Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pinnen in het buitenland beperkt? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Pinnen in het buitenland beperkt?

m-gineering schreef:
captain_fabulous schreef: IBAN is, zoals eerder opgemerkt de nieuwe Europese betaalstandaard, waarmee Europees betalingsverkeer werkt.
Als ik iemand zijn geld terug wil geven kan dat dus niet, want dan moet ik een iban hebben. Voer je het rekeningnummer in de Iban omrekenaar in dan is het nummer opeens onbekend, hoewel het een dag eerder nog goed genoeg was om geld van aan te nemen.
Ik snap je hier niet. geld teruggeven aan iemand in NL doe je gewoon via het rekeningnummer oude stijl, dus wat is het probleem???
Wie heeft er nog het ingewikkelde Iban nodig met Paypal....je kunt er zelfs al in de winkel mee betalen.

Ik heb trouwens nog nooit problemen gehad met pinnen in het buitenland. Heb wel ALTIJD contanten bij de hand in geval van.

Walter
captain_fabulous schreef: Ik snap je hier niet. geld teruggeven aan iemand in NL doe je gewoon via het rekeningnummer oude stijl, dus wat is het probleem???
dat ze dat sinds 24-11 bij de triodos met een 'update' onmogelijk gemaakt hebben.....
m-gineering schreef:
captain_fabulous schreef: Ik snap je hier niet. geld teruggeven aan iemand in NL doe je gewoon via het rekeningnummer oude stijl, dus wat is het probleem???
dat ze dat sinds 24-11 bij de triodos met een 'update' onmogelijk gemaakt hebben.....
Vreemd, daar denken ze bij de Triodos anders over:
Tot 1 februari 2014 is het nog mogelijk geld over te maken met uw oude, niet-IBAN, rekeningnummer.
Bron: http://www.triodos.nl/nl/over-op-iban/
Hihi

Ik had twee jaar geleden een IT opdracht bij de Triodos bank, maar die update is van na mijn tijd denk ik Martin.

x

x
Gerelateerd aan dit draadje over pinnen in het buitenland meld ik dat er landen zijn waar je een beperkt bedrag per dag of per transactie kan pinnen. Dit is door je eigen bank bepaald en heeft niets met je positieve saldo o.i.d. te maken. Daar had ik helemaal geen rekening meegehouden. Voorbeeld afgelopen zomer in India waar we max. 25.000 roepies per dag konden pinnen bij Bank of India. Bij andere banken was er een limiet van 1000 roepies per pintransactie maar dat kon je wel 10 keer herhalen. Nu is India een goedkoop fietsland maar wanneer je lang in een gebied verblijft waar geen bank is, is het handig om hier rekening mee te houden. Loes
behalve het standaard uitzetten van pinnen buiten Europa zijn bij mijn bank; en vast ook andere; de dagelijkse opname opname limieten nu ook verlaagd.

Bij mijn bank is dat (omgerekend naar buitenlandse valuta) maximaal € 300 contant pinnen en € 750 in de winkel pinnen. dat is PER DAG, en kan (nog) niet verhoogd worden.

Walter


NB
de chip op je pas/credit card is veel beter beveiligd tegen fraude maar wordt buiten Europa bij veel banken niet gebruikt.
Die chip wordt helemaal niet gebruikt alleen in dippenautomaten in winkels.
Nog steeds is die onveilige strip een onderdeel van het gebruik van de pas, omdat ze (de bank) daar je gegevens vanaf halen.
Omdat het te duur is om die bankmachines om te bouwen. Maar dat vertellen ze ons niet.
Daardoor loopt iedere nederlander NOG STEEDS standaard groot risico geskimd te worden. En is er geen sprake van veiliger!!!!!

Ik heb de strip van mijn ABNAMRO bankpas gekrabt en toen kon ik niks meer bij de ABNAMRO uit de muur halen. Geen benzine meer tanken.
Wel in winkels betalen en ook bij een paar RABO automaten geld opnemen en internetbankieren.

Dus dat veilig is een wasse neus en daarom loopt het nog steeds storm met skimmers

Als je in zuid afrika zit kun je beter een zuidafrikaanse bankrekening openen en je geld overboeken.
Om even terug te komen op het begin van deze post,
ook ING gaat binnenkort de pas 'uitzetten' voor het pinnen buiten Europa.
jose de waard schreef:Om even terug te komen op het begin van deze post,
ook ING gaat binnenkort de pas 'uitzetten' voor het pinnen buiten Europa.
ASN ook :wink:
jose de waard schreef:Om even terug te komen op het begin van deze post,
ook ING gaat binnenkort de pas 'uitzetten' voor het pinnen buiten Europa.
En Europa rekent ING nogal ruim, t/m Turkije zelfs, maar Marokko dan weer niet....
Roald schreef:En Europa rekent ING nogal ruim, t/m Turkije zelfs, maar Marokko dan weer niet....
Dat scheelt blijkbaar per bank; de ASN sluit Turkije wel uit :wink:
Welke landen worden tot Europa gerekend volgens de ASN?
België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk (inclusief Frans-Guyana, Guadeloupe, Martinique, Réunion), Griekenland, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Monaco, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal (inclusief Azoren en Madeira), Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje (inclusief Canarische Eilanden, Ceuta en Melilla), Tsjechië, Verenigd Koninkrijk (Engeland, Schotland, Wales, Noord-Ierland), Zweden en Zwitserland.
Turkije hoort dan ook (deels) bij Europa, dat geldt voor Marokko niet.
Grappig dat de overzeese gebiedsdelen van Frankrijk kennelijk wel meetellen, en die van Nederland niet.
Michael W schreef:
Roald schreef:En Europa rekent ING nogal ruim, t/m Turkije zelfs, maar Marokko dan weer niet....
Dat scheelt blijkbaar per bank; de ASN sluit Turkije wel uit :wink:
Welke landen worden tot Europa gerekend volgens de ASN?
België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk (inclusief Frans-Guyana, Guadeloupe, Martinique, Réunion), Griekenland, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Monaco, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal (inclusief Azoren en Madeira), Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje (inclusief Canarische Eilanden, Ceuta en Melilla), Tsjechië, Verenigd Koninkrijk (Engeland, Schotland, Wales, Noord-Ierland), Zweden en Zwitserland.
Hoe zit dat met: Andorra, Gibraltar, San Marino en Vaticaanstad?
bert sitters schreef:Hoe zit dat met: Andorra, Gibraltar, San Marino en Vaticaanstad?
Met Europa bedoelen we alle landen waar u met de euro kunt betalen. Plus een aantal landen met een andere muntsoort.
Volgens opgaaf ASN (de bank van morgen).
Maar deze 4 'landen' hebben ook nog nooit een eigen munt gehad 8)
Kortom: onder het hoofdstukje Pinnen in het Buitenland moet beslist staan dat je het zelf telkens voor je eigen bestemming en je eigen bank vooraf moet controleren. Meer informatie proberen te geven lijkt me in de veranderende omstandigheden onzinnig.
Leon
Polling schreef:Grappig dat de overzeese gebiedsdelen van Frankrijk kennelijk wel meetellen, en die van Nederland niet.
Die genoemde Franse overzeese gebiedsdelen zijn veel meer een stukje Frankrijk, dan de gebieden van Caribisch Nederland van Nederland zijn. Zij hebben bovendien de Euro als munteenheid
Bonaire, Saba en Statia zijn dan tegenwoordig bijzondere gemeenten van Nederland, maar de munteenheid is de Amerikaanse Dollar.
Michael W schreef:
bert sitters schreef:Hoe zit dat met: Andorra, Gibraltar, San Marino en Vaticaanstad?
Met Europa bedoelen we alle landen waar u met de euro kunt betalen. Plus een aantal landen met een andere muntsoort.
Volgens opgaaf ASN (de bank van morgen).
Maar deze 4 'landen' hebben ook nog nooit een eigen munt gehad 8)
Gibraltar heeft wel degelijk een eigen munt: het Gibraltar Pond!

Hoe zit dat met Montenegro, dat officieel niet tot de Eurozone hoort, maar waar de Euro wel het betaalmiddel os?