Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wereldreis voorbereiden geld, lakenzak, klamboe en doekje - Forum Wereldfietser

Wereldreis voorbereiden geld, lakenzak, klamboe en doekje

Hoi,
Over 40 dagen is het zover dan stap ik samen met mijn (toekomstige) man Mark op de fiets om richting Austallië te gaan. We gaan op 3 april trouwen en 4 april stappen we op de fiets! (dag 1 zal geen lange fietsdag worden...) We hebben al veel informatie gevonden en gehaald bij de Vakantiefietser, bij de wereldfietsbeurs, op het forum en uit allerlei boeken.

We hebben 2,5 jaar flink gespaard en zijn van plan om vanaf hier richting Australië te gaan fietsen. We hebben beide ontslag genomen en zijn dus helemaal vrij. Het vertrek komt nu dichterbij en het begint wel een beetje spannend te worden.

We zijn te volgen via facebook; cyclingmaniacs en via een blog; http://www.cyclingmaniacs.nl

Ik heb nog een paar kleine dingen waar ik tegen aan loop.

- Reserve geld; Ik wil graag wat geld in onze frames stoppen. Maar hoe doe ik dit het beste zonder dat het rammelt? Ik dacht er aan om een gele pvc pijpje te pakken en daarin het geld te stoppen. Heeft iemand er ervaring mee?

- Lakenzak; Mijn (toekomstige) man heeft heel veel last van zijn zonneallergie. Hierbij gaat zijn huid irriteren en jeuken. Hij heeft veel baat bij een goede lakenzak. Ik heb zelf een zijde lakenzak gemaakt en gebruikt, maar na 3 vakantie had ik deze kapot getrappeld met mijn voeten. Wie heeft er goede of slechte ervaringen met zijde lakenzakken?

- Klamboe; We twijfelen nog over het aanschaffen van een geïmpregneerde Klamboe. We hebben al een binnen tent van fijn gaas van de Hubba Hubba van MSR. Heeft een geïmpregneerde klamboe dan nog toegevoegde waarde?

-Multidoek; We hebben de afgelopen vakanties een oude handdoek van xenos gebruikt als afdroogdoek voor de afwas en om eventueel andere dingen mee af te drogen, na het gepoetst te hebben. Heeft iemand nog tips voor een fijn multi-doekje?

Ik hoor het graag!

Groetjes,
Hilde Ploegmakers
Geld in je frame stoppen... papiergeld rammelt niet, en in je zadelpen kun je er vermoedelijk wat makkelijker bij?
bedankt voor je hulp, maar ik ben bang dat het na verloop van tijd het geld naar beneden schuift en dan kan ik er niet meer bij zonder veel kunst en vlieg werk. De bedoeling is dat als ik het zadel eruit haal en de fiets op z'n kop zet het geld er zo uit komt vallen.
Hilde
In een plastic zakje en vast tapen? Munten in je frame lijkt me maar niks. Afhankelijk van je stuur zou je het ook nog daarin kunnen doen. Zou zelfs in je stuurpen kunnen, nu ik erover nadenk :lol: !
Wikkel flink wat elastiekjes om een potje met schroefdop totdat het nog net in de buis past, dan rammelt het nauwelijks (loze ruimte aan de binnenkant natuurlijk ook ergens mee opvullen). Wat papiergeld in het stuur is misschien ook een optie, dan hoef je allee een handvat los te maken.

Zijden lakenzakken vind ik persoonlijk niet prettig, veel te glad. Ik heb liever katoen, maar dat weegt weer meer.

Kan je de binnentent niet behandelen met hetzelfde impregneermiddel waar de klamboes mee behandeld zijn? Ik meen dat ergens wel eens gelezen te hebben. Ik zou in elk geval geen aparte klamboe meenemen. Mocht je in malariastreken af en toe in guesthouses slapen dan hebben die vaak al klamboes en desnoods kan je ze onderweg nog wel kopen.

Voor zowel vaat- als handdoek gebruik ik al jaren zo'n ultralicht mega-absorberend outdoor-handdoekje (van Vaude, maar er zijn verschillende merken). Zo'n ding droogt misschien niet perfect af, maar is wel heel praktisch in het gebruik want snel droog, klein en licht. Na gebruik gelijk even goed uitspoelen, ergens ophangen om te drogen en de volgende ochtend kan ie meestal weer droog de tassen in.
Geld in stuur doen. Wijn drinken. Eerste kurk diep in stuur meppen. Geld in opgerold in plastic zakje in stuur. Tweede kurk. In framebuizen wil nog wel eens wat water rondzwerven.
Ik doe het geld in mijn stuur. Je kan hem dan lekker ver doorduwen. Als je het eruit wilt halen , haal je beide doppen eraf en blaas je heel hard.

Carla heeft altijd aan de binnenkant van haar broek een zakje genaaid waar ze altijd een kopie doet (verkleind) met de paspoorten en een briefje van 100 dollar.

Goede reis!
Abacus schreef:Mocht je in malariastreken af en toe in guesthouses slapen dan hebben die vaak al klamboes en desnoods kan je ze onderweg nog wel kopen.
Is denk ik erg afhankelijk van het land; in Myanmar had ik vaak geen klamboe in het guesthouse of hotel, of eentje met grote gaten erin, dus was ik blij dat ik er zelf een bij me had. En geen idee waar ik er een had moeten kopen, of hoe ik dat duidelijk had moeten maken. Thuis kun je kiezen wat je handig vindt (box- of belmodel, klein opvouwbare ring), onderweg moet je misschien nemen wat je tegenkomt.

Qua geld; ik bewaar mijn reservespaken in mijn zadelpen, papiergeld zou daar ook kunnen maar een zadelpen is wel ietsje diefstalgevoeliger dan een stuur. De zadelpen heb ik afgesloten met een kurk die ik iets opgedikt heb met een postelastiek, de spaken rammelen niet omdat ik ze in een (poets)doek gewikkeld heb.

Lakenzak; was alleen het onderste deel van je zijden lakenzak kwetsbaar? Misschien een inzetje van katoen aan de onderkant naaien, als de onderkant geen zijde hoeft te zijn.

Alvast gefeliciteerd en veel plezier op reis Hilde!

Carl
Eric Schuijt schreef:Ik doe het geld in mijn stuur. Je kan hem dan lekker ver doorduwen. Als je het eruit wilt halen , haal je beide doppen eraf en blaas je heel hard.
Met een recht stuur een goed idee, maar met een krakelingstuur zou ik het niet aandurven. Het pakketje buizenpost zal maar in het midden blijven steken.... :shock: :oops:
Hoi,

Alvast bedankt voor de geweldige tips!
Ik ga eens kijken hoe mijn stuur er precies uit ziet. recht of kronkelig en of de 'doppen' redelijk makkelijk te verwijderen zijn. Ik ga denk ik ook nog even rond fietsen met een leeg pvc buisje om even te ervaren of het nou rammelt of niet. En hoe makkelijk het eruit komt als ik de fiets op z'n kop zet.

@Carl; bedankt voor de lakenzak tip! een goed idee.

Ik ga weer even aan de slag.

Groetjes,
Hilde
een andere optie is om je geld in je stuurpen te doen. Moet je wel een vaste ahead hebben. Je komt er niet makkelijk bij, maar dat hoeft ook helemaal niet. Daar zit het geld wat je alleen in noodgevallen nodig hebt. Vergeet trouwens niet om hele mooie biljetten te nemen, verschillende coupures, ook veel 1$, dat is het makkelijkst als je echt in de problemen zit.

Normaal geld zit in een portemonnaie diep in een van mijn tassen. Elke ochtend haal ik geld voor de dag eruit en die heb ik gewoon in mijn zak zitten. Je hoeft dan nooit te laten zien hoeveel je bij je hebt.
Wat de klamboe betreft: ik heb een vrij compacte en lichte tweepersoons (niet geïmpregneerd), die ik naar tropisch Azië altijd meeneem en elke reis wel een paar keer gebruik. Klamboes in hotels zitten vaak vol gaten (grotere dan zou moeten dus) en lang niet overal zijn ze aanwezig, en dan is het prettig om je eigen klamboe op te hangen als er veel vliegend ongedierte is. Meestal gebruiken we een muggenstekker maar dat is niet altijd voldoende als de kamer erg luchtig is en misschien is het ook wel slecht voor de gezondheid, dat weet ik niet zo precies. Dus echt noodzakelijk is een klamboe niet, maar wel prettig om bij je te hebben. Ter plekke kopen is lastiger dan je zou denken, de bevolking zelf gebruikt zo'n ding meestal niet.
Ook ik trap altijd mijn zijden lakenzak kapot. Heb nu een tweepersoons waar ik mijn benen alle kanten op kan gooien. Kost wat maar ben er blij mee.
Binnentent Hubba Hubba gebruik ik ook in geval van muggengedoe. Binnentent past vaak goed op een groot bed. Scheelt je weer een paar ons meesjouwen. Kun je weer water voor in de plaats meenemen. Is een waterzak een idee? Naast een petfles(+houder) en bidon?
Goeie reis gewenst!
Loes
Hoi,

Wederom bedankt voor alle reacties.

Ik ben ondertussen samen met mijn vriend tot het compromis gekomen dat we geen klamboe meenemen. We gebruiken de hubba hubba tent als klamboe. @Loes; bedankt!

Ik heb ondertussen ook een flinke stapel dollars opgehaald, gekocht bij de ING. Bij het bestelen kon je de optie klein coupures aan kruisen. Ik heb nu dus een flinke stapel, nieuwe dollars liggen. (ze stinken nog...). Gezien de dikke stapel ga ik eerst een proberen hoe dik het pakket wordt als ik ze oprol. Doordat het een flink pakket is, heeft het ook wel wat gewicht. Het dikke pakket zal er waarschijnlijk wel vanzelf uitvallen als k de fiets op z'n kop zet. (ik ga het even testen).

Wat betreft de lakenzak... We hebben bij de bever de katoen / zijde lakenzak gekocht. Dus niet zelf gemaakt zoals ik eerst van plan was.

Oma, de waterzak; nog een goed idee. Ik ben nog aan het rond speuren op marktplaats. Verder heb ik ook voor ieder een extra tas gekocht die achterom bovenop past. Hierin kunnen ook wel flessen water, indien nodig. Dus hier twijfel ik nog een beetje.

Verder gaan de voorbereidingen prima.
Nog de malaria pillen halen (advies was een noodkuur), fotoboekje maken en dat zijn nog de 'grote' dingen.
Nog een maandje en dan mogen we gaan!!

Hild
hildepl schreef:... Bij het bestelen kon je de optie klein coupures aan kruisen. Ik heb nu dus een flinke stapel, nieuwe dollars liggen. (ze stinken nog...).

Hild
Heerlijke Freudiaanse vertyping:)!
Spannende tijden! Veel succes en plezier met de laatste voorbereidingen. Het komt wel snel dichtbij zo!
kleine update;

Het geld; Dit hebben we in een grijs, pvc buisje gedaan, dicht geplakt en in het frame gestopt. Daar de fiets op z'n kop te houden komt het er zo uitgevallen.

De lakenzak; hiervoor zijn we voor de luxe variant gegaan van een combinatie van katoen en zijde.

De klamboe; Bij nader inzien nemen we deze niet mee. We hebben Deet, kleding met lange mouwen en pijpen, een hubba hubba tent met gaas en nog Malarone voor het geval dat we wel malaria krijgen.

Doekje; Misschien nog leuk om te vragen aan iemand die heel graag een afscheidscadeautje wil geven.

Dus nu nog 20 nachtjes slapen en dan mogen we vertrekken! Het komt nu wel heel dicht bij. Maar ik heb het geluk dat ik al een maand vrij ben, dus alle dingen zijn eigenlijk al geregeld. Ik heb zelfs al een fotoboekje van thuis laten drukken bij de Hema.

Naast de wereldreis hebben we nog een klein dingetje om voor te bereiden.. We gaan namelijk de dag voor vertrek trouwen! Dus daar zijn we nu lekker mee bezig. Ik heb een hele partij fietsbellen als bedank cadeautje. Mocht je nog leuke feest verhogende middelen weten die in het teken van fietsen staan dan hoor ik het graag!
Hilde
We gaan namelijk de dag voor vertrek trouwen
Als je even laat weten hoe laat je op het bordes van het stadhuis staat kom ik even zwaaien :D
Hoi,

We trouwen op 3 april om 19.15 en zijn om 20.00 klaar. Daarna duiken we lekker de kroeg in. Dus kom gezellig even zwaaien als het mooi weer is!

Hilde
Leuk! Wat mij vooral bijstaat van onze huwelijksreis op de fiets is hoe leuk en verheugd mensen reageren wanneer er ter sprake komt dat je op huwelijksreis bent. Iedereen vond dat heel bijzonder. En we kregen soms kortingen, of kregen spontaan gratis eten en drinken aangeboden. Al die leuke reacties maakte de huwelijksreis nog specialer dan hij al was.
In ieder geval heel veel plezier gewenst tijdens het huwelijk en de reis!

Afbeelding