, in de scandics kan je vrijkamperen. Mooie routes en gebieden te vinden.
zzznick schreef:We zij er iig uit waar we heen gaan; Oslo
iemand ervaring met deze reis?
http://wiki.wereldfietser.nl/index.php/Noorwegen
In de fietswiki staat nog meer, maar je moet er wel even naar zoeken, want er staat nogal veel achterhaalde blabla-info en het kaartje werkt niet.
Leon
Bedankt voor de info!

Ja, zoiets hoorde ik ook al, van dat vrij kamperen....
Hoe werkt dat ??
Je zoekt een plek op uit zicht van huizen etc. je gaat er kamperen en hebt dus geen water, warme douche, etc. En je laat natuurlijk geen rotzooi achter.
In Scandinavië geldt het Allemansrecht, waardoor je oa mag wildkamperen op private gronden. Doe je dat in het zicht van de eigenaar, dan wordt wel aangenomen dat je hem eerst vraagt of het mag. Een glaasje alcoholische drank is altijd welkom op dergelijke ontmoetingen :-).