Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Checklist fietsreis: Zuid-Amerika in november - Forum Wereldfietser

Checklist fietsreis: Zuid-Amerika in november

Hallo allemaal,

Na een aantal keer proeven van een korte fietsvakantie, gaan we er nu voor: we plannen een fietsreis van een 6-tal maanden naar Zuid-Amerika, vertrekken rond november. De route zijn we nog niet volledig uit, maar dat pluizen we zelf met alle plezier uit :-) We zijn met 2, ikzelf met mijn 1m90, en mijn vriendin, 1m60.

Ik had graag nog jullie mening & ervaring over een aantal nog aan te schaffen spullen:

Kookgerief:
Voorlopig konden we ons redden met campingaz spullen, maar eens buiten europa wordt dat een no go. Ik twijfel momenteel vooral tussen:
- Koken op een multifuel stove, genre MSR whisperlite/dragonfly of primus omnifuel, ...
- Koken op alcohol stove: opties daar zijn voorlopig een Trangia set (25 of 27, gewoon of hard anodized??) of een Esbit alcohol stove set, zie volgende link http://www.esbit.de/en/products/9/cooks ... ck-coating

Tent:
Momenteel hebben we een Vango Tempest 300 waar we vrij tevreden van zijn. Hij staat vrij solide opgesteld, is groot genoeg in de binnentent voor 2 en is makkelijk op te zetten. Waar ik aan twijfel is: gaat deze tent robuust genoeg zijn om een 100-tal dagen (ik reken er op dat we niet elke dag gaan kamperen) ons van nachtrust te voorzien? Wat ook aangenaam zou zijn is wat meer ruimte om de fietszakken e.d. te stockeren, nu is het altijd nogal een gekruip & gestapel. OK als het mooi weer is en je niet veel tijd in de tent moet doorbrengen, maar op een regendag in de tent...

Andere opties die ik al vond voor een tent:
- Vango Pulsar 300 http://www.vango.co.uk/gb/3-person-tent ... -300.html#
- Vango Omega 350 http://www.vango.co.uk/gb/3-person-tent ... -350.html#
- Wechsel Outpost 3 http://www.wechsel-tents.de/zelte/tunne ... outpost-3/
- Wild Country Hoolie 3 ETC http://www.terra-nova.co.uk/tents-and-s ... -etc-tent/

Andere aanbevelingen zijn welkom, maar zoals je ziet bevindt ons budget zich niet in Hilleberg terrein... Al vaak gelezen dat hotels/hostels in centraal & zuid-amerika goedkoop genoeg zijn om bij écht slecht weer een kamer te zoeken.

Fiets:
Ikzelf ben reeds voorzien (VSF TX1000), maar ik ben er nog niet over uit of ik voor mijn vriendin een nieuwe fiets nodig heb. Ze heeft momenteel een tweedehands Snel Safari, afgemonteerd met Deore. Op zich een heel degelijke trekkingfiets natuurlijk. Het enige wat we zeker nog gaan doen is een lichter verzet monteren.

Er zullen vast nog een hoop vragen komen terwijl we alles eens oplijsten wat we nodig hebben, maar jullie input & ervaring wordt nu al gewaardeerd!
Koken: Alcohol om op te koken kan je in heel Zuid-Amerika makkelijk kopen, toch zou ik kiezen voor een benzine brander omdat ik alcohol veel te langzaam vind. Zeker hoog in de bergen (koud, minder zuurstof) wordt dat een lastig verhaal.

Wat voor route heb je in gedachte? Aangezien jullie reistijd voor een deel van Zuid-Amerika veel regen kan betekenen...
Bedankt voor je reactie. Mijn eigen voorkeur ging voorlopig uit naar een Alcohol stove omdat ik toch vaak lees dat een benzine brander nogal vervuilend is als je iets anders dan Coleman fuel (of een afgeleide) gebruikt.

Snelheid van koken maakt me niet zo uit, we hebben tijd :-)

Een andere optie die er bij kwam voor de tent is een MSR Papa Hubba NX http://www.cascadedesigns.com/msr/tents ... nx/product, iets hoger qua prijs maar dat vertaalt zich wel in een lichter gewicht. Echter, in een topic op dit forum las ik dat er nogal wat ontevredenheid is over de NX reeks, maar dit vond ik op niet veel andere plaatsen terug.

De route zijn we nog niet uit, voorlopig zal het vertrekken ergens in midden-amerika zijn, en dan richting zuiden.
berger schreef:Koken: zeker hoog in de bergen (koud, minder zuurstof) wordt dat een lastig verhaal.
Daar heb ik ervaring mee gehad. Ik heb lang geleden gekampeerd in Zermatt (CH). Het koken van aardappels duurde zo lang, want hoe hoger in de bergen, hoe lager het kookpunt van water is en wilden de aardappels langzaam gaar worden. In combinatie met een tartaartje erbij bakken had me een volle CamingGaz-tankje gekost.
Zelf heb ik alleen ervaring met een Primus VariFuel brander in de Andes. Werkt prima. Qua brandstof koop je gewoon onderweg in de grotere plaatsen in de supermarkten een flesje wasbenzine. Als ik een nieuwe brander zou kopen, zou dat een model zijn met ingebouwde naald. (Optimus of MSR dus.)
Alcohol nog geen ervaring mee.

Qua tent: zelf heb ik me met een Wechsel Pathfinder gered. Ook niet de ruimste en nog vrij zwaar voor 1 persoon. Ik denk niet dat een Vango een probleem gaat opleveren qua kwaliteit. In een zandstorm heb je toch geen enkele kans (ga liften of lopen), in de regen is ook zo'n Vango goed bestand. De leeftijd van de tent is dan meer van belang, zeker ook als je de Andes in gaat. (Meer UV-straling = snellere slijtage, hopen dus op veel regen! :wink: )

Qua 6 maanden: als je ook nog af-en-toe wat wilt zien en ervaren, redt je het waarschijnlijk niet om het halve continent te zien in die tijd. Keuzes, keuzes, keuzes. Of vergeet de routevoorbereidingen en laat je leiden door de waan van de dag. Of beiden.
Martin E. van Doornik schreef:
berger schreef:Koken: zeker hoog in de bergen (koud, minder zuurstof) wordt dat een lastig verhaal.
Daar heb ik ervaring mee gehad. Ik heb lang geleden gekampeerd in Zermatt (CH). Het koken van aardappels duurde zo lang, want hoe hoger in de bergen, hoe lager het kookpunt van water is en wilden de aardappels langzaam gaar worden. In combinatie met een tartaartje erbij bakken had me een volle CamingGaz-tankje gekost.

Is vaak een kwestie van spelen met de druk. Over het algemeen helpt het door de druk in je tank een beetje te verlagen en dan langzaam op te starten. Boven de 5000 meter hebben we nog gekookt al moet ik zeggen dat we toen niet lang hebben gewacht of de noodles een beetje gaar waren 8)
Hoi Jorge,
Net nog even de beginpost gelezen. Hieronder zet ik wat antwoorden. Hopelijk helpt het je verder.

Brander:
Hoewel het gebruikersgemak niet altijd top is nemen wij altijd onze multistove mee (MSR XGK). Reden is eenvoudig, ding blijft het gewoon altijd doen en brandstof is overal te krijgen.

Tent:
Of de tent wel of niet robuust genoeg is hangt natuurlijk voor een groot gedeelte ook af van de staat van de tent. Is die goed dan zou ik er geen problemen mee hebben om daarmee weg te gaan. We hebben zelf een tent met iets meer ruimte voor de tassen maar goed, dat is een kwestie van comfort/smaak.

Fiets:
Snel Safari is een prima degelijke fiets. Heel wat fietsers hebben hier grootste fietsreizen mee gemaakt. Het frame van de Safari is vrij eenvoudig en relatief makkelijk te repareren mocht dat nodig zijn. Ik zou wel goed kijken of of alle bewegende delen (naven, versnellingen, remmen, trapas, headset, etc) goed is. Een trapas vervangen in Nl is een fluitje van een cent maar onderweg kan het je hoofdbrekens kosten om aan een nieuwe trapas te komen. Lichter verzet is altijd goed. Zou ik nooit op bezuinigen.

veel succes en plezier...

Marco
Hoi,

fijn, wij hebben net hetzelfde plan :)

Begin december vliegen we naar Buenos Aires om dan met de bus naar Mendoza te gaan om daar te starten met fietsen. Wij gaan wel noordwaards, via Bolivia naar Peru om eind mei terug te vliegen vanuit Lima. De vluchten zijn ondertussen geboekt.

Voorbije maanden ook bezig geweest met voorbereidingen;

zakken; ortlieb classic
vuur; msr whisperlite (benzine toch wel beter op hoogte)
kookset; msr quick system 2
tent; fjallraven abisko lightweight 3; supertevreden, compact en licht maar toch veel ruimte en voortent voor materiaal (voor 480 euro bij kampeermarkt.com)
slaapzak; cumulus teneqa 700 (missch iets te warm)
matjes; thermarest neo air
fietsen; 2 koga randonneurs waar ondertussen bijna enkel de kader van is overgebleven. Wel maar 900 euro/stuk aan uitgegeven all in, incl brooks, ergon, XT onderdelen (behalve achternaaf ;), marathon mondial etc. Als ik opnieuw zou kiezen zou ik een surly LHT zelf opbouwen, misschien voor de volgende reis ...

Hoe staat het met jullie voorbereidingen ondertussen?


groetjes

Frederick
falcong schreef:slaapzak; cumulus teneqa 700 (missch iets te warm)
Het mag dan voorjaar/zomer zijn, maar wacht maar tot je rond de 5.000m hoogte komt met een straalheldere lucht... :wink: (Ik had toen 800 gram dons van 900 cuin rond mij heen, een zijden lakenzak, en een thermoshirtje, fleece e.d. aan. Ik had net een goede nachtrust, maar met meer koude had de marge een stuk krapper geweest...)