Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onervaren, maar niet onmogelijk...? - Forum Wereldfietser

Onervaren, maar niet onmogelijk...?

Hallo mensen,

Graag zou ik (16) jullie mening willen hebben over wat mijn vader (49) in zijn hoofd heeft.
Het lijkt hem namelijk heel erg leuk om op de fiets naar Zweden te gaan en mij lijkt dit op zich ook wel wat. Alleen vraag ik me af of het wel haalbaar voor ons is, omdat hij misschien een getraind fietser is (40 jaar wielrenervaring) maar voor mij? Ik ben wel met zondagse fietstochtjes opgevoed, maar zoals hij kan fietsen (in 1 dag Assen-Maastricht, hoewel hij toen wel een tikje 'kapot' was), kan ik het natuurlijk niet.
Daarbij komt het materiaal: ik heb een 'goedkope' stadsfiets, zelfs zonder versnellingen. Mijn vader denkt dat het kan, heel langzaam door Duitsland en Denemarken heen. Maar ik heb zo mijn twijfels, vooral als ik lees over jullie fietsen enzo.
En hoe zit het met materiaal? Gewone campingspullen hebben we wel, hoogstens nog (we hebben een 1-persoonslichtgewichtje) een lichtgewicht tent erbij. Maar ik verwacht dat er waarschijnlijk nog veel meer dingen bij zullen komen waar hij/wij geen rekening mee houden.

Wat denken jullie hiervan?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties,
Lianne

Erg leuk idee van je vader,onervaren moet lukken,elke dag dat je fietst bouw je ervaring op dus dat zal het probleem niet zijn maar...geen versnellingen?? :? Ik ben afgelopen zomer in zweden geweest en was wel érg blij met de 21 versnellingen.Materiaal hoeft niet zo high-tech,met een beetje goede verdeling en alleen spullen mee die je echt nodig hebt kom je al een heel eind.Zelf zou ik een 2-de hands fiets zoeken met versnellingen.
Succes!!groetjes,Marjan.

Een goede fiets is inderdaad wel belangrijk. Verder zou ik met zo'n kilometervreter als fietsmaat wel goede afspraken maken over de te fietsen dagafstanden. Toen ik voor het eerst een grote fietstocht ging maken heb ik met mijn ervaren fietsmaat afgesproken dat we 60-70 km per dag zouden fietsen en daar ook de planning van de tocht op afgestemd. Dat ging prima.

De eerste gezamelijke fietstocht van mij en mijn vriend ging ook naar Zweden. Mijn vriend had ook geen ervaring met fietsvakanties en mijn ervaring waren de fietsvakanties met mijn ouders in nederland, denemarken, luxemburg en duitsland. Ook geen grote ervaring dus.
Omdat we nog niet wisten of mijn vriend dit soort vakanties leuk vond, hebben wij deze fietsvakantie op onze gewone stadsfietsen (giant) met 7 versnellingen gefietst. Dit was over het algemeen goed te doen. We hebben nu dure fietsen, en natuurlijk fietst dat een stuk lekkerder, maar als beginner kan je in Zweden best met een gewone fiets fietsen. Waarom huur je anders geen fiets voor drie weken. Bij de meeste fietsenwinkel kun je relatief goedkoop een fiets huren. Dan hoef je zelf geen fiets te kopen. Over de afstanden, wij sliepen op campings en de campings zijn in Zweden niet heel dik gezaaid, dus maak inderdaad goede afspraken over de dagafstanden.
Heel veel plezier in het mooi Zweden.

Alvast bedankt voor jullie reacties tot nu toe. Ik begrijp dat ook ik als onervaren fietser het best zou kunnen fietsen en dat eigenlijk het enige probleem de fiets is, daar zat ik zelf ook al aan te denken. Ik heb ook gedacht aan huren, alleen zijn de meeste huurfietsen niet van die simpele dingen met terugtraprem en zonder versnellingen? Misschien vergis ik me, hoor. Het kan eventueel een 2e hands fiets worden.

De afstanden komen wel goed denk ik, niet te hoog grijpen, dat snap ik. Kan iemand me ook vertellen hoeveel kilometer het ongeveer is naar Helsingborg? Want met de routeplanners ga je natuurlijk automatisch over de snelwegen, dus daar krijg ik niet zo'n goede indicatie van.

Liannenadia schreef:Alvast bedankt voor jullie reacties tot nu toe. Ik begrijp dat ook ik als onervaren fietser het best zou kunnen fietsen en dat eigenlijk het enige probleem de fiets is, daar zat ik zelf ook al aan te denken. Ik heb ook gedacht aan huren, alleen zijn de meeste huurfietsen niet van die simpele dingen met terugtraprem en zonder versnellingen? Misschien vergis ik me, hoor. Het kan eventueel een 2e hands fiets worden.

De afstanden komen wel goed denk ik, niet te hoog grijpen, dat snap ik. Kan iemand me ook vertellen hoeveel kilometer het ongeveer is naar Helsingborg? Want met de routeplanners ga je natuurlijk automatisch over de snelwegen, dus daar krijg ik niet zo'n goede indicatie van.
Hoi Lianne,
Uiteraard huur je geen fiets zonder versnellingen! Wat je wilt is juist het verschil tussen je pa en jou kleiner maken, dus jij (ook) op een goede snelle fiets en hij alle bagage :D Dat laatste kan in een aanhanger.
Veel plezier,
Leon

In zo'n bakje? Zou kunnen, haha. Die bagage kan hij inderdaad best achter zich aan slepen. Wat voor prijskaartje hangt er aan zo'n bakje voor achter de fiets, eigenlijk?

Liannenadia schreef:Wat voor prijskaartje hangt er aan zo'n bakje voor achter de fiets, eigenlijk?
Nieuwprijzen zijn ergens tussen 250 en 450 euro. In de nieuwste Op Pad (het glimmende ANWB-buitensportblad) staat een overzicht van karren.
Een voordeel is dat je geen fietstassen nodig hebt, maar als je die al hebt is dat voordeel weg. Ik ben benieuwd wat de onderhandelingen met je pa over het pakezel spelen opleveren :lol:
Leon

Hallo Lianne,

Voor het fietsen in Zweden adviseer ik je zeker een fiets met 21 versnellingen of meer. Maar ook buiten Zweden is het wenselijk dat je, zeker met volle bepakking, af en toe voor een andere versnelling kunt kiezen. Vorig jaar ben ik vanuit Stockholm terug naar Nederland gefietst, en heb hiervoor in Zweden voornamelijk gebruik gemaakt van de goed bewegwijzerde routes van Sverigeleden en deels de Vastgotaleden, in Denemarken deels fietsroute 1 en in Duitsland mijn eigen route uitgestippeld met behulp van ADFC kaarten. De afstand Helsingborg tot grens bij Oldenzaal was ongeveer 750 km. Op het forum vind je onder Europa ->” Fietstocht Stockholm naar Nederland” (laatste bericht 2-9-2004) reacties op een aantal vragen van mij en een kort verslag. Paklijsten kun je op deze site en andere sites voldoende vinden zodat jezelf kunt bepalen wat nog ontbreekt. Op marktplaats heb ik gezien dat je fietskarren ook kunt huren. (Zoek onder het hoofdstuk fietskarren naar Bob)Mocht je nog vragen hebben laat dan even een berichtje achter.

Succes, groetjes Harry

Een fiets met 21 (of meer) versnellingen heb je alleen nodig wanneer her erg bergachtig is. Gewone heuveltjes kom je ook wel op en over op een 'omafiets'. Duurt misschien ietsje langer, maar boven komen doe je altijd. Meer versnellingen zijn natuurlijk wel prettiger...

Maarre... gaat je vader op z'n racefiets en laat hij jou op een stadsbarrel naar Zweden rijden? Ik weet niet hoe jullie verhoudingen liggen... maar ik zou dan toch eerst even een 'goed gesprek' met 'm voeren...

Wat je ook kunt doen, is morgen (ja, het is kort dag) naar de nieuwjaarsbijeenkomst vand e WEreldfietser in Utrecht gaan. Daar komen allerlei ervaren fietsers die je van alles kunnen vertellen over fietsen, fietsuitrusting, routes, afstanden, etcetc.

Verder is de Europese Fietsreizenmarkt op zondag 13 februari een aanrader voor jullie om naartoe te gaan. Deze is in Rotterdam, in het Nivongebouw aan de Dirk Smitsstraat. Allemaal informatie, op 1 dag, speciaal over Europa. En natuurlijk weer heeel veeeel ervaren fietsers die al je vragen kunnen beantwoorden.

Groet,
Freek

Liannenadia schreef:In zo'n bakje? Zou kunnen, haha. Die bagage kan hij inderdaad best achter zich aan slepen. Wat voor prijskaartje hangt er aan zo'n bakje voor achter de fiets, eigenlijk?
Er staat een fietskar test in de nieuwste Op Pad. Kwestie van smaak als het gaat om een keuze maar ik zou het op een BoB Yak houden.

Wat betreft de fietskeuze en alles high-tech doen. Als je niet eens weet of je dit wel vaker wilt gaan doen en dit dus vooral een experiment is of je het leuk vindt zou ik zeggen koop een eenvoudige fiets met 7-9 versnellingen. Dan heb je in ieder geval de keus uit een aantal versnellingen als het terrein wat steiler is of als je fikse wind tegen hebt. De tassen van je pa wat meer afvullen dan die van jezelf wil ook helpen :)

Aan het eind van het verhaal maakt materieel minder veel uit dan de persoon die moet fietsen. Lange-afstandsfietsen is vooral een mentale kwestie en niet zozeer 1 van een geweldige conditie of een superfiets.

Bedankt voor de vele reacties!
Oke om bij het begin te beginnen: ik denk niet dat we heel ver Zweden in komen, omdat we door mij op 1 dag niet zo veel kunnen fietsen en vooral hij geen onbeperkte tijd qua vakantie heeft. Dus 21 versnellingen lijkt mij persoonlijk wat hoog gegrepen, Zuid-Zweden is niet heel bergachtig volgens mij, maar ik begrijp wel dat een aantal versnellingen wenselijk is.

Ik op een stadsfiets en hij op een racefiets? Nou ik dacht hem meer op zijn 'stadsfiets' die wel een aantal versnellingen heeft en vrij nieuw is. In principe zou ik op zijn racefiets kunnen, alleen de houding op dat ding is nogal... mwja niet ideaal. Maar zou ik op zijn stadsfiets en hij op zijn racefiets een mogelijkheid zijn?

Ik zal eens rondkijken naar het huren van zo'n karretje, want zo'n ding lijkt me wel handig. Ik weet zeker dat mijn vader die zonder morren achter zich aan zal slepen, hij is allang blij dat iemand met hem mee wil op fietsvakantie :wink:

hoi lianne,

gewoon lekker doen! zelf was ik 14 (mijn broertje 12) toen we voor het eerst met ons ouders voor het eerste een tocht maakte van gotenborg terug naar nederland. enige ervaring die we hadden was dat we regelmatig gekampeerd hadden, fietsen hadden we nooit echt gedaan. ging prima!

een fiets met 21 versnellingen zou ik je toch aanraden, een giant ofzo (gewoon een eenvoudig, niet te duur model) met voor en achter dragers erop. zo kun je je bagage wat beter kwijt.
als je ergens fietstassen kan krijgen (zelfs zo'n boodschappen tas die mijn moeder bv altijd op haar fiets had voldoet prima) dan kun je die daarvoor gebruiken. let dan wel even op dat je je bagage nog een keer extra in plastic zakken verpakt in verband met waterdichtheid enzo. kan je niet van die tassen vinden, maak dan al je bagage vast met 'spinnen' (van die stevige elastike draden met haken aan de uiteinden).

voor de rest natuurlijk ook even zorgen dat je goede regenkleding meeneemt (broek en jas). als je dat lekker vind kan je ook overwegen een paar fietsbroeken te kopen (daar zijn ook vrouwenmodellen van, zodat je geen naden door je kruis hebt lopen, en zorgen dat je minder snel last krijgt van zadelpijn). gewoon in een korte broek kan natuurlijk ook.

toen der tijd (tijdens die tocht waar ik het net over had) zijn wij zelf bij emmen nederland binnengekomen, en hebben we vanuit hamburg of de deense grens geloof ik een of andere viking route gevolgd. ik gok dat het van emmen naar de deense grens over deze route ongeveer 750km is, maar dat is met een natte vinger.
in denemarken en zweden staan overal landelijke en erg goede fietsroutes uigezet, daar was het grotendeels een kwestie van bordjes volgen.

verder gewoon wat reparatie spullen meenemen (extra binnenband(en) en plakspullen), gewoon lekker gaan fietsen, en oppassen dat je het niet stiekum leuk gaat vinden..
mocht dat toch het geval zijn, dan weet je in ieder geval vast waar je terecht kan voor meer informatie ;)

groetjes,


Eelco

Wat een geweldig plan van je vader. Gewoon doen, het komt vast wel goed (zeker na alle goede raad). Over de fietsen gesproken: van de drie fietsen die je noemt is er een duidelijk het minst geschikt: je eigen stadsfiets zonder versnelling. Je schrijft dat je vader's fietsen ook voor jou (ongeveer) de goede maat hebben, dus ik zou je eigen fiets thuislaten en op een van je vader's fietsen op pad gaan. Misschien is zijn stadsfiets het meest geschikt voor een beginner. Dan kan hij op zijn racemonster. Daarachter moet bij hem dan wel een bagagekar, en die kun je inderdaad huren. Je vader's racefiets moet dan niet al te licht zijn, want zo'n kar zou ik toch niet graag achter een hightech carbon frame hangen. Een gewone degelijke wat ouderwetse racefiets daarentegen geeft geen enkel probleem, zeker niet als je een tweewieler aanhanger neemt. Die oefenen minder krachten uit op het frame van de fiets, en je kunt er meer op laden.
Wil je toch een goedkope fiets kopen, dan zijn er vele mogelijkheden. Je kunt een goede weinig gebruikte Koga kopen, of een simpele mountainbike met een comfort geometrie. Zet er snelle banden en echt stevige bagagedragers op, en je hebt een knap fietsje. Maar goed, dit is een onderwerp dat al vaker op deze site besproken is. Als je het leuk vindt zul je vast wat beters willen hebben, maar daar kun je dan voor gaan sparen.
Gewoon doen, en ik zou niet zo bang zijn dat je er finaal uitgereden wordt. Ik werd er laatst door mijn dochter van toen acht grijnzend uitgereden bij een beklimming in de Vogezen. Toegegeven, ik had ook beestachtig veel bagage, en zij alleen een paar knuffels, maar het was een voorbode van wat gaat komen. http://www.tandemclub.nl/Kinderen_verhalen.html voor wat ervaringen.
Geniet van je reis. Het is een pracht plan.
Wim

Ik ben regelmatig met mijn kinderen, dochters, op vakantie geweest.
Spreek met je vader af dat jij het tempo aangeeft.
Tessa was 8 jaar toen ze voor het eerst mee ging, met bagage op haar eigen fiets.
Kijk op de website www.dekaleberg.nl en zoek verhaal 107.
Huur `n Bobkar. kijk op www.megalos.nl.
Kom langs en maak vrijblijvend `n proefrit.
Graag sta ik je met raad en, eventueel, daad bij.
Succes
Groet van Klaas

Er staat op dit forum net een complete fietsvakantie uitrusting met fiets te koop.
fietsuitrusting + fiets te koop
Nog een goede raad, rij op je eigen tempo, probeer je pa niet bij te houden als dit niet lukt, dat hou je niet vol tot Zweden. Een test weekendje met bagage leert je veel en voorkomt (onaangename) verassingen onderweg.
Train op afstand, elke keer je gaat fietsen, ietsje meer. Als je al fluitend 100km doet, dan zit je goed, de snelheid is van geen belang.
Via Denemarken is een goede keuze voor een eerste fietsvakantie, niet te veel klimmen, mijn eerste fietsvakantie ging ook daarheen om die redenen (ondertussen bijna 10 jaar geleden)
Veel plezier in het Noorden.

Laatst via Marktplaats voor 190 euro een Giant Custom SL gekocht. 24spd met alles nog goed voor toch nog zeker een paar duizend kilometers, en hij had zelfs ook nog Magura hydraulische velgremmen. Vast volgens velen niet de ideale vakantiefiets, maar hij heeft mij mij toch ook met bagage ook al aardig wat overleefd. En in vergelijking tot een stadsfiets....?
Hij haalt het naturlijk niet bij m`n volledig-XT Gazelle (ja, Gazelle) Formula Randonneur, die ik overigens ook voor minder dan de helft van de nieuwprijs bij een lokale fietsenmaker vond :D Punt is alleen dat ik die niet overal kan parkeren in het hedendaagse Nederland.......

hey lianne,

natuurlijk kan dat! mijn broertje was 12 toen hij voor het eerst naar rome fietste, mijn neef was 12 toen hij voor het eerst naar reggio di calabria fietste en 13 toen die naar noordkaap reed. Dus het is zeker niet onmogelijk!!
Ik zou wel overwegen om je vader zo ver te krijgen een nieuwe (2e hands) fiets te kopen. Maar zit niet in over je conditie, die krijg je onderweg wel ;)

suc6

Bedankt voor al jullie antwoorden! Ik ga het er met mijn vader allemaal over hebben en dan laat ik weten of en waarheen precies!