Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste keer op pad - Forum Wereldfietser

Eerste keer op pad

Hallo allemaal,

Een eerder geplande vakantie kon niet doorgaan en het komt er op
neer dat ik nu alleen op vakantie ga. Het eerste dacht ik aan een fiets
vakantie die ik eigenlijk al een keer wou maken. En daar is dus nu ook
mijn keus op gevallen. (destination unknown maar Denemarken leek me leuk)

Maar nu ik me er toch eens wat in probeer te verdiepen kom ik er toch
achter dat er meer bij komt kijken dan gedacht. En op deze site heb ik
al wat behulpzame posts gevonden maar er resteren me toch nog wat vragen.

Nog even wat achtergrond informatie, dit is dus de eerste keer dat ik op
fiets vakantie ga en de fiets die ik waarschijnlijk mee ga nemen is de
mountainbike die ik thuis heb staan. Hier zullen vast wel dragers voor te koop zijn
waarmee de tassen te bevestigen zijn. Verder ben ik van plan om 3 weken weg te gaan.

Nu de resterende vragen,

-Ik heb al een 4 pers tent liggen maar die is redelijk zwaar is het verstandig om een
goedkope 1 pers tent aan te schaffen voor deze vakantie en waarschijnlijk ook nog vaker.

-Even over de kleding, om nou voor 3 weken kleren mee te nemen lijkt me niet logisch.
Hoe doen jullie dat? Is het goed te doen om onderweg ergens je kleren te wassen of
is het heerlijk doorfietsen in je natuurlijke geur.

-Is het goed te doen om met een mountainbike op vakantie te gaan? Mijn keuze is op
deze fiets gevallen omdat mijn reguliere fiets namelijk alles behalve geschikt is voor
een fiets vakantie. En waar moet ik nog goed op letten als ik op m'n mountainbike op
pad ga

met vriendelijke groet,

Sven
Welkom Sven,

Ik hoop niet dat je forum naam een essentieel onderdeel voor je vakantie wordt :D
duct tape schreef: -Ik heb al een 4 pers tent liggen maar die is redelijk zwaar is het verstandig om een
goedkope 1 pers tent aan te schaffen voor deze vakantie en waarschijnlijk ook nog vaker.
Omdat het je eerste keer is, zou ik een goedkoop kleiner tentje aanschaffen. Bv bij de Aldi of de Lidl. Als je zeker weet dat je dit vaker gaat doen, dan kun je een betere (lees: duurdere) aanschaffen. Een kleiner tentje is niet alleen minder gewicht, maar ook gemakkelijker opzetten.
-Even over de kleding, om nou voor 3 weken kleren mee te nemen lijkt me niet logisch.
Hoe doen jullie dat? Is het goed te doen om onderweg ergens je kleren te wassen of is het heerlijk doorfietsen in je natuurlijke geur.
Ik heb twee setjes fietskleding: Één aan en een schoon. Als ik op de camping aankom dan stap ik met mijn ondergoed en t-shirt onder de douche. Broek was ik om de drie dagen. Ik was dus bijna elke dag. Soms sla ik door omstandigheden een dag over, maar dan stink je nog niet meteen. Ondanks dit gaat het na een tijdje toch ruiken. Dus halverwege de vakantie proberen we een wasmachine te vinden en wassen we het spul eens goed.
Daarnaast heb ik één setje kleding mee om na het fietsen aan te doen. Dit wordt niet zo snel vies/gaat stinken dus dat was ik als het uitkomt. Bovendien zit hier Merino kleding bij dus dat ruikt sowieso nauwelijks.
-Is het goed te doen om met een mountainbike op vakantie te gaan? Mijn keuze is op deze fiets gevallen omdat mijn reguliere fiets namelijk alles behalve geschikt is voor een fiets vakantie. En waar moet ik nog goed op letten als ik op m'n mountainbike op pad ga
Hier hebben andere mensen veel meer verstand van dan ik. In principe is elke, goed onderhouden, fiets geschikt. Je kunt ipv dragers ook kiezen voor een aanhangwagentje. Denemarken is redelijk vlak, dus dat zou wel te doen zijn.
duct tape schreef:
-Is het goed te doen om met een mountainbike op vakantie te gaan?
Kun je er comfortabel dagen achter elkaar op fietsen?
Fiets technisch in bruikbare staat?

Dan zou ik als je niet off-road gaat rijden de banden aanpassen met iets dat beter op asfalt loopt en uitdokteren hoe je de bagage mee gaat nemen
Kijk ook eens rond op 'onze' Wiki (i.s.m. de Vlaamse zustervereniging De Vakantiefietser). Daar vindt je o.a. een PDF over de eerste keer op fietsvakantie.
Ten eerste bedankt voor de reacties,

De mountainbike is in goede staat en kan de vakantie zeker aan.
En of ik er inderdaad 3 weken lang op kan fietsen moet ik nog even
uit proberen. Zelf dacht ik er aan om een dag in het weekend helemaal
vol te fietsen en kijken hoe me dat afgaat. De enige punten die ik zou
kunnen bedenken die niet fijn zouden zijn is het zadel en misschien dat het
stuur te ver naar voren zit voor een lange toch. maar dit lijken mij dingen
die te verhelpen zijn.
Een andere stuurpen en een leren zadel maken veel verschil. De Wildcountry Zephyros 1 of 2 is een prima eenpersoons tent voor weinig geld. Er is ook een lichtere Lite versie, maar die is ook wel weer duurder, en het is misschien handiger je geld vooral te steken in zo compact mogelijke slaapspullen. Dan heb je geen voortassen nodig, en dat spaart flink geld en gewicht. Bovendien zijn voortassen aan een geveerde voorvork niet het beste idee.
Wim
Zo had ik het nog niet bekeken. dus eigenlijk het geld wat je in
je voortassen en drager voor zou steken. en dat in compactere
spullen steken om de voortassen overbodig te maken.
Dat staat inderdaad ook al in de genoemde PDF.
Precies. De beste vooordrager voor een geveerde vork is vermoedelijk de Old Man Mountain Ultimate Lowrider van bijna 100 euro. Tel er een Ortlieb Classic Frontroller van ruim 100 euro bij op en je zit aan 200 euro en een leeg gewicht van bijna 2,5 kg. Voor een meerprijs van 200 euro ten opzichte van standaard slaapspul koop je heel licht en compact spul zoals een slaapzak van PhD (in de sale) of Cumulus, en een ultralight matje als de Neoair of de Exped Synmat UL.
Zelf ben ik laatst een lang weekend in de Ardennen wezen fietsen met niet meer dan twee voortasjes aan de achterdrager (plus de tent bovenop). Dat ging prima.
Wim
Dan wordt dat mijn plan de campagne.
De meeste (goedkopere) fiets tassen zijn van ortlieb
die ik heb gevonden. Maar heeft iemand een website
waar ik een achter drager voor de fietstassen kan kopen
die geschikt is voor mountainbikes?

[edit] ik heb al wel wat gevonden maar dat lijken meer
normale bagage dragers. of kunnen de fietstassen daar
gewoon op gemonteerd worden?[edit]
Veel hangt af van de aanwezigheid van oogjes, en of schijfremmen in de weg zitten. Voor niet al te ingewikkelde gevallen is er de Tubus Cargo. Wordt het ingewikkelder dan zou ik kijken naar de dragers van Old Man Mountain: http://www.m-gineering.nl/ommindex.htm Bel m-gineering, de importeur, en overleg je situatie, eventueel met wat foto's. Zelf heb ik voor de mtb's van mijn kinderen OMM Red Rock dragers gemonteerd. Die hebben ook een lange dichte bovenplaat zodat je weinig merkt van de afwezigheid van een spatbord.
Wim
Ik denk zelf dat dat geen groot probleem zal gaan worden
ik heb nog heerlijk velgremmen dus dat is al een zorg minder.
de onderkant van de drager kan vast nog wel aan de as van
de achter naaf. En het andere bevestigingspunt zou aan de snel
spanner van de zadelbuis bevestigd worden? zie foto:

http://www.plaatjesdump.nl/upload/3c4a4 ... 976134.jpg
http://www.plaatjesdump.nl/upload/ddba6 ... e110a3.jpg

Ik kwam ook nog 2 inbus boutjes tegen op de achterbrug. deze zouden ook vast als bevestigings punt kunnen dienen.

ik heb er maar url's van moeten maken omdat de plaatjes te groot waren...
Die 2 boutjes zijn precies bedoeld om er een bagagedrager aan vast te maken lijkt mij. Gebruiken dus.
Als er boven 2 boutjes zitten dan zullen er haast beneden ook wel gaten of oogjes zitten. Heeft een grote voorkeur tov vastmaken aan de snelspanas. Kijk even naar beneden en zet hier anders een fototje/link.
duct tape schreef:ik heb er maar url's van moeten maken omdat de plaatjes te groot waren...
Daarom hebben we boven ieder subforum, ook boven "Voorbereiding Fietsreis" waar je dit onderwerp in gestart bent, een verwijzing gezet naar Tips voor het gebruik van het forum. In de eerste vraag wordt uitgelegd hoe dat in zijn werk gaat.
/r
hier een foto (dit keer op de correcte manier) van de achter as
en inderdaad op de snelspanas heeft geen voorkeur...

Afbeelding

In het rode rondje is wel een gat te zien waar het waarschijnlijk
bevestigd kan worden. de andere 2 gaten die te zien zijn die er
perfect voor lijken zijn bedoeld voor een schijfrem dus zijn niet
aanwezig aan de andere kant van de achterbrug
Dan heb je volgens mij prima gaatjes in je frame die net bedoeld zijn voor het bevestigen van een 'standaard' bagagedrager.

Ik heb ooit een achterdrager vergelijkbaar met deze: http://www.rose.nl/artikel/racktime-bag ... aid:340396 gekocht om op fietsvakantie te gaan met mijn mountainbike, en dat werkte prima (in combinatie met tassen van Ortlieb). Natuurlijk is het wat stijfheid betreft niet te vergelijken met de Santos die ik nu heb, maar er is geen enkele reden waarom je niet met een degelijke mountainbike op fietsvakantie kan gaan.

Als je besluit Ortlieb-tassen te kopen dan hoef je zelden de volle prijs te betalen. Regelmatig worden er wel tweedehandstassen in prima staat aangeboden en als je bereid bent om rond te fietsen met het merk en logo van een winkel, dan betaal je ook minder dan voor 'neutrale' tassen.

Wat kleding betreft, daar heeft iedereen andere normen in. Maar je zal inderdaad weinig mensen vinden die voor drie weken kleding meenemen en elke dag alles proper aandoen. Ik was af en toe wat, leg de hygiënenorm wat lager en gebruik kleding voor tijdens het fietsen waar de hygiënenorm nog wat lager voor wordt gelegd.

Als je niet zeker bent of een fietsvakantie iets voor jou is, dan zou ik zeker niet te veel investeren in een tent. Maar omdat ik de aankoop van 'wegwerptentjes' ook verschrikkelijk zonde vind (vooral vanwege het milieu), raad ik niemand aan een goedkoop tentje te kopen. Dan zou ik eerder een tentje huren (kan bij sommige buitensportwinkels - toch zeker in België) of zien of je in je vrienden- of kennissenkring voor een eerste tripje geen tent kan lenen.

Als je van de buurt van Antwerpen bent (of hier makkelijk geraakt) dan valt er wel te praten over het lenen van mijn bagagedrager en fietstassen. (Stuur me bij interesse maar een PB.)

Renaat
Met wat rondvragen heb ik een 1 pers tentje kunnen regelen
dus dat is al van mijn lijstje afgestreept. En inderdaad eens voor
2 hands tassen gaan zoeken is een goed idee. want met het kosten
plaatje wat ik nu voor me heb zijn de tassen z'n beetje het duurst.

Aan wat voor inhoud van de tassen moet ik denken als mijn plan is
om een kleine 3 weken weg te gaan? de goedkope tassen leveren als
set z'n 40 L aan ruimte maar ik zou echt niet weten in orde van grootte
is voor de spullen die je mee moet nemen
Op zoek naar een lichte bagagedrager die heel blijft (tenminste bij mij al jaren) voor weinig: zoek er 1 uit op http://www.mammoet.nl/Search/specialize ... zed+drager. In Den Haag, let er op dat je de goede maat bevestigingsmateriaal erbij krijgt (verkopers daar snappen niet altijd alles).

Tassen van 20l per stuk zijn min of meer standaard en ok. Nog bagagerol bovenop (grootte afhankelijk van maat/lengte tent/slaapzak/matje) en klaar.
Hoe groot de tassen moeten zijn is afhankelijk van hoeveel rotzooi je meesleept. Zoals eerder gezegd kan alles, google maar eens op bikepacking voor erg weinig zooi, of kijk eens naar de standaard tractor met voortassen 2x10l, 2 achtertassen 2x20l, stuurtas 7l, rackpack 50l.
De grootte van de tassen is, zoals ook in de eerder genoemde pdf staat, afhankelijk van of je gaat kamperen/koken en hoe goed/klein je spullen zijn. Meten (= passen) is weten.
Dat is echt een mooie prijs. Ik zal daar zo snel mogelijk maar
eens langs fietsen met m'n mountainbike kan ik meteen kijken
of het past. en is weer een tochtje van 100 km om een te kijken
of het zadel comfortabel genoeg is.
Achtertassen van 2x20 liter zijn groot genoeg voor een vakantie in Europa, zeker buiten de winter. Je hebt dan ruimte voor schone kleren, iets warms, een brander en pannen, en eten. Als je stevige schoenen draagt hoef je geen aparte loop en fietsschoenen mee te nemen. De tent leg je dan bovenop, en dan hoef je ook geen roltas of zo te gebruiken (je wilt een vieze natte tent niet in een zak stoppen). De Ortlieb City Line tassen zijn weer aardig goedkoper dan de gewone, en ook lichter.
Die Specialized drager lijkt me voor 10 euro een prima koop, en vast goed genoeg voor als je er niet teveel op laadt. Maar dat hoeft ook niet, want je hebt hiermee al weer een kleine 100 euro bespaard die je kunt besteden aan het lichter en compacter maken van je uitrusting.
Veel plezier,
Wim