Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koud en nat: wat draag je aan je handen? - Forum Wereldfietser

Koud en nat: wat draag je aan je handen?

Jullie kennen het vast wel, het is koud en het regent ook nog eens flink!

Zo fietsten wij vorig jaar door Denemarken, handen helemaal blauw van de kou, we konden zowat onze boterhammen niet meer vast houden!
Onze fietshandschoenen kon je uitknijpen, het water liep er gewoon uit...

Nu gaan we dit jaar naar de Noordkaap en rekenen we dus op regen en het zal ook niet al te warm zijn... maar wat nemen we mee voor onze handen?

Heeft iemand van jullie ervaring of tips?

Alvast bedankt!

El & El

Ik heb al weer heel wat jaren een stel Gore Windstopper handschoenen (fleece met windstopper erin, en verstevigingen tegen de slijtage) die ik vooral gebruik als ik 's winters naar mijn werk fiets. Ze zijn redelijk warm en redelijk waterdicht. Ik heb er vorig jaar mee in de VS in de sneeuw gefietst, al waren ze daar wat koud voor. Tegenwoordig zijn er van Gore ook speciale warme fietshandschoenen, met kussentjes op de goede plaatsen. Ik zou eens kijken in de rubriek atb najaars of zelfs winter handschoenen. De site van Gore Bikewear doet het op het moment helaas niet erg. Vooral amerikaanse fiets en outdoor winkels hebben een groot assortiment (het kan daar koud zijn), maar bij Bever hebben ze ook heel wat. Echte winterhandschoenen zijn denk ik veel te warm.
De enige keer dat ik in noord Noorwegen was, was het overigens weken lang 30 graden.
Veel plezier,
Wim

Zelf gebruik ik handschoenen van Gore Bikewear en die bevallen perfect.
Niet te dik, dus nog een prima gevoel aan het stuur.
Niet zo snel te warm en 100% waterdicht zonder zweterig te zijn.
Voor milder weer met slecht een enkele druppel zijn de Gore Next2Skin (soort windstopper van Gore)modellen fijner want die andemen beter.

Eigenlijk is het ademenen het grote probleem bij handschoenen, 100% waterdicht is vaak gelijk aan zweethanden.
Uitzondering daarop zijn de hadschoenen van Goretex maar die kosten ook €€€.
Hoi,
Toevallig is er vandaag een discussie daarover in nl.fiets: http://groups.google.nl/groups?hl=nl&lr ... coring%3Dd
Mijn antwoord staat daarbij.
Groeten,
Leon

Ik gebruik eveneens de gore bikeware handschoenen, en om deze droog te houden trek ik er een paar overhandschoenen van Outdoor Research over aan
Afbeelding
Ik heb de wanten zodat de 4 vingers samen zitten en die houden me goed droog

Misschien een wat goedkopere tip dan al die hightech handschoenen: je kunt ook een pak van die verf-weg-werp-handschoentjes aanschaffen. Die gebruik ik altijd bij het woon-werk verkeer als het en paar graden boven nul is en het regent. Daaronder een paar dunne handschoentjes en voila...
Het ademt natuurlijk voor geen meter, maar van zweethanden heb ik geen last bij dit soort temperaturen....

verrefietsers schreef:Misschien een wat goedkopere tip dan al die hightech handschoenen: je kunt ook een pak van die verf-weg-werp-handschoentjes aanschaffen....
Nog goedkoper: bij het tankstation bij de dieselpomp liggen van dat soort dingen :D
Leon

toen ik aantal jaar geleden zelf opweg naar noordkaap was (nooit aangekomen, maar afgebogen naar lake inari, noordoosten van finland en noorwegen kan ik je erg aanraden, en een stuk rustiger dan noordkaap maar dat terzijde) werd ik juist verrast dat het enkel in het zuiden van zweden slecht weer werd, terwijl het ter hoogte van de poolcirkel juist prima weer was (lekker 25 graden elke dag, tshirt aan en bruin worden dus)
voorkou gebruik ik meestal een paar dunne odlo thermohandschoenen met daaroverheen mijn fietshandschoentjes, maar goed, dat werk natuurlijk niet echt goed tegen de nattigheid..

tegen alle adviezen in van mensen hier mbt Gore Windstopper, raad ik je ten sterkste af Winderstopper handschoenen te kopen tegen de regen. Ze zijn namelijk helemaal niet waterafstotend, laat staan waterdicht (ik heb zelf twee paar, dus kan het weten!!) Koop gewoon een paar Goretex handschoenen, die én geen andere zijn waterdicht + ademend.
Ik heb nog een veel goedkopere oplossing dan al die high tech... koop gewoon een paar lekkere fleecehandschoenen van ca. 4 € bij de Zeeman, de Wibra of aanverwanten. Worden wel nat, maar blijven isoleren (dat is nu eenmaal een eigenschap van fleece). Dus zolang het niet onder de -5 C raakt, heb je geen enkel probleem. Trouwens, dan regent het niet maar sneeuwt het.... Desnoods doe je er inderdaad van die goedkope plastic werkhandschoentjes om.

Ik heb nog nooit enig echt kwaliteitsverschil kunnen ontdekken tussen Zeeman-fleece en Bever-fleece (en heb kledingstukken van beide varianten). Integendeel, mijn Zeeman-fleecesjes houden zich vaak beter...

Groetjes,

Astrid