Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke offline fietskaart/app raad jij aan? - Forum Wereldfietser

welke offline fietskaart/app raad jij aan?

Hallo,

Ik zoek een fietsapp waar je gps routes kan invoegen en waar je de hoogtes van je route op kan zien, en evt. ook de fietsvriendelijke 'opencycle' wegen. Handig zou zijn als je ook campings, winkels, en dergelijke zou kunnen zoeken in dezelfde app

Momentaal gebruik ik Maps.me voor het inladen van routes op mijn smartphone, en in het algemeen om als kaart te gebruiken. Handig vind ik dat je hier gemakkelijk winkels en campings op kan vinden. Nadeel vind ik dat deze app niet speciaal op fietsers is afgestemd (bijvoorbeeld bij routebeschrijvingen kun je kiezen tussen, met de auto of te voet) en dat je het hoogteprofiel van je route niet kan zien.
Daardoor is het moeilijker om afstanden in te schatten en de fietstijd te bepalen.

Kent iemand een app die deze features combineert?
Ik ben ook erg benieuwd welke telefoon apps er goed en makkelijk werken. Speciaal in Thailand/Cambodja/Vietnam.
Ik gebruik zelf Osmand, erg veel mogelijkheden, off-line kaarten van de hele wereld, ook geschikt voor fiets/wandelnavigatie, met mijn eigen OFM style zijn de fietsknooppunten, fietspaden en fietsroutes goed zichtbaar. Echter (nog) geen hoogteprofiel mogelijk en geen gebruiksvriendelijke interface.

Afbeelding
ik gebruik momenteel bikemap om hoogtes en afstanden in te schatten.. werkt ook met knooppunten en is gebruiksvriendelijk.
Op de pc gebruik ik Ridewithgps.com om routes en hoogteprofielen te maken.
Ik gebruik al enige jaren met grote tevredenheid Viewranger. Gratis, handig in gebruik. Ik raad je wel aan om eerst een paar keer te oefenen om met GPS en elektronica goed uit de voeten te kunnen.

Ondanks de goede UI is het toch handig ff te oefenen.

Batterijgebruik is wel iets om rekening mee te houden. Met mijn iPhone 5 redde ik het niet een hele dag (7 uur fietsen op GPS). We maakten dan gebruik van een additionele accu: ik laad de telefoon bij als we koffie drinken of eten. Dan redde we het wel. Door de app handig in te stellen lukte het mij uiteindelijk om bijna 6 uur op de accu van de telefoon te navigeren met die app......

Verder: zorg dat je de kaarten vooraf download, maak van tracks routes en vind voor jezelf de prettigste instelling van de app.

Als je vragen hebt, laat even weten.


Groet,


Henny
maps.me ... oeps sorry niet goed gelezen daar kan je geen gps tracks invoegen.
Wel handig als kaart.
Maps.me hier als simpele kaart, en verder Osmand.

Ook wel 'ns Oruxmaps en Viewranger gebruikt een tijd geleden ter vergelijk, maar Osmand vond ik destijds het fijnste werken.
Fietsapp die ik gebruik is van pocketearth - geweldige app nu ook met hoogtelijnen.
Ik gebruik nooit apps en heb ze zelfs nooit gezien. Op m'n vaste computer gebruik ik pictogrammen en webadressen. Onderweg ben ik dus echt 'offline'. Complete landkaarten (1:100.000 tot 1:200.000 zijn wel goed) zijn wat onhandig, daarom maak ik kopieën van gedeelten waar mijn route loopt (op mijn werk staat een kleurenkopieerapparaat op een paar meter van me vandaan). Maar meestal fiets ik zonder kaarten, zoals in Ierland in 2014.
winfred schreef:Fietsapp die ik gebruik is van pocketearth - geweldige app nu ook met hoogtelijnen.
Deze app is niet beschikbaar voor Android phones lijkt mij na kort opzoekwerk..
Martin E. van Doornik schreef:Ik gebruik nooit apps en heb ze zelfs nooit gezien. Op m'n vaste computer gebruik ik pictogrammen en webadressen. Onderweg ben ik dus echt 'offline'. Complete landkaarten (1:100.000 tot 1:200.000 zijn wel goed) zijn wat onhandig, daarom maak ik kopieën van gedeelten waar mijn route loopt (op mijn werk staat een kleurenkopieerapparaat op een paar meter van me vandaan). Maar meestal fiets ik zonder kaarten, zoals in Ierland in 2014.
Ik vind een kaart in mijn telefoon erg handig, je moet niet investeren in het kopen van kaarten, en deze vervolgens meesleuren.. Ik weet op voorhand niet welke route ik ga volgen, vaak volg ik stukjes van verschillende routes die ik in mijn telefoon laad, of ik zoek mn eigen weg via deze offline kaart. Mijn eindbestemming ligt wel vast. Stukken kaart kopiëren is dus niet ideaal voor mij.
Hetlevenismooi schreef:
Martin E. van Doornik schreef:Ik gebruik nooit apps en heb ze zelfs nooit gezien. Op m'n vaste computer gebruik ik pictogrammen en webadressen. Onderweg ben ik dus echt 'offline'. Complete landkaarten (1:100.000 tot 1:200.000 zijn wel goed) zijn wat onhandig, daarom maak ik kopieën van gedeelten waar mijn route loopt (op mijn werk staat een kleurenkopieerapparaat op een paar meter van me vandaan). Maar meestal fiets ik zonder kaarten, zoals in Ierland in 2014.
Ik vind een kaart in mijn telefoon erg handig, je moet niet investeren in het kopen van kaarten, en deze vervolgens meesleuren.. Ik weet op voorhand niet welke route ik ga volgen, vaak volg ik stukjes van verschillende routes die ik in mijn telefoon laad, of ik zoek mn eigen weg via deze offline kaart. Mijn eindbestemming ligt wel vast. Stukken kaart kopiëren is dus niet ideaal voor mij.
Maar ik heb geen smartphone... enkel een eenvoudig mobieltje om te sms'en en bellen, anders niet. Dus eenmaal buiten mijn huisdeur heb ik geen internet. Niet zo lang geleden kon men toch al verre fietstochten maken zonder internet? Ik doe het al 47 jaar!
Toch lijk je mij nu behoorlijk te zijn verdwaald.
Ook mij bekruipt wel eens het gevoel 'gevangen' te zijn in het digitale. Ik ben met 42 oud genoeg om de pre-internettijd te hebben meegemaakt, en toen was je lekker (en soms onhandig) onbereikbaar zodra je de deur achter je dicht trok. Dat mis ik nu wel.
Ik neem tóch mijn iPhone mee, eigenlijk voornamelijk omdat ik er zo makkelijk HD filmpjes mee kan maken, en toch ook weer vanwege het handige internet onderweg. Verder is het ook een uitstekend fototoestel.
Toch is het dubbelop; een 'echt' goed fototoestel gaat ook mee, evenals een Garmin GPS.
Bij hele lange tochten is het eigenlijk geen doen om van de hele route een papieren kaart mee te nemen, of je moet hem steeds, in delen, terug sturen naar huis.
O ja, ik gebruik ook nog een app waarmee je reisgidsen en andere informatie kunt fotograferen en op je smartphone kunt lezen onderweg, dat scheelt wel weer gewicht.
Zo zie je maar, het gemak is verleidelijk, je komt er al snel niet meer vanaf.
Mijn laatste reis naar Zuid-India is zonder overdrijving aanzienlijk veraangenaamd door mijn Motorola smartphone. Dankzij een 4GB Airtel simkaart konden we de leukste weggetjes rijden met Open Cycle Map en Viewranger (die weggetjes stonden vaak op geen enkele analoge kaart) en reden we in chaotische dorpen en steden zonder te zoeken naar het op Tripadvisor uitgekozen of zelfs gereserveerde hotel toe. Vrijwel elk hotel staat inmiddels op Google Maps. Wat een genot. De tijd dat zo'n telefoon ook de nodige sores beloofde vanwege de beperkte accuduur en hopeloos ingewikkelde apps is inmiddels echt wel voorbij. Ik kon gemakkelijk een dag navigeren met de Motorola G2 en had 's avonds dan nog zo'n 30% lading over. En anders was er altijd nog de reservelading van de powerbank.
Martin E. van Doornik schreef:
Hetlevenismooi schreef:
Martin E. van Doornik schreef: Niet zo lang geleden kon men toch al verre fietstochten maken zonder internet? Ik doe het al 47 jaar!
In die tijd bestonden forums zoals deze ook nog niet, en wisselden mensen op een andere manier informatie uit. Toch ben je hier nu beland..:p Het is toch altijd een beetje meegaan met de technologie, als je up to date wil zijn..
Buiten dat, ieder zijne meug!
beste medefietsers, Om (met wifi) vooraf soms hoogteprofielen te makes gebruikte ik op mijn iphone de app ‘ProfileChart’. Al enige tijd is die app niet ge-update met de laatste ios updates.
Weet iemand een andere simpele app waar men eenvoudig zonder toeters en bellen inzicht kan krijgen van de verwachte stijgingen?
Robw
Ja zeker.
Met kop en schouders bovenuit stekend:
MapOut.
Simpel en doeltreffend.
mijn dank is groot. ziet er goed uit. robw