Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trein terug vanuit Duitsland - Forum Wereldfietser

Trein terug vanuit Duitsland

Wij willen in september de Limes route gaan doen. Nu zijn wij niet zo heel erg van het plannen. We gaan gewoon fietsen en zien wel, afhankelijk van weer en hoe leuk het is, hoever we komen. Is het makkelijk om in Duitsland vanuit een redelijke stad, "spontaan" de trein terug te regelen, of moet je dat echt ver vooraf vast laten leggen?
Het is zeker mogelijk om, vooral in september, zonder vooraf gereserveerd te hebben terug te reizen. Dat heb ik vorig jaar gedaan vanuit Dresden, ik heb toen de ochtend ervoor een treinkaartje op het station gekocht en plaats gereserveerd voor mijn fiets.
Je kunt zeker met de trein terug, als je je trein in de intercity wilt meenemen moet je dat echter (volgens mij) een paar dagen van te voren reserveren en dat is lastig als je spontaan wilt instappen. Ook bij de (ook in Duitsland) veel voorkomende vertragingen kan je niet even makkelijk de volgende trein nemen, je moet dan naar het loket (waar op dat moment iedereen staat!) om om te boeken, met het risico dat de snelste volgende verbinding inmiddels is vertrokken. Ik ben vorig jaar zonder vooraf te reserveren met de fiets van Nederland naar Oostenrijk gereisd en het was een avontuur op zich.
Het is misschien wel goed om te weten dat IC(E)-treinkaartjes in Duitsland veel goedkoper kunnen zijn als je ze enige tijd tevoren boekt (Sparangebot). Zeker op lange afstanden scheelt dat veel geld. Snelle verbindingen moet je in principe reserveren en het is de vraag of er nog plaats is als je op heel korte termijn boekt.
Het is ook goed om je een beetje te verdiepen in het ticketaanbod van DB, met een Schönes Wochenende-ticket of een Quer durchs land-ticket kun je ook veel geld besparen, maar die zijn alleen geldig in de regionale treinen (geen reserveringen, fiets kan eigenlijk altijd wel mee) en of je daarmee Nederland haalt in een dag reizen is de vraag. De smartphone-app van DB is erg handig om de mogelijkheden te bekijken.
Dank voor de super snelle reacties. Volgens mij kan ik daar wel mee. We zullen er de tijd voor uittrekken en met een beetje vooruitdenken (een paar dagen) moet je dus best wel terug kunnen komen.
We missen belangrijke informatie.
peter de rijk schreef:Het is misschien wel goed om te weten dat IC(E)-treinkaartjes ...
Als de fiets(en) mee moet(en), dan valt de ICE af.

Voor IC's is reserveren niet noodzakelijk. Maar IC's rijden langzamer en minder lange afstanden. Het kan een lange trip worden met veel overstappen.
En dan is er nog de city-night-line waarvoor reserveren niet verplicht is, maar wel aan te raden. De meeste CNL treinen hebben een ruim compartiment voor fietsen, die toch snel volgeboekt kan zijn.
Als je echt niet wilt plannen en reserveren, dan wordt je afhankelijk van regionalbahn.
Voor de IC is reserveren voor de fiets niet altijd noodzakelijk. In sommige IC's is het aantal fietsplaatsen echter beperkt en als net een groepje in de trein die jij denk te nemen heeft geboekt, dan heb je pech.
Soms is er vanuit Zuid-Duitsland, maar een goede combinatie per dag.

Kijk op de treinplanner van de DB en vink: alleen verbindingen met fiets mee aan.
Je krijgt dan ook een beeld van de prijzen die dan gelden. Je ziet het enorme verschil tussen de spaaraanbiedingen en de "gewone" tarieven: € 39, - of € 157, -
http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/nn
Waar je wel op moet letten zijn de enorme prijsverschillen, volgens internet en de "automaat" zou ik € 122,00 voor 2 personen met fietsen kwijt geweest zijn op een tochtje van plm 320 km. Navraag bij de balie (alleen bij grotere stations) was ik "slechts" € 64,00 kwijt. Een dagkaart van € 27,00 per persoon en € 10,00 voor de fietsen :) . Je kunt gewoon op de bonnefooi, alleen de ICE neemt geen fietsen mee.
Zelf ben ik al een paar keer met zo'n goedkoop ticket (Schönes Wochenende), die alleen in de regionale treinen gelden, dwars door Duitsland gereden. Je ziet dan inderdaad elk stationnetje en je moet regelmatig overstappen, maar het kan je veel geld schelen.

Vanaf Koblenz (dat ligt op je route) kun je makkelijk rechtstreeks in een regionale trein naar Emmerich rijden. Die trein heeft een ruim fietscompartiment. Vanaf Emmerich is het dan niet zo ver meer naar de Nederlandse grens (Arnhem, Nijmegen of Doetinchem). Omdat ik de treinverbindingen naar Duitsland voor fietsers - afgezien van de speciale IC-treinen - niet zo geweldig vind, maak ik nog wel eens gebruik van deze route.
Reichegg schreef:Zelf ben ik al een paar keer met zo'n goedkoop ticket (Schönes Wochenende), die alleen in de regionale treinen gelden, dwars door Duitsland gereden. Je ziet dan inderdaad elk stationnetje en je moet regelmatig overstappen, maar het kan je veel geld schelen.

Vanaf Koblenz (dat ligt op je route) kun je makkelijk rechtstreeks in een regionale trein naar Emmerich rijden. Die trein heeft een ruim fietscompartiment. Vanaf Emmerich is het dan niet zo ver meer naar de Nederlandse grens (Arnhem, Nijmegen of Doetinchem). Omdat ik de treinverbindingen naar Duitsland voor fietsers - afgezien van de speciale IC-treinen - niet zo geweldig vind, maak ik nog wel eens gebruik van deze route.
Er zit inderdaad een gat in de IC-treinverbinding tussen Oberhausen en Arnhem, omdat er geen IC-treinen rijden op dat traject, maar alleen ICE-treinen die verboden zijn voor fietsen. Wil je redelijk snel en zonder al te veel overstapgedoe terug vanaf de Limes in het zuidoosten naar Duitsland naar Nederland, dan kun je vanaf Neurenberg met een IC naar Osnabrueck en daar overstappen op een IC via Hengelo naar Amsterdam.

Verder is het de bedoeling dat de regionale trein die nu nog rijdt van Koblenz naar Emmerik geknipt gaat worden in Keulen.

Er gaat vanaf 4 augustus wel de MeinFernbus. Deze neemt fietsen mee. Wel reserveren. Je kunt dan vanuit Zuid-Duitsland met een IC-trein naar Keulen, Duesseldorf of Duisburg en vanuit daar de MeinFernbus naar Nederland nemen.
www.meinfernbus.de zie ook elders op dit forum bij fiets en bus.
Dit voorjaar zonder reserveren van Hilversm naar Keulen gereisd, en van Rudesheim terug, alles met lokale treinen. Via Eindhoven en Venlo, omdat er bij Maastricht gewerkt werd. Is prima te doen qua treinen, maar dat gedeelte van Duitsland heeft natuuurlijk ook fantastische verbindingen.
Ik begin op 4 september, voor 3 weken, ook aan de Limes route. Ik zal waarschijnlijk uitkomen in Passau of Wenen. Aangezien ik ook niet van het plannen ben probeer ik daar vandaan vervoer terug te regelen. Ik hoorde dat vanuit Wenen vliegen ook een goede optie is.
Kestrel schreef:Ik begin op 4 september, voor 3 weken, ook aan de Limes route. Ik zal waarschijnlijk uitkomen in Passau of Wenen. Aangezien ik ook niet van het plannen ben probeer ik daar vandaan vervoer terug te regelen. Ik hoorde dat vanuit Wenen vliegen ook een goede optie is.
Transavia vliegt vanaf Wenen op Rotterdam.
bert sitters schreef:
Reichegg schreef:Zelf ben ik al een paar keer met zo'n goedkoop ticket (Schönes Wochenende), die alleen in de regionale treinen gelden, dwars door Duitsland gereden. Je ziet dan inderdaad elk stationnetje en je moet regelmatig overstappen, maar het kan je veel geld schelen.

Vanaf Koblenz (dat ligt op je route) kun je makkelijk rechtstreeks in een regionale trein naar Emmerich rijden. Die trein heeft een ruim fietscompartiment. Vanaf Emmerich is het dan niet zo ver meer naar de Nederlandse grens (Arnhem, Nijmegen of Doetinchem). Omdat ik de treinverbindingen naar Duitsland voor fietsers - afgezien van de speciale IC-treinen - niet zo geweldig vind, maak ik nog wel eens gebruik van deze route.
Er zit inderdaad een gat in de IC-treinverbinding tussen Oberhausen en Arnhem, omdat er geen IC-treinen rijden op dat traject, maar alleen ICE-treinen die verboden zijn voor fietsen. Wil je redelijk snel en zonder al te veel overstapgedoe terug vanaf de Limes in het zuidoosten naar Duitsland naar Nederland, dan kun je vanaf Neurenberg met een IC naar Osnabrueck en daar overstappen op een IC via Hengelo naar Amsterdam.

Verder is het de bedoeling dat de regionale trein die nu nog rijdt van Koblenz naar Emmerik geknipt gaat worden in Keulen.

Er gaat vanaf 4 augustus wel de MeinFernbus. Deze neemt fietsen mee. Wel reserveren. Je kunt dan vanuit Zuid-Duitsland met een IC-trein naar Keulen, Duesseldorf of Duisburg en vanuit daar de MeinFernbus naar Nederland nemen.
http://www.meinfernbus.de zie ook elders op dit forum bij fiets en bus.
In verleden Koblenz, München-Gladbach en Venlo gegaan. Bestaat die verbinding niet meer?
Robw
In verleden Koblenz, München-Gladbach en Venlo gegaan. Bestaat die verbinding niet meer?
Robw
Deze verbinding met regionale treinen bestaat nog wel. Vijf minuten om over te stappen in M-Gladbach, maar je hoeft alleen maar naar de overzijde van hetzelfde perron.
Er hangt echter een knip boven de markt. Regionale treinen gaan steeds meer naar de regio's, die hun eigen vervoerders kiezen. Koblenz is Rijnland-Palts en M-Gladbach is Noordrijn-Westfalen.
bert sitters schreef:In verleden Koblenz, München-Gladbach en Venlo gegaan. Bestaat die verbinding niet meer?
Robw
Deze verbinding met regionale treinen bestaat nog wel. Vijf minuten om over te stappen in M-Gladbach, maar je hoeft alleen maar naar de overzijde van hetzelfde perron.
Er hangt echter een knip boven de markt. Regionale treinen gaan steeds meer naar de regio's, die hun eigen vervoerders kiezen. Koblenz is Rijnland-Palts en M-Gladbach is Noordrijn-Westfalen.

Ja kan ik mij herinneren. Prima verbinding, fietsen in grote lege wagon stoppen en rijden maar, even spoor overlopen onder begeleiding van spoorbeambte.

jammer dat deze opgeheven gaat worden

Robw
alime schreef:
bert sitters schreef:In verleden Koblenz, München-Gladbach en Venlo gegaan. Bestaat die verbinding niet meer?
Robw
Deze verbinding met regionale treinen bestaat nog wel. Vijf minuten om over te stappen in M-Gladbach, maar je hoeft alleen maar naar de overzijde van hetzelfde perron.
Er hangt echter een knip boven de markt. Regionale treinen gaan steeds meer naar de regio's, die hun eigen vervoerders kiezen. Koblenz is Rijnland-Palts en M-Gladbach is Noordrijn-Westfalen.

Ja kan ik mij herinneren. Prima verbinding, fietsen in grote lege wagon stoppen en rijden maar, even spoor overlopen onder begeleiding van spoorbeambte.

jammer dat deze opgeheven gaat worden

Robw
Hangt boven de markt, dus is nog niet zeker. Een ander plan is het instellen van een stoptreindienst Arnhem, Zevenaar, Emmerik, Duesseldorf. Dat zou weer een gunstige ontwikkeling zijn.

Met meest gunstig zou echter zijn als fietsen mee zouden kunnen in de ICE: in één keer van Amsterdam naar Keulen i.p.v. nu drie keer overstappen en al die stops op die piepkleine, onmogelijke stationnetjes, waar je depressief wordt van de vervallen gebouwtjes vol graffiti. Waarbij je afvraagt, waarom stoppen we in hemelsnaam hier? Dan toch liever de ICE aanbiedingen vanaf 19 Euro van Amsterdam naar Keulen!
Er komen nieuwe ICE-treinstellen, maar of die ook op dit traject gaan rijden? Tussen Amsterdam en Keulen rijden speciale ICE's kunnen schakelen naar de verschillende voltages in Duitsland en Nederland. Enkele van deze treinstellen zijn zelfs eigendom van NS. Geheel in kleur en vormgeving van de DB, maar mét NS-logootje op de trein: wél in DB-rood.
Terug vanuit Regensburg wil ik nog even melden dat het redelijk eenvoudig was om weer met de trein terug te gaan. Op vrijdagochtend op het station van Regensburg geregeld dat we de volgende dag met de IC naar Keulen konden om van daar over te stappen op een regionaaltrein naar Aken. Uiteindelijk was de IC lang niet vol en hadden we het ook zonder reservering wel kunnen doen, maar de verzekerde plaatsen voor zowel ons als ook voor de fiets waren toch wel prettig. Wanneer we echt door hadden willen gaan naar Utrecht moesten we nog 2x overstappen en daar hadden we niet zo'n zin in. Vanuit Aken dus maar terug naar huis gefietst.
Kortom, in Duitsland prima te doen.
Dank iedereen voor alle adviezen.
wibo65 schreef:Terug vanuit Regensburg wil ik nog even melden dat het redelijk eenvoudig was om weer met de trein terug te gaan. Op vrijdagochtend op het station van Regensburg geregeld dat we de volgende dag met de IC naar Keulen konden om van daar over te stappen op een regionaaltrein naar Aken. Uiteindelijk was de IC lang niet vol en hadden we het ook zonder reservering wel kunnen doen, maar de verzekerde plaatsen voor zowel ons als ook voor de fiets waren toch wel prettig. Wanneer we echt door hadden willen gaan naar Utrecht moesten we nog 2x overstappen en daar hadden we niet zo'n zin in. Vanuit Aken dus maar terug naar huis gefietst.
Kortom, in Duitsland prima te doen.
Dank iedereen voor alle adviezen.
Vanuit Aken kun je met de euregio naar Heerlen en van Heerlen naar Utrecht.

Reserveren voor de fiets in de IC valt wel aan te bevelen. Soms is het fietsenhok nauwelijks gevuld, maar een dag later heeft net een fietsgroep alle plaatsen gereserveerd.
bert sitters schreef: Een ander plan is het instellen van een stoptreindienst Arnhem, Zevenaar, Emmerik, Duesseldorf. Dat zou weer een gunstige ontwikkeling zijn.
Hee, dat is gaaf! Volgens http://www.treinreiziger.nl/internation ... orf-145377 is het een voldongen feit dat die trein er in 2017 komt. Ben zelf in die hoek opgegroeid, en vond het altijd al raar dat er geen normale manier is om met het lokale OV de grens over te steken.

Al was het fietstochtje van/naar Emmerik wel een sfeervol begin of eind van je fietsvakantie :)