Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsvakantie Schotland - Forum Wereldfietser

Fietsvakantie Schotland

Hallo,

Ik ben van plan om begin augustus samen met een vriend Schotland te gaan verkennen op de fiets, om zo onze middelbare schooltijd af te sluiten. Nou is alles zo'n beetje rond, alleen we kampen nog een beetje met het transport. Het idee is om in Newcastle terecht te komen en vervolgens via de kust richting Edinburgh te gaan, om dan een rondje Schotland te doen (Hooglanden, eilanden enz.). Grootste probleem is echter om in Newcastle te geraken. Nou waren we de afweging aan het maken tussen vliegen en de boot Ijmuiden-Newcastle.

Ik heb inmiddels al wat verhalen van verschillende wereldfietsers gelezen, en over het algemeen wordt toch voor de oversteek met de boot gekozen. Na een bezoekje op de website van DFDS Seaways kwam ik er alleen achter dat dit nogal een duur grapje ging worden (iets wat wij studenten natuurlijk graag voorkomen). Nou is mijn vraag aan jullie dus hoe ik dit het best kan aanpakken. We zijn van plan begin augustus de oversteek te maken om vervolgens drie weken te fietsen en weer terug aan te komen in Newcastle.

Bij voorkeur zouden we per persoon niet veel meer dan 150 euro uitgeven aan de oversteek (retour).
Er is een KLM vlucht van Amsterdam naar Newcastle vanaf 113 euro. dit is wel exclusief je fiets, de kosten voor fietstransport zijn ook vaak behoorlijk hoog.

Dat is in elk geval een heel stuk voordeliger dan met de veerboot, en je bent er nog eens sneller ook. :D
Ik heb zo het idee dat onder de €150 per persoon en dan nog retour ook, het niet gaat worden. Noord Engeland bereiken en terug blijft het duurste deel van de reis ( al kunnen de campingaanbod ook goed aan de prijs zijn)
Succes met het zoeken naar de goedkoopste oplossing. Wil je deze dan ook nog terug melden, dan hebben we er allemaal wat aan.
Groet Erik
Een tweepersoonshut + 2 fietsen is (retour) met de boot 330 euro als je dagen met laag tarief weet te vinden (154 euro enkele reis).

Het zou mij bijzonder verbazen als je met het vliegtuig goedkoper kan. Zelfs een gunstige vlucht bij EasyJet (pp 15 euro heen, 70 euro terug) komt ruim boven de 400 euro als je de fietsen en de bagage toevoegt.

Solo is een ander verhaal omdat je bij DFDS minimaal een tweepersoonshut moet nemen.
In mei kostte een retour Schiphol-Edinburgh bij EasyJet € 240,-- inclusief extra bagage (fietstassen) en sportuitrusting (fiets).
Belachelijk dat je met een persoon en een fiets per persoon zoveel duurder uit bent dan met een auto en twee of vier personen... Wij varen in oktober met vrienden in 1 auto en 1 vierpersoonshut voor iets meer dan 400 euro retour, hebben we nog een relatief dure (zeezicht) hut.
Wij zijn in 2013 met de auto over gegaan ( 2 volwassenen en 1 kind) de kosten vielen toen mee volgens mij.

Een overzicht van onze route en campings hebben we hierstaan.

even snel gekeken , met 2 fietsen en 2 volwassen ben ongeveeer 450 euro kwijt.
Dezelfde overtocht met de auto zit op 620 euro.
(retour in augustus)
Toevallig lees ik dit in de trein van Newcastle naar Perth :wink: .
De minst dure manier om in Schotland te komen is met de middagboot van Hoek van Holland naar Harwich. Je bent dan voor minder dan 100 euro heen en terug in Engeland en hebt nog ruim 50 euro over om een stuk met de trein af te leggen. Op o.a. http://www.virgintrainseastcoast.com kun je, als je vroeg boekt, soms heel goedkope tickets vinden. Of wat langer wegblijven en alles vanaf Harwich fietsen; dat deed ik vroeger ook, toen ik een arme student was.
Ik heb ook zojuist een ticket geboekt naar de UK. Hoek van Holland - Harwich en terug met beide richtingen op een hut (de boot vaart dan lekker 's nachts, scheelt ook weer een camping) voor €170. Dat is volgens mij de meest relaxte manier. En ik denk dat je als je met zen 2en bent per persoon goedkoper uit bent.
De rest zou ik gewoon fietsen.
Augustus is en blijft hoogseizoen, daarbij geld vooral, zo vroeg mogelijk boeken! De trein kan vanaf 3 maanden van te voren en dan kan je wel eens een goede deal krijgen. Maar als je dat voor 50 euro lukt, dan laat het vooral weten! Het goedkoopst dat mij gelukt is is Londen/Edinburgh voor 26 pond, maar dat is enkele reis.
Of misschien andere mensen zoeken die dezelfde overtocht willen maken? Een 4 persoons cabin op de boot is maar een heel klein beetje duurder als eentje voor 2.
Succes in elk geval!
Wij (3) gaan waarschijnlijk deze zomer ook 3 weken naar Schotland. Hoe we gaan? Nog geen idee.. maar waarschijnlijk is de auto via Dover het goedkoopst. Fietsendrager achterop met de drie fietsen.

Even een algemeen rekensommetje:

- Hoek van Holland - Harwich. Vanaf 200 euro. Waarschijnlijke prijs zal rond de 300 euro liggen. Dan nog afgerond 950 kilometer rijden met een auto die 1 op 15 rijdt. 64 liter met de huidige gem. benzineprijs -> 1.70 =rond de 110 euro enkel. 220 retour. Maakt 520 euro met z'n 3e (rond de 180 p.p)

- Rijden naar Calais - Dover. Vanaf 100 euro. Waarschijnlijk rond de 150 euro. Daarna nog 2400 totaal heen en terug. Auto 1 op 15 = 160 liter x 1.70 = 272. Maakt totaal 422 (rond de 140 p.p)

Nadeel = veel rijden, weinig rust.

Ligt er natuurlijk aan met hoeveel man je gaat en de zuinigheid van je auto. Erg milieubewust zijn deze opties niet. Dan kan je het beste gaan vliegen, of nog beter, gaan fietsen.

Wij persoonlijk zullen waarschijnlijk gaan voor boot Harwich/ Newcastle/Edinburgh wegens het weinige verschil in kosten. Maar nogmaals, ligt eraan met hoeveel personen je gaat.