Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waar zitten jullie op? - Forum Wereldfietser

Waar zitten jullie op?

Hoi fietsvrienden,

In voorbereiding op mijn fietsvakantie ben ik al druk doende om alle spulletjes te bemachtigen om zo licht maar comfortabel mogelijk te fietsen/kamperen.
Over het zitten bij je tent ben ik nog steeds niet uit. Ik zoek eigenlijk van die lage kampeerstoeltjes, maar die zijn net te breed om mee te nemen op je bagagedrager. Je hebt ook van die hoesjes om je slaapmatje dubbel te vouwen en zo een stoeltje te maken. Ik weet het niet.

Wat gebruiken jullie?

Hoi, ik heb een hoesje (met twee losse stokjes) wat om mijn therm-a-rest matje past. weegt 300 gram en zit perfect. Enige nadeel is dat ze vaak uitverkocht zijn, en aardig aan de prijs...

Jaren lang heb ik gezeten op wat een zitlap heet (i.e. een stuk plastic), of wat bij ons in het gezin 'het kleed' heet, d.w.z. een oud douchegordijn. Zo krijg je dus geen vochtige kont. Als je wat ouder wordt (ja, ik ben 52) wil je ook wel wat hoger zitten. Die lage kampeerstoeltjes zijn dus nog niks, of het nu om Thermaresthoezen, Tatteljee of Lafuma varianten gaat. Het enige waar je wat aan hebt zijn stoeltjes waar je redelijk rechtop op kunt zitten. Ik heb nu een superlicht Hagloefs stoeltje (van Bever, minder dan 300 gram als ik me goed herinner), maar echt erg stabiel is dat niet. Zelf zou ik de volgende keer een alu viskrukje proberen te bemachtigen: voldoende hoog, en toch niet te zwaar. Als ik nog lenig genoeg was, zou ik het net als vroeger gewoon met een zitlap doen.
Wim

Hoi,

Wij zitten op Mini-resort lichtgewicht stoeltjes van ChairB, wegen iets meer dan een kilo als we het ons goed herinneren, maar we twijfelen of we ze weer mee zouden nemen op een volgende fietstocht.
Je sleept toch zo wat gewicht meer...

Maar als het regent of echt heel koud is, dan zijn ze toch wel erg prettig!

Groetjes,
El & El

Tot op heden gebruik ik een "kniematje", zo'n schuimding om op te zitten als je in de tuin werkt. Het zit droog en omdat het een paar centimeter dik is ook wel comfortabel. Bij de meeste campings heb ik op of in de directe omgeving wel een zitbankje gevonden waar ik ;s avonds even kan zitten lezen of mijn digitale dagboek kan bijwerken.

Het dilemma van een alternatief met of, een hoger zithoogte, of meer ruggesteun, daar ben ik ook nog niet uit.

Wij hebben ook van die Thermarest-hoezen. Voordeel van dit soort stoeltjes vind ik dat je een 'steuntje in de rug hebt', en dat is zo nu en dan best lekker.
We nemen echter niet altijd de moeite om de hoezen om de matjes te doen (het type dat wij hebben kun je er niet omheen laten zitten), en zitten dan ook geregeld gewoon op een matje.

Sandra

Lichtgewicht oprolbare stoeltjes van tatteljee. Wel prijzig, maar als je die hebt wil je niet meer zonder. Na een hele dag fietsen hebben je toch steun in je rug. Ook nemen we een opvouwbare zitlap mee.

Hoi Marcel,

Ook ik gebruik een thermarest hoesje.
Lekker licht, en je rug krijgt voldoende ontspanning als je in je zitje hangt.

Succes met je keuze!

John.

Waar ik op zit? Op mijn achterste. Allemachtig, de (verondersteld) typisch Nederlandse neiging om je hele hebben en houden mee te nemen op reis strekt zich dus ook uit tot de fietsrezigers :D. Suggestie voor volgend item: "welke en hoe veel aardappels nemen juliie mee op reis?"

Zonder dollen: totdat deze discussie hier verscheen heb ik er zelfs nog nooit over nagedacht. Als ik van de fiets afstap is mijn natuurlijke houding: liggen. Daarna eten klaarmaken in kleermakerszit. En inderdaad, op de meeste campings is er wel een gelegenheid ergens te zitten. Bij wildkamperen lun je proberen bij het uitzoeken van de standplaats er rekening meee te houden.
Beste Belgische Fietsvriend!!

Het antwoord op de "pattaten" vraag is natuurlijk; Dore aardappels, 2 en half kilo....en een bloemkooltje is ook niet slecht, a zo'n 750 grammen...
:? :?

Nee, dus...geen aardappels mee. Wij zijn gekke Hollanders, oke oke, maar dat doen we niet, althans niet als we gaan fietsen.
Ik heb wel van een fietser gehoord die zijn kaas-schaaf meenam, toen hij een rondje IJsland deed.
Typisch Nederlands natuurlijk; kaas wordt niet verkwistend met een zakmes in grote dikke plakken genuttigd, maar er worden economisch verantwoorde, dunne plakjes gesneden....pffff. :roll:
Gelukkig was het wel een slimmerd, want de volgende keer nam hij de kaasschaaf toch maar niet mee. Zo zie je maar weer, fietsen maakt de mens slimmer! :lol: :wink:

Wij zitten graag op;

* de kale grond
* de kale grond met daarover een meegenoemen plastic boodschappentasje zoals je die bij elke supermarkt/winkel krijgt
* een thermarest matje
* een thermarest matje met stoelhoesje erom
* het bed in het guesthouse :lol:
* de picknicktafel op de camping
* het bankje op het dorpsplein
* het muurtje in de straat
* het krakkemikkige stoeltje in je favoriete thee/koffiehuis

maar nog het liefst.... op de onovertroffen FIETS!!! :!: :D

Succes...zit ze, fiets-ze!!

Robin en Heleen, heden in blijde verwachting van een nieuwe wereldfietser!!

Weet iemand waar je die Tatteljee stoeltjes kunt kopen? In België?
Straks beginnen we aan de Tien Provinciënroute (Pieterburen -> Eysden) en dan verder naar huis in Zoutleeuw. Het zou handig zijn indien we onderweg zo'n stoeltjes konden kopen.

Bedankt
Geert

In belgie weet ik het niet, maaar in Nederland kan je ze in elk geval bij Tateljee in Amsterdam kopen, en wij hebben ze in Hoogeveen bij Erdman-Schmidt gekocht.
Zelf was ik jarenlang overtuigd van de onzin van een stoeltje mee op ffietsvakantie... tot ik een keer in zo'n thermarest dingetje ging zitten. Ik was verkocht! Zal ook wel met de afnemende jeugdigheid te maken hebben misschien. IIG... die thermarest stoeltjes bestaan in verschillende modellen. Ik heb het model waarbij het matje er alleen maar aan twee kanten een klein stukje inschuift. En in plaats van een opblazend matje, stop ik daar een stukje isolatiemat in.... kan niet lek, zit heerlijk, ik zit soms hele avonden lekker te schommelen (ja dat kan!) voor mijn tentje.

Groetjes,

Astrid

watje22 schreef: a) Waar ik op zit? Op mijn achterste. Allemachtig, de (verondersteld) typisch Nederlandse neiging om je hele hebben en houden mee te nemen op reis strekt zich dus ook uit tot de fietsrezigers.

b) Zonder dollen: totdat deze discussie hier verscheen heb ik er zelfs nog nooit over nagedacht. Als ik van de fiets afstap is mijn natuurlijke houding: liggen.
a) Als ik mijn z??r comfortabel stoeltje van 1500 gram niet mee zou kunnen nemen i.v.m. het gewicht dan zou ik een andere manier fietsen zoeken en zoals WIM al aangaf, hoogte is comfort. 8)

b) Ja, en liggen doe ik bijna alleen als ik ga slapen. :mrgreen:

Schorpioen

Ik vind de meeste stoeltjes dus gewoon te zwaar. Wij fietsen met twee jonge kinderen, en dan moet je echt alles uit de kast halen om het niet te zwaar te laten worden. Op de grond zitten was het devies, en dat gaat eigenlijk prima zolang je iets tegen het vocht hebt. Jarenlang had ik me verbaasd over al die kampeerders die van die lage stoeltjes (Lafuma etc) van een kilo of meer per stuk mee zeulden en nog steeds heel moeizaam moesten opstaan. Voor mijn vijftigste kreeg ik van een giechelende echtgenote zo'n Hagloefs krukje, en dat is toch wel erg lekker. Als je aan het koken bent kun je er even bij gaan zitten, en weer makkelijk opstaan om iets te pakken. Dat opstaan is lang zo moeizaam niet Het krukje weegt gelukkig zowat niks. De kinderen worden bovendien wat ouder, zodat we langzaamaan iets minder op het gewicht hoeven te letten. Veel tijd voor zitten hebben we bovendien niet. Als we niet fietsen zijn we druk bezig, want een fietsvakantie met kleinere kinderen is nooit saai....
Wim

Hoi,
Ik gebruik een gewoon aluminium klapstoeltje. Het weegt 725 gram, koste 15 euro en je zit dan 40 cm hoog. Als je het twee haringen schuin in de grond prikt kun je het ook als rugleuning gebruiken en op de grond zitten. Trui of zitmatje eronder en het zit best goed. In de trein heb je altijd een stoel - vaak tot hilariteit van de anderen :D
De buitensportzaken verkopen dit soort stoeltjes volgens mij niet omdat ze te goedkoop zijn :evil:
Op de fiets gaat dwars op de achtertassen en vormt een mooi plauteau voor de rest:
Afbeelding
Groetjes,
Leon

Zo te zien is dit precies het soort stoeltje waarnaar ik laatst een tijdje tevergeefs heb gezocht. Viskrukjes zitten toch stabieler dan zo'n wiebelig Hagloefs krukje. De enige viskrukjes die ik vond waren zware stalen exemplaren. Bij de lichtgewichtspeciaalzaken kwam ik alleen maar ingewikkelde dure stoeltjes tegen die nog zwaar ook waren.
Wim

Willem Jongman schreef:Zo te zien is dit precies het soort stoeltje waarnaar ik laatst een tijdje tevergeefs .....
Waarmee weer eens is aangetoond dat winkels niet per definitie bieden waar de consument behoefte aan heeft. Zoek eens in motorzaken, vissportwinkels en "Kampeerwinkels". En vaak hebben zaken in de provincie een opmerkelijk aantrekkelijk assortiment.
Succes,
Leon

Geert Dewit schreef:Weet iemand waar je die Tatteljee stoeltjes kunt kopen? In Belgi??
Straks beginnen we aan de Tien Provinci?nroute (Pieterburen -> Eysden) en dan verder naar huis in Zoutleeuw. Het zou handig zijn indien we onderweg zo'n stoeltjes konden kopen.

Bedankt
Geert
Ik zie 'n 'Tateljee'-stoeltje hier in de Bever Zwerfsport-catalogus (ook als PDF van hun site te downloaden) staan. En de Bever Zwerfsport zit wat betreft Belgi? in ieder geval in Antwerpen/Merksen. Zuidelijke filialen in Nederland: Maastricht, Breda, Nijmegen, Tilburg. - tot zover de reclame...

En wat googlen kan ook resultaat geven: http://www.hiking-site.nl/prikbord/dcbo ... &mode=full

Groetjes, Marco

Bedankt, maar dat Ttteljee stoeltje vind ik nu juist niet plezierig, want te laag 9en te duur). Dat is wat Leon en ik probeerden te betogen.
Wim