Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen met Ultra-light slaapzakken - Forum Wereldfietser

Ervaringen met Ultra-light slaapzakken

Ik ben voor mijn komende zomervakantie aan het kijken naar een lichtere slaapzak voor de zomer.
Mijn oog is oa. gevallen op de spulletjes van PHD (model Minimus) en de spulletjes van Yeti (model V.I.B 250 pound)

Voor de PHD ben ik een beetje huiverig omdat deze een tochtslurf langs de rits zou missen en misschien iets te minimaal is voor fatsoenlijk gebruik over langere periode.
De Yeti V.I.B 250 pound spreekt me wel erg aan, met 600 gram totaalgewicht voor een maatje XL en 2 liter gecomprimeerd pakvolume erg licht en compact.
De temp zou tot +5º/+2ºC lopen wat dus voldoende is voor gebruik in laat voorjaar tot vroege herfst.

Zijn er mensen die ervaringen hebben met producten van Yeti of misschien suggesties voor andere (ultra) lichtgewicht slaapzakken???

hou er rekening mee dat de comforttemp die Yeti aangeeft in werkelijkheid de max. temp is. Misschien ook wel waardevol om te vermelden dat die zakjes superkwetsbaar zijn.

suc6 aart

@ aart: wat bedoel jij met max. temp???

Ik heb zelf een slaapzak van Yeti (Powerizer 700, 1.4 kg) en ben daar wel zeer tevreden van. Zeer mooi afgewerkt ook. Die VIB 250 lijkt me een uitstekende slaapzak voor reizen waarvan je er zeker van bent dat de temperatuur niet onder de 5 graden gaat.
Hoi Cubeman,
Het zal wel aan mij liggen, maar ik slaag er in zuidelijke landen zelfs hoogzomer in om nachten van kouder dan 5 graden mee te maken, nagenoeg op zeeniveau. Mij zul je dan ook niet gauw op weg zien met een zakje van 600 gram. Maar het ligt er natuurlijk maar aan hoe kouwelijk je bent.
Leon (donzen zak van 1500 g, heerlijk tot op het vriespunt)

Ik ben niet zo kou gevoelig (eigenlijk helemaal niet gevoelig), dus dat gaat wel goed komen denk ik.
Ik ben van plan de ultralight slaapzak te gaan gebruiken icm een zijde lakenzak, ook goed voor een graad of 4 extra slaapcomfort.

Je kunt het licht maken door de slaapzak minder warm te maken, of door heel hoogwaardige constructie. Een voorbeeld van dat eerste zijn diverse Lestra slaapzakken. Voorbeelden van het laatste (soms ook gecombineerd met een beperkter temperatuur bereik) vindt je ook nog bij Western Mountaineering:
http://www.westernmountaineering.com/
Vooral de Pod 30 en Pod 15 zijn daarbij intereressant omdat ze het concept van de ook bij ons bekende isohoes verder uitwerken en geraffineerd geintegreerde systemen van matje en slaapzak vormen met totaal gewichten van 1-1,5 kg. Voor 1,5 kg kun je een 1,5 inch zelf opblazend en prima isolerend metje hebben, samen met een prachtige donzen slaapzak die bruikbaar is tot -10 graden Celsius (de temperaturen op hun website zijn natuurlijk in Fahrenheit).
Zelf denk ik dat zulke integratie nog de meeste gewichtsbesparing kan opleveren. Nog een beetje lichtere tijk, en nog een beetje beter dons, dat scheelt voorbij een bepaald punt allemaal niet zo heel veel meer.
Bij ons in Nederland levert Bever enkele modellen, maar de andere moet je waarschijnlijk zelf uit de VS zien te halen (waar de prijzen momenteel in elk geval flink lager liggen).
slaap zacht,
Wim

Ik heb idd bij Demmenie een systeem gezien waar het matje deel uitmaakt van de onderkant van de slaapzak.
Maar aangezien ik graag met slaapzak en al op m'n zij draai is zo'n systeem niks voor mij denk ik.

Ik henb zojuist een bestelling geplaatst voor een Yeti Exner V.I.B 250 Pound Comfort van 600gram en volgens de fabrikant geschikt tot +2ºC.
Voor mij ruim voldoende isolatie.
Ik heb begrepen dat Yeti gebruik maakt van een heel licht tijk van 28gram/m² en een fijnere rits om gewicht te sparen.
Van andere forums heb ik begrepen dat er wel wat tevreden gebruikrs van Yeti slaapzakken rondlopen.

Filiberke schreef:@ aart: wat bedoel jij met max. temp???

Ik heb zelf een slaapzak van Yeti (Powerizer 700, 1.4 kg) en ben daar wel zeer tevreden van. Zeer mooi afgewerkt ook. Die VIB 250 lijkt me een uitstekende slaapzak voor reizen waarvan je er zeker van bent dat de temperatuur niet onder de 5 graden gaat.
ik bedoel het max bereik van de slaapzak.. bijvoorbeeld als er staat -10/-15.. dan is -15 de uiterste temp. waarbij de slaapzak nog enigzins afdoende isoleerd.. afhankelijk van of je een koukleum bent of niet.. heb je met de max. temp al een pjama aan ofzo...

Je kan met een lakenzak in je slaapzak ook je slaapzak upgraden natuurlijk en hij blijft tevens lekker schoon. Er zijn verschillende materialen, waarvan vooral zijde veel warmte geeft.

Ik heb mijn bestelde Yeti slaapzak inmiddels binnen, en ik moet zeggen dat het een kunststukje is!

Tim schreef:Je kan met een lakenzak in je slaapzak ook je slaapzak upgraden natuurlijk en hij blijft tevens lekker schoon. Er zijn verschillende materialen, waarvan vooral zijde veel warmte geeft.
zijde is inderdaad mooi, maar meer voor de materiaalfreaks ---> één verkeerd geknipte teennagel en je lakenzak is kapot.

ik heb jaren een zijden lakenzakgehad (in china laten maken) die na omgerekend denk ik een jaar lang dagelijks gebruik pas gaten ging vertonen zonder er nu heel voorzichtig mee om te gaan. dus je hebt blijkbaar stevige en minder stevige zijde.
nu heb ik weer een nieuwe gemaakt, ideaal op minder schone bedden in in slaapzak als extra laagje of opgepropt rond mijn koude voeten.
scheelt echt redelijk veel in temperatuur!

groetjes els