Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 3/4 matje - Forum Wereldfietser

3/4 matje

Hallo,

Heeft iemand ervaring met zo'n te kort matje? Slaapt het goed of niet? Voor of nadelen? Ja, ik ben een grammenjager.

Mvg

Mike

Het grootste nadeel van een te kort matje is dat je aan het voeteinde ook geen isolatie hebt. Dat is wat kouder, maar het betekent ook dat je er condensvocht kunt krijgen, en dus een natte slaapzak. Toen ik vroeger nog makkelijk op een harde ondergrond sliep, en iedere gram liet tellen, had ik een heel dun en te kort schuim matje (niet zelf opblazend), maar daarbij kreeg ik steeds een vochtige of zelfs behoorlijke natte onderkant van de slaapzak. Dat gaf mij uiteindelijk teveel problemen.
Wim
He Wim,

Ik heb jaren héérlijk geslapen op zo'n driekwart uitvoering van een self-inflating mat. Kleiner en lichter dan de volle uitvoering. Wat ik deed is daarnaast een kort stukje isomat (je weet wel, van dat schuim) meenemen. Dat had dan een dubbele functie: isolatie aan de voeten en droog en warm op het gras zitten (zonder het risico op een lek opblaasmatje). Vond en vind dit een ideale combinatie.

Helaas is er aan het leven van mijn 3/4 mat een einde gekomen toen ik heel luxe een zithoesje van therm-a-rest voor het opblaasmatje ging meenemen (wat ik trouwens iedere fietskampeerder aan kan raden... zit heerlijk en weegt niet veel... voorkomt daarentegen heel wat rugpijn). Ik was alleen zo stom om mijn matje gevouwen in het hoesje in de tent te laten liggen met een blakende zon erop... toen is het ontploft. Ik heb ter plekke in Spanje een nieuw matje gekocht, maar helaas.. daar niet beschikbaar in 3/4.

Groetjes,

Astrid
Avanher schreef: Ik was alleen zo stom om mijn matje gevouwen in het hoesje in de tent te laten liggen met een blakende zon erop... toen is het ontploft.
Ik heb niet 1 maar 2 keer een therm-a-rest laten ontploffen en ... twee keer gratis onder de garantie een nieuwe gekregen :mrgreen:

Wel lastig slapen trouwens, want in Malawi hadden ze geen therm-a-rest verkoper, dus dat werd een vakantie lang met op hele grote bobbel slapen.

Maar het is dus inderdaad niet echt aan te raden je matje opgevouwen in de tent te laten liggen...

Dennis
mike schreef:Heeft iemand ervaring met zo'n te kort matje? Slaapt het goed of niet? Voor of nadelen? Ja, ik ben een grammenjager.
Hoi,
Omdat ik vaak op mijn buik slaap (lastige slaper...) zouden bij zo'n matje mijn knieën niet meer op het matje steunen. Kortom: met mijn 1,85 m vind ik zo'n ding te kort. Voor kleinere mensen is het natuurlijk minder een probleem, en kleding en andere min of meer isolerende spullen om onder je voeten te leggen heb je meestal wel bij je.
Groetjes, Leon
Dennis,

Mijn matjes (zowel het ontplofte als het nieuwe) zijn niet van Therm-a-rest maar van Artiach. Net zo comfortabel, maar stukken goedkoper. Aangezien het een Spaans merk is niet zo vreemd dat ze die daar verkopen. Kwam trouwens als beste koop uit een consumententest. Maar ik vrees dat ze zowel bij TaR als bij Artiach niet staan te springen om gratis te vervangen als na 6 jaar intensief gebruik door dom handelen de naden springen...

Groetjes,


Astrid

Het pakvolume van een 3/4 matje of een heel matje is bij de nieuwe matjes (de Therm-a-Rest Lite en de Therm-a-Rest Prolite) niet zo erg verschillend. Het gewicht scheelt ook niet zo veel ten opzichte van elkaar, maar weer wel ten opzichte van de oude matjes.
Ga je niet de echt de vrieskoude in, neem dan een 3/4 matje zou ik zeggen. Ik heb vorig weekeinde (net geen vorst aan de grond!) op een 3/4 Lite matje geslapen en ik sliep als een roosje (tot zover mijn bedgeheimen).

Wel een goed idee zo'n 3/4 matje. Ik ben maar 1,60m, dus als ik mijn kussen boven het matje leg, pas ik er volgens mij helemaal op. Sowieso slaap ik nooit languit.

Ik heb nu een "ouderwetse" groene therma-rest. Een 3/4 ProLite 4 matje (nog dikker dan mijn huidige matje!) zou de helft, een pond, aan gewicht schelen. Maar mijn oude matje is gewoon nog goed, dus deze upgrade zal vermoedelijk nog een paar jaar op zich moeten laten wachten.

Zowel m'n meisje al ik slapen beiden op een 3/4 mat. Slaapt prima, belanrijk voor mij is dat m'n heupen en schouders zacht liggen (ik slaap op m'n zij), mijn voeten zijn niet zo balngrijk. M'n kussentje leg ik altijd boven m'n matje, dus niet er op, dat scheelt al weer een stukje lengte. Ik ben zelf 1.99 en heb 3/4 nooit als te kort ervaren. Okee, m'n voeten hangen buiten het matje, maar door de zachtheid van m'n slaapzak heb ik nooit het idee gehad dat ik te hard lag. Wel is het zo dat als je bij koudere temperaturen wil kamperen je beter een volledige mat kan nemen. Het matje zorgt wel voor een goede isolatie met de grond. Nog aardig om te melden is dat het 3/4 matje ook leverbaar is in een extra lichte versie (heb ik), m'n meisje heeft de standaard 3/4. Scheelt weer een stukje qua gewicht, maar ook qua pakvolume. Dit lichtgewicht is bereikt door het schuim wat in het matje zit te perforeren. Minder isolatie natuurlijk, maar wel erg goed geschikt voor warmere temperaturen.