Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voorbereiding route naar Praag met racefiets - Forum Wereldfietser

Voorbereiding route naar Praag met racefiets

Bij deze mijn eerste bericht hier. Omdat ik niet meteen een antwoord vond, maar zelf een profiel aangemaakt.

Volgende maand fiets ik van Brugge naar Praag en ik vond deze route en wegbeschrijving al online:

http://www.groteroutepaden.be/nl/route/ ... tsers.html

Vooraleer ik het boekje aanschaf: is deze fietsroute (vooral langs rivieren, zo las ik) op (grotendeels) verharde / geasfalteerde wegen? Dat kon ik nog nergens terug vinden...

Ik ga namelijk met mijn 'gewone' racefiets en wil niet aan snelheid inboeten. Vandaar liefst zo veel mogelijk asfalt / verhard. Natuurlijk leg ik bredere bandjes, maar dat is nog altijd maar 26 mm, niks voor kilometers gravel en bospaden natuurlijk.

Vorig jaar deed ik een gelijkaardige trip door Frankrijk. Toen heb ik, bij twijfel, tijdens de voorbereiding heel veel gehad aan StreetView op Google Maps om het wegdek van thuis uit te inspecteren. Maar voor Duitsland bestaat StreetView niet (meer; wegens privacy-redenen).

Dus: iemand die deze route al gedaan heeft en hem kan aan- of afraden om met de racefiets te doen? Desnoods zoek ik voor de 'erge' stukken alternatieven langs grote(re) wegen, vind ik niet erg.

grtz
Ik ken de route niet, maar met strava heatmaps kun je wel een beetje een idee krijgen hoeveel andere fietsers er rijden. En gezien strava hoofdzakelijk door mensen op de racefiets wordt gebruikt, zal bij hoog gebruik van de wegen dit wel redelijk te doen zijn.

Als alternatief voor street view om toch een indicatie te krijgen.

Alvast voor je op de grens met Duitsland bij aanvang van je route:
http://labs.strava.com/heatmap/#12/6.05 ... range/bike
Ik heb deze route twee jaar geleden gefietst vanaf Utrecht, en het grootste deel is asfalt (soms een stukje keitjes in de voormalige DDR), maar langs de Duitse rivieren zijn er toch ook wel flinke stukken half verhard of onverhard (fiets)pad. Maar dat staat volgens mij aangegeven in het routeboekje, en dan kun je vast wel een alternatief vinden. Zie bv. de foto van het pad langs de Weser in ons reisverslag. Het wegdek in Tsjechië is vaak slecht, met kuilen en hobbels, maar wel asfalt.
De standaardroute. Heb hem ook gereden. Meestal asfalt, langs de Duitse rivieren meestal gravel/kleine steenslag (paar 100 km). Voor een racefiets met niet te dunne banden prima te doen. Asfalt in Tjechie zeer slecht, lekker schudden op de racefiets (maar niet erger dan Parijs-Roubaix) dus niet al te dunne banden monteren. Omleidingen/afkortingen van de hoofdroute bij de Duitse rivieren ongeschikt voor racefiets dus hoofdroute volgen.
In het ergste geval moet je over de 2500 km enkele kilometers met de fiets aan de hand lopen.
Wij zijn net terug van de Praag route,wel in de omgekeerde richting gereden.
Het komt misschien door de regenval van de laatste tijd maar de route ismet een racefiets,zelfs met iets bredere banden, nauwelijks te doen,en zeker niet als U niet aan snelheid wil inboeten.
Als toevoeging aan mijn reactie: regen is inderdaad funest voor de racefiets-berijdbaarheid van de niet-asfalt stukken. En in het algemeen is het geen route om heel hard door te scheuren, niet-asfalt gaat altijd ten koste van de snelheid.
Bedankt voor jullie antwoorden.

Met Google Earth krijg je via de satellietbeelden toch ook al een mooi beeld van het soort straat. Aangezien ik toch vanuit België vertrek en een andere aanloop neem (via Maastricht) ben ik grotendeels mijn eigen route aan het uitstippelen. Eerst via Google Maps, maar ga nu toch ook eens routeyou gebruiken omdat je er de optie hebt om verharde wegen aan te klikken.

Mijn etappes liggen vast, mijn meeste logies ook, mijn fiets is nagezien en van dikke knoerten van banden voorzien... Dus het begint te kriebelen :)

(Nu het weer nog een beetje :/ )
Mocht je nog een goedkoop onderkomen in Praag zoeken, ik had een kamer hier (2012): http://www.campdana.cz/prague-camp-pens ... lands.html

met simpel ontbijtje er bij. Fiets kon in afgesloten schuurtje. Met tram ben je in dacht 10 a 15 minuten in het centrum.

Verder vond ik het Kafka maar vooral het KGB museum wel een aparte gewaarwording, mocht je je vervelen.
Hoe dik zijn dikke knoerten bij jou?
Haha, bij mij is dat relatief he Wim: 28 mm "Roubaix" banden, moeten het doen.

Bedankt voor de tips Reinoud. (bijna) overal verblijf met Couchsurfing gevonden, komt goed.
Hallo,

je kan het eerste stuk van het boekje volgen tot Hann Münden, van daar richting Dresden, daarna gewoon de Elbe route nemen tot in Praag, dan heb je geen last van de slechte wegkwaliteit in Tsjechie (want die is via Fietsen naar Praag, echt wel slecht)

Frank en Diane
frank en diane schreef: je kan het eerste stuk van het boekje volgen tot Hann Münden, van daar richting Dresden, daarna gewoon de Elbe route nemen tot in Praag, dan heb je geen last van de slechte wegkwaliteit in Tsjechie (want die is via Fietsen naar Praag, echt wel slecht)
Goed plan, scheelt een hoop gehobbel en het stuk door Tsjechie is sowieso niet het mooiste.
Heb uiteindelijk gewoon zelf mijn route samengesteld via routeyou.com en Google Maps. Leuke week gehad, zeven dagen fietsen naar Praag, totaal van 1250 km. Enkele dagen regen, maar mooie omgeving maakte 't goed.
Hallo,

kan je mij misschien eens jouw route naar Praag doorsturen?

Groeten