Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pinnen in het buitenland beperkt? - Forum Wereldfietser

Pinnen in het buitenland beperkt?

Van mijn bank kreeg ik het bericht dat medio januari 2013 het pinnen in het buitenland wordt
¨uitgezet¨ :shock: :o
Bovendien wordt ook het doen van buitenlandse betalingen via je IBAN nummer bemoeilijkt.
De reden van deze actie is om criminele cyberactiviteiten tegen te gaan. :cry: :oops:

Wel wordt het mogelijk om zelf ,online, deze mogelijkheden weer (tijdelijk)¨open¨ te zetten. :)
Wellicht een aandachtspunt voor degene die binnenkort op reis gaan. :idea:
Dirk
Hoi Dik,

Over welke bank heb je het ?
Ik zit in zuid amerika en na eerdere problemen met ingeslikte bankkaart, die ik nooit meer heb teruggezien, wil ik elk eventueel toekomstig probleem graag voor zijn.

Groetjes Lars
He Lars,
Voor mij is dit de ABN/Amro bank,maar ik denk dat de meeste grote banken dit beleid gaan voeren.
Ik ga nog even zoeken wat en wanneer andere banken dit gaan doen.
Dirk
ABN-AMRO is de eerste bank die hiermee begint. Je kunt zelf je betaalprofiel bepalen.
Info: https://www.abnamro.nl/nl/prive/betalen ... #/?s=0/:S0

Verder is het ook voor mij nieuw, dus meer dan dit weet ik niet.
Ik ben er blij mee. De kans dat ik voorlopig in Litouwen en andere landen met een slechte naam voor wat betreft bankfraude kom is immers laag.
Leon

Info van die pagina:

"Samen veiliger bankieren met het betaalprofiel op uw betaalpas

De veiligheid van uw bankzaken staat bij ons voorop. Daarom introduceert ABN AMRO het betaalprofiel. Dit is een nieuwe service waarmee u steeds meer bankzaken zelf kunt instellen.

Er zijn nu 2 betaalprofielen. Met het ene profiel geeft u aan of u geld kunt overmaken naar het buitenland. Met het andere profiel stelt u in of u met uw betaalpas binnen of buiten Europa kunt pinnen en betalen. In de toekomst kunt u nog meer doen met uw betaalprofiel, bijvoorbeeld met betaallimieten.

LET OP: U ontvangt van ons een brief met meer informatie over het betaalprofiel op uw betaalpas. Wacht op deze brief voordat u uw profiel wijzigt. Het betaalprofiel gaat in op 20 januari 2013, dus ook de wijziging.
Geld overmaken naar het buitenland

U kunt aangeven of u tijdelijk of voor onbepaalde tijd geld kunt overmaken naar het buitenland. Standaard kan dit niet. Alleen als u in de afgelopen 13 maanden een overboeking naar een buitenlandse rekening heeft gedaan, of als u uw betaalprofiel al heeft gewijzigd, kan dit wel.

Lees meer over geld overmaken naar het buitenland
Profielwijziging

Geld opnemen buiten Europa

Vanaf 20 januari 2013 kunt u aangeven of u uw betaalpas alleen binnen Europa (Europaprofiel) of wereldwijd (Wereldprofiel) kunt gebruiken. Als het betaalprofiel op uw pas is ingesteld op Europa, dan kunt u met uw pas dus geen geld opnemen of betalen buiten Europa.

Meer uitleg over het betaalprofiel
Welke landen vallen onder Europaprofiel (pdf, 105kB)
Betaalprofiel wijzigen

Welk profiel?

Het is verstandig om uw betaalpassen op het Europaprofiel te zetten. Ook adviseren wij om de optie 'buitenlandoverboeking' standaard uit te zetten. Dat is het veiligst.

Betaalprofiel wijzigen

U kunt uw profiel wijzigen als het nodig is. Dit doet u via Internet Bankieren. Heeft u geen Internet Bankieren? Dan kan het ook via een van onze bankkantoren. Of bel 0900 - 00 24 (€ 0,10 per minuut). Vanuit het buitenland +31 10 241 17 20 (standaard gesprekstarief)."
Van de Rabo weet ik dat ze ook daar al een tijdje om fraude te voorkomen het pinnen buiten Europa standaard uitgezet hebben.
Wim
In België is dit al langer het geval. Toen ik naar Japan ging ben ik gewoon even langs de bank gegaan en hebben zij ervoor gezorgd dat ik in Japan wel geld kon afhalen.

Het is inderdaad wel iets waar je aan moet denken, om niet voor verrassingen te komen staan! :)
Dit is juist goed, want voorkomt fraude.

Je kan dit zelf online aan/uit zetten. Bovendien is bij het omzetten rekening gehouden met je betaalgedrag van de afgelopen jaren. Maar het is wel slim om voor je vakantie even te checken. Dat staat allemaal in de brief die je hebt gekregen.
Het al dan niet inslikken van een pas in het buitenland heeft hier geen pepernoot mee te maken.

Verder is IBAN een internationale standaard, wat overmaken naar het buitenland juist makkelijker, goedkoper en sneller maakt. Alle banken zijn verplicht hier aan mee te doen.
Mee eens. Het is een goede maatregel die helaas nodig is. Overigens is in het buitenland vaak (afhankelijk van het land) een credit card handiger, ook al zijn die ook erg fraudegevoelig.
Wim
Geld is ook handig, want dan kun je in ieder geval niet voor meer dan het bedrag zelf bedot worden. Veel geef je onderweg meestal niet uit.
Leon
Wim schreef:Van de Rabo weet ik dat ze ook daar al een tijdje om fraude te voorkomen het pinnen buiten Europa standaard uitgezet hebben
Tenzij:
u een Rabo RiantPakket heeft
uw pas tussen 1 januari 2010 en 1 april 2012 buiten Europa gebruikt is
uw betaalrekening is geopend tussen 1 april en 1 juni 2012
Klopt, uit is de default, maar er zijn uitzonderingen, en de bank was er heel helder over. In mijn ervaring is het overigens vaak niet zo makkelijk in de VS te pinnen, ook bij atm's waarop het juiste symbool staat. In Israel heb ik nooit problemen gehad met mijn pinpas, maar heeft mijn vrouw wel een fraudegeval meegemaakt met haar credit card. Dat laatste was zoals altijd vooral heel onhandig. Als ik het goed begrijp gaat het bij de huidige actie van de banken om kaarten of kaart gegevens die gebruikt worden om buiten Europa geld te trekken. De beperking op het overmaken zal wel te maken hebben met het overmaken naar het buitenland vanaf gehackte rekeningen.
Wim
Het is heel simpel. Nadat de Rabo standaard het binnen buiten europa uitzette (en dat ook in mijn ogen heel behoorlijk communiceerde) zagen ze een daling in pinfraude met een procent of 80. In Europa geskimde passen worden namelijk vooral buiten Europa gebruikt. Dus Het zal wel de standaard voor alle banken worden.

IBAN is, zoals eerder opgemerkt de nieuwe Europese betaalstandaard, waarmee Europees betalingsverkeer werkt. Het limiteert je in niets, dus ik snap die uitspraak niet zo!

Het is dus allemaal niet zo ingewikkeld.
captain_fabulous schreef: IBAN is, zoals eerder opgemerkt de nieuwe Europese betaalstandaard, waarmee Europees betalingsverkeer werkt.
Het is al een tijdje de Europese betaalstandaard en over een poosje ook binnen Nederland de standaard, dus wen er maar snel aan 8)

http://www.overopiban.nl/
captain_fabulous schreef:IBAN is, zoals eerder opgemerkt de nieuwe Europese betaalstandaard, waarmee Europees betalingsverkeer werkt.
Mwah, het bestaat al sinds 1996, dus 'nieuw' zou ik het niet willen noemen. Bovendien wordt het niet alleen in Europa gebruikt maar ook in het Midden-Oosten en het Caribisch gebied.
captain_fabulous schreef: IBAN is, zoals eerder opgemerkt de nieuwe Europese betaalstandaard, waarmee Europees betalingsverkeer werkt.
tegenwerkt zal je bedoelen ;)

in mijn betalingsoverzichten staan nog steeds de rekeningnummers, maar ik moet wel de Iban inkloppen als ik wat wil overmaken. Als ik iemand zijn geld terug wil geven kan dat dus niet, want dan moet ik een iban hebben. Voer je het rekeningnummer in de Iban omrekenaar in dan is het nummer opeens onbekend, hoewel het een dag eerder nog goed genoeg was om geld van aan te nemen. Dan krijg ik toch sterk de indruk dat alleen de customer interface een cosmetisch iban boxje heeft, en ze zelf nog gewoon de normale nummers gebruiken Zoiets krijgt alleen een bank voor elkaar
Afbeelding

zo moeilijk kan dat toch niet zijn?
doubletravel schreef: zo moeilijk kan dat toch niet zijn?
Zelf IBAN-gegevens invullen doe je alleen bij betalingen naar het buitenland; binnen Nederland is er nog niets gewijzigd en gebruik je gewoon nog steeds de bestaande rekeningnummers, althans bij de ING.

Banken zetten de Nederlandse rekeningnummers in het adresboek van uw internetbankieromgeving vanaf het eerste kwartaal van 2013 automatisch om naar IBAN. Als u dan een betaling doet naar een rekeningnummer uit uw adresboek, wordt deze omgezet naar IBAN. Uw bank zal u informeren wanneer dit omzetten precies plaatsvindt.
doubletravel schreef:Afbeelding
zo moeilijk kan dat toch niet zijn?
Inderdaad. De iban is gewoon een lange versie van je bankrekeningnummer, nodig om de nummers internationaal te kunnen onderscheiden.
Leon
Leon schreef:De iban is gewoon een lange versie van je bankrekeningnummer,
Gewoon ?
Had ik het mooie korte banknummer 28028, krijg ik nu NL93ING0000028028
Daar ben ik helemaal niet blij mee 8)
Het bestaat inderdaad al een tijdje, europees/wereldwijd gezien gebruikte banken al lang IBAN's natuurlijk. Maar de consument wordt er nog niet zo lang mee geconfronteerd bedoel ik ;-)