Additionally, paste this code immediately after the opening tag: staal of alluminium en xt of lx - Forum Wereldfietser

staal of alluminium en xt of lx

Mijn vraag is de volgende. Ik sta op het punt een randonneur te kopen, omdat mijn vorige gestolen is. Ik heb ongeveer 5 maanden en drieduizend km gereden op een Jan Jansen Millenium die afgemonteerd was met XT. Eigenlijk beviel deze fiets mij goed, hij rijdt stabiel alleen zaten de lowriders wat hoog, omdat ik er een andere instelbare verende voorvork op had laten zetten. Over twee jaar wil ik een jaar of twee gaan fietsen in Europa, Nieuw zeeland en Amerika. Ik wil niet naar derde wereld landen. Op mijn nieuwe fiets wil ik echter twee dingen zeker hebben, een naafdynamo en magura hs 33 remmen, beide voor de veiligheid. Als ik weer een Jan Jansen zou nemen kan ik die Magura remmen alleen nemen in combinatie met een LX pakket. Een naafdynamo levert hij ook niet, dus die zou ik er naderhand in moeten bouwen. Wat ik ook kan doen is een Koga Randonneur kopen met ingebouwde naafdynamo en daarop die Magura remmen laten monteren. Deze is wel gedeeltelijk ( het achtergedeelte ) afgemonteerd met XT. Het andere verschil is dat ik met die randonneur op een stalen frame rijdt en op die Jan Jansen op een alluminium. Ik heb al wel proefritjes gemaakt, maar ik vind het moeilijk beoordelen wat comfortabeler rijdt. Is er iemand die op beide frames gereden heeft en hier een mening over heeft? Of andere invalshoeken waar ik nog niet aan gedacht heb? Bedankt Rob.

Gaat de keuze slechts tussen Koga en Jan Jansen? Al gedacht aan Santos. Op de Santos STR01 kan je alles krijgen wat jij wilt: naafdynamo met keuze tussen Nexus en Son, HS33- of HS11-remmen. Voorts kan je kiezen tussen verschillende groepen: LX, XT, etc. en ook rustig verschillende groepen door elkaar kiezen: bijv. een 40-spaaks-achterwiel met xt-naaf en een goedkopere Deore-bracket. Je kunt zelf je fiets samenstellen en betaalt dus niet voor onderdelen die je eigenlijk niet wilt.

Kijk ook eens naar een Agvahon, een Snel, een Vittorio.
Fietsen met bewezen kwaliteiten.
Of een IDWorks!
niko

Bedankt voor jullie reacties. Omdat mijn vorige fiets verzekerd was moet ik mijn volgende fiets bij dezelfde fietsenmaker kopen. Dat is de grootste fiestenmaker in Den Haag, maar van de door jullie geadviseerde merken verkopen ze alleen id-worx. Daar denk ik ook nog aan, de fiets heeft geweldige rijeigenschappen en is samengesteld met toponderdelen, alleen zit je vast aan de big apple band van Schwalbe. Die rijdt geweldig, maar voor lekrijden scoort hij een min op de afgelopen bandentest van de fietserbond. Ik rij toch liever met de antilekband van schwalbe, de marathon plus. Vandaar dat ik toch een beetje vastzit aan Jan Jansen en Koga.

Hoi Rob,

Mijn vriendin rijd al duizenden kilometers lekvrij met haar grote appels.
De banden zijn comfortabel en lichtlopend. Dat lekrijden loopt wel los, door een iets grotere snelheid hou je meer dan voldoende tijd over voor je theoretische extra lekke band.
De slijtage valt ook heel erg mee.

Groeten, John.

ok. John, bedankt voor je reactie, handig om te horen dat die big apples in ieder geval niet gelijk lek gaan. De rolweerstand van de Marathon plus en de Big apple verschilt volgens de bandentest van de fietsersbond echter niet zoveel, het verschil zit hem vooral in het comfort.

http://www.fietsersbond.nl/urlsearchres ... number=670

Toch zou ik graag nog een reactie krijgen op mijn vraag over het verschil in rijgedrag van dat stalen frame van de Randonneur van Koga en een alluminium frame. En is er iemand die mij hetzelfde kan uitleggen over het verschil tussen lx en xt van Shimano? Is het vooral het snellere schakelen van de xt unit of gaat hij ook beduidend langer mee?

Het verschil tussen LX en XT zit hem in de volgende eigenschappen:
- gewicht (maar volgens mij scheelt dit niet zo veel, hooguit een reep chocola :lol: )
- prijs
- levensduur van de schakelunit, derailleur, naven.
Dit laatste ligt volgens de theoretici op het verschil van 30.000 km LX en 60.000 km XT. (mits goed onderhouden) En er zit geen verschil in levensduur van de tandwielen en ketting.
Bedenk eerst of dat je deze afstanden wel gaat fietsen!

Groeten,

Marco

rvanderm schreef:De rolweerstand van de Marathon plus en de Big apple verschilt volgens de bandentest van de fietsersbond echter niet zoveel, het verschil zit hem vooral in het comfort.
Toch zou ik graag nog een reactie krijgen op mijn vraag over het verschil in rijgedrag van dat stalen frame van de Randonneur van Koga en een alluminium frame. En is er iemand die mij hetzelfde kan uitleggen over het verschil tussen lx en xt van Shimano? Is het vooral het snellere schakelen van de xt unit of gaat hij ook beduidend langer mee?
De Marathon plus is de band met de blauwe antileklaag van ongeveer 5 mm dik. Ik heb toch heus begrepen dat deze banden berezwaar lopen. Er staat nota bene zelfs in de folder dat de band "voor sportwedstrijden" "minder geschikt"is. En reken maar, als er in de folder al zoiets wordt toegegeven dan loopt het zwaar. De Big Aplle wordt daarentegen zelfs met behulp van grafiekjes aangeduid als lichtlopend.
Mijn ervaringen met Schwalbe-banden:
Marathon standaard 37 mm: loopt vrij licht, lekbestendig maar ligt belabberd in de bocht.
Toegevoegd 19-10-2004: Marathon standaard 47 mm: loopt vrij licht, naar ik verwacht lekbestendig en ligt goed in de bocht.
Marathon XR: loopt zwaar, erg lekbestendig, licht erg goed in de bocht.
Marathon slick: loop superlicht, niet lekbestendig, licht goed in de bocht op asfalt, niet te gebruiken op onverhard terrein of zelfs nat gras (slipgevaar).

Over staal of aluminium kun je na veel plussen en minnen zeggen dat de meeste aluminium frames iets lichter uitvallen dan stalen frames, en dat ze stijver zijn. Het voordeel daarvan is dat de fiets zich beter gedraagt als je er 35 kg bagage aanhangt, het nadeel dat je minder comfortabel fietst, zeker zonder bagage. Een aluminium voorvork is af te raden omdat deze in geval van breuk plotseling afbreekt, in tegenstelling tot staal wat zich meestal krakend en buigend meldt voordat het breekt. Bij een brekende Aluminium vork kom je doorgaans met de neus eerst op de grond, vandaar dat het een teer punt is. (wordt ca. 1x per jaar gemeld in nieuwgroep nl.fiets)

O ja, een ander nadeel van aluminium is dat de kleine onderdelen kwetsbaarder zijn. Aluminium angelaste oogjes en patjes zijn dingen waar je voorzichtig mee moet omspringen en voor aluminium schroefdraad geldt: éénmaal monteren en daarna liefst nooit meer losmaken. De reden is dat Aluminium per volume-eenheid veel zwakker is dan staal.

Qua schakelgedrag ben ik niet erg onder de indruk van dure spullen.
Als aanvulling op wat eerder gezegd is zijn duurdere types in de reeks Alivio-Deore-LX-XT:
- beter bestand tegen slechte omstandigheden
- beter bestand tegen af en toe (de)monteren
- mooier afgewerkt

Het is inderdaad de vraag of je denkt langer dan 30.000 km met een derailleur te doen. De kans is namelijk groot dat de derailleur voor die tijd al ergens een klap oploopt omdat de fiets valt of in de trein of het vliegtuig ligt. En dat laatste is veel schadelijker voor een fiets dan 10.000 km fietsen.

Groetjes, Leon

Iedereen bedankt voor de moeite van het antwoorden, ik ben er een stuk wijzer van geworden. Volgende week ga ik naar de bike-motion in Utrecht en daarna neem ik een beslissing. Met wat meer kennis van zaken kan ik daar wat betere vragen stellen. Nogmaals bedankt.

Beste Rob,

wat jouw verzekering betreft en de verplichting bij jouw fietsenmaker een fiets af te nemen, het volgende: Als je jouw fietsenmaker duidelijk maakt waarom hij de fiets niet heeft die jij wilt, dan is hij best wel genegen om een verzekeringspremie aan een goede collega over te dragen, minus een stukje commissie. Dan kun je altijd nog naar Van Herwerden gaan bij jou in de buurt.

Dat is een goede tip Eric, ik zal eerst even langs van Herwerden gaan en kijken wat de mogenlijkheden zijn. Ik heb overigens een tijdje terug de fietsreparatiecursus gedaan bij jou en dat was een erg leerzame, nuttige avond. Geen tijd en geldverspilling! Heb ik het nou mis. of is er niemand enthousiast over Koga fietsen? Er is in ieder geval niemand die zegt dat die Randonneur een goede fiets is. Ik dacht altijd dat Koga zo`n goed merk was.

Tja,

op het forum is een zeer grote expertise aan technische kennis, maar ook een grote verscheidenheid aan voorkeuren. Koga Miyata is mijns inziens het beste merk dat een kant en klare fiets levert waar je verder niet over hoeft na te denken. Dat houdt in dat Koga keuzes maakt die vaak niet de voorkeur hebben van een wereldfietser.

Veel fietsers hebben daarom liever een standaard frame dat opgebouwd wordt naar wens.
Maar dan moet je je wel in een stukje techniek willen verdiepen of blindvaren op het advies van de fietsadviseur die hopelijk ook met bagage fietst. Als die adviseur Schuijt heet, dan vaar je er overigens wel bij.
En eh..., mijn Koga randonneur van 17 jaar oud, heb ik laatst aan een vriend gegeven die er reuze blij mee was.

Houd er wel rekening mee dat er een verschil is tussen maatbouw (Avaghon, Snel, Vittorio) en naar wens opgebouwd (Santos, Van Herwerden, Snel, Jan Jansen). Dit wordt vaak door elkaar gehaald. Maar laat in ieder geval je framemaat en je zithouding goed bepalen.

Mijn fietsenmaker is wel bereid om bv de lx remmen van die randonneur terug te nemen en daarvoor in de plaats die magura hs33 te monteren. Een soort van samenstellen dus. Ik voel toch wel voor die Koga, maar ik beslis pas na de bike motion van 22/24 oktober. Hoe meer informatie je hebt, hoe ingewikkelder het afwegen wordt. Anderzijds ga ik er ook maar van uit dat je echt je best moet doen om een slechte fiets te kopen van rond de 2000 euro. Het zal dus wel goed komen. Ik laat het nog wel even weten over een week of twee. groeten Rob

De Vakantiefietser schreef:Tja,
op het forum is een zeer grote expertise aan technische kennis, maar ook een grote verscheidenheid aan voorkeuren. Koga Miyata is mijns inziens het beste merk dat een kant en klare fiets levert waar je verder niet over hoeft na te denken. Dat houdt in dat Koga keuzes maakt die vaak niet de voorkeur hebben van een wereldfietser.
Laat een reisfiets nu het type fiets zijn waar de meeste onderdelen aan zitten, en dat over elk mininiem onderdeel ellenlange verhalen te vertellen vallen.
En de wet van behoud van ellende heeft geregeld dat de meest ongelooflijk eigenwijze (maar wel aardige) wereldfietsers juist dit forum bevolken :mrgreen: (En ik doe graag mee :wink: )
Leon

:roll:

een stalen fiets met xt en dan een naafdynamo??? owke.. logisch is anders :)

maar uhm, m-engeneering heeft een mooie vakantiefiets

En als je hem nu wilt gebruiken om iedere dag 15 kilometer naar je werk te forensen? Dan is een naafdynamo wel weer handig.

Over die naafdynamo`s het volgende. Son maakt naafdynamo`s die als het licht niet aanstaat geen extra weerstand geven. Ze hebben een hele hoge lichtopbrengst en er kunnen twee koplampen op aan gesloten worden. Er zit 5 jaar garantie op. Ik zie geen nadelen. Behalve de prijs. Op het id-worx easy transport model zit hij dit jaar overigens standaard. En ik laat hem ook inbouwen.

http://www.m-gineering.nl/sindex.htm

Voor zulk geld kun je een mooie fiets kopen. Dat je dan ook iets te vertellen wilt hebben over wat het precies wordt lijkt mij logisch. Een Son naafdynamo en hydraulische remmen zouden vermoedelijk ook op mijn verlanglijstje staan.
Het belangrijkste is overigens het frame. Dat bepaalt de specifieke inzetbaarheid, en het gevoel van de fiets. Ik zou voor een vakantiefiets nooit meer iets anders willen dan een stalen frame en 26 inch wielen (met brede banden). En als ik het enigszins kon betalen zou ik ook een Rohloff versnellingsnaaf willen. Als het een confectiefiets moest worden zou ik mijn fietsenmaker vermoedelijk vragen of hij een Villiger Cabonga kon leveren in Rohloff uitvoering (of iets dergelijks). Dat zou ongeveer moeten kunnen binnen jouw budget.
In de onderhandeling met je fietsenmaker is het misschien wel van belang te weten hoe de deal tussen hem en de verzekeringsmaatschappij precies in elkaar zit. Het zou me niet verbazen als hij (om de premie laag te houden) die fiets moet leveren tegen weinig meer dan inkoopsprijs. Als dat zo is kun je moeilijk verwachten dat hij erg veel moeite wil doen voor iets speciaals. Wil je toch iets speciaals, dan zul je hem daarvor moeten belonen (meer betalen). Dat is dan redelijk.
Ik ben benieuwd,
Wim

Een fiets die mi erg veel waar voor z'n geld levert is een Rotor. Ik heb zelf een Rotor mission: alu 28", son, rohloff, hs33, tubus drager, brooks; deze kost ca 2200 euro, maar er is ook een stalen 26", de komet.
zie: http://www.elan-ligfietsen.com/index01.html
en http://www.generator-radsport.de
Op de laatste site staat ook een pdf van een test van de Komet in activ radfahren, men was erg enthousiast (en ik ook, alleen dat zadel heb ik na 1000 km nog steeds wat moeite mee :? ).

succes, Johan

Bedankt nog voor de laatste twee reacties. Ik heb uiteindelijk besloten een Koga Randonneur te kopen, model 2004 met 10% korting. Het lx crankstel, de shifters en de casette worden opgewaardeerd naar XT. Ik neem magura hs33 remmen en een son naafdynamo. Het kan altijd anders en waarschijnlijk ook beter, maar op een gegeven moment moet ik toch een beslissing nemen. Iedereen bedankt voor de moeite van het reageren, het heeft zeker geholpen. groeten Rob