rvanderm schreef:De rolweerstand van de Marathon plus en de Big apple verschilt volgens de bandentest van de fietsersbond echter niet zoveel, het verschil zit hem vooral in het comfort.
Toch zou ik graag nog een reactie krijgen op mijn vraag over het verschil in rijgedrag van dat stalen frame van de Randonneur van Koga en een alluminium frame. En is er iemand die mij hetzelfde kan uitleggen over het verschil tussen lx en xt van Shimano? Is het vooral het snellere schakelen van de xt unit of gaat hij ook beduidend langer mee?
De Marathon plus is de band met de blauwe antileklaag van ongeveer 5 mm dik. Ik heb toch heus begrepen dat deze banden berezwaar lopen. Er staat nota bene zelfs in de folder dat de band "voor sportwedstrijden" "minder geschikt"is. En reken maar, als er in de folder al zoiets wordt toegegeven dan loopt het zwaar. De Big Aplle wordt daarentegen zelfs met behulp van grafiekjes aangeduid als lichtlopend.
Mijn ervaringen met Schwalbe-banden:
Marathon standaard
37 mm: loopt vrij licht, lekbestendig maar ligt belabberd in de bocht.
Toegevoegd 19-10-2004: Marathon standaard 47 mm: loopt vrij licht, naar ik verwacht lekbestendig en ligt goed in de bocht.
Marathon XR: loopt zwaar, erg lekbestendig, licht erg goed in de bocht.
Marathon slick: loop superlicht, niet lekbestendig, licht goed in de bocht op asfalt, niet te gebruiken op onverhard terrein of zelfs nat gras (slipgevaar).
Over staal of aluminium kun je na veel plussen en minnen zeggen dat de meeste aluminium frames iets lichter uitvallen dan stalen frames, en dat ze stijver zijn. Het voordeel daarvan is dat de fiets zich beter gedraagt als je er 35 kg bagage aanhangt, het nadeel dat je minder comfortabel fietst, zeker zonder bagage. Een aluminium voorvork is af te raden omdat deze in geval van breuk plotseling afbreekt, in tegenstelling tot staal wat zich meestal krakend en buigend meldt voordat het breekt. Bij een brekende Aluminium vork kom je doorgaans met de neus eerst op de grond, vandaar dat het een teer punt is. (wordt ca. 1x per jaar gemeld in nieuwgroep nl.fiets)
O ja, een ander nadeel van aluminium is dat de kleine onderdelen kwetsbaarder zijn. Aluminium angelaste oogjes en patjes zijn dingen waar je voorzichtig mee moet omspringen en voor aluminium schroefdraad geldt: éénmaal monteren en daarna liefst nooit meer losmaken. De reden is dat Aluminium per volume-eenheid veel zwakker is dan staal.
Qua schakelgedrag ben ik niet erg onder de indruk van dure spullen.
Als aanvulling op wat eerder gezegd is zijn duurdere types in de reeks Alivio-Deore-LX-XT:
- beter bestand tegen slechte omstandigheden
- beter bestand tegen af en toe (de)monteren
- mooier afgewerkt
Het is inderdaad de vraag of je denkt langer dan 30.000 km met een derailleur te doen. De kans is namelijk groot dat de derailleur voor die tijd al ergens een klap oploopt omdat de fiets valt of in de trein of het vliegtuig ligt. En dat laatste is veel schadelijker voor een fiets dan 10.000 km fietsen.
Groetjes, Leon