Additionally, paste this code immediately after the opening tag: OSM-kaarten of gratis kaarten Bosnië, Albanië en Macedonië - Forum Wereldfietser

OSM-kaarten of gratis kaarten Bosnië, Albanië en Macedonië

Ik ben een reisje naar de Balkan aan het voorbereiden en ik wil deze keer mijn GPS meenemen. Ik kan echter geen goede* kaarten vinden tot nu toe. Heeft iemand tips voor deze landen?

*een goede kaart heeft minimaal de kwaliteit van Googlemaps.
Kijk eens op de site van http://www.openfietsmap.nl, daar vind je een Europa kaart met heel Bosnië (beter dan Google Maps) en een stukje van Albanië:

Afbeelding

Links Google maps / Rechts: Openfietsmap


Afbeelding

http://www.openfietsmap.nl/downloads/europe

Er komt tzt nog een verbeterde versie met hoogtelijnen maar daar wordt nog aan gewerkt.

Een andere OSM site is die van Lambertus waar je zelf een selectie kan maken van heel de wereld:
http://garmin.openstreetmap.nl

Ik heb verder nog een oude Balkan kaart gemaakt voor mijn vorige fietstocht:
http://www.openfietsmap.nl/downloads/ot ... ies/balkan

Zoek je iets beters dan heb je wat aan de commerciële kaarten van Adriaroute/Adriatopo:
http://www.garmin.com.hr/Products/Detai ... kultura=en
https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=105174&ra=true
Sjirk, met het voorbeeld wat Minko aanhaalt is bijna alles al heel snel beter, (Google schijnt voorlopig geen zin te hebben de informatie die ze hebben wereldkundig te willen maken over dit gebied) echter zijn de commerciële kaarten ook niet vrij van fouten (wegen die niet bestaan staan wel op de kaart of sluiten niet op elkaar aan waardoor je volgens je GPS een heel stuk om moet rijden). Een goede papieren of plastic kaart van waar je naar toe wilt is onontbeerlijk voor het plannen van de te volgen route. De kaart van onze tovenaar is iig een goede aanvulling op de commerciële. In de meest GPS'en kun je namelijk meerdere kaarten over elkaar heen leggen, iets wat mij in Basecamp of Mapsource nog niet is gelukt. Als je ook de hoogtes wil hebben heb je naast een routeerbare kaart ook nog een topografische kaart nodig.
Mijn manier van werken was op de papieren kaart een route uitstippelen en die dan de avond ervoor verfijnen en de GPS de volgende dag de track op laten nemen. Constant naar je GPS lopen turen om te weten waar je bent heeft ook geen zin. Bosnië & Herzegovina is iig wel een paradijs als je van onverhard klimmen en dalen houdt. Wel op de weg blijven ivm de helaas nog steeds overal aanwezige landmijnen. Al staat dat wel overal goed aangegeven.
Pman schreef:In de meest GPS'en kun je namelijk meerdere kaarten over elkaar heen leggen, iets wat mij in Basecamp of Mapsource nog niet is gelukt. Als je ook de hoogtes wil hebben heb je naast een routeerbare kaart ook nog een topografische kaart nodig.
Met de hoogtelijnen van mijn Openfietsmap kan je alleen op de pc een profiel maken. Op de GPS kan dat alleen als je een achtergrondkaart hebt met DEM info. Op sommige modellen zit die standaard, op de commerciële (dure) topokaarten ook maar niet op de OSM kaarten.

Meerdere kaartlagen overelkaar kan helaas niet in Mapsource of Basecamp. Je zult ze dan moeten samenvoegen tot één kaart. Daar heb ik een tooltje voor op mijn site met wat voorbeelden (zoals hoogtelijnen of wandelroutes samenvoegen met een OSM kaart).
Mijn manier van werken was op de papieren kaart een route uitstippelen en die dan de avond ervoor verfijnen en de GPS de volgende dag de track op laten nemen. Constant naar je GPS lopen turen om te weten waar je bent heeft ook geen zin. Bosnië & Herzegovina is iig wel een paradijs als je van onverhard klimmen en dalen houdt. Wel op de weg blijven ivm de helaas nog steeds overal aanwezige landmijnen. Al staat dat wel overal goed aangegeven.
Als je op de geasfalteerde wegen blijft is een GPS niet zo noodzakelijk. Alleen handig te weten hoever je nog moet, of er nog geklommen moet worden en zo ja hoeveel etc. Met name in de grote steden was die wel handig, oa om op de camping te komen in Sarajevo/Ilidza via allerlei binnendoorweggetjes ipv de drukke uitvalswegen. Zie ook mijn reisverslag door de Balkan met fietsroutes.
Als je op de geasfalteerde wegen blijft is een GPS niet zo noodzakelijk. Alleen handig te weten hoever je nog moet, of er nog geklommen moet worden en zo ja hoeveel etc. Met name in de grote steden was die wel handig, oa om op de camping te komen in Sarajevo/Ilidza via allerlei binnendoorweggetjes ipv de drukke uitvalswegen. Zie ook mijn reisverslag door de Balkan met fietsroutes.
Fietsen over de snelweg in Sarajevo was net als in Split en Ljubljana toch best wel een aparte ervaring. Hier in NL zou ik dat niet doen, daar werd/wordt het geaccepteerd en houdt men nog rekening met je ook.
Als je van de kant van Foca afkomt is het makkelijker een alternatief te zoeken dan wanneer je van Kiseljak richting Sarajevo fietst, op een bepaald moment is er gewoon geen andere weg, tenzij je ver van te voren al besloten hebt een omweg te gaan maken. Een topografische kaart met alle wegen erop had mij hier alleen nog geholpen (GPS met welke kaart dan ook, ook niet), en aan het eind van de dag heb je daar minder zin.

Dat tooltje ga ik zeker eens uitproberen.
Pman schreef: Als je van de kant van Foca afkomt is het makkelijker een alternatief te zoeken dan wanneer je van Kiseljak richting Sarajevo fietst, op een bepaald moment is er gewoon geen andere weg, tenzij je ver van te voren al besloten hebt een omweg te gaan maken. Een topografische kaart met alle wegen erop had mij hier alleen nog geholpen (GPS met welke kaart dan ook, ook niet), en aan het eind van de dag heb je daar minder zin.
Als je dit stukje snelweg bedoelt (http://g.co/maps/vyg35) dan kan je met de OSM / Openfietsmap wel een omweggetje vinden via de wegen die ten noorden er van liggen: http://www.openstreetmap.org/?lat=43.84 ... 5&layers=M
Dank Minko voor kaarten en Pman voor jouw visie op het reizen met GPS aldaar!

De OFM van Minko gaat me een stuk op weg helpen totdat ik in Albanië ben. Daarna wordt het een beetje zoeken geblazen. Inderdaad ga ik dan ook af op papieren kaarten. De Lambertus is in de bergen nog niet zo geweldig. Ik zie veel dorpen zonder verbindende wegen liggen.

Ik heb wel nog een andere kaart gevonden, maar die is alleen voor windows beschikbaar, dus ik kan niet zien welke kwaliteit deze heeft. Ik heb een mac en heb omdat mijn muziek verzameling te groot werd, de windows emulgator eraf gegooid. Misschien kan iemand mij helpen door de Bunkermap (link) om te zetten naar een mac formaat (gmapi).

In hoogtes ben ik niet zo geïnteresseerd, die gaan niet weg als ik weet dat ze bestaan. Doodlopende wegen zijn een ander verhaal.
Die bunkerkaart heb ik ook gebruikt, enige handige waren de hoogtelijnen. Op deze kaart is niet duidelijk of de wegen verhard zijn of niet. De Lambertus kaart en die van mij hebben beide Openstreetmap als basis dus de kaart is in principe gelijk alleen de opmaak anders.

Je kan de gmap van de Albania GeoPolitical GPS Basemap hier downloaden
wederom bedankt Minko!

De Bunkertrail kaart is een stuk beter dan de Lambertus! Het is geen goede kaart maar er staan meer wegfragmenten op die je met wat fantasie met elkaar kan verbinden. Op de sommige doorgaande routes is de Lambertus weer beter. In ieder geval kan ik met beide kaarten nu een route door de bergen vinden met veel leuke dorpjes (hoop ik).

Sjirk
Graag gedaan ;-)
Afhankelijk van wat voor GPS je hebt, zou je ook de militaire sovjetkaarten in je GPS kunnen laden:
http://www.bunkertrails.org/app/index.p ... /browse/50

Of anders ze uitprinten, kan natuurlijk ook...
De tovenaar schreef:Kijk eens op de site van http://www.openfietsmap.nl,
Vind je het erg als ik hier helemaal niets van begrijp? Ik zie allemaal programma's en scriptjes en andere dingen, maar hoe kom je nou aan een _kaart_? Zo'n ding dat je op je GPS zet, zeg maar.

Groet,
Walter
Er staat rechtsboven op de site "Download" en dan een rijtje landen.

Als je alleen de kaart op je GPS wilt, dan download je de windows versie en pakt die uit met een unzip-programma. In het mapje dat ontstaat vind je een bestand genaamd gmapsupp.img, dit is de kaart. Nu hangt het er vanaf welke GPS je hebt, als je een moderne GPS hebt, zoals een Oregon, Dakota, een nieuwe Etrex 10,20 of 30 of een GPSmap 62, dan kun je het bestand een andere naam geven, bijv. openf.img en naar je GPS of SD-kaartje in de map Garmin kopiëren. Heb je een ouder model GPS, dan kun je niet zomaar dit bestandje naar je GPS kopiëren, maar dan moet je de kaart eerst in Mapsource installeren en mbv. dat programma de kaart(en) naar de GPS sturen.
waltertje schreef:
De tovenaar schreef:Kijk eens op de site van http://www.openfietsmap.nl,
Vind je het erg als ik hier helemaal niets van begrijp? Ik zie allemaal programma's en scriptjes en andere dingen, maar hoe kom je nou aan een _kaart_? Zo'n ding dat je op je GPS zet, zeg maar.

Groet,
Walter
En mocht dat nog te ingewikkeld zijn kan je ook een versie op SD kaart kopen die je meteen in je GPS zet: http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 11&t=16864
Dan krijg je de kaart van Duitsland plus de Hanzefietsroute er gratis bij :lol:
Zie je nou wel dat er behoefte is aan "plug and play"-SD kaartjes. Niet iedereen zit te wachten op Gmapsupp.img, mapsource, Basecamp en hoe het allemaal ook mag heten. Gewoon een sd-kaart in je GPS en fietsen maar :D :D :D
Ik heb inmiddels begrepen hoe het werkt. Je moet gewoon hierheen: http://garmin.openstreetmap.nl/

Daar kun je kaarten halen die je gewoon op je SD-kaart moet zetten en dan werkt het. Zonder mapsource of andere rare programma's. Ik word daar een beetje gallisch van, ik ben heus wel in staat een bestand in een mapje te zetten. Sterker nog, dat kan ik een stuk beter dan uitvogelen wat mapsource in godsnaam nou weer is en hoe je het op je computer aan de praat krijgt.

Grtjs,

Walter - heeft het gevoel dat er dingen veel ingewikkelder gemaakt worden dan ze zijn
Waltertje, ben je nou 1 April grappen aan het maken? Die kaart waar jij het over hebt is de Lambertuskaart, dat is weliswaar ook een kaart op OSM basis maar is echt een hele andere kaart! :lol:

Zo moeilijk is het toch echt niet? http://www.openfietsmap.nl/downloads/bnl_full
waltertje schreef:Ik heb inmiddels begrepen hoe het werkt. Je moet gewoon hierheen: http://garmin.openstreetmap.nl/
De tovenaar schreef:Waltertje, ben je nou 1 April grappen aan het maken? Die kaart waar jij het over hebt is de Lambertuskaart, dat is weliswaar ook een kaart op OSM basis maar is echt een hele andere kaart! :lol:

Zo moeilijk is het toch echt niet? http://www.openfietsmap.nl/downloads/bnl_full
Maar hier staat toch echt staat toch geen gmapsupp.img bij: http://www.openfietsmap.nl/downloads/europe
Sterker nog, er staat bij dat die file niet bestaat.

Ik heb de zip gedownload en opengemaakt, maar ik zie alleen heel veel losse .img bestanden met onbegrijpelijke filenames...

groet,

walter
Sorry Walter, ik dacht dat je de openfietsmap benelux bedoelde.
Tsja die Europa kaart is veel te groot om op SD kaart te zetten (4 gb limiet).
Dat moeten de gebruikers dus helaas zelf doen mbv die 'rare' programma's als Basecamp of Mapsource... :|
De tovenaar schreef:
Pman schreef: Als je van de kant van Foca afkomt is het makkelijker een alternatief te zoeken dan wanneer je van Kiseljak richting Sarajevo fietst, op een bepaald moment is er gewoon geen andere weg, tenzij je ver van te voren al besloten hebt een omweg te gaan maken. Een topografische kaart met alle wegen erop had mij hier alleen nog geholpen (GPS met welke kaart dan ook, ook niet), en aan het eind van de dag heb je daar minder zin.
Als je dit stukje snelweg bedoelt (http://g.co/maps/vyg35) dan kan je met de OSM / Openfietsmap wel een omweggetje vinden via de wegen die ten noorden er van liggen: http://www.openstreetmap.org/?lat=43.84 ... 5&layers=M
Minko, zodra je je daar op de snelweg bevindt wordt het lastig om een escape te vinden, geïntimideerd door het feit dat je ineens op een snelweg zit en je daar meer mee bezig bent dan met op de kaart of op de GPS te letten zorgt ervoor dat je als een lemming de rest van de kudde staal volgt op zoek naar de eerste de beste afslag in de voor jouw gevoel juiste richting. Het beste zou je via de rotonde en dan over de stoep aan de andere kant even tegen het verkeer moeten, maar probeer dat maar eens als je hier voor de eerste keer komt. Op een computerscherm ziet het er toch anders uit met 1920x1080 pixels tegenover 240x160 pixels op mij etrex. (om over live nog maar te zwijgen)
Peter
Bedankt voor de waarschuwingen voor onvermijdbare snelwegen. Altijd handig om dat te weten, zodat we ver van te voren al een andere route kunnen kiezen.