Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke offline fietskaart/app raad jij aan? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

welke offline fietskaart/app raad jij aan?

Marco Meijerink schreef: MapOut.
Marco, ik heb net even gekeken naar MapOut, ziet er mooi uit, ik neem het in overweging.
Maar ik zie niet iets van routering of aanwijzingen voor navigatie. Niet zoals bij een Garmin gps bijvoorbeeld.
Je positie zal op de kaart worden geplot, maar je moet dus zelf in de gaten houden welke kant je op moet (bij afslagen en dergelijke)? Ik zie het dan een beetje als op een papieren kaart waar je de route op hebt ingetekend?

Groet, Tom.
ik heb mapout zojuist op mijn iphone gezet. Hoogteprofielen kun je makkelijk te voren maken
Hoi Tom,
Dat klopt wel. Het is geen navigatiesysteem waarbij er wordt aangegeven: ‘bij de volgende afslag rechtsaf’. Je ziet je gpx route geplot op de kaart staan en die kan je volgen.
Geldt zowel voor een eigen zelf gemaakte route met de app als met gedownloade routes van anderen. Maar ook laat de app routes zien die al bestaan.
Maar inderdaad, niet zoals een autonavigatiesysteem. Of zoals bv de Garmin Edge 10000. Voor mij is dat geen probleem. Je moet zelf even bepalen in hoeverre dat voor jou geldt.
Als je MapOut gebruikt met een bestaande track laat hij dan puur de track zien? Dus stel dat je over een grasveld rijdt zie je dat dan ook als je de track laad? Ik gebruik nu Komoot en die pas de track aan zodat je altijd op een bekende weg/pad rijdt. Soms is dit handig maar niet altijd.
Ik gebruik eigenlijk nooit apps maar gewone websites. Is MapOut alleen geschikt voor smartphones of tablets? Ik heb een grote vaste PC en zal doorgronden om te kijken hoe dit werkt.
Ik gebruik Pocket Earth Pro. Dit is een app voor de iPhone. Werkt heel erg goed. Je kunt een topografische laag erbij kopen wat de app zeer goed en gedetailleerd maakt.
Dank voor je reactie Marco.
Ik ga de app aanschaffen, die afslag-navigatie-aanwijzingen heb ik bij het fietsen niet nodig.

Groet, Tom.
Ik was in dit topic op zoek naar een navigatie-app met de Nederlandse fietsknooppunten, en het liefst in combinatie met maps.me. Die combinatie lijkt er niet te zijn. Als ik wil fietsen op knooppunten, gebruik ik TopoGPS, niet gratis, zeker niet duur, maar superieur in kartografie.

Maar mijn absolute navigatie-favoriet blijft maps.me. Gratis, en een combinatie van navigatie met een vorm van de zoekmachine Google voor campings, restaurants, supermarkten, maar ook allerlei andere nuttige zoekcategorieën.
Mooi van maps.me is ook dat je off-line kunt navigeren: een route uit laten zetten, en ... op weg, met gesproken navigatie-aanwijzingen. Bruikbaar voor auto, fietsen en wandelen. In de auto gebruik ik eigenlijk niets anders. In de Alpen staan de meest gelopen wandel-/bergtochten er zelfs ook in, dus je kunt (in de mist) eigenlijk nooit meer verdwalen. Neem daar wel altijd een papieren kaart en kompas mee!
Het mooiste vind ik eigenlijk nog dat je waypoints kunt opslaan in nieuw te maken ‘groepen’. Hierdoor maak je per vakantie, of voor elk ander doel een aparte groep aan. En die waypoints kunnen binnen die groepen ook individuele kleuren krijgen. En je kunt groepen exporteren voor backup of delen met vrienden.
Track importeren van internet lukt alleen met KML- / KMZ-tracks. Als ik onderweg ben converteer ik indien nodig GPS/GPX tracks met de ook goede app Track Kit (Pro).

Trouwens, nog een andere tip: om smartphone snel en stevig op fietsstuur of autoruit vast te maken gebruik ik SP-Connect. Stevig, waterdicht en compatible met gopro en RAM Mount.
Ik gebruik pocket earth, daar laad ik de Archies GPX file in, de route die ik wil fietsen. Eventuele alternatieve routes of routes in de buurt. Geocaches in GPX vorm gaan er ook in. De telefoon is voornamelijk ter ondersteuning van de Garmin.

Een hoop fietsroutes staan er al in.
Ik probeer fietsrouteplanners van Duitsland, Ik wil graag de eilanden Norderney en Wangerooge bezoeken en dan het dichtstbijzijnde station opzoeken voor naar huis. De rommelige websites lopen vaak vast....
Martin E. van Doornik schreef:
di 06 aug, 2019 20:02
Ik probeer fietsrouteplanners van Duitsland, Ik wil graag de eilanden Norderney en Wangerooge bezoeken en dan het dichtstbijzijnde station opzoeken voor naar huis. De rommelige websites lopen vaak vast....
Voor de eilanden zef heb je nu niet echt navigatie nodig, je moet echt je best doen wil je daar verdwalen. Langs de kust loopt een museumbaan http://www.mkoev.de/seite/385074/fahrpl ... reise.html en je kan je fiets meenemen zie ik. Wel een beperkte dienstregeling. Verder zou ik dat gewoon op de fiets doen. Op Norderney hebben zie iig een Jeugdherberg (reserveren waarschijnlijk wel aanbevolen)
_Peter_ schreef:
di 06 aug, 2019 23:50
Martin E. van Doornik schreef:
di 06 aug, 2019 20:02
Ik probeer fietsrouteplanners van Duitsland, Ik wil graag de eilanden Norderney en Wangerooge bezoeken en dan het dichtstbijzijnde station opzoeken voor naar huis. De rommelige websites lopen vaak vast....
Voor de eilanden zef heb je nu niet echt navigatie nodig, je moet echt je best doen wil je daar verdwalen. Langs de kust loopt een museumbaan http://www.mkoev.de/seite/385074/fahrpl ... reise.html en je kan je fiets meenemen zie ik. Wel een beperkte dienstregeling. Verder zou ik dat gewoon op de fiets doen. Op Norderney hebben zie iig een Jeugdherberg (reserveren waarschijnlijk wel aanbevolen)
Ik weet er al alles van, maar de routeplanner heb ik juist alleen nodig om de afstanden in kilometers op het Oostfriese vasteland te berekenen. Vanaf Emden fietsen, na aankomst per pont van Delfzijl. Die naar Knock is inmiddels opgeheven.
RobvanO schreef:
di 06 aug, 2019 12:14
Ik was in dit topic op zoek naar een navigatie-app met de Nederlandse fietsknooppunten, en het liefst in combinatie met maps.me. Die combinatie lijkt er niet te zijn. Als ik wil fietsen op knooppunten, gebruik ik TopoGPS, niet gratis, zeker niet duur, maar superieur in kartografie.
Ik gebruik oruxmaps. Op de kaart van Nederland vind je ook het hele fietsknooppuntennetwerk.
Kaarten haal ik hier: https://www.openandromaps.org/en/downloads
Martin E. van Doornik schreef:
wo 07 aug, 2019 00:27
_Peter_ schreef:
di 06 aug, 2019 23:50
Martin E. van Doornik schreef:
di 06 aug, 2019 20:02
Ik probeer fietsrouteplanners van Duitsland, Ik wil graag de eilanden Norderney en Wangerooge bezoeken en dan het dichtstbijzijnde station opzoeken voor naar huis. De rommelige websites lopen vaak vast....
Voor de eilanden zef heb je nu niet echt navigatie nodig, je moet echt je best doen wil je daar verdwalen. Langs de kust loopt een museumbaan http://www.mkoev.de/seite/385074/fahrpl ... reise.html en je kan je fiets meenemen zie ik. Wel een beperkte dienstregeling. Verder zou ik dat gewoon op de fiets doen. Op Norderney hebben zie iig een Jeugdherberg (reserveren waarschijnlijk wel aanbevolen)
Ik weet er al alles van, maar de routeplanner heb ik juist alleen nodig om de afstanden in kilometers op het Oostfriese vasteland te berekenen. Vanaf Emden fietsen, na aankomst per pont van Delfzijl. Die naar Knock is inmiddels opgeheven.
Dan zou ik Osmand eens proberen, als je de track van de NSCR (Noordzeefietsroute) daar in laadt kun je vanaf het punt waar je bent tot het volgende punt op de track de afstand ertussen bekijken (gebaseerd op die track en niet hemelsbreed), dat is zeker handig als je wilt weten wat de afstand tot de volgende plaats is.
Zelf ben ik heel tevreden met Osmand+.
Werkt 100% offline en kan via een add-in ook hoogtelijnen laten zien.
Routes importeren kan via GPX bestand. Van een route kun je een hoogteprofiel op je scherm krijgen.

Op routes (GPX-files) maken na, kan ik er alles mee wat ik nodig heb om mijn weg te vinden
Ik heb voor mijn laatste trip Komoot gebruikt, vond ik zeer handig werken! De routes had ik gemaakt via de website, je kan hier zowel een eigen route uittekenen als een gpx uploaden en verder bewerken. De routes zijn mij prima bevallen, waar mogelijk word je over fietspaden en rustigere wegen gestuurd. Highlights/aanraders van andere gebruikers worden ook in de kaart weergegeven, dit kan helpen als inspiratie voor een route. En je kan kiezen tussen verschillende activiteiten (weg/gravel/MTB/wandelen), de route wordt aangepast afhankelijk van welke activiteit je selecteert.

Er is ook een app voor op je telefoon, via je account worden gemaakte routes automatisch gesynchroniseerd naar je telefoon (en vice versa). Je kan kaarten/routes downloaden zodat deze ook offline te gebruiken zijn, inclusief hoogteprofiel. Ik had mijn navigatie uiteindelijk op een garmin gedaan, met Komoot als kaart-backup als het kruimelspoor niet genoeg duidelijkheid gaf.