Additionally, paste this code immediately after the opening tag: aankomst camping na 18:00 - Forum Wereldfietser

aankomst camping na 18:00

Hoi Mede fietser,

Komende zomer ben ik van plan om naar zuid spanje te fietsen. Mijn ervaring is dat de receptie van een camping vaak maar tot 18.00 open is. Dat is lastig als je wat meer kilometers per dag wilt maken want dan moet je al tegen een uur of 5 op zoek gaan naar een camping. Ik vroeg me dus af of mensen hier een oplossing voor weten. Staan openingstijden misschien in de loodzware campinggids van de ANWB?

Vriendelijke groet,

Wesley

b.t.w.

Ik ga in Mei en Juni (vanuit Eindhoven) en lijkt het je leuk om (een deel) mee te fietsen dan is dat altijd leuk. Let wel op dat ik een budgetfietser (lees: El Cheapo) ben en 160 tot 200 km per dag (op het plat) wil maken.
Hoi Wesley,
Ik heb me bij de campings die ik in België, Frankrijk en Spanje bezocht heb nooit iets aan hoeven trekken van openingstijden. Die varieren. Hoe zuidelijker je komt hoe groter de kans da ze niet om 18.00 uur sluiten maar om 18.00 uur pas opengaan :-)

En dan, als er niemand is, kun je gerust je toch alvast tent opzetten. Daarna komt er vast wel iemand. Vaak weet een andere gast wel wat te doen, maar ook vaak zijn er geen andere gasten, zeker in het voorseizoen wanneer jij gaat*. Ik heb er nog nooit een probleem mee ervaren.

Je zult waarschijnlijk wel campings aantreffen die nog gesloten zijn; sommigen gaan pas op 1 juli open. Dat is evt wel iets om op te letten.

Veel plezier.

* hoogseizoen zijn de laatste 2 weken van juli en de maand augustus.
Oke dat is mooi om te horen.

Ik heb er wel een keer last van gehad en ik meen dat dat in Lauterbourg was.
Dat was helemaal aan het begin van de vakantie. Omdat dat nogal vervelend was,
zorgde ik er daarna altijd voor dat ik voor 18.00 op de camping was.
Maar dan kom je er ook nooit achter of het wel echt een probleem is :-D .
Wij kwamen vorige zomer naar Praag altijd pas na 20:00 uur aan op een camping. Tegen die tijd komen er toch geen nieuwe gasten meer en plaatsen we de tenten op een mooie plek. De volgende ochtend, en soms dezelfde avond al, kwam de eigenaar langs en zei dat we de volgende ochtend even langs moesten komen. Nooit een probleem geweest.
In Spanje heeft bijna iedere camping een bar en die is echt tot dik na 18:00 nog open. Om 21:00 uur gaat het restaurant pas open.
Vaak hangt er ook een briefje op de deur van de receptie met wat te doen als er niemand is of een telefoonnummer om te bellen.
Je tent opzetten op campings met gesloten receptie is vrijwel nooit een probleem, maar afgelopen juni kregen we in Duitsland een boze preek (Zeltplatz ist privat! Immer Genehmigung fragen!) omdat we zomaar onze tent hadden opgezet terwijl de receptie gesloten was; er hing wel een brief met Notnummer bij de receptie, maar wij vonden niet dat er van een noodsituatie sprake was als je om 20 uur je tent opzette op een vrijwel lege camping. De dienstdoende opzichter dacht daar anders over, formeel had hij vast gelijk.
Zeker in Spanje is het zonde van je fietsplezier om zo vroeg al op een camping te willen zijn. Zelf stop ik zelden voor 19:00 uur en vaak pas na 20:00 met fietsen. Ook dan is het 's zomers nog lang niet donker in Spanje. In de koelere avonduren is fietsen ook veel aangenamer dan tijdens de hete middag. Bovendien ziet het landschap er in het gelige licht van de avondzon veel mooier uit dan in het harde middaglicht.
Poging tot samenvatten: het is geen enkel probleem om later op een camping aan te komen.
hoi Wesley, ik fiets wel die kant (buig in de Pyreneën af naar rechts) op maar met een slakkentempo als ik naar die van jou kijk.
Ik probeer wat te "onthaasten" en maar 2 doelen per dag te hebben: wat ga ik eten en waar ga ik slapen. O ja nog een derde, wie ga ik ontmoeten onderweg.
Terwijl jij je zorgen maakt over later aankomen (wat blijkbaar geen probleem hoeft te zijn) maak ik mij soms wel wat zorgen of de campings wel open zijn zo vroeg in het seizoen. Een dichte camping heeft vaak een hek met een slot erop, dan hangt er geen briefje waar je je kan melden vrees ik. En eigenlijk wil ik juist dat thuis laten (die zorgen) en maar kijken hoe het loopt.
Veel plezier straks en als jij geniet van 150 km weg trappen dan heb ik daar bewondering voor.
Groet, Anja
peter de rijk schreef:Je tent opzetten op campings met gesloten receptie is vrijwel nooit een probleem, maar afgelopen juni kregen we in Duitsland een boze preek (Zeltplatz ist privat! Immer Genehmigung fragen!)
Dat herinnert me aan het volgende uit 2013: bij de camping van Trier kwam ik vlak na de start van de Mittagsruhe aan. Slagboom dicht, receptie dicht. Omdat ik de stad in wilde en geen zin had om anderhalf uur te wachten heb ik de fiets onder de slagboom getrokken en de tent opgezet. Briefje geschreven dat ik morgenochtend zou komen betalen, omdat ik pas om een uur of 22:00 terug op de camping zou zijn.

Volgende ochtend: de Duitse mevrouw keek alsof ze water zag branden toen ik zei dat ik gewoon de tent had opgezet. Papiertje had ze niet gevonden; ze was duidelijk kwaad. En of ik mijn "fietsvrienden" op het hart wilde drukken dat er binnenkort een betere slagboom en ook een nieuw hekwerk undsoweiter zou komen! Bij deze ;)
In spanje ooit gekampeerd op een camping die dicht was. Geen andere gasten, receptie dicht maar de douche was wel open. De volgende ochtend maar het bedrag dat wij ok vonden onder de deur doorgeschoven :wink:

in Spanje gestaan op camping die dicht was en waar de beheerder niet uit zijn huisje wilde komen. De volgende ochtend vertrokken zonder te betalen omdat de faciliteiten ook gesloten waren. De beheerder maakte ook in de ochtend geen beweging naar ons...

In Frankrijk op een dichte camping maar met beheerder die de douche nog voor ons opwarmde. Zo zie je het kan alle kanten op....

160 - 200 km per dag ?! :shock: vergeet niet te genieten ....
ReinoudN schreef:
peter de rijk schreef:Je tent opzetten op campings met gesloten receptie is vrijwel nooit een probleem, maar afgelopen juni kregen we in Duitsland een boze preek (Zeltplatz ist privat! Immer Genehmigung fragen!)
Dat herinnert me aan het volgende uit 2013: bij de camping van Trier kwam ik vlak na de start van de Mittagsruhe aan. Slagboom dicht, receptie dicht. Omdat ik de stad in wilde en geen zin had om anderhalf uur te wachten heb ik de fiets onder de slagboom getrokken en de tent opgezet. Briefje geschreven dat ik morgenochtend zou komen betalen, omdat ik pas om een uur of 22:00 terug op de camping zou zijn.

Volgende ochtend: de Duitse mevrouw keek alsof ze water zag branden toen ik zei dat ik gewoon de tent had opgezet. Papiertje had ze niet gevonden; ze was duidelijk kwaad. En of ik mijn "fietsvrienden" op het hart wilde drukken dat er binnenkort een betere slagboom en ook een nieuw hekwerk undsoweiter zou komen! Bij deze ;)
Mittagsruhe ist Mittagsruhe!
En dan nog de camping Municipale in de buurt van Narbonne waar wij ooit na 20h aankwamen, en waar überhaupt geen receptie was. Op aanwijzing van een van de andere kampeerders de tent opgezet, het zou morgen wel goed komen. En dat bleek, 's ochtends kwam er een gendarme op zijn fiets om te zien wie er bij waren gekomen, afrekenen kon ook bij de man, we kregen nog keurig een kwitantie mee :)

Roef
ReinoudN schreef:
peter de rijk schreef:Je tent opzetten op campings met gesloten receptie is vrijwel nooit een probleem, maar afgelopen juni kregen we in Duitsland een boze preek (Zeltplatz ist privat! Immer Genehmigung fragen!)
Dat herinnert me aan het volgende uit 2013: bij de camping van Trier kwam ik vlak na de start van de Mittagsruhe aan. Slagboom dicht, receptie dicht. Omdat ik de stad in wilde en geen zin had om anderhalf uur te wachten heb ik de fiets onder de slagboom getrokken en de tent opgezet. Briefje geschreven dat ik morgenochtend zou komen betalen, omdat ik pas om een uur of 22:00 terug op de camping zou zijn.

Volgende ochtend: de Duitse mevrouw keek alsof ze water zag branden toen ik zei dat ik gewoon de tent had opgezet. Papiertje had ze niet gevonden; ze was duidelijk kwaad. En of ik mijn "fietsvrienden" op het hart wilde drukken dat er binnenkort een betere slagboom en ook een nieuw hekwerk undsoweiter zou komen! Bij deze ;)
Lands wijs lands eer,
Ik zou het nooit in mijn hoofd halen om tijdens de Mittagsruhe met mijn uitrusting de camping op te gaan. Soms schaam ik me dan ook in het buitenland voor mijn landgenoten.
Rongyos schreef:En dan nog de camping Municipale in de buurt van Narbonne waar wij ooit na 20h aankwamen, en waar überhaupt geen receptie was. Op aanwijzing van een van de andere kampeerders de tent opgezet, het zou morgen wel goed komen. En dat bleek, 's ochtends kwam er een gendarme op zijn fiets om te zien wie er bij waren gekomen, afrekenen kon ook bij de man, we kregen nog keurig een kwitantie mee :)

Roef
In kleine plaatsen in Frankrijk heb je ook kans dat mijnheer de burgemeester hoogst persoonlijk langs komt op Camping Municipal om het kampgeld te innen. Je betaalt op deze campings slechts een prikkie, terwijl het sanitair goed is. Zorg in Frankrijk wel dat je op tijd boodschappen hebt gedaan, want in kleine plaatsje gaan om 19:00 uur alle rolluiken naar beneden.
Helaas gaan in Frankrijk steeds meer gemeentecampings dicht, want er zijn geen winkels en cafés meer en gemeente hield de camping in stand voor de middenstand.
Andere gemeenten weten de camping te verkopen. De exploitant brengt wat toeters en bellen aan, maar rekent meteen een ongunstig tarief voor fietsers met een klein tentje.

Ook in Spanje zijn de laatste 10 jaar veel campings verdwenen.
Stekeltje schreef:Lands wijs lands eer,
Ik zou het nooit in mijn hoofd halen om tijdens de Mittagsruhe met mijn uitrusting de camping op te gaan.
Gelukkig zien we vaker staaltjes van gastvrijheid dan staaltjes van lastig vinden van klandizie.
ReinaudN,

Die camping in Trier, was dat aan de Rein achter de rosse buurt? Daar heb ik dit jaar gestaan. Ik weet het nog goed want de volgende ochtend (zondagochtend) was er een of andere 'renault clio met open uitlaat' feest. Iedereen reedt in een renault clio met open uitlaat en oorkappen op omdat die open uitlaat zoveel herrie maakt. Ik ben er nooit meer achter gekomen wat daar precies aan de hand was. Op de camping stond het toen ook vol met autos met open uitlaat. Dat was lekker slapen.
Wesley Ooms schreef:ReinaudN,

Die camping in Trier, was dat aan de Rein achter de rosse buurt? Daar heb ik dit jaar gestaan. Ik weet het nog goed want de volgende ochtend (zondagochtend) was er een of andere 'renault clio met open uitlaat' feest. Iedereen reedt in een renault clio met open uitlaat en oorkappen op omdat die open uitlaat zoveel herrie maakt. Ik ben er nooit meer achter gekomen wat daar precies aan de hand was. Op de camping stond het toen ook vol met autos met open uitlaat. Dat was lekker slapen.
Daarom die "Mittagsruhe". De feestmakers met hun open uitlaat hebben toch een moment nodig om tot rust te komen en dat mag niet bedorven worden door een fietser die zijn tentje opzet. :lol: :lol: :lol:
Overigens is het van Trier nog dik 200 km fietsen naar de Rijn.
Wesley Ooms schreef:ReinaudN,

Die camping in Trier, was dat aan de Rein achter de rosse buurt? Daar heb ik dit jaar gestaan. Ik weet het nog goed want de volgende ochtend (zondagochtend) was er een of andere 'renault clio met open uitlaat' feest. Iedereen reedt in een renault clio met open uitlaat en oorkappen op omdat die open uitlaat zoveel herrie maakt. Ik ben er nooit meer achter gekomen wat daar precies aan de hand was. Op de camping stond het toen ook vol met autos met open uitlaat. Dat was lekker slapen.
Die inderdaad. Ik was er half september dus er waren niet veel andere mensen.