Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Met een onervaren fietser op fietsvakantie - Forum Wereldfietser

Met een onervaren fietser op fietsvakantie

Over 2 weken is het zover. Dan ga ik mijn broer inwijden in het fenomeen vakantiefietsen. Het is niet alleen de eerste fietsvakantie voor hem, maar überhaupt de eerste reis naar het buitenland, die langer is dan een paar dagen. En bovendien heeft hij al 10 jaar of zo niet meer gefietst. Zijn conditie is naar omstandigheden redelijk, hij verricht veel fysieke arbeid, maar doet niet specifiek aan conditietraining.

Ik wil graag dat het een succes wordt. Zijn er dingen waar ik op moet letten?

Ik dacht al aan:
- paklijst maken
- hem fietskleding en helm laten kopen
- fiets geschikt maken (hij gaat op mijn hybride-reisfiets rijden die opgeknapt is)
- niet meer dan 50 km op een dag fietsen
- niet kamperen, maar in hotelletjes en jeugdherbergen overnachten
- niet zelf koken, maar uit eten gaan of voer uit de supermarkt halen

Wat nog meer? Voor mezelf weet ik onderhand wel wat ik moet doen, maar ik weet nog niet precies hoe ik dat bij een onervaren nieuweling moet aanpakken :?:
Beste Yvonne,
Waar ga je met je broer naar toe?

- Helpen met inpakken. Dit is voor velen toch een probleem. Je hebt op de fiets nou eenmaal weinig ruimte voor je spullen
- Wat mijn vriendin vooral vervelend vond was het tot laat doorfietsen. Dus als je al besloten hebt de afstand beperkt te houden, zorg dan dat je 's ochtends tijdig vertrekt zodat je nog wat aan de dag hebt.

Ik weet natuurlijk niets van je broer, maar is het wel zo verstandig om alle charme van een (fiets)vakantie eruit te halen? Juist het koken en kamperen maken het vaak leuk.

We gaan 2 weken naar Portugal (5-21 nov) en vliegen met KLM.
Daarom is er een 20 kg limiet en als we kampeerspullen mee zouden nemen, dan werd het allemaal zwaar.
Ik kampeer wel veel, maar kook nooit zelf, daar heb ik een hekel aan. Dan liever gewoon kant-en-klaar uit de super.

Hij is nog nooit op vakantie geweest eigenlijk, alleen maar 1x een studiereis van een week naar GB. Dus, het leek me beter om met hem naar jh-en of hotelletjes en zo te gaan. Bovendien neem ik hoogstwaarschijnlijk mijn race-vouwfiets mee en die kan maar 2 fietstassen hebben.
Zwaar bepakt fietsen is voor een beginner helemaal niet leuk... ik heb hem er vast van op de hoogte gebracht dat elk land buiten NL bergen heeft :D

Ik had het fietsprogramma van OAD over willen nemen, maar die beginnen in Evora en als ik het goed begrijp is het vervoeren van een fiets per OV in Portugal een crime??

Ivana
De fiets in de trein in Portugal is een ramp. Wordt steeds moeilijker, zo niet inmiddels zo goed als onmogelijk. Sommige conducteurs willen nog wel eens een oog dicht doen, maar daar moet je heel veel voor uit de kast halen. Je kunt ook een conducteur aan de praat houden, terwijl je broer de fietsen in de trein laadt. Helaas is de site van de Portugese fietsersbond niet meer in de lucht.
Waarom vlieg je niet met TAP? Die zijn wat soepeler dan de KLM. De KLM houdt niet van fietsen. KLM is een vrachtvervoerder. Ze stouwen liever het laadruim vol met betaalde vracht. Laat je geen doos aansmeren want die weegt ook weer extra.

Sterkte.

Bert
bert sitters schreef:De fiets in de trein in Portugal is een ramp. Wordt steeds moeilijker, zo niet inmiddels zo goed als onmogelijk. Sommige conducteurs willen nog wel eens een oog dicht doen, maar daar moet je heel veel voor uit de kast halen. Je kunt ook een conducteur aan de praat houden, terwijl je broer de fietsen in de trein laadt. Helaas is de site van de Portugese fietsersbond niet meer in de lucht.
Waarom vlieg je niet met TAP? Die zijn wat soepeler dan de KLM. De KLM houdt niet van fietsen. KLM is een vrachtvervoerder. Ze stouwen liever het laadruim vol met betaalde vracht. Laat je geen doos aansmeren want die weegt ook weer extra.

Sterkte.

Bert
Goede vraag.. ik heb TAP ook aan hem voorgelegd, maar ja nationalistisch als de pest, wil liever met KLM dan met TAP, die ook wat goedkoper was (niet veel). En ach, het voelt iets luxer aan he.. KLM was altijd te duur. Zelf vlieg ik wat het goedkoopst/meest praktisch is, dus ook met PIA of de Russische maatschappijen.
Aan de andere kant krijg je bij KLM wel je treinkaartje gratis erbij, dat scheelt ook een slokje op de borrel.
Mijn nieuwe fiets gaat in ieder geval in een koffer, veel te fragiel dingetje om daar bullebakken mee te laten smijten.. je weet het hè: bagage-vliegangst.

Evt. kunnen we gaan liften. Het ziet er naar uit dat hij als echte boer, een aantal Nederlandse boerenbedrijven wil gaan bekijken.. ik heb nog een contact in Lissabon. De man is agronoom en kan me helpen aan interessante adressen..

Ivana

Ik zie dat je onervaren broertje al 10 jaar niet meer gefiets heeft. In dat geval zou ik hem eerst eens een dag of 2 een ritje van zo'n 50 km in Nederland laten maken.
Niets is zo vervelend om met iemand te fietsen die last krijgt van zadelpijn. Dan is de lol er snel af.

Wat het vliegen betreft, zoek a.u.b. een andere maatschappij dan de KLM:
- veel te duur
- belabberde service

mvrekum schreef:Ik zie dat je onervaren broertje al 10 jaar niet meer gefiets heeft. In dat geval zou ik hem eerst eens een dag of 2 een ritje van zo'n 50 km in Nederland laten maken.
Niets is zo vervelend om met iemand te fietsen die last krijgt van zadelpijn. Dan is de lol er snel af.

Wat het vliegen betreft, zoek a.u.b. een andere maatschappij dan de KLM:
- veel te duur
- belabberde service
Valt best mee, KLM was nauwelijks duurder dan TAP en biedt een gratis treinticket aan.. de service, daar kan ik niet over oordelen.

Hij heeft al een rondje gereden in de buurt, waarschijnlijk rond 30 km of zo. Kreeg last van zijn staartbotje zegt hij. Ik ben bang dat hij het stuur te hoog heeft laten zetten. Heb het al over de gewichtsverdeling 1/3 gehad (1/3 gewicht op stuur, 1/3 op zadel en 1/3 op trappers), althans dat wordt wel eens gezegd. Gaat dat alleen op voor de (zeer) snelle fietsers?

Ivana

hallo Ivana,
ik ga (samen met een andere jongen uit mijn klas) een exportmarketingplan voor producten naar portugal schrijven (ik zit op MBO internationale handel in het laatste jaar), en nou heb ik zo veel mogelijk informatie nodig over mountainbiken/fietsen in portugal nodig. wij willen namelijk (fictief) mountenbikes/fietsen exporteren.
ben(t) u/jij bereid ons daarbij te helpen

Scarecrow schreef:hallo Ivana,
ik ga (samen met een andere jongen uit mijn klas) een exportmarketingplan voor producten naar portugal schrijven (ik zit op MBO internationale handel in het laatste jaar), en nou heb ik zo veel mogelijk informatie nodig over mountainbiken/fietsen in portugal nodig. wij willen namelijk (fictief) mountenbikes/fietsen exporteren.
ben(t) u/jij bereid ons daarbij te helpen
Fictief mountainbikes exporteren.. nou het hangt er erg van af wat je doelgroep is. Naar wat ik nu al weet, schijnen er in aardig wat plaatsen mtb-s te worden verhuurd. Dat zou je eerste doelgroep moeten zijn. Bijv. om de fietsverhuurders ervan te overtuigen dat het zin heeft een duurdere mtb aan te schaffen, zodat ze die van de vakhandel gaan betrekken.. maar wat produceert NL nou helemaal aan mtb?
Lijkt me stukken handiger en goedkoper voor die Portugeze handelaars om ze rechtstreeks uit de VS danwel een of ander Aziatisch land te betrekken.

Als je het nou over een bijzonder NLs produkt had, als bijv. jenever of tulpenbollen? Danwel Philips huish. produkten.

Maar ik zie niet helemaal hoe ik je kan helpen. Wij mtb-en niet,we fietsen op de weg en hebben ook geen mtb, maar resp. een hybride en een racefiets.
Desondanks, als je me eens GERICHTE vragen zou kunnen stellen, ipv zulke vage kreten.. stel eens een actieplan op met je medescholieren en dan kan ik heel misschien nog info voor je verzamelen. Zonder te weten wat je graag wilt horen, kan ik niet veel beginnen hoor!

Ivana

Hij heeft al een rondje gereden in de buurt, waarschijnlijk rond 30 km of zo. Kreeg last van zijn staartbotje zegt hij. Ik ben bang dat hij het stuur te hoog heeft laten zetten. Heb het al over de gewichtsverdeling 1/3 gehad (1/3 gewicht op stuur, 1/3 op zadel en 1/3 op trappers), althans dat wordt wel eens gezegd. Gaat dat alleen op voor de (zeer) snelle fietsers?
Ik weet helaas niets van een gewichtsverdeling, ik ben tenminste nog nooit met een weegschaal op het zadel gaan fietsen om te zien hoeveel gewicht daar op zit. :lol:

Wat voor mij, en ik denk ook voor anderen, belangrijk is, is dat je makkelijk zit en niet moe wordt. Dit zal iedereen voor zichzelf uit moeten vinden. Voor mij betekent het dat ik de pedalen rondtrap met zo'n 90 omwentelingen per minuut met zo min mogelijk kracht (dit doe ik voornamelijk om mezelf in toom te houden, want ik heb altijd de neiging om steeds harder gaan te fietsen). Een paar rondjes oefenen zou daarom voor een beginnende fietser niet slecht zijn, zodat je weet wat je mogelijkheden zijn en eventuele onaangename zaken hier in nederland kunt oplossen i.p.v. ergens onderweg.

Vlieg met Iberia:
niet duur, fiets hoeft niet ingepakt te worden (en je krijgt hem heel terug), en je hoeft ook niks extra´s voor de fiets te betalen.
portugal? zwaar fietsland.. zeker in het zuiden. neem dikke banden, (38 mm)

jw

Wereldfietserjw schreef:Vlieg met Iberia:
niet duur, fiets hoeft niet ingepakt te worden (en je krijgt hem heel terug), en je hoeft ook niks extra´s voor de fiets te betalen.
portugal? zwaar fietsland.. zeker in het zuiden. neem dikke banden, (38 mm)

jw
Hoezo, ik wilde net met mijn racefiets gaan, die heeft maar 20 mm bandjes. Ik wilde er nog wel dikke sloffen van 28 mm op zetten , maar die banden heb ik nog niet, moet ik Marten Gerrretsen even voor contacteren, die importeert de Airnimal tegenwoordig.
Verder is het gepraat over vliegmaatschappij mosterd na de maaltijd, het ticket is al gekocht. KLM bleek net ietsjes goedkoper te zijn, maar ook weer net iets duurder dan TAP. Voor een fiets hoefde ik eig. nooit bij te betalen, maar wacht even, wel naar Mallorca, de rest was altijd intercontinentaal. 't Is de eerste keer dat ik zo decadent ben om een over land te bereiken bestemming per vliegtuig bezoek...

Waar gaat dat heen met het milieu!

Ivana[/url]

Hoi Ivana,
Ik kwam dit topic bij toeval tegen op mijn zoektocht door Portugal.
Hoe is het afgelopen met je onervaren broertje op zijn eerste fietsvakantie en zijn jullie toch goed vertrokken vanaf schiphol met KLM?
Ben benieuwd wat je van Portugal vond.
Groetjes en fiets ze,
MiaV

MiaV schreef:Hoi Ivana,
Ik kwam dit topic bij toeval tegen op mijn zoektocht door Portugal.
Hoe is het afgelopen met je onervaren broertje op zijn eerste fietsvakantie en zijn jullie toch goed vertrokken vanaf schiphol met KLM?
Hoi,
Na de vakantie heeft ze nooit meer iets op dit forum gezet. Zelf heb ik haar nog ooit gesproken maar ik wist niet meer van dit Portugalverhaal. Bert weet jij iets?
Groeten,
Leon