Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lichtgewicht tent, welke??? - Forum Wereldfietser

Lichtgewicht tent, welke???

Ik ben op zoek naar een nieuwe compacte tent.
Ik kampeer meestal solo dus groot hoeft hij niet te zijn.
Hoofdzaak is licht, compact en makkelijk op te zetten en af te breken.
Ik heb enkele modellen in overweging:
- de Hilleberg Akto
- de Hilleberg Nallo 2
- de The North Face Tapolle 23

Nadeel van de Tapolle lijkt me de grote hoeveelheid gaas in de binnentent.
Ik kampeer het gehele jaar door en dus lijkt me met minder weer al dat gaas wat tochtig.
Vooralsnog trek ik meest naar de Hilleberg Nallo2 om z'n gunstige ruimte/gewicht-verhouding.
Voor het "zwaarder werk" heb ik een Lowland Mountaintracker tent, maar deze is voor het (solo) fietsen te zwaar met z'n 4.5kg

Heeft iemand misschien sugesties voor een goede tent???

Alhoewel er laatst al een topic over is geweest ( http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=1619 ), maar ff een reactie van mij. Eerste tip die ik kreeg van iemand van de Zerfkei (verkoper wil ik het niet noemen, daar weten ze teveel voor): ga er gewoon eens inliggen.

Ik was zelf op zoek naar een 1 a 2 persoons tent. In mijn geval (1.93m), pas ik dus ik geen enkele 1 persoons tent fatsoenlijk. Sommige tenten gaat net, maar dan heb je nauwelijks leefruimte en geen plek voor je bagage.

Ik ben zelf langs de Zwerfkei, Bever (slechte verkoper!!), Demmenie (heel erg goed advies), Perry, Kampeermarkt en V&D geweest. Het was me al snel duidelijk wat ik wel en niet wilde en welke opties ik had. Uiteindelijk is het voor mij de Exped Vela II geworden, zie het andere topic voor meer info.

Als je bijvoorbeeld langs Demmenie gaat, die kunnen je heel goed helpen met het maken van een keuze waar je je tent voor gaat gebruiken ed, wat je wel en niet nodig hebt, etc.

Edit: linkje toegevoegd.

Ik ben zelf ook goed te spreken over Demmenie maar wat tenten betreft hebben ze net wat te weinig keus voor mijn smaak.
De enige merken die me wat zouden lijken die ze hebben zijn Terra Nova en The North Face.

Eigenlijk twijfel ik nog tussen de Hilleberg Akto Ultra en de Nallo 2 Ultra.
Ik heb in de Akto gelegen bij Bever The Globe en moet zeggen dat het goed past met m'n 1.88m lengte.
Ik heb niet het gevoel dat ik ruimte tekort kom of zo.
De Nallo 2 heb ik nooit in het echt mogen bekijken (wel de GT versie) maar de Nallo 2 lijkt me ook wel wat.
Alleen is hij wel 500gram zwaarder en € 130,- duurder tov de Akto Ultra.

Voorheen gebruikte ik voor fietsen regelmatig m'n oude Perry Sport Borah Peak. (1 persoons en 2.6kg)
Nadeel van de tent was dat hij wat volumieus is en geen luifel heeft.
Voor tripjes met meerder personen en winterkamperenheb ik een Lowland Mountaintracker, om het gewicht te kunnen delen. (3-4 persoons en 4.5kg)
Ik denk dat ik eens wat verder ga kijken naar bijvoorbeeld de Exped Vela 1 Extreme en de Tera Nova Solar 1/Laser... of zo.
Maar voorlopig zegt mijn gevoel Hilleberg Akto Ultra...!
Ben zelf heel tevreden over mijn Jack Wolfskin Weightwatcher. Een stuk voordeliger dan andere tenten die hier worden genoemd. Opzetten fluitje van een cent, voldoende ruimte en licht (van gewicht). Ook licht (van kleur), dat is meteen z'n grootste minpuntje...

Groetjes,

Astrid

De Terra Nova Solar is een prima tent. Heeft een grote luifel voor al je bagage en je kan er nog redelijk rechtop in zitten bij slecht weer. Zeer snel op te zetten, compact en licht. Heb er al zes jaar veel plezier van en is nog in uitstekende staat.

Eigenlijk lijkt de Lowland Trailrunner FL me ook wel wat.
Ik ben wel goed te spreken over de kwaliteit van mijn Lowland Mountaintracker tent, en de details van de Trailruner spreken me ookw el aan.
Alleen jammer dat hij niet geschikt is voor 4 seizoenen solo-gebruik.
Misschien net iets te luchtig met vorst, al kan je je daar op kleden natuurlijk...

Ik zit met dezelfde vraag. Ik heb (nog) geen ervaring met kamperen in tenten.

Wel valt 't mij op dat de Hilleberg tenten door iedereen worden geroemd. M'n voorkeur zou de Hilleberg Nallo 2 GT zijn. Ik heb hem vandaag bij Bever opgezet. En dat opzetten is echt zo gebeurd.

Maar de Featherlite tenten van Lowland spreken mij ook aan. En dan vooral de Trailrunner met slechts 2,1 kg... Alhoewel ik inschat (afgaand op de foto in de Bever-catalogus) dat de luifels wel wat klein zijn. Dit i.v.m. koken.

Met gebruikerservaring kan ik je dus niet van dienst zijn. Maar veel gebruikerservaring van veel soorten tenten kun je wel hier vinden: http://www.hiking-site.nl/materialen_er ... tenten.php

Of op dit prikbord (forum) van dezelfde site http://www.hiking-site.nl/prikbord.php

Nou misschien dat je hier toch 'n stuk verder mee bent gekomen.

Groet,

Marco :wink:

Ik gebruik al enkele jaren - met mijn vriend - een Trailrunner. Dit is een wat ouder en zwaarder model. Bevalt uitstekend. De luifels zijn inderdaad wat krapjes om onder te koken. Bij slecht weer of juist gebrek aan schaduw gebruiken we een (dome) tarp, een soort losse luifel, ook van Lowland. Is wel extra gewicht, maar geeft een zee aan overdekte buitenruimte. Handig aan de tent is dat ie in een mum van tijd met 5 haringen is op te zetten.

Lisette

Dat is interessant dat je dat zegt.

Maar als ik uit ga van 2 personen, en dus 8 fietstassen: Ik neem aan dat je die dan in de luifelruimtes, en mogelijk aan 't voeteinde plaatst. Gaat dat naar tevredenheid, of is 't juist irritant? Struikel je er niet over bij 't door de luifel stappen? Of stoort het bij 't slapen, als er fietstassen aan 't voeteinde liggen?

De tassen, fietsschoenen en helmen laten we altijd in de buitentent. Dat is een beetje krap, maar het gaat wel, ook zonder over de tassen te struikelen bij een nachtelijke gang naar de wc. De stuurtassen en wat losse kleding past wel in de tent, maar met twee matjes naast elkaar is de ruimte die overblijft klein. Bij zo'n laag gewicht is wat minder ruimte de consequentie. Ik heb dat er graag voor over.

Lisette

Ik ben zelf ook best wel bereid om wat ruimte op te offeren voor een lager gewicht.
Ik ben hoofdzakelijk en buitenmens wat graag buiten z'n tent verblijft tot het echt niet anders kan.
Ik ben na mijn testliggen toch steeds meer gecharmeerd van de Hilleberg Akto Ultra.
Voordelen van de Akto naar mijn mening:
- net gewicht van rond de 1.6kg
- nog redelijk wat ruimte voor z'n gewicht
- bruikbaar in 4 seizoenen en perfect waterdicht
- nog een redelijk grote luifel.
- redelijk goede ventilatie met de luiken in de uiteinden open

Ik denk dus dat ik de tent binnenkort maar een van dichterbij ga bekijken.
De keer dat ik er laatst in heb gelegen heb ik eigenlijk te weinig gelet op de afwerking en details maar meer gekeken naar ruimte en hoogte.

Birdland Stardrop lijkt mij wel leuk.

www.birdland.nl

Damn, die lijkt me idd ook wel wat.
Ik ga me eens in die tent verdiepen denk ik!

Birdland was eigenlijk een merk waar ik nog niet naar had gekeken!

Die Birdland Stardrop is inderdaad een leuk tentje, ja.

En heb je al eens bij www.helsport.no gekeken?
Die hebben ook leuke lichtgewicht tentjes.
Worden ook in NL verkocht bij Breedeveld in Leiderdorp.

Hallo Cubeman,

Kijk eens even op de site van Robens (www.robens.de) naar de nieuwe (2004) Cloud serie.
De Cloud 1 is in Nederland te koop voor rond de 150 Euro, de Cloud 2 heb ik afgelopen voorjaar voor 179 Euro gekocht en ben zeer tevreden.

Vergelijk eens met de "grote" (lees: dure) merken, waar jij nu naar kijkt, wat je bij Robens voor je geld krijgt 8O

Buitentent: ripstop nylon, buitenzijde siliconencoating, binnenzijde PU-coating, naden getaped.
Binnentent: voor wintergebruik wat te veel muskietennet, ben ik bang.....
Stokken: Yunan scandium 8,8 mm
Haringen: lichtgewicht duraluminium
Zeer stormvast door de tentvorm en een zeer inventieve scheerlijnbevestiging (2 punten per lijn).
Goede ventilatie, mede doordat de hoogte van de buitentent boven de grond simpel gewijzigd kan worden.

De Cloud 1 weegt volgens opgave 1,9 kg, de Cloud 2 weegt 400 gram meer.

Je zult nog niet veel ervaringen op het net vinden (te nieuw) maar die van mij heeft afgelopen zomer zowel veel wind, regen en een combinatie van beiden uitstekend doorstaan.
Gelukkig heb ik ook veel mooi weer gehad :)

Tot slot: Check even in de discussiegroepen en forums wat er de laatste tijd aan de hand is met de kwaliteit en service van Birdland en de service van Breedeveld, ik geef hier geen waardeoordeel, het is maar een tip :!:

Birdland Stardrop?

Let goed op! Sinds de tenten van Birdland niet meer in Nederland gemaakt worden maar in Vietnam en er niet meer van Carrington-doek gebruik gemaakt wordt is de kwaliteit beslist niet meer zoals deze voor 1 januari 2003 was.
(De prijs overigens wel)

Het bedrijf zou er goed aan doen om deze keuze... de switch van kwaliteit naar bulk... duidelijk naar hun klanten te communiceren zodat er geen misverstanden ontstaan.


Dick

Naschrift 9 juni 2005:
Birdland is één van de weinige producenten die de signalen van de gebruikers van hun producten serieus neemt: er wordt in Maarsbergen weer uitsluitend voor kwaliteit gekozen! De Birdland tenten worden inmiddels van Tactel-48 gram/m2, ripstop HT nylon gemaakt. Dat is héél mooi nieuws!

Ook wij slapen binnenkort dus weer in een Super Nova!

Dick en Els

Corrigeer mij als ik het fout heb, a.u.b. Maar ik meen vernomen te hebben dat Lowland tegenwoordig ook eigendom is van Birdland.

Klopt!
Lowland en Ramble komen uit dezelfde fabriek als Birdland.
Mijn Lowland tent is niks mis mee, maar deze is ook al een jaar of twee oud.
Maar aangezien ik vrij hoge eisen aan mijn tent stel zal het wel een Hilleberg Akto Ultra worden.
Ik wil hem ook in minder weer en sneeuw kunnen gebruiken dus denk ik dat ik het beste af ben met de Akto Ultra voor solo gebruik.
Hoi Cubeman,

Ik heb een Hilleberg Nallo 2, en zou willen zeggen: Koop er één! De tent is niet goedkoop, maar echt geweldig: ruim voor zijn gewicht, gemakkelijk en zeer snel op te zetten, uitstekend het hele jaar door te gebruiken en perfect afgewerkt. Ik gebruik de tent met fietsvakanties voor twee personen, maar ook samen met mijn hond tijdens wandelingen. TOP.