Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie heeft een fietsroute van Porto-Santiago de Compostela - Forum Wereldfietser

Wie heeft een fietsroute van Porto-Santiago de Compostela

Ik ben op zoek naar een fietsroute van Porto naar Santiago de Compostela, die de grote wegen vermijdt en leuk is om te fietsen.
reactie verwijderd
verkeerd gelezen :oops:
Dank je wel.

Ja, deze route had ik al gezien en gelezen. Wat ik eruit lees, is dat het veelal over wandelpaden c.q. onverhard gaat.
Dat lijkt mij niet handig met een fiets met bagage.

We fietsen eerst van Sevilla naar SdC en willen dan doorfietsen naar Porto.
Het liefst zoveel mogelijk kamperen.

Ik heb op internet gezocht maar het lijkt erop dat nog niet veel mensen deze route gefietst hebben.
Ik heb deze boeken gebruikt is een serie van 3

St. Jacobs fietsroute : langs pelgrimswegen naar Santiago de Compostela

Titelblok: St. Jacobs fietsroute : langs pelgrimswegen naar Santiago de Compostela / Stichting Europafietsers
Dl. 1: Haarlem-Tours (Loire) / Clemens Sweerman ; met medewerking van Stichting Europafietsers ; stadsplattegronden: Studio28 ; foto's door Clemens Sweerman en Wobien Doyer
Editie: 8e geactualiseerde druk.
Impressum: Schoorl : Pirola, 2013
Collatie: 192 pagina's : illustraties, kaarten, plattegronden ; 23 cm
Bibliogr ann: 1e druk: Utrecht : Fietskaart Informatie Stichting, 1989.
ISBN: 9789064557170
Medewerker: Sweerman, Clemens [G][W]
Sec. Corp: Stichting Europafietsers [G][W]
Materiaal: Boeken volwassen non-fictie
Taalcode: Nederlands
Mediasoort: Boeken
Publ.jaar: 2013
Jeugd/Volw.: Volwassen
Inform./Verh.: Informatief
Zoektitel: St. Jacobs fietsroute [G][W]
Deeltitel: Haarlem-Tours (Loire) [G][W]
SISO: 993 Europa
Onderwerp: Fietstochten; Nederland
: Fietstochten; België
: Fietstochten; Frankrijk
PIM-rubriek: Europa (West-Europa) (Landen en Volken)
AanschafInfo: Deel 1 van de driedelige, en ca. 25 jaar na de eerste druk, klassieke fietsgids Haarlem-Santiago de Compostela. Na een uitgebreide en smaakmakende inleiding, inclusief praktische tips voor de tocht, volgt de routebeschrijving. Op de rechterpagina staat op uitsneden van Michelinkaarten (schaal 1:150.000) de route in paars aangegeven. In aparte kaders wordt de route tot in detail uitgeschreven, met mogelijkheden voor overnachting. Op de tegenoverliggende pagina worden kort de vele bezienswaardigheden vermeld. Er zijn kaarten met hoogteverschillen per traject opgenomen, evenals veel stadsplattegronden. In de tekst wordt gewezen op alternatieve routes door Antwerpen, Parijs en Orleans. Een lijst met campings en andere overnachtingsmogelijkheden completeert het gidsje. Door de toenemende verstedelijking is, vergeleken met de vorige druk, weer een aantal routes verlegd om over doorgaans rustige wegen te kunnen fietsen. Een aantrekkelijke gids voor de geoefende fietser. Ook geschikt om de route terug te fietsen. Geactualiseerde kaarten en veel nieuwe foto's in kleur. Spiraalband..
Titelnr: 797814
Dory schreef:Ik heb op internet gezocht maar het lijkt erop dat nog niet veel mensen deze route gefietst hebben.
Ja, als je de Santiagogangers die vanaf Frankrijk komen weglaat is het aantal fietsreizigers in Spanje wel een stuk kleiner. Op de El Cif-route kun je ook in het hoogseizoen dagen fietsen zonder andere fietsers te zien.

Tussen Santiago en Porto wil je natuurlijk de snelweg en de daaropvolgende drukke weg vermijden. Een kustroute ga je waarschijnlijk ook niet doen want diie gaat regelmatig door drukke gebieden en langs de kust zelf zijn het heel veel kilometers, als het al kan. In het binnenland zijn de rivier- en bergoversteken klein in aantal, dus als je over asfalt gaat is het aantal overblijvende mogelijkheden is behoorlijk beperkt.
Wat ik dan doe is puzzelen met de michelinkaart en kiezen uit leuke dingen, aantrekkelijke gebieden en al te steile passen vermijden, overmijdelijke drukke stukjes zo kort mogelijk houden en op het juiste moment een stad(je) aandoen. De kans dat er dan ook nog overal campings te vinden zijn blijkt in Spanje en Portugal dan meestal uitgesloten, maar in de gebieden die je noemt ben ik niet geweest, dus dat is geen ervaringsfeit.
Leon: bedankt voor je tip!
We gaan het bekijken op de kaart en puzzelen zoals je voorstelt.
ik heb zowel de 'camino frances' (in 2008) als de 'via del plata' (in 2010) naar Santiago gefietst - overnachting met tentje. Tevens heb ik de 'camino Portugues' (in 2009) van uit Porto gewandeld - overnachting in albergues (ik gebruikte de engelstalige gids van John Brierley)
Eén ding kan ik je absoluut zeggen : de camino voor wandelaars is op vele stukken niet te fietsen en zeker niet met een trekkersfiets met bagage
Ik ben in 1998 van Santiago naar Porto gefietst. Zoveel mogelijk langs de kust. Met de pont over van Spanje naar Portugal.
Was flink zoeken naar rustige wegen. Kwam regelmatig weer op de N-13 uit.
Langs de kust vond ik wel campings.
Ik vond het toen ongeschikt om er een route van te beschrijven. Heb ik dus ook niet gedaan. Is natuurlijk wel 18 jaar geleden. Tijd dat iemand het weer eens gaat verkennen.
bert sitters schreef:Ik ben in 1998 van Santiago naar Porto gefietst. Zoveel mogelijk langs de kust. Met de pont over van Spanje naar Portugal.
Was flink zoeken naar rustige wegen. Kwam regelmatig weer op de N-13 uit.
Langs de kust vond ik wel campings.
Ik vond het toen ongeschikt om er een route van te beschrijven. Heb ik dus ook niet gedaan. Is natuurlijk wel 18 jaar geleden. Tijd dat iemand het weer eens gaat verkennen.
Waarom vond je het toen ongeschikt. Het zal er niet minder druk zijn geworden, al is de crisis op sommige plaatsen in Portugal en Spanje voor de fietser een voordeel.
Leon schreef:
bert sitters schreef:Ik ben in 1998 van Santiago naar Porto gefietst. Zoveel mogelijk langs de kust. Met de pont over van Spanje naar Portugal.
Was flink zoeken naar rustige wegen. Kwam regelmatig weer op de N-13 uit.
Langs de kust vond ik wel campings.
Ik vond het toen ongeschikt om er een route van te beschrijven. Heb ik dus ook niet gedaan. Is natuurlijk wel 18 jaar geleden. Tijd dat iemand het weer eens gaat verkennen.
Waarom vond je het toen ongeschikt. Het zal er niet minder druk zijn geworden, al is de crisis op sommige plaatsen in Portugal en Spanje voor de fietser een voordeel.
Vanwege die N-13 natuurlijk. Men scheurt echt als gekken op deze weg. Ik weet niet of de crisis een voordeel is. Om het betalen van tolgeld te ontwijken zoeken automobilisten andere wegen.
Dory schreef:Ik ben op zoek naar een fietsroute van Porto naar Santiago de Compostela, die de grote wegen vermijdt en leuk is om te fietsen.
Deed vorig jaar Porto - Santiago. De "camino central" is behalve om Porto te verlaten vrij rustig.
Het asfalt waar ik hier over las, zul je wel missen. Veel kasseiwegen. Voordeel, de auto's hoor je komen van kilometers ver. Nadeel, beter met MTB-achtige fiets wegens het comfort van de bredere banden.
Het Portugese deel is goed te doen. Alhoewel veel Spanjaarden en Portugezen het doen, vindt ik in het Spaanse deel op sommige stukken voor mij onmogelijk. MTB onontbeerlijk daar. De N550 is op die plaatsen vaak een alternatief. Die heeft zo een strookje langs de kant. Ook de voetgangers lopen er wel eens op.
Ik gebruikte ook een Spaanstalige Android app. Die gaf een paar alternatieven voor de fietsers. In Spanje niet steeds waar ik het nodig had.
Toevallig net aan het zoeken en kwam deze site tegen, als GPX te laden.
http://www.routeyou.com/nl-pt/route/pro ... compostelo.

groet,
Paul Snoeij
Dank je wel Paul. Ik heb de route ingetekend op de kaart. We zijn bijna in SdC en gaan het daarna uit proberen.
Op de kaart een route uitgestippeld en in grote lijnen de Camino Portugues, de kustroute, gevolgd. Voordeel van de kustroute is dat er nogal wat campings zijn. Daar waar het kon hebben we de route zelf gevolgd en anders de weg ernaast.
Erg mooie route!
Leon schreef:
Dory schreef:Ik heb op internet gezocht maar het lijkt erop dat nog niet veel mensen deze route gefietst hebben.
Ja, als je de Santiagogangers die vanaf Frankrijk komen weglaat is het aantal fietsreizigers in Spanje wel een stuk kleiner. Op de El Cif-route kun je ook in het hoogseizoen dagen fietsen zonder andere fietsers te zien.

Tussen Santiago en Porto wil je natuurlijk de snelweg en de daaropvolgende drukke weg vermijden. Een kustroute ga je waarschijnlijk ook niet doen want diie gaat regelmatig door drukke gebieden en langs de kust zelf zijn het heel veel kilometers, als het al kan. In het binnenland zijn de rivier- en bergoversteken klein in aantal, dus als je over asfalt gaat is het aantal overblijvende mogelijkheden is behoorlijk beperkt.
Wat ik dan doe is puzzelen met de michelinkaart en kiezen uit leuke dingen, aantrekkelijke gebieden en al te steile passen vermijden, overmijdelijke drukke stukjes zo kort mogelijk houden en op het juiste moment een stad(je) aandoen. De kans dat er dan ook nog overal campings te vinden zijn blijkt in Spanje en Portugal dan meestal uitgesloten, maar in de gebieden die je noemt ben ik niet geweest, dus dat is geen ervaringsfeit.
Inderdaaad zoals Leon schrijft: prima te doen van Porto naar Sant de C. maar hier en daar wat puzzelen met Michelin kaarten. Tot grens langs kust en dan wat kleine weggetjes. Mooie stuk. Tot grens langs de kust druk maat niet te druk om te fietsen. Schijnt een pelgrimroute te zijn. Soms kom je ze tegen
Was voor mij een deel van Madrid (embryonaal stuk nieuwe route Benjaminse) via Lissabon, Porto naar Sant d C.