Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ik ga op reis en neem mee: ........ Pedaalsleutel (?) - Forum Wereldfietser

Ik ga op reis en neem mee: ........ Pedaalsleutel (?)

Over een aantal weken vertrek ik naar Barcelona. Ik neem de nodige zaken mee om te fietsen en te kamperen. Wat ik ook mee moet nemen is een pedaalsleutel, ik ga per vliegtuig terug.

Voor vertrek draai ik beide pedalen los, klein beetje vet op de schroefdraad en plaats ze terug zonder te strak aan te draaien. Sleutel 15 is dan nodig om ze op het vliegveld er af te halen en bij aankomst in NL er weer op te zetten (moet dan nog een flink eind fietsen).

Sleutel 15 of mijn pedaalsleutel in mijn gereedschapskist zijn nogal lomp, stevig en vooral lang en zwaar. Zoeken op internet levert vooral meer van deze op. Er is ergens een klein licht sleuteltje, tevens flessenopener (Lezyne). Voor het openen van een fles kan je met een enkele af, voor het schroeven van een pedaal moet je er twee gebruiken (is dan wat sterker). En dat voor € 26,=.

Wat nemen jullie mee op reis? Nog verdere tips en ideeën?

Groet en vooral dank,
Arno
Pedalen kopen die je kunt (de)monteren met inbussleutel?
Of in Barcelona een sleutel kopen (begrijp dat je vanuit Nederland daarheen fietst?) of even bij een fietsenzaak langs?
Pedaalsleutels hebben lengte en stijfheid nodig om te werken, klein en licht is een goed recept om jezelf ernstige schade toe te brengen.

Bruikbare pedaalsleutel zijn er vanaf 175 gram, ik zou hem meenemen in het vliegtuig en in de buurt van het vliegveld begraven
Matthie9000 schreef:Pedalen kopen die je kunt (de)monteren met inbussleutel?
Ik kan je wel zoenen, maar doe het niet :lol:

Ik heb als leek altijd naar de pedalen gekeken en zitten rotzooien met zo'n groot ijzer. Nu net, naar aanleiding van jouw opmerking, met een zaklamp maar eens naar de achterkant van de as gekeken :oops: :oops: :oops:
Zit dus een gat voor een flinke inbussleutel.

Je zult begrijpen dat ik mij voorlopig maar even niet vertoon. :wink:

En inderdaad Pedalero, ter plaatse iets kopen was ook aan mijn gedachten ontschoten.

Item kan dus alweer gesloten worden. Stom, stom!

Dank en groet,
Arno :oops:
Nou zeg ik vast iets mafs, maareh, ik zet pedalen alleen handvast. Dit nav een paar pedalen die met geen mogelijkheid los waren te krijgen.
m-gineering schreef:Pedaalsleutels hebben lengte en stijfheid nodig om te werken, klein en licht is een goed recept om jezelf ernstige schade toe te brengen.

Bruikbare pedaalsleutel zijn er vanaf 175 gram, ik zou hem meenemen in het vliegtuig en in de buurt van het vliegveld begraven
Hoeveel zouden rondom het vliegveld van Gerona al begraven zijn? GPS-coördinaten?

Groet,
Arno
Glika schreef:
Matthie9000 schreef:Pedalen kopen die je kunt (de)monteren met inbussleutel?
Ik kan je wel zoenen, maar doe het niet :lol:

Ik heb als leek altijd naar de pedalen gekeken en zitten rotzooien met zo'n groot ijzer. Nu net, naar aanleiding van jouw opmerking, met een zaklamp maar eens naar de achterkant van de as gekeken :oops: :oops: :oops:
Zit dus een gat voor een flinke inbussleutel.

Je zult begrijpen dat ik mij voorlopig maar even niet vertoon. :wink:

En inderdaad Pedalero, ter plaatse iets kopen was ook aan mijn gedachten ontschoten.

Item kan dus alweer gesloten worden. Stom, stom!

Dank en groet,
Arno :oops:

Ja er zit een 6mm inbusgat in veel pedalen, en nee je hebt er geen flikker aan (het is alleen bedoeld voor het snel in of uitschroeven) Normaal krijg je een pedaal alleen losgebroken als het gereedschap stijf is, en dat is zo'n klein stuk ijzerdraad niet.

Er zijn ook lichtgewicht racepedalen met alleen een 8mm inbus aansluiting, dan heb je een stijvere inbus en dus een kans. Blijft het demonteren van het rechter pedaal nog steeds link, tandwielen zijn scherp en je kunt de sleutel nooit op de goede positie zetten zonder de crank eerst te demonteren
Maar probeer ze maar eens los te krijgen met een inbussleutel :D
Glika schreef:
m-gineering schreef:Pedaalsleutels hebben lengte en stijfheid nodig om te werken, klein en licht is een goed recept om jezelf ernstige schade toe te brengen.

Bruikbare pedaalsleutel zijn er vanaf 175 gram, ik zou hem meenemen in het vliegtuig en in de buurt van het vliegveld begraven
Hoeveel zouden rondom het vliegveld van Gerona al begraven zijn? GPS-coördinaten?
Ik neem een metaaldetector mee denk ik :lol:
Wim schreef:Maar probeer ze maar eens los te krijgen met een inbussleutel :D
Mag ik mijn slagmoersleutel op perslucht gebruiken? :roll: :D
m-gineering schreef:
Wim schreef:Maar probeer ze maar eens los te krijgen met een inbussleutel :D
Mag ik mijn slagmoersleutel op perslucht gebruiken? :roll: :D
Dus toch een pedaalsleutel. Ik wil nl. geen aanhanger meenemen :lol:

Maar ik ben inmiddels toch benieuwd hoe de meesten van jullie ervaren wereldfietsers dit in de praktijk in Verweggistan of dichterbij hebben opgelost.

Gr.
Arno
Je zou kunnen overwegen om de pedaalsleutel om te wisselen voor een steeksleutel maatje 15. Scheelt weer iets in gewicht, maar de pedaalsleutel is dan weer iets langer dan een steeksleutel waardoor je meer hefboom hebt, zodat je de pedaal makkelijker los krijgt.

Nog zo'n dilemma, cassette afnemer en kettingzweep ook redelijk zwaar. Thuis laten of toch maar meenemen.
Asianrider schreef: Nog zo'n dilemma, cassette afnemer en kettingzweep ook redelijk zwaar. Thuis laten of toch maar meenemen.
Afbeelding
Ik zie het probleem niet zo om het met een inbus te doen. Pedalen kunnen na lange tijd inderdaad zeer vast komen te zitten (zo erg dat losmaken met een lange pedaalsleutel zelfs zeer moeizaam gaat; je de fiets als hefboom moet gebruiken, etc).

Maar als je de pedalen thuis met een inbus handvast zet en die inbus meeneemt scheelt het je een lompe sleutel. Ik heb nog nooit last gehad van pedalen die los komen te zitten (in tegenstelling tot italiaanse trapassen en linkercranks :D). Lukt het losdraaien echt niet dan kun je vast wel ergens een steeksleutel lenen.

Next Best Thing is idd een mooie lichtgewicht optie om casettes af te kunnen nemen.
Afbeelding[/quote]

Whoe haha, wat ben je weer heerlijk subtiel...geweldig.
Ik zie al helemaal voor me, hoe je je verkneukeld, als je de foto neemt...
Ik heb nooit problemen gehad met het gebruik van een imbussleutel om mijn pedalen eraf te halen. Ik heb ze uiteraard wel eerst thuis al los gehad met een pedaalsleutel en ingevet.
Glika schreef: Dus toch een pedaalsleutel. Ik wil nl. geen aanhanger meenemen :lol:
Meestal lukt het met een imbussleutel. Als hij erg vast zit (zoals in IJsland en Ierland na veel regen) toch even naar de fietsenmaker gefietst. Daar is het zo gebeurd en scheelt een hoop gesleep.
Glika schreef:....Maar ik ben inmiddels toch benieuwd hoe de meesten van jullie ervaren wereldfietsers dit in de praktijk in Verweggistan of dichterbij hebben opgelost.

Gr.
Arno
Pedaalsleutel van Tilburg naar Bangkok gebracht.

Een enkele keer wat rare blikken van douaniers en beveiligers gehad omdat de sleutel te zien was bij bagage scans. (Sleutel mocht mee het Topkapi paleis in :lol: )
Glika schreef:Maar ik ben inmiddels toch benieuwd hoe de meesten van jullie ervaren wereldfietsers dit in de praktijk in Verweggistan of dichterbij hebben opgelost.
Ik wil mezelf niet een ervaren wereldfietser noemen maar ik heb een platte pedaalsleutel met een redelijke lengte en een laag gewicht. De ene keer dat ik met het vliegtuig ging en hem nodig had zat hij gewoon aan de platte achterkant van mijn fietstas en heb ik er geen last van gehad.
Op deze plek kun je hem zien (onderste foto).