Additionally, paste this code immediately after the opening tag: slaapzak - Forum Wereldfietser

slaapzak

Nu ik heb besloten om met de kerstdagen te gaan fietsen/kamperen moet ik nog een slaapzak aanschaffen, mijn zomer-slaapzak die ik normaal gebruik is echt te koud voor de "koude" winterdagen.

Ik kwam deze (hier onder beschreven) slaapzak tegen, iemand aanmerkingen of betere suggesties? Tips, etc. zijn welkom! Ik zoek iets van rond de 100 euro en tot ongeveer -5 graden.

Vaude Kiowa Basic

Het synthetische vulmateriaal, Sensofil, is een nieuwe kunstvezel. Deze vezelmix, gelijkwaardig aan een dons- verenmix, past zich optimaal aan het menselijke reguleringssysteem aan. Een luchtige slaapzak die lichaamsvocht transporteert.
Materiaal: buitenlaag nylon en binnenlaag polyester
Isolatie: 870 gram Sensofil, verdeeld in twee lagen van 100 gr/ m
Gewicht: 1600 g
Maat: 200 bij 75
Afmeting: 21x35/ 50cm (met/ zonder compressie)
Kleur: zwart met rode binnenkant (in tegenstelling tot foto)
Temperatuurbereik: 1 tot -5; extreem: -12

prijs:99.00 EUR

Je moet in ieder geval niet naar de "extreem" temperatuur kijken, want dat betekent zoiets als: je haalt net de volgende ochtend...

Hij is best wel zwaar volgens mij, maar dat heb je snel met synthetisch.

Perry Sport heeft volgens mij ook wel aardige slaapzakken voor rond de 100 euro.

Succes in ieder geval!

el & el

Ze hebben inderdaat goede slaapzakken voor een redelijke prijs bij Perry Sport. Zelf heb ik de Wildbeast Scaly. Deze is niet geschikt voor extreem lage temperaturen maar dat is voor mij ook niet belangrijk. Ik ben hier erg tevreden over. De slaapzak is gevuld met dons en dit vind ik een stuk warmer dan de syntetische vulling. Ook is dons veel lichter. Je kan een donzen slaapzak natuurlijk ook laten bijvullen.
Vanochtend bij Vervat in Rotterdam de Nomad Ice Cap 950 gekocht, was afgeprijsd van 174,99 naar 129,99.

Nomad
Type: Ice Cap 950.
Buitenstof: nylon ripstop super light.
Binnenstof: micro fleece.
Vulling: 3D polarsoft.
Afmeting: 225 x 85/50 cm.
Gewicht: 1600 gram.
Comfortwaarde: ± -14°C

Neem anders een kijkje op hun site waar nog meer slaapzakken op staan:

http://www.vervat.nl/

Succes!
Robert lllllll schreef: Nomad
Type: Ice Cap 950.
Buitenstof: nylon ripstop super light.
Binnenstof: micro fleece.
Vulling: 3D polarsoft.
Afmeting: 225 x 85/50 cm.
Gewicht: 1600 gram.
Comfortwaarde: ± -14°C
Comfortwaarde -14 voor een 3D Polarsoft van 1600 gram voor een zak van 225 cm lang voor 130 euro? Ik heb er wel een beetje moeite mee om dat te geloven.
Leon
Telefoonnummer staat ook op hun site, bel ze even en dan wordt mijn verhaal bevestigd. Bel het Filiaal in Rotterdam en vraag naar Kim, die weet alles van de slaapzakken.

Toen ik belde hadden ze er nog 2, heb ik er gelijk ééntje apart laten leggen en vertelde dat ik eraan kwam om deze slaapzak te kopen.

Mijn ervaring is dat je alleen bij topmerken de opgegeven temperaturen kan geloven. Hieronder vallen: Ajungilak, TNF, Mountain Hardware, Marmot en Vaude.
Bij de rest moet je een paar graden optellen, en meestal hoe goedkoper de slaapzak, hoe meer je moet bijtellen.

En de dikte van de lagen zegt ook aardig wat. (vb, 2 x 100 gr/m2) Er is onderling weinig verschil tussen de verschillende merken en typen isolatie.

Groeten,

Marco de Wit

Een topmerk zegt ook niets, ik had een Vaude maar die viel ook tegen. Ik heb nu deze slaapzak gekocht met het idee van -14 op papier dus is ongeveer -9 in de praktijk haalbaar. Dan vind ik de prijs toch redelijk.

Maar goed, het is dus even afwachten hoe het straks echt is.
Hallo Robert lllllll (klopt het aantal streepjes? ha ha),

Goed merk hoor Nomad, niks mis mee. Ik heb er zelf divers materiaal van, geen slaapzak.

Laat me na gebruik even weten via het forum hier hoe de slaapzak beviel. kon op Google verder niets vinden over deze slaapzak, alleen op die site van Vervat.

Marco de Wit schreef: Hieronder vallen: Ajungilak, TNF, Mountain Hardware, Marmot en Vaude.
Bij de rest moet je een paar graden optellen, en meestal hoe goedkoper de slaapzak, hoe meer je moet bijtellen.
zo marco, ben je langs de Bever geweest? Topmerken, haha!! Wat jij nu opnoemt zijn 'populaire' merken. Topmerken zijn: Yeti, Joutsen en een aantal Nederlandse Ateliers (Birdland, Tatteljee!!!)

De rest? Ja, inderdaad, bij TNF moet je er een paar graden bij op tellen (eigen ervaring) Maar gelukkig komt daar vanaf volgend jaar, met een internationale CIUN-norm een einde aan.

groet, aart
laagrijder schreef:Nu ik heb besloten om met de kerstdagen te gaan fietsen/kamperen moet ik nog een slaapzak aanschaffen, mijn zomer-slaapzak die ik normaal gebruik is echt te koud voor de "koude" winterdagen.
Om even op de oorspronkelijke vraag terug te komen. Je kunt ook wachten tot de laatste week zodat je de weersverwachting weet. Dat kan nogal wat uitmaken denk ik. Met wat "geluk" zijn de nachten rond de kerst even warm als een frisse nacht in augustus.
Groetjes, Leon

aart schreef:
Marco de Wit schreef: Hieronder vallen: Ajungilak, TNF, Mountain Hardware, Marmot en Vaude.
Bij de rest moet je een paar graden optellen, en meestal hoe goedkoper de slaapzak, hoe meer je moet bijtellen.
zo marco, ben je langs de Bever geweest? Topmerken, haha!! Wat jij nu opnoemt zijn 'populaire' merken. Topmerken zijn: Yeti, Joutsen en een aantal Nederlandse Ateliers (Birdland, Tatteljee!!!)

De rest? Ja, inderdaad, bij TNF moet je er een paar graden bij op tellen (eigen ervaring) Maar gelukkig komt daar vanaf volgend jaar, met een internationale CIUN-norm een einde aan.

groet, aart
Populaire merken zijn niet voor niets populair. :D

Bij mijn TNF slaapzak (kunstvezel) klopte de aangeven comfortwaarde (-7 °C) exact. Bij lange tochten (continue gebruik) gaat er elke 100 dagen 1 graadje vanaf. (mijn ervaring)
Dus na twee jaar op pad, is de slaapzak nog maar comfortabel tot 0° C.

Groeten,

Marco

Hi Leon,

Wat betreft temperaturen rond kerst is er inderdaad van alles mogelijk in ons land, als ik geluk heb dan red ik het ook met deze "zomer" slaapzak.

Ik wacht nog even af, misschien dat ondertussen Sinterklaas nog langskomt :)

Hi Leon,

Wat betreft temperaturen rond kerst is er inderdaad van alles mogelijk in ons land, als ik geluk heb dan red ik het ook met deze "zomer" slaapzak.

Ik wacht nog even af, misschien dat ondertussen Sinterklaas nog langskomt :)

Als het maar voor een keertje is kun je ook denken aan een fleece binnenzak/lakenzak. Ik weet natuurlijk niet wat voor gewone slaapzak je hebt, maar behalve de kou zelf vormt ook condens in je tent een probleem bij lage buitentemperaturen. Een katoenen buitentijk om een donzen slaapzak (heb ik zelf) is dan niet echt ideaal, ontdekte ik onlangs nog toen ik een paar dagen op een hoge heuvel in Engeland kampeerde toen het ineens en onverwacht gemeen koud was (we hadden ten onrechte nog onze zomer outfit meegenomen). De slaapzak werd aardig klam. De eerste nacht heb ik liggen blauwbekken, maar daarna deden een paar extra sokken, een extra t shirt onder m'n pyama en de ventilatie van mijn tent wat verder dicht alles bijeen wonderen. Leuk was het wel.
Wim

Je hebt trouwens tegenwoordig ook donzen slaapzakken met een waterafstotende buitenkant ofzoiets.
Ze worden dan wel ietwat zwaarder, maar lijkt me zeker handig, aangezien je toch bijna altijd last hebt van condens...

El & El

Hoi laagrijder,

In de afgelopen Op Pad (no 9) worden 13 donzen zakken getest en in no 5 van 2003 synthetische.

Die van Birdland en Tatteljee komen er goed uit. Die van Birdland (serai-econ II) heeft een goede prijs 179 euro. Hij is wel redelijk zwaar ruim 1200 gram.

Greetz Stijn