Additionally, paste this code immediately after the opening tag: NTKC, wat te verwachten? - Forum Wereldfietser

NTKC, wat te verwachten?

Even uit Waddendraadje geknipt en geplakt:
LHTJoost schreef:
jasmon schreef:
Deze ken ik niet, maar hoor goede verhalen over NTKC De Slufter (De Cocksdorp).
Ik weet niet goed wat ik moet verwachten van NTKC. Het spreekt me erg aan gezien de nadruk op natuur, rust en tenten. Dit in tegenstelling tot de overdosis aan caravans op natuurkampeerterreinen.
Waar ik wat bezorgd over ben is het verenigingsgebeuren. Ben ik vrij om mijn tentje op te zetten en in alle rust te genieten of is er een zekere druk om deel te nemen aan de vereniging in de zin van vrijwilligerswerk of gezelligheid?
Ik ben nu enkele jaren lid en ik vind het een prettige vereniging. Voor ik lid werd had ik dezelfde bedenkingen....Nou de verplichtingen voor de vereniging vallen wel mee. Ik heb zelf nooit enige druk ervaren vanuit de vereniging. Het is idd wel een vereniging en ja, die draait op de verenigde krachten van de leden.
In de praktijk zijn er enkele (4?) werkdagen per jaar waar de leden de terreinen onderhouden maar ook deze zijn zeker niet verplicht. Verder wordt er van alles georganiseerd door de leden maar dat is ook vrijheid blijheid.

De enige verplichtingen die er bestaan is dat je je kampeer& lidmaatschapsgeld betaald & Als je kampeert verwacht men dat je ook meedraait in het rooster om de toiletgebouwen schoon te maken. Als dat laatste niet gewenst is dan zou ik je het lidmaatschap afraden.

Oftewel: Als je wilt kun je heel actief zijn maar de verplichtingen zijn echt minimaal


groet, Victor
Ik las ook dat je je fiets niet bij je tent zou mogen stallen, is dat correct?
Dat klopt. Je mag wel lopend met je bepakte fiets zoeken naar een plek voor je tent, maar daarna wordt verwacht dat je je fiets in de stalling zet. Die bestaat meestal uit enkele houten balken op palen, waar je je fiets met een kettingslot aan vast kunt zetten.
Ik kampeer al jaren bij de NTKC. Erg mooie terreinen niet alleen op texel.

Ik zet mijn fakantiefiets altijd dicht bij de tent, daar ben ik nog nooit op aangesproken. Regel is inderdaad fietsenstalling.

De club wordt gerund door vrijwilligers, net als de wereldfietsers. Dus je wordt wel eens gevraagd, maar geen verplichting.

Werkweekenden zijn twee keer per jaar, erg leuk, bos onderhoud, lekker buiten werken en gezellig. Geen verplichting.

Www.kampeerclub.nl

Groet Jaap (echte naam)
Kees heeft in principe gelijk, maar in de praktijk wordt er soepel mee omgegaan.
Zie ook onderstaand uittreksel uit de zgn "clubcode"betreffende fietsen. Het is bij voorkeur plaatsen in de stalling.
We zijn nu 8 jaar lid (en er nog geen moment spijt van gehad ! ,) kamperen enige 10 tallen keren per jaar bij de NTKC en hebben de fietsen altijd achter de tent staan zonder problemen. Fietsen op het terrein moet je echter niet doen.

@ Kees , tot donderdag op het Achterhoekweekend !


CLUBCODE NTKC:
d. maken bij voorkeur gebruik van de fietsenstalling, indien aanwezig;
e. plaatsen anders fiets, fietskar, surfplank en dergelijke uit het zicht, zonder beplanting en andermans kampeeruitrusting te beschadigen;
f.fietsen niet over bestaande paden om begroeiing niet te beschadigen en om te voorkomen dat nieuwe of te brede paden ontstaan

Ben & Ingrid
Dus hier op Texel maar even gaan kijken. Wat schetst mijn verbazing. De een na de andere caravan. Een tent. Ik hoopte tentkampeerders te vinden maar helaas. Op mij kwam het over als een club die aardig over de datum is. Ik weet dat het maar een indruk is van 1 terrein maar voor mij voldoende om het hierbij te laten. Wordt het toch paalkamperen denk ik.
Onze ervaring is: leuk opzet maar al met al te betuttelend voor ons. Zoals in elke vereniging zijn er mensen die al jaren lid zijn en staan te springen om nieuwelingen uit te leggen hoe je moet kamperen. En, zonder arrogant te willen klinken, dat weten we wel zo'n beetje:). Natuurkampeerterreinen bevallen ons dan beter.
Afgelopen winter was ik bij een introductieweekend van de NTKC in het oosten van het land op een van hun terreinen. Na een dag over de Veluwe gefietst te hebben in sneeuw en ijs kwam ik enigszins vermoeid aan. Wat een mooie locatie, midden in het bos; het was even zoeken.
Het allereerste wat ik te horen kreeg: "hallo", en "je mag hier niet fietsen"..

Dit weekend, daar blijft het bij, ondanks de mooie verhalen en de aardige mensen later op de dag bij het kampvuur.

Ik heb geen behoefte aan dit soort regeltjes in mijn vrije tijd. De hele sfeer daaromheen spreekt me niet aan, 'over de datum', eerder genoemd, helaas. Met wat meer modern elan zou het een superconcept voor mij kunnen zijn.
(Het merendeel van de harde kern was overigens met de caravan, - met bijbehorende diepe blubbersporen hiervan over de grasmat -.. een minderheid had een tentje in de grond geprikt. Ik was de enige fietser dat weekend.)
Yvon
Dag vrienden wereldfietsers,

Drie punten komen in het forum over de NTKC terug.
- Fietsen stallen; Onze clubcode is opgesteld om de natuur te ontzien, daarom rijden er geen auto's over het terrein (behalve bij het halen en brengen van een caravan) en wordt er op de terreinen niet gefietst. Over het stallen van fietsen staat er het volgende; "Maken bij voorkeur gebruik van de fietsenstalling indien aanwezig" en "plaatsen anders de fiets uit het zicht, zonder beplanting en andermans kampeeruitrusting te beschadigen". Dat geeft dus ruimte om je kostbare fiets bij de tent te plaatsen, je eigen uitrusting beschadigen lijkt me ook ongewenst.
- Veel caravans; Oudere leden, die langer lid zijn, kunnen in een kleine toercaravan kamperen op een beperkt deel van het terrein en niet op alle terreinen. Minimaal 80 % van onze leden kampeert uitsluitend in de tent. Je kunt als tenters dus onder elkaar staan, de terreinen zijn groot genoeg. De caravanners zijn "groot" geworden in de tent en ook van de caravanners verwachten we de kampeerstijl van de club.
- Betuttelend; Zoals in iedere club praat iedereen zoals "hij of zij gebekt" is. We onderhouden onze terreinen zelf, dat betekent af en toe de handen uit de mouwen steken en zorgen dat terreinen mooi blijven en steeds mooier worden, daar heb je toch een paar afspraken voor nodig.

Albert Fien, lid hoofdbestuur NTKC en (oud) Europafietser.
De gedachte de natuur te beschermen door fietsen op het terrein te verbieden heeft zijn logica volledig verloren toen caravans en auto's werden toegelaten. Ik weet niet wanneer die beslissing genomen is maar ik neem aan dat het voor de nodige commotie gezorgd heeft. Ik zie het in ieder geval als een een cruciale misser.
LHTJoost schreef:Dus hier op Texel maar even gaan kijken. Wat schetst mijn verbazing. De een na de andere caravan.
Caravans (alleen van beperkte afmetingen en geen campers) mogen op NTKC-terreinen alleen op veldjes dichtbij de ingang staan. Op Texel vind je daarachter heel veel veldjes en duinpannen (!) waar je je tent neer kunt zetten. Daar zie je helemaal niks meer van het caravanveld.
LHTJoost schreef: Een tent. Ik hoopte tentkampeerders te vinden maar helaas.
Blijkbaar was de vakantietijd voorbij. In de zomermaanden kun je hier tientallen tentjes aantreffen, verspreid over het grote terrein. Nu had je dus helemaal geluk: een prachtig duinterrein bijna helemaal voor jezelf!
LHTJoost schreef: Op mij kwam het over als een club die aardig over de datum is. Ik weet dat het maar een indruk is van 1 terrein maar voor mij voldoende om het hierbij te laten. Wordt het toch paalkamperen denk ik.
Ik begrijp niet zo goed wat je hier 'over de datum' vindt. De term 'kampmeester' klinkt inderdaad wat oubollig, maar is tenminste niet zo'n commercieel begrip geworden als de term 'gastheer/gastvrouw'. Voor glamping, wifi en sanitair met vloerverwarming moet je inderdaad ergens anders heen. Maar dat verlang je blijkbaar niet als je wel wilt paalkamperen.
Marco Meijerink schreef:Onze ervaring is: leuk opzet maar al met al te betuttelend voor ons. Zoals in elke vereniging zijn er mensen die al jaren lid zijn en staan te springen om nieuwelingen uit te leggen hoe je moet kamperen. En, zonder arrogant te willen klinken, dat weten we wel zo'n beetje:). Natuurkampeerterreinen bevallen ons dan beter.
Brilsmurfen heb je inderdaad overal, maar op de 11 NTKC-terreinen die ik inmiddels ken, heb ik er nooit last van gehad. Alleen op onze allereerste NTKC-overnachting in 2004 wees een medekampeerster me er even op dat de afwas bij de tent gedaan moest worden. Ik was toen een NTKC-regeltje vergeten en was met de vuile vaat gewoontegetrouw op weg naar het washok. Heel subtiel zei ze er gelijk bij: "Ik snap wel dat je er even niet aan denkt, maar ik zeg het nu maar stilletjes voordat iemand anders er een probleem van gaat maken." Ik ben blij dat ze dat op deze manier deed. We waren van goede wil en bovendien naar Texel gekomen om met een werkweekend mee te doen (wat er later nooit meer van gekomen is). Was ik toen tegen een bazige bromsnor aangelopen, dan was dat waarschijnlijk ook voor mij einde NTKC geweest...
LHTJoost schreef:De gedachte de natuur te beschermen door fietsen op het terrein te verbieden heeft zijn logica volledig verloren toen caravans en auto's werden toegelaten. Ik weet niet wanneer die beslissing genomen is maar ik neem aan dat het voor de nodige commotie gezorgd heeft. Ik zie het in ieder geval als een een cruciale misser.
Nogmaals: caravans mogen alleen op een speciaal daarvoor aangewezen veld, meestal dichtbij de ingang, neergezet worden. De rest van de terreinen is exclusief voor tentkampeerders. Door een beperkt aantal caravans toe te laten (alleen met speciale toestemming, die meestal gegeven wordt aan 50-plussers die al langer dan 7 jaar lid zijn) blijft de NTKC ook aantrekkelijk voor ouderen die niet altijd meer in staat zijn om in een tent te bivakkeren. Onder hen zijn er heel wat die soms wekenlang 'kampmeester' zijn en allerlei andere klussen doen. Het enige wat van fietsers verlangd wordt, is dat ze niet rijdend naar hun tent gaan om aanrijdingen en diepe sporen op de vaak smalle paadjes te vermijden.
LHTJoost schreef: Ik weet dat het maar een indruk is van 1 terrein maar voor mij voldoende om het hierbij te laten.
Ik kan mij niet helemaal aan de indruk onttrekken dat Joost een eenmaal ingenomen standpunt niet graag opgeeft :wink: .
snowfreakyvon schreef: Na een dag over de Veluwe gefietst te hebben in sneeuw en ijs kwam ik enigszins vermoeid aan. [...] Het merendeel van de harde kern was overigens met de caravan, - met bijbehorende diepe blubbersporen hiervan over de grasmat -.. een minderheid had een tentje in de grond geprikt. Ik was de enige fietser dat weekend.
Niet zo gek, want zo te lezen was het midden in de winter!

Corrie en ik zijn nu 11 jaar lid van de NTKC. Meestal maken we er maar 1x of 2x per jaar gebruik van, waardoor die overnachtingen voor ons (door de prijs van het lidmaatschap: € 41,50 + partner € 27 per jaar) duurder uitvallen dan kamperen bij een boer, wat we ook af en toe doen. Vanuit puur 'rendementsdenken' bezien zouden we ons beter kunnen beperken tot natuurkampeerterreinen (waar we nu zelden komen) en kampeerboeren. We steunen er echter een leuke club mee in een tijd dat eenvoudig kampeergenot steeds meer op de tocht staat (zie ook dit draadje). Bovendien kunnen we nu tijdens hete zomerweekends zonder reserveren altijd terecht op Texel, in Limmen, Loosduinen en Goeree. Andere campings die zo dicht bij het strand liggen - ook de meeste natuurkampeerterreinen - zijn dan bomvol.
Ik ben op een haar na 50 jaar oud en hoop nog jaren met een tent te kamperen. Dat dat niet voor iedereen is weggelegd en ook niet weet hoe lang ik daar fit voor genoeg voor ben is een gegeven. Vraag is of de keuze die NTKC maakt er niet voor zorgt dat de club vergrijst en verjonging in de weg staat.

De caravans op Texel waren blijkbaar van een beperkte omvang maar dat is dan toch echt een ruim begrip.

Voor de duidelijkheid: ik heb niets tegen het woord "kampmeester".
Tijdens de schoolvakanties zijn er - zeker op de veelbezochte terreinen op Texel en Goeree - ook heel wat gezinnen met jonge kinderen (die nog geen behoefte aan een zwembad en disco hebben). Tieners en twintigers kom je er inderdaad amper tegen; maar dat gold ook al voor de natuurkampeerterreinen in de jaren 80, toen ik zelf twintiger was (en, als enigszins introvert exemplaar van mijn generatie, op zulke terreintjes kwam wanneer ik niet wildkampeerde). Wanneer jongeren ouder worden - en uitgefeest zijn - krijgen ze soms weer belangstelling voor clubs als de NTKC (en de Wereldfietser :wink: ). Zolang 'jonge' ouderen als jij en ik zich aanmelden, heeft een club nog vele jaren te gaan.
Maar Kees, ik neem aan dat er een tijd is geweest dat tentkamperen het uitgangspunt was bij de NTKC. Dat is op enig moment losgelaten en ik denk dat daarmee de essentie verloren is gegaan. Je geeft aan mensen zoals ik nodig te hebben om als club te blijven bestaan. Ik leg uit waarom ik geen lid wordt en sluit niet uit dat ik daarin niet alleen sta.
Tentkamperen staat nog steeds voorop bij de NTKC. Daar zijn op een gegeven moment caravans bijgekomen (ik vermoed in de jaren 60 en 70), maar daar zijn wel zoveel beperkingen omheen gebouwd dat tentkampeerders er nog altijd de meeste ruimte krijgen. Ik vermoed dat onder de caravanbezittende minderheid wel de meest actieve leden van de NTKC te vinden zijn. Mensen als jij en ik, die af en toe langs komen fietsen maar verder niet actief zijn, zorgen weliswaar voor wat inkomsten, maar dat is niet voldoende om een club die helemaal op vrijwilligers draait, in stand te houden. Als de NTKC helemaal geen caravans meer zou toelaten, zou deze club waarschijnlijk meer leden kwijtraken dan erbij krijgen.
Vergeleken met buitenlandse zusterorganisaties - zoals de Britse Camping & Caravanning Club (waar de caravan zich ook al in de naam heeft genesteld) - is de NTKC dicht bij zijn oorsprong gebleven. En op essentiële punten ook met de tijd meegegaan. Vroeger kon je alleen lid worden als je door iemand anders werd geïntroduceerd en waren er geen warme douches. Nu kun je met een paar muisklikken al lid worden en kan op bijna alle terreinen (na jarenlange discussies, dat wel...) warm gedoucht worden.
Marco Meijerink schreef:Zoals in elke vereniging zijn er mensen die al jaren lid zijn en staan te springen om nieuwelingen uit te leggen hoe je moet […]
:wink:
Belle schreef:De kans dat er een NTKC-terrein in de buurt is, is klein. NTKC is vrij prijzig om lid van te zijn, alleen zijn de overnachtingen op de camping veel goedkoper. Gecombineerd met het beperkte aantal terreintjes, is het dus vooral interessant voor mensen die langer op dezelfde plek willen blijven.
Dat klopt. Als je er weinig gebruik van maakt, is de NTKC geen goedkope club.
Belle schreef:Ik heb me dood geërgerd aan de regel dat je je fiets niet naast je tent mocht zetten (en ja, dat mochten we dus ook inderdaad in de praktijk niet). Mijn tentje weegt 1,76 kilo en behalve de kleding die je vandaag aanhad passen daar nog net onze twee slaapmatten en -zakken in. Dus waar laten wij onze bagage? Juist: in onze velomobielen. Zeer kwetsbare carbon ligfietsen van 7600 euro met onze bagage er in houden we liever bij de tent, maar dat mocht niet van de caravankampeerders! Want een fiets detoneert zo met de natuur en een caravan natuurlijk niet!
Dat is natuurlijk wel een beetje hypocriet van die sleurhutbezitters!
Belle schreef:Na een dag fietsen (gemiddeld 140 km) zit ik ook niet te wachten op corfee.
Dat laten wij altijd over aan degenen die er langer dan een nacht blijven (afgezien dan van het opruimen van onze eigen sporen).
Belle schreef:Na onze eerste negatieve ervaring vond ik niet dat ik de club daar direct op kon afkeuren dus hebben we het nog een paar keer geprobeerd, steeds hetzelfde: oude mensen in caravans die je de les lezen (ben zelf 48 dus het stadium om het OK te vinden om als kind toegesproken te worden wel voorbij).
Hoe komt het dat jullie steeds weer tegen die sleurhutters aanlopen? Wij zeggen ze vriendelijk gedag en gaan dan ergens staan waar zij ons en wij hen niet meer kunnen zien :wink: . Vergeleken met andere campings hebben we dan veel privacy en geen last van luidruchtige, teveel drinkende of luid snurkende campinggasten (al heb ik afgelopen vrijdag op het wereldfietserweekend in Lochem wel even mijn oordopjes ingedaan i.v.m. een snurkende buurman/vrouw en een heel erg krakend matje; daar valt nog mee te leven, op andere campings helpen oordopjes vaak ook niet meer...).
Nog een paar geïnteresseerden erbij en we kunnen opnieuw beginnen: NTKC 2.0.

(Dan zitten wij over 25 jaar ook voor onze caravan en leggen aan de jonkies van bijna 50 uit hoe het heurt, haha)
Ja Kees. Ik vind caravans echt je reinste horizonvervuiling. Als je er te dicht bij in de buurt staat hoor je de bewoners in bed omdraaien. Of ze gaan laat op de avond hun tafel ombouwen in een bed :(
Caravans op een camping horen er nou eenmaal bij maar ik had gehoopt in de NTKC een tentenclub te vinden maar ben blijkbaar te laat geboren.