Additionally, paste this code immediately after the opening tag: slaapzak - Forum Wereldfietser

slaapzak

Over een paar maanden ga ik fietsen in NIeuw Zeeland. Voor die reis heb ik nog een goede slaapzak nodig. Ik ben op zoek naar een compacte slaapzaak die niet al te veel weegt. Heeft iemand een tip?
Wat zijn de afmetingen van een voor een vakantiefietser acceptabele ingepakte slaapzak?

Hoi,

Wij hebben een Slee Matterhorn XTR, een donzen slaapzak van iets meer dan een kilo, maar tot -13 comfortabel en met een waterafstotende buitenlaag.

In een birdland compressiezak is de slaapzak erg klein in te pakken.

Hij is warm, maar in warme omstandigheden ook nog heel erg comfortabel. (dons he..)

Dit jaar hadden we de slaapzak voor het eerst mee naar Noorwegen, super! Erg goed bevallen!

Succes met je aankoop!

El & El

Als je een slaapzak hgaat aanschaffen moet je over het volgende nadenken:
* wil ik een donzen vulling (is lichter, duurzamer maar ook duurder) of een kunstvezelvulling (is zwaarder, minder gevoelig voor vocht en goedkoper)
* van wat voor een materiaal is het tijk gemaakt: katoen vinden de meeste nederlanders nog steeds het lekkerste, nadeel is dat het vuil en vocht opneemt en zwaarder is. Heb je pertex of een ander materiaal dan is dit makelijker schoon te houden en bovendien lichter (maar ook weer duurder).
* Een mummieslaapzak is lichter, maar als je er nog nooit in hebt geslapen is het wel even wennen dat je wat minder ruimte hebt.
* Voor de warmte: Temperatuuraanduidingen zeggen niet zo heel veel, je kan beter naar een bepaald seizoen kijken. Verder maakt het uit of je het van jezelf al snel koud hebt of niet, of je moe bent of niet, of je hebt gegeten etc. ...
Als je klein van stuk bent, zijn er atteliers (zoals tatteljee en birdland) die ook kortere versies kunnen maken, scheelt weer gewicht :)
Ik hoop dat je een lekkere slaapzak vind, succes ermee!
Bedankt voor de reacties
Zoek je iets van rond de 1100 gram? Waarmee je tot zo'n -15 ? -20 graden nog lekker kunt slapen? En die kleiner dan klein in te pakken is (kleiner dus dan een duur deken-model zomerslaapzak)?

Dan zoek je de Marmot Lithium of de Valandr? La Fayette. Deze 2 zijn door de Duitse Alpen Vereniging vorig jaar naar aanleiding van een test uitgeroepen tot de beste superlichtgewicht slaapzakken tot ver onder 0. Ik heb zelf de Lithium. Deze is behoorlijk warm!!! Maar is ook zeker gewoon in de woestijn goed te gebruiken 's nachts. Dat zal je in Nieuw-Zeeland niet overkomen, maar het geeft wel aan hoe veelzijdig ik 'm vind. Dit zijn dus ?cht de aller-kleinst in te pakken slaapzakken in die categorie, dus dit heeft zijn prijs... (ca. ?500,-).

verkoop praatje van nix, dat kan v?????l beter :wink:

aart schreef:verkoop praatje van nix, dat kan v?????l beter :wink:
Nou laat dan eens zien. :lol:

Hou er rekening mee dat Nieuw Zeeland flink vochtig kan zijn, dons isoleert niet meer als het vochtig is. Zeker de westkant van het zuider eiland is behoorlijk nat. Ik had dit probleem in Fjorland toen het een paar dagen echt slecht weer was en behoorlijk koud. Een kunststof zak weegt echter weer wat meer en dat is ook van belang met het klimmen.
Verder heb de twee delen van Pedallers Paradise en van Lonely Planet Cycling NZ voor je en een paar kaarten. Voordat je geld uitgeeft, in feite heb ik alleen de beide Pedallers gebruikt die bevatten alles wat je wilt weten.
Laat even van je horen als je ze wilt hebben.

HG

Leen Verkerk

[quote="Leen Verkerk"]Hou er rekening mee dat Nieuw Zeeland flink vochtig kan zijn, dons isoleert niet meer als het vochtig is.


Of je dons vochtig wordt, hangt met name af van wat voor een buitentijk je slaapzak heeft. Als dit van pertex is (of nog beter geinpregneerde pertex) dan gebeurd dit niet zo snel...Ik slaap met mijn donzen slaapzak rustig in een sneeuwhol!

Inderdaad, onze Slee zakken hebben ook zo'n waterafstotende pertex buitentijk, erg fijn!

In Noorwegen was het toch ook wel vaak heel vochtig, maar nergens last van gehad hoor!

Groetjes,
El & El

hey el & el,


slapen jullie niet in een tent dan? Zo wel, dan snap ik niet waardoor je last van vocht zou hebben hoor. In de een tent word 'waterdicht' pertex zelfs afgeraden: te zweterig.

Hoi Aart,

Jawel hoor, wij slapen in een tent.. een mooie vinden we zelf: hilleberg stalon GT.
Je hebt toch altijd wel last van condens in een tent, dus ook dan kan er vocht op de slaapzak komen.
We hebben helemaal geen last gehad van "zweterig", we zijn echt erg tevreden over de slaapzak.

Enne, wie weet.. slapen we ooit nog eens zo in de buitenlucht! Toch multifunctioneel! hihi! :D

Groetjes,
El & El
Het is een fabeltje dat goed dons tegenwoordig nog vocht opneemt: het is ge?mpregneerd! Slecht dons (wat je niet bij de buitensportspeciaalzaak aantreft) hoeft niet altijd ge?mpregneerd te zijn. Maar ja, een slaapzak met slecht dons is onderhand net zo goedkoop als een goede kunststof slaapzak; koop dus gewoon een goede slaapzak. Hetzij kunststof, hetzij dons. Natuurlijk is een met dons gevulde slaapzak kleiner in te pakken, heeft het een groter temperatuurbereik en voelt het bovendien prettiger aan dan een kunststof slaapzak (allen bij een zelfde gewicht). En de 2 beste slaapzakken in het bereik +15 tot -15 graden heb ik al vernoemd (eigen ervaring met de Lithium en het zijn de beide testwinnaars uit de slaapzakkentest van de DAV vorig jaar).

Wat betreft tijken: Pertex is een merk van Perseverence Mills. De stof die Pertex 627 heet, is de waterafstotende/waterdichte versie. Pertex Quantum komt ook bij hun vandaan: het weegt 30 gram de vierkante meter, wat aanzienlijk lichter is dan vele andere donsdichte materialen (wordt bijvoorbeeld in die Lithium gebruikt).

fietsjunks schreef:Hoi Aart,

Jawel hoor, wij slapen in een tent.. een mooie vinden we zelf: hilleberg stalon GT.
Je hebt toch altijd wel last van condens in een tent, dus ook dan kan er vocht op de slaapzak komen.
We hebben helemaal geen last gehad van "zweterig", we zijn echt erg tevreden over de slaapzak.

Enne, wie weet.. slapen we ooit nog eens zo in de buitenlucht! Toch multifunctioneel! hihi! :D

Groetjes,
El & El
heel mooie tent ja! Gelukkig hebben jullie er dan geen last van, mij werd het bij Tatteljee, door de 'brede' man afgeraden, dus ik slaap onder een vederlicht pertexsje, ook in de buitenlucht :D (dat is helemaal geweldig, noorwegen, 's ochtends wakker worden en de wind over je slaapzak heen voelen waaien!!)

In New Zealand zit Macpac.
In Auckland of Christchurch zitten vast wel goede buitensportzaken waar je hun spullen kunt aanschaffen.Vast te vinden via Google.
Leuk souvenier om mee terug te nemen.

Suc6