Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kamperen? Ja of nee? - Forum Wereldfietser

Kamperen? Ja of nee?

Beste Allen,

Eind april ga ik op de race-fiets naar Zuid-Frankrijk. Nu had ik eerst het idee om dit te doen met een fietskar en te gaan kamperen. Hier heb ik destijds ook een topic over gemaakt op dit forum.

Naar aanleiding van de adviezen die ik destijds kreeg ben ik afgestapt van het fietskar idee en heb ik inmiddels een bagagedrager (tubus fly) en een setje ortlieb front rollers gekocht. Ook zal ik zeker nog een stuurtas gaan kopen. En als het echt nodig is een waterdichte zak voor boven op de bagagedrager. Maar dit is voor mij ook wel het maximum wbt tassen. Ik wil dus geen voortassen.

Inmiddels ben ik na veel speurwerk op de diverse sites en het op een rijtje zetten van alle benodigde spullen aangekomen bij het volgende dilemma. En dat is:

Ga ik voor kamperen (en dus de aanschaf van een tent, slaapzak, slaapmat, etc..) of voor het overnachten in hotelletjes, B en B, chambre d'hotes, etc...?

Ik vraag me voornamelijk af:
- of dat het overnachten in B en B, Chambre d'hotes, etc... wel zo makkelijk is en niet veel te duur wordt?
- of dat bij de keuze voor kamperen het uberhaupt wel realistisch is dat ik alle benodigde spullen mee ga krijgen zonder voortassen?

Nu ben ik benieuwd naar jullie ervaringen / advies?
lunitic schreef: - of dat het overnachten in B en B, Chambre d'hotes, etc... wel zo makkelijk is en niet veel te duur wordt?
Het zal een pak duurder worden. Maar of dat 'te duur' is, hangt volledig van je financiële draagkracht af.
lunitic schreef: - of dat bij de keuze voor kamperen het uberhaupt wel realistisch is dat ik alle benodigde spullen mee ga krijgen zonder voortassen?
Dat hangt weer helemaal af van je investering in kleine lichtgewicht spullen, wat je belangrijk vindt en het niveau van comfort dat je belangrijk vindt.
Het kan dus zeker. Maar als je ook kookgerief, een grote tent, een voorraadje eten, ... wil meenemen wordt het erg moeilijk. Als je niet wens te koken, een klein eenpersoontentje gebruikt, je dagelijks kan en wil bevoorraden, ...

Renaat
Als je goed (niet te zwaar en niet te volumineus) materiaal koopt, moet het best kunnen, zeker als je niet gaat koken, maar in een reataurantje eet. Als je kookstel en pannen meeneemt, wordt het ingewikkelder...
- een tas met kleding, toiletspullen, ehbo enz.
- een tas met slaapmat, kussen, slaapzak.
- een stuurtas met kostbaarheden, zonnebril, petje enz.
- een bagagenet op de achterdrager met daaronder extra paar schoenen/sandalen in waterdichte zak, regenkleding en tent.
- Op de camping fietskleding bij douchen uitspoelen en direct uithangen, mewestal volgende ochtend droog, anders achterop de fiets laten drogen. Tweede set aan.
- Als kleding een fleecevest, een lange broek, ondergoed en sokken, t-shirt en extra set fietskleding. Meer is niet nodig.
Begin hier eens te lezen: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
Hotelletjes en jeugdherbergen zijn een dure oplossing, al was het maar omdat je ook nog eens niet zelf kookt. Het scheelt al gauw 50 euro per dag aan onderdak en eten, als het niet meer is. In een enkele vakantie besteed je er dus al gauw meer aan dan aan de aanschaf van een echte vakantiefiets.
Een kampeervakantie met een racefiets is mogelijk, maar dan moet die fiets een beetje stevig zijn (ander - degelijk - achterwiel?), en moet je echt ultralight kamperen. Als je dat doet is de hele kampeeruitrusting iets van 2,5 kg: tent 1 kg, matje 400 gram, slaapzak 600 gram, gasbrandertje, gas, pannetje etc 500 gram. Zulk licht spul is niet goedkoop, maar wel goedkoper dan hotels. Tentje gaat bovenop je tasjes (kan in eigen zak, hoeft niet in extra tas), de rest past in de kleine achtertassen. Het kan. Bert van Sprang doet het zo, en geeft vast weer demonstraties op de WF beurs.
Wim
Als ik voor kamperen kies dan is het wel mijn voornemen om me gewoon dagelijks te gaan bevoorraden en zelf te koken.

Ik heb al wel de nodige kampeerspullen zoals pannen, gasbrander, etc... dus dat hoef ik in principe niet meer aan te schaffen. Tenzij het te groot/zwaar blijkt te zijn.
De tent, slaapzak en slaapmat moet ik nog wel aanschaffen.

Ik ben er alleen "bang" voor dat ik straks van alles aan ga schaffen en uiteindelijk blijkt dat ik het gewoon niet mee ga krijgen. Daarom wil ik voor mezelf de knoop door hakken.

Iemand ervaringen met het overnachten in B en B, hotels etc...? Wat zijn de gemiddelde kosten? En hoe zit het met de beschikbaarheid eind april?
Wim,

De gewichten die jij noemt voor de bagage zijn zeker haalbaar maar kosten volgens mij een fortuin. Is dat dan wel de moeite waard voor een (waarschijnlijk) eenmalige fietsvakantie?

Ik had nu de volgende spullen in gedachten:
- Gelert Mangoose tent (3 kg)
- Gelert Try-Brid slaapzak (1.3 kg)
- Expad Synmat UL 7.5 slaapmat (0.6kg)

Ik weet dat dit niet de meest kwalitatieve lichtgewicht spullen zijn maar een redelijke compromis tussen kosten en kwaliteit.

mvg
Ik heb wel wat ervaring met overnachten in kleine hotels en pensions. Voor zo'n 25-40 euro per nacht kun je doorgaans wel ergens slapen. Verwacht in deze categorie geen mooie hotels met goede ontbijtbuffetten. Maar eerder een paar kamers boven een lokaal cafe. Mijn ervaringen dateren uit augustus 2008 en dus niet april maar de gelegenheden waar ik sliep wekten niet de indruk ooit dicht te gaan. Laat staan, dat het eigenlijk bedoeld was voor toeristen.

Je moet dan wel in wat groter plaatsje zijn (zeg 5000 inwoners of meer). Ik was op een motor aan het rondtoeren dus afstanden waren destijds geen punt. Als ik weer de keuze zou hebben, ging ik voor kamperen. De Franse keuken is zo lekker dat ik zou weigeren om zelf te moeten koken. Dan liever minder aan een slaapplaats uitgeven. maar april is nog best fris. Kun je niet in juni weg?
lunitic schreef: De gewichten die jij noemt voor de bagage zijn zeker haalbaar maar kosten volgens mij een fortuin. Is dat dan wel de moeite waard voor een (waarschijnlijk) eenmalige fietsvakantie?

Ik had nu de volgende spullen in gedachten:
- Gelert Mangoose tent (3 kg)
- Gelert Try-Brid slaapzak (1.3 kg)
- Expad Synmat UL 7.5 slaapmat (0.6kg)

Ik weet dat dit niet de meest kwalitatieve lichtgewicht spullen zijn maar een redelijke compromis tussen kosten en kwaliteit.

mvg
Behalve de kosten: bij mooi weer is kamperen veel leuker.
Slaapzak moet wel lekker warm zijn. In mei kan het 's nachts nog wel eens flink afkoelen met vorst. Zeker in de bergen. Let ook op warme kleding. Als je echt cols wilt gaan nemen: muts en wanten mee!
Overigens was het in 2011 een schitterend voorjaar: in tegenstelling tot eind juni en juli.
Tent kan echt een stuk lichter. Ik heb een ruime 2-persoonstent en dieweegt nog geen 2 kilo: Vaude Power Ferrer.
Vaude is aanwezig op de Fiets en Wandelbeurs op 9 en 10 februari in de Amsterdam-RAI.
Wim geeft daar praktische workshops over materialen. Er zijn tal van informanten van de Wereldfietser die je van alles kunnen vertellen over
hun materialen. Spreek op de stand van de Wereldfietser ook Jim van den Berg aan. Die kan je uitstekend aangeven wat je allemaal uit je fietstassen kunt gooien.Een uitstekende gelegenheid om je te orienteren voordat je besluiten neemt.
lunitic schreef: - Gelert Mangoose tent (3 kg)
3 kilo is een mooi gewicht voor een twee persoons katoenen tent van 40 jaar geleden!
Behalve te zwaar zal die tent ook wel veel te veel volume hebben
Ik zou altijd een tent meenemen en bovendien bereid zijn om die tent daar op te zetten waar je fietsdag eindigt. Dit geeft een heerlijk vrij gevoel. Ook ik heb weleens zonder tent gefietst en een keer geen onderdak gevonden waar mijn fietsdag eindigde en een keer door erg veel tegenwind pas erg laat (na middernacht) mijn overnachtingsadres bereikt. Sindsdien gaat de tent (Terra Nova Laser Competition) altijd mee. Samen met slaapzak en matje past dit bij mij in een voortas. Als je alles in een keer nieuw koopt kost dat een behoorlijk bedrag, echter op WWW is veel te vinden voor minder en je zou kunnen beginnen met een Gelerttentje van € 25. En inderdaad: ik ben aanwezig op de Wereldfietsersbeurs!
Als mooi weer kampeerder heb ik ervaring met alles alleen in achtertassen en overnachten in B&B's en hotels.

Kamperen lukt best met alleen twee achtertassen (twee grote ortliebs plus met klep):
(1) in achtertassen kleren, matje, slaapzak, brander, pannen
(2) op bagagedrager tent

Zoals anderen al aangeven, hou het licht en compact. Dwz tentje 2 kg max (pakgewicht!), slaapzak compact (maar warm geboeg voor april het kan nog vriezen), licht matje etc

Hou er wel rekening mee dat in de periode van je fietstocht veel campings nog dicht zijn. En dat in het voorseizoen Belgische en Franse hotels voldoende plek hebben en heel betaalbaar zijn. Reken op max 50 euro per nacht maar vaak goedkoper en inclusief avondeten en ontbijt, dwz koffie en croissant achtig iets. Campings en zelf koken scheelt ongeveer de helft van het dagbudget versus hotelovernachtingen en eten. In Frankrijk was ik met hotels zo'n 65 euro per dag kwijt zonder erg zuinig te doen (incl koffie etc onderweg).

Kortom als ik in de periode zou gaan fietsen liet ik mijn kampeerspullen lekker thuis. Maar ja (a) heb ik een hekel aan kamperen in kou en regen en (b) kan ik het me permitteren...Succes met jou keuze en de voorbereidingen
Ha die Lunitic,
Een geweldige uitdaging hoor. Bert en Wim maar ook Jim van den Berg zijn enorme goede bronnen om aan info te komen. Je komt er vast uit.
Wat ik mis zijn gereedschap en medicijnen/tioletartikelen en evt. opladers enz. Deze dingen vind ik altijd veel ruimte innemen en wegen ook wat. Je kunt het uiteraard tot een minimum beperken (hier kun je over discussiëren tot je erbij neervalt) maar iets zul je toch mee willen nemen. Gelukkig fiets je in Frankrijk en is veel onderweg verkrijgbaar.
Er is een geweldige steeksleutel verkrijgbaar met nr. 8 aan de ene en nr. 10 aan de andere kant. Scheelt weer gewicht en volume. Niet veel maar toch. Succes, Loes
Ik fietste juni vorig jaar van Den Haag naar Sonderborg (Denemarken) met enkel achterdragers en stuurtasje en zonder de aankoop van ultralicht materiaal. (danku PDF-file ivm de eerste keer op fietsvakantie)

Mijn materiaal:
één extra binnenband en plakset
gsm + oplader
simpel ehbosetje
goedkoop gasbrandertje mét vrij groot gasflesje
één plastiek bord
bestek (zelfs niet in plastiek... )
een zakmes
één plastiek beker
één kookpot
één snijplank/vergiet/combi
keukenhanddoekachtigiets had ik niet bij
één grote handdoek van Decathlon (van bij zwemmateriaal, goedkoop, sneldrogend en klein) en kleine gewone
slaapzak van Decathlon (met compressiezak)
Vaude Taurus I tent
zelfopblazend matje van Decathlon
beetje ondergoed
slaapgerief
thermolakenzak omdat ik bang was voor te frisse slaapzak
mijn grote zonde: olijfolie in een glazen flesje :)
1 look
1 rode peper
kruiden
1 pakje spaghetti
één softshell
enkele sokken
één thermisch truitje
één gewone t-shirt
één fietsonderbroek
een lange loopbroek (samen= een fietsbroek)
één korte fietsbroek
één gewone nette broek
één dun jasje
één regenbroek
één microfleece
twee paar dunne sportschoenen
sjaaltje
toiletgerief met o.a. een flesje shampoo/wasmiddel/..combinatie.
stuurtasje met papieren, kaarten, centen, zaklampje
Daar spaarde ik veel gewicht mee uit, maar het rook naar niets en verfriste niet bepaald na een wasbeurt, maar dat was niet mijn grootste zorg. Op campings heb je vaak een wasmachine als je je kleren eens wil wassen.

Wat ik gemist heb: overschoenen (slecht weer...mijn oplossing waren stukken vuilniszak, zeer mooi zicht was dat) , schoenen waar ik lekker mee kan stappen zodat een goeie wandeling ook mogelijk is, een jasje dat meer ademt, frisse geur, ..een slaapmatje dat dikker is dan 2,5 cm, want ik ben een zijslaper en dan is dat aan mijn bekken gewoon te dun én een goede fiets met meer versnellingen, want de bedoeling was in Kopenhagen te geraken.

Alles was verdeeld over twee (lichtere) oude Agutassen en één boventas (= tent+ wat restje)op mijn oude Ludofiets. Ik heb er niet enorm hard op gelet, dat zie je wel en toch had ik nooit echt last van het niet verdelen van die bagage en viel het allemaal mee. Ik fietste natuurlijk op voornamelijk vlak terrein. Doe je wat meer moeite, kan je zeker ook in Frankrijk met énkel achtertassen fietsen.

Ondertussen zocht en zoek ik rustig lichter materiaal (MSR Hubba Hubba HP, Alpkit slaapzak, Xtherm matje), maar ik doe dit door sites als futurumshop, vakantiefietser,etc in oog te houden en niet direct alles in één keer te willen kopen. Die sites hebben soms mooie aanbiedingen.

Als ik jou was, zou ik dus voor kamperen gaan! Ik vond het een meerwaarde voor mijn trip. Je ontmoet er sneller andere fietsers, je moet meestal niet lang zoeken,.. je blijft meer één met de natuur.
Eén nacht ging ik toch op pension wegens aanhoudende regen en dan was ik gelijk 30 euro kwijt (ontbijt inclusief)..op sommige campings was ik niets kwijt omdat ze pas rond 10u op kwamen dagen en ik dan al twee uur de baan op was. Een combinatie kan je ook doen.

Ja dus!
Pff... bedankt voor alle reacties. Helaas maakt het de keuze nog niet veel makkelijker.

Ik denk dat ik nu eerst maar eens alle spullen bij elkaar ga rapen die ik sowieso mee moet/wil nemen ongeacht de keuze die ik maak. Mocht ik dan het idee het hebben dat ik nog genoeg ruimte heb dan zal ik mij nogmaals gaan verdiepen in de kampeerspullen.

Toch ben ik bang dat de aanschaf van kampeerspullen (tent, slaapzak, slaapmat) al snel even duur wordt als het overnachten in B en b, hotels etc...

Dus mocht iemand nog goede tips hebben betaalbare/lichte spullen dan hoor ik het graag.
Polling schreef:...
- Op de camping fietskleding bij douchen uitspoelen en direct uithangen, mewestal volgende ochtend droog....
Eind april zal het wel nog niet dragen in één nachtje. Misschien wel in het zuiden, maar meer noordwaarts...
lunitic schreef:Toch ben ik bang dat de aanschaf van kampeerspullen (tent, slaapzak, slaapmat) al snel even duur wordt als het overnachten in B en b, hotels etc...
Dat geldt alleen als je de spullen na die vakantie in de container mikt. Zelfs als je nooit meer op pad gaat kun je sommige dingen verkopen. Goede spullen zijn via dit forum altjid gewild. Zo'n matje zal na een paar weken gebruik bv toch wel de helft op kunnen brengen. Dat geldt ook voor tent en zeker voor de slaapzak en ortlieb/vaudetassen.
Leon
Als budget van belang is dan zijn hotels etc geen optie, zeker ook vanwege het veel duurdere eten. Ik denk dat hotels etc en restaurants al gauw 800 euro duurder is dan kamperen en zelf koken. Met kamperen ben je dan gewoon echt goedkoper uit, maar daar staat een investering tegenover. De tent sjor je gewoon bovenop je tassen, dus het volume daarvan maakt niet veel uit - wel het gewicht. De nieuwe Wildcountry Zephyros 2 Lite is een lichte betaalbare eenpersoonstent van misschien 250 euro. De oude iets zwaardere kost 190 euro. Ook Vaude heeft inderdaad vaak betaalbare goede lichte tenten. Omdat je met frontrollers op je achterdrager gaat is volume je grootste probleem. Waar volume echt uitmaakt is bij je slaapspullen. De Exped Synmat Basic UL weegt ruim 400 gram, is bruikbaar tot rond het vriespunt, en kost maar 90 euro. Verder ontkom je niet aan een goede donzen slaapzak. Af en toe zijn er gezamelijke inkoopacties voor Cumulus slaapzakken. Voor 200 euro moet je iets goeds kunnen vinden. Verder zul je streng moeten zijn met kleding, en kun je zeker geen aparte loopschoenen mee nemen.
Kortom, de minimum investering is ongeveer 500 euro. Daarvoor slaap je niet in hotels etc, en eet je niet in restaurants. Verder vind ik net als Bert Sitters kamperen ook gewoon leuker.
Wim
lunitic schreef: Toch ben ik bang ......
Les één bij de voorbereiding van een fietsvakantie: niet bang zijn! :wink:
Als je niet zeker bent dat je het materiaal later nog gaat gebruiken, tentjes zijn ook vaak te huren bij sommige buitensportzaken of misschien kan je wel iets van iemand lenen. Ook tweedehands is er vaak wel wat te krijgen.
Wim schreef:Verder ontkom je niet aan een goede donzen slaapzak.
Aan een goede slaapzak ontkom je niet. Maar dat hoeft geen donzen slaapzak te zijn. (En zelf beter niet, als je niet mee verantwoordelijk wil zijn voor dierenleed.)
Een niet donzen slaapzak zal wel wat meer volume in beslag nemen, maar zoals je zelf schreef, volume is (binnen bepaalde perken) niet het belangrijkste.

Renaat
Ik heb ook gekozen voor kamperen.
Ik ga niet off road dus 2 wiel aanhanger.
Al mijn spullen ben ik nu aan het kopen en ben heel precies in wat ik allemaal wil hebben.
Wat ik doe is een lijst maken sturen naar een webshop met de vraag om een scherpe offerte. en letten op aanbiedingen. Dat werkt prima!
Ik ga uit komen op ongeveer 1500 aan spullen.
Dat is van tent, stoel, slaapmat, brander, pannen, titanium bestek tot kussen en handdoeken.(ik zal eens een lijstje posten) Ik had helemaal niet namelijk!
Als je in hotels slaapt een maand kost het globaal 50euro per dag, dus ook 1500 per maand. Kamperen kost de helft wat ik zo inschat.
Na je vakantie heb je de spullen nog dus per saldo goedkoper.
Ik koop ook hele mooie spullen dus als het niet bevalt is het nog goed te verkopen op marktplaats alias pauperplaats.