Additionally, paste this code immediately after the opening tag: uitrusting vooruitsturen naar New Zealand - Forum Wereldfietser

uitrusting vooruitsturen naar New Zealand

Beste fietsers,

Begin december vliegen we met Emirates naar Christchurch om 3 maanden door New Zealand te fietsen. Emirates hanteert een totaalgewicht van 30 kg voor de incheck bagage. Dit is inclusief de fiets. Met 7 kg handbagage erbij. Aangezien we niet echt lichtgewicht reizen is het toch wat krap. Elke kilo overgewicht kost 70 euro.

Heeft iemand ervaring met het vooruit zenden van een pakket naar New Zealand? Moet je invoerrechten betalen en hoeveel is dat ongeveer? Via postnl zouden we tot 10 kg kunnen versturen voor ongeveer 60 euro. Heeft iemand dit gedaan en wat zijn de ervaringen?

Groet
Joris
Geen ervaring met vooruit sturen van bagage, maar ook wij gaan 3 maanden in NZ fietsen en vliegen met Air Emirates. Ik dacht aan 20 kilo voor een fiets, dus dan blijft 17 kilo over per persoon om mee te nemen. Dat is exclusief eten & drinken, en de kleren die je aan hebt (die vaak zwaarder zijn dan je fietskleren). Daarbij kan je ook bedenken om misschien daar pas dingen te kopen, zoals een grote fles zonnebrand 8).
Het houdt niet over qua gewicht zoals je zegt, maar we gaan het gewoon proberen.

Desalniettemin benieuwd naar wat de ervaring is met bagage vooruit sturen.
Drie jaar geleden heb ik 10kg bagage vooruit gestuurd naar Christchurch (en weer terug naar NL aan het eind). Ook ik vloog met Emirates en redde het niet binnen de 30kg (o.a. wandel- en fiets-spullen mee). Ik heb mijn pakket 4 weken voor mijn eigen vertrek verstuurd (poste restante in Christchurch) en als ik het me goed herinner, is het pakket in de de week voor mijzelf aangekomen bij het postkantoor aldaar. Vanuit NZ terugsturen was een stuk duurder (met een toen waarschijnlijk nog gunstiger wisselkoers dan nu). En werd extra duur omdat ik dacht te besparen op verzendkosten en vervolgens bij Emirates toch 1 kg overgewicht mocht aftikken... De terugzending duurde bij mij extra lang, omdat ze het pakketje hebben opengemaakt en onderzocht op gevaarlijke spullen (waarschijnlijk vanwege mijn benzinebrander).
Met invoer-rechten heb ik niet te maken gehad. Wel heb ik een redelijk uitgebreid (NL-)douane-formulier in moeten vullen én een ingevuld NZ-import fomulier bijgesloten (NZCS 218, geen idee of ze daar ook echt naar gekeken hebben). De waarde die ik op het douane-formulier voor mijn spullen opgaf, lag onder de grens voor import-heffing (weet niet meer wat die was).
Mijn ervaring is verder positief, maar verstuur het pakket dus niet te laat, beter iets bewaarloon betalen dan moeten wachten op je spullen.

Verder vooral veel plezier bij onze tegenvoeters!

Gerben.
Je zwaarste kleding aantrekken. Alle toiletartikelen koop je pas na aankomst. Veel kleding zoals T-shirtjes, onderbroeken en sokken koop je pas na aankomst. Is voor drie maanden. Kijk eens goed na hoe die er na drie maanden intensief gebruik uitzien. Afschrijven en achterlaten. Kijk verder na wat je in Christchurch kunt kopen.
Hoe zwaar wegen jullie fietsen?
Dank voor de antwoorden.

@ gerben
Post restante had ik nog niet naar gekeken. Ik probeerde via Warmshowers contact te leggen voor een adres. Post restante is misschien wel zo slim.
Juist ivm die eventuele kilo overgewicht willen we wat ruimte hebben in onze incheck baggage. Volgens PostNL stuur je tot 10 kg voor ongeveer 60 euro naar NZ.

@bert
Onze fietsen zijn 17 kg zonder bescherming en hoes. We hebben voor het idee van ons pakgewicht de fietstassen vrij minimaal ingepakt en kwamen dan rond ons maximale gewicht. Toiletspullen en pannetjes zitten er al niet in. Heel veel lichter zullen we niet worden.

Aangezien we onze reisstress willen beperken en ook nog wat meer mee zullen moeten nemen willen we een pakketje opsturen.

IK zal eens kijken naar post restante.

Groet
Joris
Nog even terugkoppelen.

10 kg post restante gestuurd. Ging prima. Pakket lag klaar toen we aankwamen. Dank voor de tips.

Groet
Joris