Additionally, paste this code immediately after the opening tag: schoenen en pedalen - Forum Wereldfietser

schoenen en pedalen

Beste allen,

Welke schoenen hebben jullie aan? En welke pedalen zitten op de fiets?

Wij fietsen dit jaar voor het eerst met bergschoenen en het bevalt ons supergoed! Geen dode tenen, warme voeten en als het regent, ach, ook nog eens geen zeiknatte voeten!
Wil je even een eindje wandelen, dan heb je ook nog eens de juiste schoenen bij je, klinkt allemaal ideaal! Is het ook vinden wij!

Alleen de pedalen zijn nog niet helemaal hierop aangepast, als het regent, worden ze glad en kun je nog wel eens wegslippen... heeft iemand ervaring met goede pedalen, speciaal voor het gebruik van bergschoenen om zo meer grip te krijgen?

We zijn benieuwd!

El & El

Hoi!

Bike4travel verkoopt deze pedalen ::
http://www.bike4travel.nl/product_info. ... cts_id=518

Schijnt een aardige grip te hebben, ook bij nat weer. Ik twijfel steeds om over te stappen op zo'n systeem, nu gebruik ik SPD. Ik fiets regelmatig een rondje op de racefiets en ben mede daarom gewend om behalve te trappen ook te trekken aan de pedalen. Vooral als de weg om hoog gaat is dit erg prettig!

Bij deze pedalen schijn je toch een aardige grip te hebben zodat je toch een beetje kan trekken aan de pedalen...

wauw.....jullie zijn echt bezig om jezelf een nieuwe fiets aan te meten.

Ok, nu de pedalen.
"Normale" pedalen zijn over het algemeen iets te klein om bergschoenen goed te ondersteunen. Daarnaast is de zool van een bergschoen niet gemaakt om op het richel van een pedaal te blijven vastzitten.
Zogenaamde downhill pedalen zijn voor het gebruik met bergschoenen het meest geschikt.
Op de pedalen zitten metalen pinnetjes die in je berschoenen prikken. Gelukkig is de zool van een bergschoen sterk genoeg om dat zonder problemen te kunnen hebben. Die pinnetjes zorgen ervoor dat het afglijden van je pedaal tot het verleden behoort. Zorg er wel voor dat de pinnetjes lang genoeg zijn. Wij hebben een tijd lang pedalen van Shimano getest.
Surf naar http://www.shimano-europe.com/cycling/ en zoek naar het type PD-MX30

Deze pedalen hebben 2 soorten pennetjes, kort en lang. Monteer de lange versie.
Nadeel van downhill pedalen is het feit dat die pennetjes scherp zijn. Je kan je scheenbenen er soms mee openhalen. Ik heb dat nooit als een probleem gezien maar het is wel een gegeven.
Wanneer je de shimano pedalen koopt, koop er dan ook gelijk de montagesleutel bij (ongeveer ?2,-). Hiermee kan je de pedaal uit elkaar halen en eventueel reviseren. Doe dit gelijk na aanschaf. Shimano is namelijk bijzonder gierig wat vet betreft. Spuit de hele pedaal vol met vet en monteer de hele handel weer. Werk van 5 minuutjes. Wanneer je dit niet doet heb je bij de eerste regenbui knarsende pedalen.

De shimano pedaal is kwalitatief een hele goede pedaal (kost ongeveer ?100,-). Beter nog is de versie die Santos nu maakt voor haar Travelmasters. Het veschil tussen de Santos-pedaal en de Shimanopedaal zit hem in het feit dat er industrielagers in zitten en dat de pedaal nog beter is te reviseren. Daarnaast zijn alle onderdelen van een iets betere kwaliteit.
Nadeel van die pedaal......je moet er een Santos-fiets bij kopen. Maar of dit een nadeel is ????:)

Succes,
Marco

PS: nadeel van downhill pedalen is natuurlijk ook dat je de pedaal niet kan optrekken zoals bij SPD.

Hoi,

Mijn Bergschoenen gebruik ik graag in de herst en winter op de fiets want ik heb dan ook geen last meer van natte voeten. Met overschoenen over gewone schoenen heb je bijna hetzelfde resultaat maar op het werk is dat meer poespas om dat uit en aan te doen.

Ik ondervind twee kleine nadelen:
1) De iets hogere zool maakt dat ik het verschil voel in fietshouding, evt moet ik het zadel iets hoger zetten.
2) Door de hogere schacht van de bergschoen fietst het iets minder soepel

mvg

Wim

Ik heb toch een voorkeur voor schoenen met SPD (een ander kliksysteem kan vast ook). Op een ligfiets is het veel fijner fietsen met de voeten vast aan het pedaal, omdat je anders bij een hobbelpaadje al snel van het pedaal schiet. Daarom heb ik voor een paar weken terug juist dubbelzijdige SPD pedalen erop gezet, in plaats van de welbekende Shimano pedalen met aan een zijde SPD en de andere 'gewoon'.

Ik loop ook heel veel met mijn SPD schoenen. Dat geeft wat geknars en de plaatjes slijten, maar ik heb dit paar nu al twee jaar en helemaal op zijn ze nog niet. Overigens krijg ik de plaatjes nu met geen mogelijkheid meer los.

Mijn SPD schoenen lopen zeker niet verkeerd, al zullen bergschoenen lekkerder lopen. Ik maak echter veel meer fietskilometers, dus heb ik liever schoenen die lekker fietsen dan lopen. Daarom zal ik zelfs op een bukfiets voor SPD kiezen.

Kortom, het is maar waar je prioriteiten liggen en wat je lekker vindt lopen/fietsen.

Ik heb spd-pedalen en carnac schoenen. Ik weet echt niet meer wat voor model die schoenen zijn, ze waren enkele jaren in ieder geval te koop bij zwerfkei. Ze lopen goed, staan bekent om hun uitstekende pasvorm voor smallere voeten.