Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstassen - Forum Wereldfietser

Fietstassen

Hoi fietsers en fietsters

Deze zomer doe ik voor de eerste keer een fietsreis alleen, dus ik moet nog wat fietsgerei aanschaffen waaronder fietstassen.
Kan er mij iemand zeggen welke fietstassen goed zijn (prijs-kwaliteit), waarop ik moet letten bij aankoop...
Als deze fietsvakantie goed geslaagd is, zou ik volgend jaar voor langer dan een maand willen wegblijven, dus die fietstassen moeten ook langer dan een jaar meegaan :)

Alvast bedankt voor een antwoord

grtz

Nick

Hoi,

Ik ben ook op zoek naar fietstassen. Wat ik tot nu toe heb uitgevonden is dat de Vaude fietstassen kwalitatief net zo goed schijnen te zijn als de Ortlieb tassen, maar wel stukken goedkoper.

Ik heb er echter zelf geen ervaring mee want ik moet ze ook nog kopen....

Edit 1: Als je nog een leuke fietsroute zoekt naar zuid FR, neem dan de fietsroute van Leuven naar Barcelone van Paul Benjaminse. Zie: http://www.cartostudio.nl/fiets/NL/barc ... celona.htm Echt heel gelinkte kaartjes (zie bij de preview op de site), en een mooie route.

Edit 2: Ik heb in een ander bericht gezien waarin een Belg aangeeft dat Vaude tassen moeilijk verkrijgbaar zijn in BE. Een andere tip is iets lenen.

Groetjes,

Jos
Als je in dit forum zoekt op fietstassen en bij de zoekopties het forum
beperkt tot Voorbereiding, krijg je aardig wat discussies die dit letterlijke woord bevatten. Ook het forum Overige vragen levert wat op.

Overigens gebruik ik, zoals de meesten denk ik, Ortlieb-tassen.

Ortlieb en Vaude tassen gaan wereldreizen van meerder jaren mee.

Met een paar weekjes vakantie per jaar, zul je ze in een leven lang niet snel niet verslijten. (Tenzij je echt niet zuinig met je spullen bent)

Groeten,

Marco
Eerst en vooral, iedereen al bedankt voor zo een snel antwoord. :)
Ik heb net gelezen dat de kwaliteit van Vaude even goed is als die Ortlieb (zoals josr zegt), maar dat het systeem van bevestigen (van Vaude) niet zo goed is. Heeft er hier iemand ervaring mee?

Nick

Josr, ik woon net aan de Nederlandse grens, dus desnoods ga ik wel snel eventjes de grens over om fietstassen te kopen :) toch bedankt voor de tip
Hoi,
Nog een tip om even naar te kijken: de tassen moeten op je dragers passen. Zowel de dikte van de stangen aan de drager als de positionering is hierbij van belang. Bij mij was er enige frustratie aanwezig toen ik er achter kwam dat de Ortlieb-achtertassen niet op een Tubus Fly kunnen. Ik weet dat volle achtertassen te zwaar zullen zijn voor een Fly, maar om mij dan mechanisch te beletten om de tassen op de fiets te hangen vond ik flauw.
Leon

Marco de Wit schreef:Met een paar weekjes vakantie per jaar, zul je ze in een leven lang niet snel niet verslijten.

Lijkt me een overschatting van de duurzaamheid van de tassen, tenzij je van plan bent niet lang te leven. Zelfs als je ze nooit gebruikt, zijn ze na 60 jaar waarschijnlijk nauwelijks meer bruikbaar, en niet alleen door compatibiliteitsproblemen met je drager. Zelf heb ik Ortliebs van naar schatting 8 jaar oud. Gemiddeld 4 weken per jaar in gebruik. Ze doen het nog, maar het mooie is er af, en ik verwacht over een jaar of twee, drie nieuwe nodig te hebben. Maar allez, 10 jaar dat is toch wat ik noem een prima afschrijftermijn!
Mijn voorlopige keuze is de Bike-Packer Classic van Ortlieb. Is er iemand die met deze tassen ervaring heeft, goede of slechte, maakt niet uit. En hoe waterdicht zijn die?
Nick

Wij gebruiken Ortlieb classic front en backrollers, niet alleen voor vakantie, maar elke dag om papieren mee naar het werk te nemen, om boodschappen mee te doen, en wat niet al. De oudste set is nu acht jaar oud, en nog prima bruikbaar. Natuurlijk zien ze er gebruikt uit, en ik heb enkele kleine gaatjes moeten plakken met seamgrip. Er zit echter zeker nog wel een paar jaar leven in deze tassen. In het gebruik zijn het daarmee de goedkoopste fietstassen geweest die ik ooit gehad heb.
Van de diverse modellen zou ik zelf ook de volgende keer altijd weer kiezen voor de front en backrollers uit de classic serie. Het systeem sluit heel gemakkelijk, is echt waterdicht, en er kan weinig aan stuk. Het zijn ook de goedkoopste modellen.
Wim

Willem Jongman schreef:... altijd weer kiezen voor de front en backrollers uit de classic serie. Het systeem sluit heel gemakkelijk, is echt waterdicht, en er kan weinig aan stuk. Het zijn ook de goedkoopste modellen.
Wim
Mee eens. Ze zijn ook nog het lichtste. De enige manier waarop ik er in tien jaar gaatjes in heb gekregen was door er met fiets en al bovenop te vallen en zo nog een meter over het wegdek door te glijden :? Maar het was makkelijk te repareren en de ophangbeugels hadden niets geleden.
Leon
Bedankt voor de goede antwoorden! :) Dus volgens ik hier kan lezen zal ik me bij de classic systemen van Ortlieb houden, maar hoe zit het dan met de bagagedrager? Moet die een specifieke vorm hebben? Zo ja, waar kan ik die dan kopen of bestaat er een systeem om de zakken van Ortlieb op elke bagagedrager te kunnen monteren?

Nick

Bike Packer Classic: 18 jaar geleden gekocht (in Nederland had nog niemand ervan gehoord) en af en toe gebruik is ze nog. Ik schat dat ik met deze tassen iets van 80.000 km. heb gefietst. Tegenwoordig gebruik ik Vaude. Ook goed, maar van Ortlieb werkt het ophangsysteem iets subtieler.
De nieuwste Classic modellen van Ortlieb hebben een ophangsysteem dat op dragerbuisjes met een dikte tot 16 mm past. Met inzetstukjes -niet vergeten vast te lijmen :P - kun je ze kleiner maken.

Ik heb een set voor en achter tassen gekocht vaun Vaude.
http://www.bike4travel.nl/product_info. ... 271f42cbfe

Inclusief voordrager van Tubus was ik ? 200.- kwijt.

Ik heb net de handel ingepakt, incl lichtgewicht tentje, thermarest matje en slaapzak zonder kookgerei.
Ik kwam uit op +/- 17 kilo incl tassen voor 2 weken rondfietsen.

Er zijn denk ik niet veel dragers waarop de Ortlieb tassen niet zullen passen. Die van ons passen op normale vakantiedragers zoals Blackburn of Tubus. Voor onze stadsfietsen bouwen we ze om met bredere haken. Kijk op de website van Ortlieb voor alle details en eventuele losse onderdelen. Heb je al dragers? Zoniet, en als je echt goed wilt, dan kun je kijken naar Tubus of Old Man Mountain. Maar er zijn ook goede andere (Vittorio bijvoorbeeld maakt prachtige stevige eigen dragers).
Wim
Nick schreef:Mijn voorlopige keuze is de Bike-Packer Classic van Ortlieb. Is er iemand die met deze tassen ervaring heeft, goede of slechte, maakt niet uit. En hoe waterdicht zijn die?
Nick
ik zou inderdaad ook voor de BikePacker gaan, maar dan de Light of Plus serie. Deze zijn van iets ruwer materiaal gemaakt en daardoor minder gevoelig voor spijkers, doornen en ander scherp spul. Ik fiets zelf als 5 jaar met een set (voor en achter) en ben er dik tevreden mee. Wel heb ik daarnaast een Packsack van Ortlieb, ook een 'light' versie voor mijn matjes en de tentstokken. Daarnaast is het ook een handige en droge zitmat.