Additionally, paste this code immediately after the opening tag: slaapzak - Forum Wereldfietser

slaapzak

hoi,

Momenteel slaap ik al meer dan 15 jaar in een heerlijke handgemaakte Tatteljee slaapzak met dons voering die ik ooit eens als klein jongetje van mijn ouders gekregen heb. Een perfect ding, heerlijk warm als het koud is, maar niet te warm om met warm zomer weer niet meer te kunnen gebruiken. helemaal goed dus. Het enige nadeel is dat het ding erg groot, en ook vrij zwaar is.

Ik zit nu te twijfelen of ik voor mijn wereldreis waarop ik komende zomer zal vertrekken een nieuwe slaapzak zou kopen, en op die manier een compactere en lichtere zak te kopen, die ik wellicht wat makkelijker in mijn bagage kan verwerken. Aan de andere kant is de zak die ik nu heb eigenlijk wel gewoon heel goed. Ik verwacht dat als ik het dons wat laat bijvullen en een nieuwe waterdichte verpakkingshoes aanschaf, ik hem waarschijnlijk wel nog eens vijftien jaar zal kunnen gebruiken. Een dilema dus.

Wat gebruiken jullie voor slaapzakken? Welke zijn optimaal verdeelt kwa slaapcomfort, gewicht en volume? Wat zouden jullie doen in mijn situatie? de Tatteljee slaapzak 'een beurt geven', of toch voor een nieuw, klein en licht model gaan?

groetjes,


eelco

Hoi Eelco,

Hoe zwaar/licht is die oude slaapzak eigenlijk? En hoe klein/groot? Wat is de isolatiewaarde en wat zou je willen dat deze is?

Wij hebben pas een Slee Matterhorn met waterafstotende laag gekocht. Volgens zeggen tot -15 comfortwaarde. Prachtige zak, weegt 1170 gram en is met een compressiezak echt mini te maken.

We gaan hem binnenkort in een weekendje voor het eerst testen. We wilden ook een zak met ruime comfortwaarde, dus bij koud weer goed, maar ook bij warmere temperaturen goed te gebruiken.
Hoe warmer, hoe zwaarder en groter... helaas! Maar we vonden 1170 gram erg acceptabel voor wat je er voor krijgt en we moesten lachen toen ie eenmaal in de compressiezak zat... niet echt groot dus.

Weet je trouwens ook wat het gaat kosten als je je oude zak helemaal opkalefaterd (?? of hoe je dat ook mag schrijven)
Misschien is het wel helemaal niet aantrekkelijk qua prijs om dat te doen en ben je beter af met een nieuwe zak.

De Slee slaapzak komt trouwens van Birdland af als we ons niet vergissen. We hebben de zakken wel moeten bestellen. Ze zijn helemaal zwart en aan de binnenkant heel donker grijs... vlekken zie je dus niet! :lol:

Het weekend van 23 april gaan we een klein 3-daags tochtje maken, we laten je dan weten hoe de slaapzakken ons zijn bevallen! Hopelijk wel goed, want ze moesten toch nog 289 euro kosten! Maar we hebben er wel vertrouwen in hoor!

Succes met je keuze!

El & El

Ik zou voor een nieuw, klein, licht model gaan dat je goed kan compacteren. Dat ga ik in elk geval doen. Mijn Sierra Design Wild Bill viel enkele jaren geleden nl. een beetje groter uit dan verwacht. Voor de warme zomerdagen heb ik toen een erg compacte slaapzak liner in CoolMax gekocht.

Ik zou weer voor Tatteljee gaan!! Ik slaap inmiddels 14 jaar onder Tatteljee, eerst inderdaad ook onder een slaapzak van mijn ouders en sinds afgelopen zomer onder een nieuwe, zelfgekochte. Ik heb een Yeti tot 200grams, met tochtslurf en donskraag en hij weegt 1200 gram. Hij heeft me 353 euro gekost dacht ik, en dat is hij dik waard. De slaapzakken van mn ouders doen het ook nog steeds. Tatteljee heeft gewoon een heerlijke pasvorm, nogal logisch: maatwerk, en slaapt als een .... roos.

Als ik jou was zou ik gewoon bij Tatteljee langs gaan en om advies vragen. In mijn ervaring zijn ze daar heel goed in staat om eerlijk advies te geven.

Mogelijk kunnen ze je slaapzak nog aanpassen, of delen hergebruiken. Echter:
- Het hoge gewicht van je huidige slaapzak zal vooral in de tijk zitten. Tegenwoordig wordt Pertex gebruikt, dat weegt zowat niks meer.
- Oud dons kan natuurlijk in een nieuwe slaapzak worden gestopt. Ik weet alleen niet wanneer dons "op" is.

Op mijn eigen wereldreis van een jaar had ik een Tatteljee Yeti 170 grams mee, met inritslaken en op mijn lengte gemaakt. Zeer goed bevallen.

Succes,

Gaele

fietsjunks schreef: Hoe zwaar/licht is die oude slaapzak eigenlijk? En hoe klein/groot? Wat is de isolatiewaarde en wat zou je willen dat deze is?
Hoe zwaar mijn zakje precies is weet ik niet. Hij is in ieder geval een stuk zwaarder en volumuneuzer dan mijn tent (een sierra designs clip flashlight 2p met footprint); die weegt als ik me goed herrinner een kilo of anderhalf. Ik schat dus dat mijn slaapzak rond de twee kilo weegt.

Isolatiewaarde; ik zou geen idee hebben (ik was een jaar of acht toen ik hem kreeg; dan let je nog niet zo op die dingen ;)), maar wel weet ik dat ik ook met koud weer van een lekker warme slaapzak verzekerd ben. Wat mij betreft precies goed dus.


Ik zal in ieder geval binnenkort eens bij Tatteljee langsgaan en vragen wat zij me adviseren.

groet,


Eelco

Hoi Eelco,

Een kilo of 2 is toch aardig aan het gewicht voor een donzen slaapzak.
Je moet het toch allemaal maar mee slepen!

Succes in ieder geval!

El & El

Vanmiddag eindelijk even tijd kunnen maken om in Zunderdorp langs te gaan. Mijn huidge zak blijkt 2300 gram (met lakenzak) te wegen, ik zat dus aardig in de buurt met mijn schatting. :) Oplappen zou kunnen maar wordt waarschijnlijk lastig aangezien t dons al vrij versleten is.

De nieuwe zakken met 170 grams dons wegen tussen de 1000 en 1200 gram, en behoorlijk verschil dus, en naar mijn idee een best redelijk gewicht. Daar moet echter dan nog wel een lakenzak bij. Tot mijn verbazing blijkt het veschil tussen een katoenen en zijde lakenzak wel heel groot te zijn; 500 gram voor katoen tegen slechts 150 gram voor zijde!!

Wie hebben er ervaring met een zijde lakenzak? Slaapt dit lekker? Heb ooit eens iets gehoord over dat zijde niet heel lekker zou liggen omdat het geen vocht zou absorberen; hierdoor blijft je nachtzweet lekker bovenopliggen en wordt het geheel klam gaat aanvoelen. Klopt dit?

Kom er net op tijd achter dat er van het weekend een grote kampeershow is in de buurt Almere. Ideaal moment om daar nog eens uittgebreid te gaan testen dus..

Ik heb jaren in een losse zijden lakenzak in mijn slaapzak geslapen, tot grote tevredenheid. Vooral lekker koel in de zomer, het voelt heerlijk aan.
Onlangs heb ik een nieuwe slaapzak gekocht, bij Tatteljee, met een ingeritste katoenen lakenzak. Geen gedraai meer met 2 losse zakken en makkelijker/sneller je slaapzak in. Ik heb de slaapzak nog niet in de zomer kunnen testen, dus over het verschil katoen/zijden kan ik je nog geen ervaring geven.
Tot mijn verbazing blijkt het veschil tussen een katoenen en zijde lakenzak wel heel groot te zijn; 500 gram voor katoen tegen slechts 150 gram voor zijde!!
Dit klopt volgens mij niet helemaal. Bij Tatteljee geven ze in ieder geval 350 gram voor een katoenen lakenzak tegen 200 voor zijden.

succes ermee
Anneke

hoi anneke,

ja en nee, ik heb inderdaad de gewichten zonder rits genoemd; met rits zou je het over een iets zwaardere katoenenzak van 550 gram en een zijde zak van 200 hebben. heb van hun begrepen dat de katoenenzak helaas zo zwaar is omdat ze de lichtere kwaliteit katoen niet meer konden afnemen bij de leverancier, vandaar.. :(

groet,


eelco