Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kosten wereldreis per fiets - Forum Wereldfietser

Kosten wereldreis per fiets

Wat zou een wereldreis per fiets kosten en hoe zit het met een verzekering en of andere zaken thuis die financiële aandacht vereisen wanneer ik op reis ben? Dan bedoel ik niet de hypotheek.
Mijn idee is om van Nederland via Azië naar Australië te fietsen en van daar uit met het vliegtuig naar Zuid Amerika te gaan.
Van hieruit naar Noord Amerika te fietsen en dan van daar uit weer het vliegtuig te nemen naar Nederland.
Ik denk dat dit zo'n 4 of 5 jaar zal duren.
Slapen zou ik zoveel mogelijk doen op een camping, wild kamperen en in hostels.
De uitrusting en de fiets heb ik al.
Wat zou dit mij ongeveer per dag gaan kosten ?
Zoiets is te toch niet zo moeilijk te berekenen. Gewoon eens even de volgende kosten op gaan schrijven:
- overnachting per nacht. Wild kamperen is gratis; een camping in Frankrijk kost 8 euro. Een hotel in Thailand 25 euro. En zo ga je voor elk land rekenen.
- kosten voor maaltijden. Zelk koken is goedkoop. In veel landen kun je ook voor een habbekrats langs de kant van de weg eten.
- kosten voor de fiets. Reserve onderdelen kosten 1,5 - 2 cent de kilometer
- visa kosten
- kleding wassen en af en toe wat nieuws kopen.
- belkosten
Alles tussen €1-100 per dag.

Je kan alleen zelf bepalen hoe duur je reis wil maken.

Ik was €20,000 lichter na mijn 18 maand er tussen uit ->>>> http://www.shanecycles.com/what-does-a-sabbatical-cost/
Hoi Gaspard,

ik geef altijd als vuistregel: reken op vijf- tot zesduizend euro per jaar per persoon.
(exclusief uitrusting en tickets).
Uit eigen ervaring en van klanten weet ik dat dit een goede schatting is. Maar ik ken ook wel mensen die in één jaar tijd € 35.000, hebben uitgegeven. En ook mensen die slechts tweeduizend euro hebben uitgegeven.

Twee keer per jaar houden we een avond voor toekomstige wereldfietsers. Dinsdagavond 17 september is er weer zo'n avond. Mocht je zin hebben en mee willen eten, dan ben je van harte welkom:
http://www.vakantiefietser.nl/agenda-cursussen/

Maar wel even aanmelden.

Eric
Tip: budgetteer niet al te krap. Het is erg prettig als je af en toe zonder probleem een wat duurder hotel kunt nemen of een taxi als het tegenzit. Ik ben op reis al te veel travelers tegengekomen die ellenlange zeurverhalen hielden over restaurants waar de nasi goreng een kwartje te duur zou zijn en dergelijke. Geld mag op reis geen obsessie worden.
Wij zijn zonder fiets op wereldreis geweest, gemiddeld zaten we op 20 euro per persoon per dag, inclusief busritten, slechts beperkt wildkamperen, exclusief vluchten. Een fietsreis kan dus waarschijnlijk iets goedkoper en dan zit je op de prijs die Eric geeft.
In sommige regio's ga je zwaar over je budget, in bv. Bolivië maak je dan weer veel goed.
Gaspard schreef:Wat zou een wereldreis per fiets kosten en hoe zit het met een verzekering en of andere zaken thuis die financiële aandacht vereisen wanneer ik op reis ben? Dan bedoel ik niet de hypotheek.
Mijn idee is om van Nederland via Azië naar Australië te fietsen en van daar uit met het vliegtuig naar Zuid Amerika te gaan.
Van hieruit naar Noord Amerika te fietsen en dan van daar uit weer het vliegtuig te nemen naar Nederland.
Ik denk dat dit zo'n 4 of 5 jaar zal duren.
Slapen zou ik zoveel mogelijk doen op een camping, wild kamperen en in hostels.
De uitrusting en de fiets heb ik al.
Wat zou dit mij ongeveer per dag gaan kosten ?
Hoi Gaspard,

Net terug van een 14 maandenreis en dit heeft ongeveer 8000 euro gekost... Enkele tips :
- blijf wat langer in zuid-oost azie: voor 20 euro per dag ben je daar een koning!
- wij hebben 70% van de nachten doorgebracht bij warmshowers... Als je nog geen lid bent... Schrijf dan snel in... Geweldige manier om een streek en mensen te leren kennen!
- in NoordAmerika hangt het af hoe gezond je wil leven... Fastfood is bijzonder goedkoop terwijl gezond eten belachelijk duur is...
- Als je wat tijd hebt om in het uitzoeken van de tickets te steken, kan je ook wat hierop besparen... Mijn vriendin was hier heel handig in en deed dit met skyskanner... Van portugal naar vietnam heeft 680 gekost. Thailand naar los angeles heeft 480 gekost en vancouver naar amsterdam 520 euro....
- een ding om niet op te bezuinigen: verzekering. Zorg dat je een goed ziekte-, diefstal-verzekering hebt! Even een bezoekje aan een ziekenhuis kan al snel duizend euro bedragen in het buitenland...
bergbeklimmer schreef:Een hotel in Thailand 25 euro.
:shock: :shock: :shock: bedoel je 2,5 euro? Of was dit een presidentieel paleis?
bert claes schreef:
bergbeklimmer schreef:Een hotel in Thailand 25 euro.
:shock: :shock: :shock: bedoel je 2,5 euro? Of was dit een presidentieel paleis?
Mijn ervaring in 2012 was dat een heel erg basic guesthouse 300 baht was en een grote nette hotelkamer met eigen bad/douche 1000 baht. 40 baht is euro.
Hoi Gaspard,

Wij kunnen het bedrag wat Eric aangeeft beamen. Wij zijn een jaar op reis geweest en in die tijd van Nederland naar Bangkok gefietst. We hebben niet gek gedaan maar ook nergens op bezuinigd. (Slechts een keer een vijf-sterrenhotel (noodgedwongen) maar zeker wel bijzondere dingen gedaan zoals een ballonvlucht in Capadocië.)

Maarten
Idem. Maar het scheelt nogal of je alleen Westerse landen bezoekt en dan vooral in pensions (/B&B/hostels: v.a. € 20/nacht voor de overnachting alleen) of hotels (v.a. € 50/nacht) overnacht, of dat je daar juist veel (wild)kampeert (max. € 15 camping, wild is vaak gratis en wordt vaak gedoogd binnen beperkingen), of dat je ook veel armere landen bezoekt. (In dat laatste geval zijn hotels ook erg goedkoop, zoals bergbeklimmer al aangeeft met die prijs van €7,50 in Thailand. En dat komt overeen met landen als Ecuador en Peru.)
Een tussenvariant voor Westerse landen kan couchsurfing/Warm Showers/Vrienden-op-de-Fiets zijn.
Was het niet Eric Schuijt die eens na veel gereken constateerde dat je uiteindelijk in de meeste landen even duur uit bent omdat je bij verre bestemmingen goedkoper eet en overnacht, maar duurder er naartoe gaat, duurder verzekerd en ingeënt bent en ook duurdere akkefietjes hebt?
Leon
Als iedereen een robot is en dezelfde keuzes maakt, dan zou dat kunnen kloppen. Ik kan me indenken dat voor het gros van de mensen (mij inclusief) de genoemde bedragen kloppen, maar er kan verder nog veel variatie zitten in het type landen wat je bezoekt.
En als je (bijvoorbeeld) West-Europa doorfietst, dan vliegt naar de VS en naar Canada fietst, vervolgens Australië en Nieuw-Zeeland binnenvliegt en doorheen fietst en dan weer naar huis vliegt, ben je alsnog relatief duur uit. Zeker als (wild)kamperen niet je ding is en je regelmatig B&B's, hostels en (goedkope) hotels bezoekt. Nogmaals: ik denk niet dat het gros van de Wereldfietsers dit doet (integendeel), maar er zijn ook mensen die aan dergelijke reizen de voorkeur geven.
Robertjan schreef:Als iedereen een robot is en dezelfde keuzes maakt, dan zou dat kunnen kloppen.
Het idee was juist dat er veel keuzes gemaakt moeten worden, er veel variatie zit tussen de reizigers en mensen bij bestemmingen die duur zijn op andere kosten proberen te besparen. Met als uiteindelijk gevolg dat het verschil niet zo groot meer is als je op het eerste gezicht zou verwachten.
Maar van hot naar her vliegen is idd duur, terecht. Thuis beginnen te fietsen, de eerste 1000 km bij de Lidl inkopen, wildkamperen en dan via goedkope landen verder gaan en op het einde je inmiddels versleten fiets aan een arme drommel geven* zodat je met een goedkoop ticket naar huis kunt is uiteraard goedkoper.
Leon

* doe hem een lol, ga met een 26"
peter de rijk schreef:Tip: budgetteer niet al te krap. Het is erg prettig als je af en toe zonder probleem een wat duurder hotel kunt nemen of een taxi als het tegenzit. Ik ben op reis al te veel travelers tegengekomen die ellenlange zeurverhalen hielden over restaurants waar de nasi goreng een kwartje te duur zou zijn en dergelijke. Geld mag op reis geen obsessie worden.
Hoe herkenbaar! Of als je over hun reis praat en vraagt, wat vond je van land X: "Leuk, lekker goedkoop", en land Y: "Nee vond ik niets aan, veel te duur" :?