Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alternatief fietsroute Hoge Venen? - Forum Wereldfietser

Alternatief fietsroute Hoge Venen?

In mei, met pinksteren, zal ik van Bazel naar Maastricht fietsen. Ik volg de route van Benjaminse.

Nu loopt de route voor een deel door de Hoge Venen. Ik heb hier twee jaar geleden ook gefietst. Mooi fietsen, maar op enkele stukken praktisch onbegaanbaar voor een racefiets met 28mm banden. Kortom, ik zou graag een alternatieve route volgen.

Iemand suggesties?
stukje Vennbahn? of is dat te ver uit de route?
Beste Dennis,

Ik ben in 2014 ook vanuit Bazel naar Nederland gefietst. Mijn route ging langs de Rijn en Moezel. In Luxemburg heb ik de Vennbahn afgefietst naar Aken en van daar uit naar Tilburg.
Hetzelfde heb ik in 2013 gedaan op weg naar Santiago, de andere kant op uiteraard.
Je ontwijkt dan de Hoge Venen met zijn beroerde wegen en moorddadige chauffeurs..... Ook de steile klimmetjes laat je dan lekker liggen.
Ook dit jaar weer via de Vennbahn naar Luxemburg en langs de Moezel en Rijn naar Bingen. En terug uiteraard
Heerlijk fietsen zonder autoverkeer over, op een stukje na, goed asfalt.

Veel plezier met je tocht, gr.
Wat vond ik die vehnbahn saai. Maar smaken verschillen... .
Ik vind de Vennbahn ook heel erg saai, alleen maar rechtdoor tussen bomenrijen. Bijna in slaap gevallen....
Benjaminse door de Hoge Venen op 32mm banden beviel mij prima, geen enkel probleem gehad. Het was wel mooi weer vorig jaar, geen modder oid. Te mooi zelfs, wat een stof en hitte (35 graden). Heb je misschien een andere Benjaminse gevolgd dan ik (laatste versie vd gpx track van de site)?
Vanaf het zuiden heb je de volgende wegen door de Hoge Venen, van oost naar west:
1. De Vennbahn.
2. Zoeken door het bos. Deels harfverhard. Zou ik niet doen als ik fietste met een doel.
3. De bekende onverharde weg van Sourbrodt naar Ternell. Die vinden de meeste het mooiste.
4. De grote weg langs Botrange en Baraque Michel. Die is vanwege het verkeer gewoon gevaarlijk en ook doodsaai, maar is wel het snelste.
5. Bij het Centre Nature de Botrange linksaf richting Hockay. Die is deels halfverhard maar wel fraal. Het stuk grote weg is dan beperkt.
6. De N68 van Malmedy naar Baraque Michel. Dat doe ja maar een keer als je met de motor bent. Zie 4.
7. De kleinere weg van Ovifat naar Hockay. Behalve op toeristenweekends is die wel te doen. Maar het is een omweg als je vanuit Ovifat komt.
8. Via Francorchamps heb je meerdere grotere wegen. Op toeristenweekends en helemaal als er iets op het circuit te doen is moet je die ook niet hebben.
9. Het fietspad van Stavelot naar Hockay. Dat is mooi, maar op een deel ligt grof slplit. Dat spul is erger dan de onverharde weg door de Venen.

Na 5 t.m. 9 kun je vanaf Hockay het mooiste via Charneux en Foyir, al is dit gebied door lintbebouwing voor een groot deel nu een buitenwijk van Antwerpen/Luik/Verviers geworden.
Leon schreef:
3. De bekende onverharde weg van Sourbrodt naar Ternell. Die vinden de meeste het mooiste.
Vanaf Sourbrodt de knooppunten 79, 80, 83, (na het hoogste punt krijg je een afdaling over een slecht stukje) 84, 54, 55, 41, 40, 45, 31, 19, 26, 20 9, 8, 4, 1, (Nederlandse grens bij Sippenaeken), Nederlands knooppunt 92.
Dank allen!

@Jaap: twee jaar geleden heb ik de route gefietst obv 'het boekje' van Benjaminse. GPS had ik niet. Nu wel. Misschien ben ik hier en daar verkeerd gefietst of zijn enkele fietspaden in de tussentijd aangepakt.

@Leon: ik heb niet echt tijd om te zoeken, grote wegen laat ik liever zoveel mogelijk links liggen net als de echt onverharde paden (grove kiezels, etc.), dus vallen opties 2, 3, 4 en 6 t/m 9 af.

Blijft over:
Vennbahn: heb ik vaker (delen van) gefietst en vind ik - net als Evert en Jaap - wel wat saai. Ik zou liever een andere route kiezen. Maar goed, mogelijk wel de beste optie.

Botrange - Hockai: neem ik in overweging, lijkt een interessant alternatief.

Nogmaals bedankt voor het meedenken.
DennisM schreef:Botrange - Hockai: neem ik in overweging, lijkt een interessant alternatief.
Let wel: het Centre Nature ligt 1100 m ten Z van Botrange! (En ik geef geen garantie voor het wegdek want ik ben er al even niet geweest)