Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Action cam en grote achterblad - Forum Wereldfietser

Action cam en grote achterblad

Als voorbereiding op mijn aanstaande fietstocht in de Alpen heb ik m'n fiets afgesteld en op een steile weg op de zeedijk aan de Waddenzee vlakbij mijn huis uitgeprobeerd. Daarbij heb ik een lichtgewicht constructie aan de bagagedrager gemonteerd voor het filmen met de actioncam. Het geluid knerpt wel wat, maar dat komt door het grind. En de trillingen zal ik nog stabiliseren, want dit is de eerste keer. Bekijk de beelden hieronder! :wink:

https://youtu.be/u1YBjQ52JP4

Afbeelding
Martin, hoe doe je dat straks met je tassen, is het dan allemaal nog in beeld? En wat als je de camera ondanks de waarschijnlijk stevige constructie (al trilt het beeld wel wat) onderweg verliest, daar heb je pas weet van als je een keer stilstaat, of heb je op het stuur nog een monitor?
_Peter_ schreef:Martin, hoe doe je dat straks met je tassen, is het dan allemaal nog in beeld? En wat als je de camera ondanks de waarschijnlijk stevige constructie (al trilt het beeld wel wat) onderweg verliest, daar heb je pas weet van als je een keer stilstaat, of heb je op het stuur nog een monitor?
Ik heb genoeg aan één Karromor-tas aan de linkerkant, aangezien ik niet kampeer, zie foto onder. Aan het eind van de buis zit met popnagels een plaatje bevestigd, waarop de camera vastgeklikt kan worden. Alleen voor korte afstanden, hoor! Deze camera is ook klikbaar op m'n fietshelm, die ik voor langere afstanden zal gebruiken. Gekocht bij Mediamarkt voor 45,– excl. geheugenkaartje en batterijlader. Wacht maar tot ik terug kom van de Vršič-pas!

Onderstaande foto is op 29 februari j.l. genomen, bij –2 graden ergens in Duitsland.
Afbeelding
Martin wat heb je voor pijp gebruikt? Ik mag ook zelf nog iets construeren om de camera op te monteren. Daar rechtstreeks op het stuur niet gaat. En steeds op de helm is ook best bwel zwaar.

Wel merk heb je gekocht - lijkt namelijk op de mijne: een Solara.
@inge
Je zou een van je Tarptent stokken kunnen vervangen door een monopod (een -lichtere- selfiestick gebruiken kan natuurlijk ook).
En die aan je fietsframe monteren, ik gebruik een fietspomphouder hiervoor.
De camera filmt dan vanonder mijn stuurtas zonder dat er kabels e.d. in beeld zijn.
Zie dit fotoalbum voor wat inspiratie (het dropbox inlogscherm kan je negeren/overslaan).

Als je de monopod uittrekt heb je een lange selfiestick. Gefilmd vanaf de achterdrager ziet het er dan zo of zo uit.
Inge1 schreef:Martin wat heb je voor pijp gebruikt? Ik mag ook zelf nog iets construeren om de camera op te monteren. Daar rechtstreeks op het stuur niet gaat. En steeds op de helm is ook best wel zwaar.

Wel merk heb je gekocht - lijkt namelijk op de mijne: een Sonara.
Een aluminium pijp van Ø 10 mm, bij de Gamma pal tegenover mijn werk gekocht, die ik met een erin geschoven spiraal van een rioolontstopper (om het plat gaan te voorkomen) langs de bocht van een klauwhamer heb gebogen. Met drie tie-wraps aan de bagagedrager vastgemaakt. Naast de onderste bocht een aluminium plaatje met popnagels vastgemaakt, daarop is de kleine 'statief' van de action cam aangebracht. Alles heb, ik met de camera los in de hand vasthoudend naast de fiets, eerst van de voren nauwkeurig opgemeten. Als je de pijp niet nodig hebt, snij je de tie-wraps eraf met een Stanley mesblaadje, dat ik altijd in m'n Simson-doosje heb liggen. En die neem je plat op de bagagedrager mee. Alleen op locaties waar je een dergelijke film nieuw wilt maken, neem je weer nieuwe tie-wraps. Dus een bundeltje meenemen.
Mijn action camera is van Rollei, type 300, gekocht op 25 mei 2016 (volgens de website van Mediamarkt niet meer leverbaar en vervangen door de 400, die echter € 75,– kost! )
Ik hoef hem niet altijd op m'n helm te hebben, want hij is afklikbaar, alleen op de mooiste fietslocaties te gebruiken.
Martin E. van Doornik schreef:Als je de pijp niet nodig hebt, snij je de tie-wraps eraf met een Stanley mesblaadje, dat ik altijd in m'n Simson-doosje heb liggen. En die neem je plat op de bagagedrager mee. Alleen op locaties waar je een dergelijke film nieuw wilt maken, neem je weer nieuwe tie-wraps.
Je kan ook hersluitbare tie-wraps gebruiken, zonde om ze telkens open te snijden en nieuwe erop te zetten. Of met een klein schroevendraaiertje de niet hersluitbare hergebruiken.
Met de camera in je hand kan je beelden maken die iets dynamischer zijn.
Of deze de schaduw in het beeld geeft ook dat extra.
Beelden van een camera op je helm of stuur worden, omdat deze steeds op een vast punt staat, snel saai om te zien.
Je hangt de camera met een riempje om je nek zodat je af en toe even kan ontspannen.
multiwgb schreef:Met de camera in je hand kan je beelden maken die iets dynamischer zijn.
Of deze de schaduw in het beeld geeft ook dat extra.
Beelden van een camera op je helm of stuur worden, omdat deze steeds op een vast punt staat, snel saai om te zien.
Je hangt de camera met een riempje om je nek zodat je af en toe even kan ontspannen.
Ja, met de camera in de hand heb ik wel eens gedaan (zoals deze hier https://www.youtube.com/watch?v=4hFzKX0e7rU ), maar het blijft wel linke soep, heb je misschien meteen de remmen of shifters nodig. Heel leuk, ik herkende meteen de korenmolen „Landzigt". Op de 50e seconde ben je bij het oversteken van de T-kruising bijna door een auto geraakt (schaduw linksonder).
Je leest het zelden ergens, maar een camera gemonteerd op een fiets- of skihelm doet de werking van de helm op die plaats teniet. Het is onveilig; de camera kan bij een val door de helm heen gedrukt worden en voor hersenletsel zorgen.
Om met de deur in huis te vallen...ik vind het nogal een omslachtige en slappe constructie. op internet zijn heel veel bevestigingsklemmen te vinden. Als je een action cam koopt, zit er meestal een waterproof behuizing bij een een setje bevestigingsmateriaal. met de standaard beugel kun je al veel kanten uit...

Afbeelding

deze past op een gewoon stuur en is stabiel. Als je een "dik" stuur hebt, kun je de volgend klem erop zettten

Afbeelding


En als je je camera op verschillende plaatsen wil monteren waarbij de diameter van de buis varieert kun je volgende klem gebruiken. de bovenkant is draaibaar, dus de mogelijkheden zijn eindeloos.

Afbeelding


ik gebruik de laatste klem het meest omdat die het grootste gebruiksgemak heeft.
C.H. Emikaly - ik heb inderdaad een dik stuur (31.8) + de shifters op het stuur dus dat maakt het wat lastig. Maar de middelste klem waar heb je die gezien. Denk dat die voor mij perfect zou zijn.
Dergelijke adapters koop je voor een paar euro uit China oa op ebay of Aliexpress
Ik zou dus niet de camera achter mijn benen monteren. Het enige dat ik zie op de video zijn bewegende benen. Dat is toch niet iets om naar te kijken?

Ik vind het uberhaupt lastig met video's. Ik denk dat foto's op de langere duur plus een verslag en dan mooi ingebonden altijd langer mee gaan en leuker zijn om later terug te kijken. Maak gewoon met de camera korte video's eventueel

Wij hadden een action cam voor op de kano. Maar het is omslachtig, de camera beslaat heel vaak in de behuizing en... de accu is in no time leeg. Teveel gedoe voor wat het opleverde. Inmiddels maken we korte video's met de gewone compact camera en met de drone. Levert veel leukere video's op. Maar zoals gezegd: de foto's blijven favoriet.
Titel:
Martin E. van Doornik schreef:Action cam en grote achterblad
Maar wat is er met het achterblad?
Tovenaar dank voor de alilink - heb nu 2 verschillende besteld - kan ik kijken wat het fijnste gaat passen.

De middelste die bij Emikaly is afgebeeld en een verstelbare die ook voor de motorfiets gebruikt kan worden.

Nu maar hopen dat ze op tijd geleverd gaan worden.
Leon schreef:Titel:
Martin E. van Doornik schreef:Action cam en grote achterblad
Maar wat is er met het achterblad?
Dat zal hier over gaan:
heb ik m'n fiets afgesteld en op een steile weg op de zeedijk aan de Waddenzee vlakbij mijn huis uitgeprobeerd
Ik vermoed dat de test is geslaagd.
Met drones heb ik verschillende ervaringen....gelukkig zijn de onderdelen spotgoedkoop...voor 5 euro vlieg je weer vrolijk verder...

View My Video

@inge1, als de nood heel erg hoog wordt, of is...ik heb die beugeltjes hier gewoon liggen...dus met een dag zou je kunnen cammen.

je kunt ook een stuurextender monteren.

Afbeelding

Afbeelding



en nu we toch aan het uploaden zijn.... :?
Afbeelding

deze gebruik ik als ik de camera onder aan het stuur hang...
Stuurextender is voor mij niet handig met 2 stuurvoorbouwen + versnellingen + gps op het stuur. Het is zo al druk genoeg.

Handig te weten dat je ze hebt liggen - voor het geval dat..... ga 18 juli met vakantie en hoop dat ze er dan zijn
Meestal heb je dat spul van Ali binnen 2 weken, tenminste da's mijn ervaring. :wink: