Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ziektekostenverzekering + reisverzekering - Forum Wereldfietser

ziektekostenverzekering + reisverzekering

Hallo,

'Vroeger' zei ik mijn ziektekostenverzekering op als ik voor langere tijd op reis ging. Dan nam ik alleen reisverzekering (incl. vergoeding voor medische kosten) voor langere tijd.

Wij zijn nu gestart met het voorbereiden van onze wereldfietsreis van 1 jaar (aanvang juli 2014). Ik heb net met CZ gebeld en blijkbaar zijn de regels veranderd en moet je (als je korter dan 3 jaar op reis gaat) verplicht in Nederland verzekerd blijven voor ziektekosten. Met de 'goedkoopste polis' ben je toch zeker 1000 euro per jaar kwijt.

Nu kun je bij je reisverzekering ook je ziektekosten nog verzekeren. Dat lijkt me dan overbodig.

Hoe pakken jullie de ziektekostenverzekering aan als je op wereldreis gaat?

Karin
karinh schreef:Hallo,

'Vroeger' zei ik mijn ziektekostenverzekering op als ik voor langere tijd op reis ging. Dan nam ik alleen reisverzekering (incl. vergoeding voor medische kosten) voor langere tijd.

Wij zijn nu gestart met het voorbereiden van onze wereldfietsreis van 1 jaar (aanvang juli 2014). Ik heb net met CZ gebeld en blijkbaar zijn de regels veranderd en moet je (als je korter dan 3 jaar op reis gaat) verplicht in Nederland verzekerd blijven voor ziektekosten. Met de 'goedkoopste polis' ben je toch zeker 1000 euro per jaar kwijt.

Nu kun je bij je reisverzekering ook je ziektekosten nog verzekeren. Dat lijkt me dan overbodig.

Hoe pakken jullie de ziektekostenverzekering aan als je op wereldreis gaat?

Karin
Je moet goed opletten wat er in het pakket zit van je ziektekostenverzekering. Ik ben vorig in Zwitserland gestoken door een wesp en werd verwezen naar het ziekenhuis. De kosten waren 166 Euro. De ziektekostenverzekering vergoedde het niet. De reisverzekering keerde die 166 Euro keurig uit.
Dit is wat de mevrouw van CZ mij vertelde:

De ziektekostenverzekering (de basisverzekering van CZ) vergoedt in het buitenland blijkbaar de medische kosten met een maximum van wat het in Nederland zou kosten. De aanvullende ziektekostenverzekering van CZ vergoedt tot 2x de kosten.
Bijv. De behandeling van een gebroken been kost in Nederland 500 euro.
Als ik alleen mijn basisverzekering behoud (sowieso verplicht) en ik breek mijn been in een ander land en dat kost 700 euro. Dan betaalt CZ 500 en mijn reisverzekering 200.
Als ik ook mijn aanvullende verzekering houdt wordt tot 1000 euro vergoed (2x van wat het in Nederland kost).
Daarom lijkt me de medische dekking van de reisverzekering overbodig wanneer ik ook mijn aanvullende verzekering behoud. Mits ik natuurlijk naar 'goedkope' landen ga (waar de ziektekosten lager zijn).
Ja, maar al te lang zou ik me niet met die vraag bezighouden, al is oververzekering op zich natuurlijk iets wat je moet vermijden. De ING doorlopende reisverzekering kun je bijvoorbeeld helemaal niet afsluiten zonder medische dekking en de ANWB Reisverzekering vraagt een premie van 80 cent per maand voor de meest uitgebreide medische kosten.
karinh schreef:De ziektekostenverzekering (de basisverzekering van CZ) vergoedt in het buitenland blijkbaar de medische kosten met een maximum van wat het in Nederland zou kosten.
Wist ik niet. Dat is dus toch iets om goed op te letten. Zolang het om 500 euro gaat is het nog geen echt probleem, maar medische kosten kunnen ook zomaar een paar nullen meer erbij krijgen!
Leon
In 2009 heeft mijn vrouw een paar dagen in het ziekenhuis in Seattle gelegen. De kosten ( 3 nullen) werden betaald door de ziektekostenverzekering (anderzorg). Onze reisverzekering betaalde uiteindelijk alleen ons eigen risico.

Aangezien we de komende 6 maanden in zuidoost-Azië gaan fietsen, heb ik er ook nog eens naar gekeken. Onze doorlopende reisverzekering is voor de bagage. Medische kosten gaan nog via basisverzekering.

Er is echter een voorstel van de minister om dit aan te passen zodat er wat bezuinigd kan worden. Buiten Europa moet je dan wel weer een reisverzekering met ziektekosten hebben. Het besluit hierover zou pas in november genomen worden. Dat houden we dus maar even in de gaten.


joris-en-stellafietsen.webs.com
Onze doorlopende reisverzekering loopt bij een andere verzekeraar dan de ziektekosten, alleen daarom al hebben we de reisverzekering incl medische kosten, zeker omdat ze voor die optie maar 8 euro per jaar extra vragen.
OmeGerrit schreef:Onze doorlopende reisverzekering loopt bij een andere verzekeraar dan de ziektekosten, alleen daarom al hebben we de reisverzekering incl medische kosten, zeker omdat ze voor die optie maar 8 euro per jaar extra vragen.
Hou wel een rekening mee dat bij gemiddeld doorlopende reisverzekering de reis mag maximaal 60-90 aan eengesloten dagen zijn.

Niet geschikt dus van een reis van een jaar.

@karin Het kan soms de overweging waard zijn om volledig uit te schrijven in Nederland, daardoor hoef je geen ziektkosten verzekering meer te betalen. Maar voor een reis van 1 jaar heeft het meestal niet zo veel zin en bij de meeste gemeente moet je aan geven dat je veel langer dan 1 jaar weg gaat.
Een paar jaar geleden heb ik vergelijkbaar vragen gesteld, met veel goede tips :

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 5C#p114670

Ook op mijn site heb ik een stuk over geschreven, maar het zal niet geheel geschikt zijn voor gemiddelde Nederlander....

http://www.shanecycles.com/long-term-bi ... insurance/
iemand een idee hoe het in België zit? Ik heb mezelf als doel gesteld om deze twee komende weken alles over verzekeringen uit te pluizen en denk dat dit best een goede stap kan zijn.
Hoi Shane,

Bedankt voor je info. Ik ga het eens op mijn gemak lezen.

Uitschrijven ga ik sowieso niet doen. Heb én een hypotheek én onbetaald verlof (en al een keer twee jaar uitgeschreven geweest uit Nederland: "OAW-gat".. hoewel dat niet het zwaarste weegt).
Daarnaast maakt het voor CZ niet uit of je uitgeschreven bent of niet. Ben je korter dan 3 jaar weg, dan ben je verplicht je ziektekostenverzekering door te betalen.

Karin