Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kamperen? Ja of nee? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Kamperen? Ja of nee?

Leon schreef:
Eric op de Fiets schreef:Mocht je aan android hebben kun je ook gebruik maken van http://www.archiescampings.eu/archiesapp/ned/ erg makkelijk.
Ja, alleen als je de vraag hebt "Ik zoek de meest redelijke camping op ondeveer een dag fietsen richting zuidoost vanaf waar ik nu ben" dan wordt het knap gecompliceerd met allemaal dat geklik tussen regio's en departementen.
Leon
klopt Leon, daarom is de app zo makkelijk. Als ik gedurende de dag weet waar ik ongeveer uit kom, kijk ik op de archie kaart/google maps welke campings daar in de buurt zijn. Zonder met regio's en departementen rekening toe houden.
Frankrijk is een goed kampeerland, maar als je om een of andere reden toch niet gaat kamperen dan kun je nog wel wat budgetmogelijkheden benutten:
-herbergen op de pelgrimsroutes zijn meestal vrij goedkoop
-couchsurfen of warmshowers (gratis).
In andere landen maak je de keuze voor niet-kamperen misschien wat sneller, zoals Spanje en Marokko. Daar heb je onderdak voor een prijs die je in sommige andere landen op de camping betaalt.
Het "knaagdier" heeft leuke kortingen...

edit...kijk ook even bij "Te Koop".
Misschien dat iemand die in het bezit is van frontrollers en een lichte kampeerset eens kan proberen wat er past? Want daar heb ik een hard hoofd in... Backrollers + stuurtas + tent achterop is goed te doen in mijn ervaring, maar frontrollers zijn een stuk kleiner.

Als je inkopen gaat doen: wacht met het kopen van alles wat met koken te maken heeft tot het laatste. Dan kun je eerst kijken of de rest van je uitrusting past, en als er geen / weinig ruimte meer is voor kookspullen + voedselvoorraad dan kun je je daar op aanpassen (alleen "koud" voedsel eten, gegrilde kip van de poelier, afhaalpizza, etc)
Ik heb vanochtend de tubus fly op mijn racefiets gemonteerd en eens gekeken of dat ik eventueel nog ruimte zou hebben voor een setje back rollers ipv front rollers.
Dit is duidelijk niet het geval. Zelfs met de front rollers is het al goed oppassen dat ik er niet met mijn schoenen tegen aan kom.

Dus nu idd maar eens kijken wat ik allemaal kwijt kan in de front rollers. Het niet meenemen van kookspullen is zeker een goede optie.
Voor de duidelijkheid een foto van mij met frontrollers en een (kleine) stuurtas in Noorwegen, achter op de bagagedrager liggen een paar kunststof waterschoenen die inderdaad niet meer in de tas passen.

Afbeelding
lunitic schreef:Ik heb vanochtend de tubus fly op mijn racefiets gemonteerd en eens gekeken of dat ik eventueel nog ruimte zou hebben voor een setje back rollers ipv front rollers.
Dit is duidelijk niet het geval. Zelfs met de front rollers is het al goed oppassen dat ik er niet met mijn schoenen tegen aan kom.

Dus nu idd maar eens kijken wat ik allemaal kwijt kan in de front rollers. Het niet meenemen van kookspullen is zeker een goede optie.
Als 's morgens voor vertrek geen behoefte hebt in een warm bakkie koffie of thee en iedere avond vanaf de camping naar de pizzaboer belt om een pizza te komen brengen kan dat een optie zijn.
Helaas hebben de campings in Frankrijk geen keukens met kookplaten, magnetrons, kookgerij en bestek zoals in Scandinavie.
Beste Bert,

Even voor de duidelijkheid...had jij ook je tent, slaapmat en slaapzak in de tassen?

Mvg
Waarom is er op de F&W-beurs dit jaar geen presentatie tassen inpakken Bert?
Daar was Jim altijd om uit te leggen dat het met twee backrollers kon. Met twee frontrollers kun je er een stuurtas en een tas bovenop doen, want die had Jim niet.
Hier kun je zien wat Jim bij zich had: http://members.chello.nl/j.berg20/bagageJimMartijn.htm
(En in de andere kolom wat ik bij me had toen)
Leon
Dit is inderdaad met tent, slaapzak, matje en ook gaskoker en pannetje met deksel, een setje kleding voor 's-avonds en voor Noorwegen zelfs met extra koudweerspullen zoals lakenzak, handschoenen, muts en bodywarmer. Voor zover ik weet ben ik aanwezig op de Wereldfietsersbeurs om te laten zien wat er allemaal in twee voortasjes past.
Leon schreef:Waarom is er op de F&W-beurs dit jaar geen presentatie tassen inpakken Bert?
Daar was Jim altijd om uit te leggen dat het met twee backrollers kon. Met twee frontrollers kun je er een stuurtas en een tas bovenop doen, want die had Jim niet.
Hier kun je zien wat Jim bij zich had: http://members.chello.nl/j.berg20/bagageJimMartijn.htm
(En in de andere kolom wat ik bij me had toen)
Leon
Ha die Leon,
Ik kan geen antwoord geven op jouw vraag, want ik coördineer de lezingen en de workshops van de Fiets en Wandelbeurs niet meer.
Groetjes,

Bert
Overigens over spullen.
Bij de decathlon vandaar leuk gescoord!
Twee ultra lichte handoeken 4,70€ per stuk.
Soms is het ff zoeken en vind je zomaar wat.
Hallo,

je hebt het over een race-fiets, dan vermoed ik dat je het hebt over dunne wielen en bandjes of tubes, lichtgewicht kader, enz.?

de afstand die je wil afleggen is 1100 km, die is met jouw fiets, ongeacht je tempo (wat toch wel 25km/u zal zijn? ) en een zevental uur fietsen per dag op een kleine week doenbaar.

zonder kamperen zal je slaapkostenplaatje voor een kleine week rond de 350 euro liggen, ontbijt inbegrepen,

je moet dan voor jezelf uitmaken, zeker als het misschien maar een éénmalige reis betreft, of je wel wil investeren in lichtgewicht kampeermateriaal.

het weer kan alle kanten uit, zowel in de zomer als eind april, maar de kans dat het toch regent en koud is bestaat altijd, dus bij kamperen moet je daar rekening mee houden en extra kledij meenemen, die als je pech hebt niet drogen op één nacht, dus je volume wordt groter om mee te nemen.

het voordeel bij slecht weer van een B & B is dat je kledij de volgende ochtend droog is.

een alternatief om de kosten te drukken, kunnen trekkershutten zijn op campings, die zijn niet zo veel duurder dan kamperen.

geniet van je reis,

Frank en Diane
Hierbij even een korte terugblik op mijn eerste fietsvakantie... misschien nuttig voor mensen die net als ik zaten te twijfelen tussen kamperen of overnachten in "hotels".

Zaterdag 20/4 vertrokken en donderdag 25/4 aangekomen op plaats van bestemming. 1050km in 6 lange dagen.

Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om niet te gaan kamperen en op zich is mij dit goed bevallen. Al viel het soms behoorlijk tegen om op het juiste moment een slaapplek te vinden.

In totaal 5 overnachtingen gedaan. De eerste bij een vrienden op de fiets adres, de 2e en 3e in een klein simpel hotelletje, de 4e bij kennissen en de 5e weer in een hotelletje.

Ik ben op mijn racefiets gegaan waar ik een nieuw setje handgespaakte wielen voor heb gekocht. Ook maakte ik gebruik van een simpele stuurtas, tubus fly bagagedrager en 2 front roller fietstassen. Dit was even wennen maar ging prima.

Het was even passen en meten om alles in de tassen te krijgen (je neemt al snel te veel mee) maar uiteindelijk heb ik eigenlijk alles mee kunnen nemen wat ik wilde en ook nodig heb gehad. Nu had ik wel het voordeel dat het de hele week droog is geweest.

Volgende keer zou ik wel spd schoenen nemen ipv spd-sl. Dit zodat ik niet ook nog een extra paar schoenen mee hoef te nemen.

Gegroet
Ja een tweede paar schoenen is teveel van het goede op zo'n rit. Zelf ga ik binnenkort ook proberen te kamperen met alleen twee voortasjes en een stuurtas (plus de tent bovenop). Ik heb vast wat geprobeerd in te pakken, en het lijkt wel te doen. De slaapzak en een klein matje vullen slechts een halve voortas. Dan heb ik nog anderhalve voortas over voor wat kleding en kookspul/eten voor onderweg. Dat moet lukken. Natuurlijk is dit dan wel een wat primitieve uitrusting voor een korte tocht.
Wim
Wim schreef:...De slaapzak en een klein matje vullen slechts een halve voortas. ....Wim
Mijn hemel... kom ik om de bocht met m'n synthetische slaapzak en therm-a-rest. We gaan het zien! En ook al wordt het rotweer, zo te zien, ik heb erg veel zin in mijn rondje-ijsselmeer-veluwe van de komende vier dagen!
Op de Hemelvaart-tocht en bij de andere weekenden kun je zien hoe andere Wereldfietsers de spullen verdelen. Vaak jarenlange praktijkervaring om van te profiteren.
Dit weekend 1 stuurtasje en 2 achtertassen, meer niet. En dan niets bijzonders, gewoon brood en tussendoortjes en toch nog 'half'lege tassen.
Robertjan schreef:Op de Hemelvaart-tocht en bij de andere weekenden kun je zien hoe andere Wereldfietsers de spullen verdelen. Vaak jarenlange praktijkervaring om van te profiteren.
Dit weekend 1 stuurtasje en 2 achtertassen, meer niet. En dan niets bijzonders, gewoon brood en tussendoortjes en toch nog 'half'lege tassen.
Dat geloof ik hoor, zo'n weekend zat er echter nog niet in. En soms is het ook wel leuk om zélf dingen te ontdekken:)!
lunitic schreef:Volgende keer zou ik wel spd schoenen nemen ipv spd-sl. Dit zodat ik niet ook nog een extra paar schoenen mee hoef te nemen.
Probeer dan wel het lopen daarop zoveel mogelijk te beperken. Fietsschoenen hebben een zeer stijve zool, en daarmee lopen betekent een grote belasting van de achillespees.

.tsooJ
Alien schreef:
lunitic schreef:Volgende keer zou ik wel spd schoenen nemen ipv spd-sl. Dit zodat ik niet ook nog een extra paar schoenen mee hoef te nemen.
Probeer dan wel het lopen daarop zoveel mogelijk te beperken. Fietsschoenen hebben een zeer stijve zool, en daarmee lopen betekent een grote belasting van de achillespees.
.tsooJ
Bergschoenen vanaf type B/C hebben anders ook een best stijve zool.
Niet dat je daar meteen 20 km op moet gaan lopen als je ze nooit aan hebt gehad, dat ook weer niet.
Als er plaatjes onder een fietsschoen zitten loop je meestal vanzelf niet erg ver.
Leon