Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zijderoute: vertrek 15 juli: starten in Turkije of Iran? - Forum Wereldfietser

Zijderoute: vertrek 15 juli: starten in Turkije of Iran?

Mijn vrouw en ik vertrekken half juli 2016 tot eind mei 2017 met de fiets op reis richting China. We willen grotendeels de zijderoute volgen, maar geraken er niet uit waar we best starten om de winter voor te blijven en dus de Pamir "vlot" door te geraken. De koude is niet echt een probleem (zeer veel ervaring met wintertrekkingen en alpine omstandigheden in Lapland) maar uiteraard wel de sneeuwval. Verder dan dit willen we voorlopig niet plannen, we bekijken dat onderweg wel als we zien hoe alles loopt. Ook dat is een doel van de reis. Nu we blijven twijfelen tussen Turkijë of Iran om te vertrekken. Wat denken jullie?

Alvast bedankt
Indien je grotendeels te zijderoute wilt volgen zou ik in Iran van start gaan. Je zult anders namelijk toch vanuit Turkije bij de start van de zijderoute op vasteland (Antakya) direct een omweg moeten gaan maken, gezien Aleppo, Homs, Abu Kamal en het gebied langs de rivier de Euphrates niet bepaald fietsvriendelijk zijn op dit moment.
Als je start in Iran mis je Georgie en Armenië - erg jammer! Bovendien is Turkije ook erg leuk. De zijderoute is een ruim begrip er zijn vele opties.

Wij hebben onze reis van 13 maanden (achteraf een Dzjengis Kahn route 8)), aangepast op de seizoenen. Hiervoor waren wel een paar vluchten nodig. Zomer begonnen in Mongolië en gefietst door China - we kwamen begin november uit de Tibetaanse Himalaya, Laos en Cambodja naar Bangkok. Van daar naar Oman eind januari gevlogen, rondje gemaakt en overgestoken naar Iran waar we naar Armenië (is prachtig in mei) gefietst zijn. In Armenië een rondje gemaakt en toen in juni naar Oezbekistan gevlogen van waar we via Tajikistan naar Bishkek, Kirgizië eind augustus geëindigd zijn. Zie ook je Privé Berichten.
Als je de kans op slecht weer op de Pamir zo klein mogelijk wil houden moet je inderdaad half juli ongeveer in Iran zijn. Vergeet ook niet je planning voor de visa in Centraal-Azië te maken. Met de fixed entry dates visa en vijf dagen transit visum voor Turkmenistan kom je daar niet onderuit.
En natuurlijk gewoon ontspannen en een heerlijke reis maken!