Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vragensaldo - Forum Wereldfietser

Vragensaldo

Hallo,

Om een heel lang verhaal kort te maken; ik heb een nieuwe Gazelle Medeo trekking gekregen van de verzekering. Ik zou em nooit gekocht hebben maar een gegeven paard...

ziehier:

http://www.gazelle.nl/www2/detail.php?B ... Bike_ID=38

Hij is Alivio afgemonteerd, voor de rest met Gazelle "huismerk" onderdelen, alu dragers, verende voorvork van een wazig merk. Alleen het zadel is een Brooks B17

Een aantal vragen;

De fiets zit vrij rechtop, is een B17 dan wel zo'n goede keuze? Ik heb het gevoel dat het iets te smal is voor het rechtop zitten. Of moet ik nog even wennen en wat uitproberen qua afstelling van zadel en stuur?

Ik ben vorig jaar op een soortgelijke fiets naar Normandië gefietst zonder enig probleem. Dit jaar wil ik naar Zweden of Santiago. Wat zouden jullie dan eventueel opwaarderen aan de fiets? Of moet ik het uitproberen en maar zien wat stukgaat?

Het juist afstellen van zadel en stuur is een beetje trial-and-error, ik weet het. Maar heeft iemand al eens zijn fiets laten afstellen d.m.v. bikefitting PC-programma of iets dergelijks? Goed, slecht, te duur, afperserij? Doe ik het beter gewoon zelf maar met veel geduld?

Alvast bedankt

Ga gewoon eens een paar enkele dagen fietsen en probeer verschillende standen, evalueer daarna voor jezelf. Zet eventueel merktekens en/of noteer dingen of meet de standen op van zadel of stuur, enz.

Dit alles staat echter los van de kwaliteit van de fiets, soort en type onderdelen bla bla.....want je hebt nu éénmaal deze fiets in bezit, maar als je s'avonds in bed ligt en je hebt hoofdpijn of maakt rare stuiptrekkingen dan moet je zeker deze fiets in de sloot gooien.

Dus maar gewoon afwachten? :roll:

Met een computer meetprogramma kun je alleen de juiste framemaat en stuurpen (voorbouwlengte) uitrekenen. Dit om te zorgen dat je met het juiste spul de winkel uitgaat.

De echte afstelling is op basis van gevoel. (stuurhoogte, zadelpositie voor-achter, zadelhoogte.)

Groeten,

Marco

Tja, ik ben het eens met Marco dat je met een computerprogramma niet alle parameters goed kunt krijgen. Vraagt een computer of je rugproblemen hebt, of andere pijntjes. Een stramme nek? Of kijkt het cyclefit programmaatje naar de houding van je polsen. Na 30 jaar heb je bij een verkeerde polshouding (die ik veel zie) vingers zonder gevoel en let op: dat is tegen die tijd chronisch!. Of let de PC op de Ischiadicus zenuw in de bil die afgeknepen wordt? Een stukje interactie tussen iemand die er verstand van heeft en de fietser in kwestie werkt altijd nog het beste.

Een bikefitting meting vraagt niet of je goed op de fiets zit maar je gaat wel met het juiste maat frame de deur uit.
Als je dan het geluk hebt dat de verkoper een vakantiefietser met ervaring is dan heb je nog meer geluk en ga je weg met de juiste onderdelen.
Wij doen, bij de aankoop van een nieuwe, race, mtb of trekkingfiets, de bovenstaande meting GRATIS.
Huur een BoB
www.megalos.nl
Klaas