Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Leuk en makkelijk 500-1000km routes in Europe ? - Forum Wereldfietser

Leuk en makkelijk 500-1000km routes in Europe ?

Ik heb het idee volgende jaar om ipv één grote reis te doen, een aantal kortere, ontspannend tripjes (8-10 dagen) binnen Europa te doen.

Er zijn heus wel genoeg ervaringsdeskundige hier die leuk inspiratie bronnen kunnen zijn.

Het wensen lijst :

-Binnen 2 uur vliegen of een half dag trein vanaf Schiphol
-500-1000km of makkelijk in 8 dagen te fietsen zijn (50-80km/pd).
-Mag een rondje zijn vanaf een vliegveld of A-B tussen 2 treinstations.
-Moet cultureel of mooi landschap zijn, Ik heb geen tijd en zin in lange saai stukken.
-Mag licht onverhard zijn maar niet te uitdagend ivm klein wieltjes.
-Mag wat klimmen zijn maar niet van het categorie coast 2 coast pyreneeën of zo.
-Liefst een beetje droog klimaat, en af en toe een terrasje kunnen pakken.

Wat ik niet wil :
-File rijden langs de LF1, Donau, Rijn etc
Shane,

Afgelopen jaar hebben we Hart van Engeland route gefietst. Maar ook het Rondje Ierland van Benjaminse valt denk ik onder je voorwaarden.
Hooguit de kwalificatie ' beetje droog' kan discutabel zijn. :wink:

Van beide kun je het reisverslag en extra informatie op mijn site vinden.
Met een halve dag trein kom je helaas niet in een droog klimaat, of je moet gewoon geluk hebben.
Met twee uur vliegen kom je overal in (vlnr) Portugal tot en met Hongarije. Voor Griekenland moet je iets langen zitten geloof ik. Op die bestemmingen kun je overal wel een leuk rondje maken. Als je van de ene naar de andere luchthaven wilt is het de kunst om de vluchten geboekt te krijgen denk ik. Neem luchthavens ca. 350-550 km in vogelvlucht uit elkaar dan kun je een kromme route fietsen en heb je keuzemogelijkheden en reserve om ergens een dag te blijven hangen of een dag een extra berg te beklimmen.
Tip: vermijd fietsen langs mediterrane kusten vanwege de drukte en de volle bebouwing, maar dat wist je wel denk ik. Tip voor cultuur en terrasjes: ga naar Toscane en omstreken, vermijd de grote steden, industriezones en de ergste toeristentrekkers, zoek de vele onverharde weggetjes op, stel het afleggen van hemelsbrede afstand niet als doel en ga naar dorpen en steden die niet in de toeristengids staan.
Leon
Ik vond zelf de Jutlandroute in Denemarken verrassend afwisselend, en ook voldoende aanbod qua trekkersveldjes. Zo uit mijn hoofd is de route 500 km. Je zou het nog kunnen uitbreiden met +/- 200 km. Ik weet allen niet of het makkelijk is om er met de trein te komen..

De gehele route is 900 km, begint in Emmen en eindigt in Skagen, noordelijkste punt van Jutland. Maar dan ga je ook door Noord-Duitsland, en dat vond ik nogal saai.

http://europafietsers.nl/routes/jutland/route.htm
Dit is een tripje voor de vouwfiets, begrijp ik?
Travelmaster schreef:Dit is een tripje voor de vouwfiets, begrijp ik?
Yup...
Misschien stomme opmerking omdat je dat al lang hebt gedaan... Nederland...?
Niet stomme, en zeker de moeite waard, maar Nederland vind ik meer geschikt voor weekendjes weg.

@Martie, Leon, Hans bedankt.
martie schreef:Ik vond zelf de Jutlandroute in Denemarken verrassend afwisselend, en ook voldoende aanbod qua trekkersveldjes. Zo uit mijn hoofd is de route 500 km. Je zou het nog kunnen uitbreiden met +/- 200 km. Ik weet allen niet of het makkelijk is om er met de trein te komen..

De gehele route is 900 km, begint in Emmen en eindigt in Skagen, noordelijkste punt van Jutland. Maar dan ga je ook door Noord-Duitsland, en dat vond ik nogal saai.

http://europafietsers.nl/routes/jutland/route.htm
Je kunt ook via de North Sea Cycle Route langs de kust naar Skagen of terug, buiten het seizoen om prima te doen.
Met Thalys en TGV naar Lyon en dan het laatste stuk groene route (tak naar Narbonne) fietsen. Lijkt me mooi in het voorjaar. Zoek verder eens op vias verdes en voies vertes en probeer er wat aan elkaar te knopen. Dit zijn paden op oude spoortracés, dus meestal behoorlijk vlak, zelfs als het door bergachtig gebied gaat.
De 1ste WO. frontlinie route lijkt mij geweldig en interessant.

Ik heb er twee jaar geleden een stukje van gedaan en wil het ooit helemaal gaan fietsen, erg mooi!

http://www.recreatief-fietsen.nl/frontlijnroute/

Henk

kunst en fietswerk
liz schreef:Met Thalys en TGV naar Lyon
Waar kan ik het kaartje kopen om daar in een halve dag daar naatoe te treinen? (Ik heb er best een aardig bedrag voor over)
Leon
Volgens de reisplanner van Deutche Bahn duurt de snelste treinreis met Thalys en TGV van Rotterdam naar Lyon 6 uur. Da's precies een halve dag. Voor Shane komt daar nog wat bij. Ik denk dat kaartjes wel te koop zijn bij het loket van NS internationaal of anders via de treinreiswinkel. Zal inderdaad niet goedkoop zijn. Met normale fietsen geeft deze reis problemen vanwege de eisen aan maximum grootte van bagage. Maar met een vouwfiets kan het wel.

EDIT: ik heb zelfs een verbinding met reistijd van 5:02 uur (5:27 vanaf Schiphol) gevonden. Met één overstap in Brussel-Zuid van 23 minuten.
liz schreef:EDIT: ik heb zelfs een verbinding met reistijd van 5:02 uur (5:27 vanaf Schiphol) gevonden.
Dat valt me behoorlijk mee, al wordt de totale reistijd voor mij toch flink meer dan een halve dag. Vervelender is uiteraard dat het op mijn (brakke) vouwfiets nogal behelpen is.
Leon
Leon schreef:
liz schreef:EDIT: ik heb zelfs een verbinding met reistijd van 5:02 uur (5:27 vanaf Schiphol) gevonden.
Dat valt me behoorlijk mee, al wordt de totale reistijd voor mij toch flink meer dan een halve dag. Vervelender is uiteraard dat het op mijn (brakke) vouwfiets nogal behelpen is.
Leon
Bij mij is een halve dag nog steeds 12 uur :P. Hou je nog tijd over Leon ;-)
Afgelopen zomer een aardig rondje gereden: Bayas-Blaye-Carcan Plage-Royan-Ile d'Oleron-Cognac-Chateauneuf sur Charente-Sainte Hilaire-Baignes Radegonde-Bayas.
Ongeveer 500km, maar makkelijk uitbreiden bijvoorbeeld richting Bordeaux. Heuvelachtig, wijngaarden, en vooral veel zonnebloemen :roll: :D .
Lahnroute vanaf Giessen -Koblenz- Heerlen/Roermond

Om 11.39 gaat de trein vanuit Aken naar Siegen, 1 overstap door naar Giessen (was voorheen rechtstreeks)

via Limburg a/d Lahn en een lange dag tot Maria Laach, via Bad Munstereifel door naar Heimbach, heuvelachtig maar geleidelijke klimmen.

Daar kun je kiezen, de bult over richting Heerlen of langs de Rur naar Roermond
In Duitsland, Oostenrijk en Italie hebben wij met plezier stukken van de Via Claudia Augusta gereden. Mooie natuur, leuke steden en rustige wegen....
Leuk ideeën allemaal, blijf maar komen :lol:
Zuidoost Frankrijk is geschikt en prima te bereiken met een vlucht naar Nice of Marseille.

Vliegen naar Carcassonne kan ook, meen ik, met Ryanair vanaf Brussel. Als je dan een noordelijke/noordoostelijke route kiest, is het vaak vlak.

Verder is de nachttrein van Amsterdam naar Zurich interessant. Uitstappen in Basel, en dan naar Mulhouse om een stuk Eurovel0 6 te doen (vooral vlak, langs kanalen en rivieren)