Additionally, paste this code immediately after the opening tag: niet kopen - Forum Wereldfietser

niet kopen

Hallo,

Op diverse plaatsen in het forum staat het boek "de wind door je haar, de zon op je huid" aanbevolen om te lezen als voorbereiding voor een reis. Ik heb het boek een paar jaar geleden gekocht toen ik een reis ging voorbereiden maar ik heb er weinig aan gehad. In mijn beleving een negatief boek, geschreven zonder zelfreflectie met een grote nadruk op geld. Ik ben opgehouden te lezen op het punt dat de schrijfster zelf gefotografeerd wordt op een balkon van een hotel waarna ze verongelijkt opmerkt dat ze toch geen kermisattractie is. Hiervoor heeft ze zelf dozijnen mensen gefotografeerd en was erg boos als die mensen hiervoor een kleine bijdrage vroegen.

Ik wil niemand het brood uit de mond stoten maar een ander geluid tegenover het pr-gedoe in dit forum wil ik graag laten horen.

Martin
Hoi Martin,

Dankjewel voor je verfrissende opmerking!

Ik heb het boek zelf niet gelezen en zal dat na jouw commentaar ook waarschijnlijk niet doen. Heb je anders andere boeken die je zou willen aanbevelen?

Gegroet,

Sebastian

Hoi Sebastiaan,

Verstandig besluit.

"De wind in mijn wielen" van Josie Dew is zeer lezenswaardig (haar andere boeken vind ik wat minder).

Een boek dat niks met fietsen te maken heeft maar alles met reizen is het boek "De glans van het echte" van Chris van Orden. Niet goedkoop maar het is het geld waard.

"De wereld gaat aan vlijt ten onder" van Max Derdermonde zou ook in een ieders fietstas moeten zitten.

Ik zou zo nog wel even door kunnen gaan maar ik heb niet echt veel tips voor boeken over fietsboeken en fietsvakanties. Mijn motto is: Over fietsvakanties lezen is aardig maar zelf vakantiefietsen is vele malen leuker.

Martin
Beste Martin,

Ik ben het helemaal met je eens: fietsen gaat vóór het lezen!

Bedankt voor je tips.

Cheers,
Sebastian
"Koop niet dit boek!" Dat is nu juist precies hetzelfde dat Eric Schuijt zelf ook nadrukkelijk ventileert over zijn boek "De wind door je haar.....". Deze oproep wordt echter massaal in de wind geslagen. De winden vliegen als zoete broodjes over de toonbank. "Ik bepaal zelf wel wat ik koop!". Ik schat zo in dat veel wereldfietsers die instelling hebben. Wat is nu eigenlijk precies je probleem Martin?

Groetjes,
Bert Sitters

Mag ik dan ook niet in de bib gaan kijken en het huren?
Kijk maar in de stadsbibliotheek van Chiang Mai, of als je toch naar de dierentuin gaat , fiet even kangs de universiteitsbieb.

Bert,

Ach, echt een probleem heb ik niet. Het valt me echter op dat in het forum de schrijver van zijn eigen boek op verschillende plaatsen dat boek aanraadt als voorbereiding voor een fietsreis. Ik wil graag mensen waarschuwen dat het m.i. geen goed boek is voor een voorbereiding van een fietsreis. Niet meer en niet minder. Als mensen het toch willen kopen of lenen (of welke mogelijkheden er meer zijn) moet ieder dat uiteraard voor zich weten.

Het argument dat het boek als zoete broodjes over de toonbank gaan hoeft m.i. niet te betekenen dat het goed is. Ik dacht altijd dat een forum gebruikt kan worden om gedachten en ideeen uit te wisselen en af en toe een kritische kanttekening te maken....

Martin
Beste Martin,
Ook ik vind dat dit forum een prima middel is om gedachten en ideeen uit te wisselen en kritische opmerkingen te plaatsen. Dat maakt dit forum nu juist zo levendig.
Wat ik je wel vraag is wat je met je oproep “koop niet” denkt te bereiken. Je brengt hiermij het door jou afgeraden product nu juist onder de aandacht. Een wereldfietser is toch al een tegendraads type mens. Het effect van jouw oproep kan dus nu juist een omkeerde werking hebben: het zoete broodjes-effect. Was is is er nu tegen het kopen van dit boek? Over het feit dat jij de inhoud niet goed vindt, kun je natuurlijk een discussie voeren. De oproep “koop niet” vind ik te goedkoop.
Ik zou oproepen voor “koop niet” willen voorbehouden, wanneer een product gebaseerd is op bedrog of gevaarlijk is in gebruik. Of inzetten bij acties tegen multinationals als Shell en Heineken wanneer zij schandalige praktijken uitoefenen.
De fietser is dan misschien wel tegendraads, maar ik neem wel aan dat hij/zij een positieve instelling heeft!

Zelfs met een merk of bedrijfsnaam, zoals Shell of een Heineken, kun je beter het alternatief belichten als juist die bedrijven noemen.

Vandaar ook mijn vraag aan Martin of hij ook iets anders kan aanbevelen.

Cheers,
Sebastian
Sebastian van den Bergen schreef:De fietser is dan misschien wel tegendraads, maar ik neem wel aan dat hij/zij een positieve instelling heeft!

Zelfs met een merk of bedrijfsnaam, zoals Shell of een Heineken, kun je beter het alternatief belichten als juist die bedrijven noemen.

Vandaar ook mijn vraag aan Martin of hij ook iets anders kan aanbevelen.

Cheers,
Sebastian

Hoegaarden, Stella Artois, Palm. :?
martin schreef:Hallo,

..."de wind door je haar, de zon op je huid" ... negatief boek

Martin
Ja Martin, misschien heb je gelijk, maar dan heb ik volgens jou twee fouten gemaakt naar aanleiding van het lezen van het boek. Mijn eerste fout was dat ik lid werd van de Wereldfietser, de tweede dat ik naar Roemenië ben gegaan om een stukje te fietsen. Ik heb daar dus anders over gedacht. Misschien komt het boek anders over op lezers die nog geen wereldfietser zijn als op ervaren fietsers. Ik vond alleen dat er in de tweede helft van het boek een overdaad aan beschijvingen van oosterse cultuur was opgenomen.

Leon

Hallo Sebastiaan, Bert en Leon,

Zo, ik heb net mijn bordje zuurkool achter de kiezen en kijk even of er al reacties zijn. De discussie begint een beetje bizar te worden. Het enige dat ik zeg is dat ik een boek slecht vind en we gaan discussies voeren over de woorden “niet kopen” en komen zo bij grote multinationals uit, hetgeen niet echt mijn bedoeling was….

Sebastiaan, dank voor de mooie woorden. Volgens mij schat je me goed in.

Leon, wat jij fout hebt gedaan of niet, ik denk echt dat je dat zelf het beste weet. Je legt mij woorden in de mond die ik werkelijk niet heb gezegd of als fout heb aangemerkt; sterker nog ik ben zelf ook lid van De Wereldfietser en vind het blad, de site en dit forum erg goed en informatief. Ik heb het boek overigens zelf ook gekocht, destijds voor meer dan 40 piek, en ik wil anderen de teleurstelling van deze uitgave besparen. Da’s alles, dus geen goed of fout.

Bert, elders in dit forum worden vaker produkten afgeraden. Als voorbeeld haal ik de dazer aan waarvan iemand heeft gezegd dat je hem slechts één keer kan gebruiken en wel door ermee te gooien. Eigenlijk zegt die persoon “niet kopen”. Persoonlijk vind ik een oproep tot kapotgooien erger dan een oproep tot niet kopen. Waarom heb je daar je morele waarde-oordeel niet gebruikt en gereageerd?

Verder geloof ik dat onze meningen niet zo ver uit elkaar liggen. Je geeft aan dat de woorden “niet kopen” eigenlijk niet gebruikt zouden mogen worden. Als ik jouw redenering volg dat de woorden “niet kopen” niet gebruikt zouden mogen worden dan zouden de woorden “wel kopen” ook niet mogen worden gebruikt (in het geval van bijvoorbeeld biologische groenten en Amnesty International uiteraard wel). En als Erik Schuijt zijn boek niet zo vaak positief had aangeraden, dan had ik mijn negatieve oordeel hier niet geplaatst en dan was deze discussie niet gevoerd.

Groet,

Martin

martin schreef: Leon, wat jij fout hebt gedaan of niet, ik denk echt dat je dat zelf het beste weet.
Martin
Sorry, ik wilde alleen zeggen dat ik het boek toen in ieder geval wel indrukwekkend vond. We zullen verder inderdaad niet zo veel van mening verschillen.

Groeten, Leon
Beste Martin,

Zo, zat je aan de zuurkool? Nou moet ik kotsen van zuurkool. Inderdaad, smaken verschillen. Gelukking, want wat zou het leven saai zijn!
Wat die dazer betreft: als je op een fietstocht een woeste hond op je afkomt en het best reageert niet op het ding, dan is je laatste redmiddel om de dazer naar de neus van de woesteling te gooien. Dat is geen vernielzucht, maar lijfsbehoud.
Die oproep met die dazer was met 887 bezoeken sinds augustus 2002 de meest bezochte op deze site.
je bent met 467 bezoeken in slechts een paar dagen hard op weg dit record te breken.
Verder was de prijs van "De wind door je haar de zon op je huid' (wat een lange titel) in het gulden-tijdperk een stuk lager dan 40 piek.

Wat een voorrecht te leven in een wereld waar smaken mogen verschillen, waar mensen verschillende meningen mogen hebben en die ook mogen uiten......
Anders moesten we vanavond allemaal aan de zuurkool, lazen we na het eten allemaal hetzelfde boek en als we zouden fietsen, fietsten we allemaal op gelijke fietsen (in 1 goedgekeurde kleur...) dezelfde route....

En ja, ik koop ook wel eens een boek waarvan ik denk dat het een miskoop is en dan blijkt mijn vrouw het een uitstekend boek te vinden....

Beste Bert,

Door het stof zal ik gaan, mijn geheugen heeft mij in de steek gelaten. In het boek met de lange titel zat nog een bonnetje waarop met vage cijfers 29.90 te ontcijferen was. Excuus, daar heb je me te pakken. Voor de zekerheid ook de eerste 25 pagina’s nog even diagonaal doorgelezen om zeker te zijn dat mijn geheugen me bij het oordeel over het boek niet in de steek heeft gelaten. Inderdaad, dat is niet het geval.

Voor de volledigheid merk ik nog op dat ik mijn berichtje al in november 2002 heb gepost. Al die tijd heeft het daar staan verstoffen en wachten op een reactie. Die is inderdaad deze week gekomen. Teveel eer dus om het aantal bezoekers alleen op mijn conto te schrijven, Sebastian en jij hebben daar net zo goed aan meegewerkt.

Volgens mij lukt het ons niet echt om tot een vergelijk te komen. In deze laatste reactie ga je slechts zijdelings in op mijn argumenten wat wat mij betreft een mooie gelegenheid zou zijn om de discussie te beeindigen. Zou zijn, inderdaad je leest het goed. Ik zat namelijk wat op het forum te kijken en wat zie ik: je maakt zelf ook reclame voor Eric! Je vertelt iemand met een initiatief om mensen te helpen bij het uitzoeken van de juiste vakantiefiets dat zijn initiatief eigenlijk overbodig is omdat Eric dat al gaat doen! Ik moet eerlijk zeggen dat ik een smaak in mijn mond kreeg, vergelijkbaar met zuurkool, maar dan nadat jij hem gegeten zou hebben. Ik mag niet zeggen dat je een boek niet mag kopen maar jij mag wel zeggen dat iemand anders zijn initiatief niet meer hoeft door te zetten. Ik ben werkelijk oprecht verbaast.

Nou kan je me beschuldigen van paranoia, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dat ik je reacties nu toch in een ander licht ga zien. En zeg nou eerlijk, wist jij dat zelf nog van die prijs van het boek of heb je je dat laten influisteren?

Groet,

Martin
Beste Martin,

Ik strooi niet lichtvaardig met de term paranoia, maar wel constateer wel dat je mijn woorden verdraait. Ik heb de persoon met zijn initiatief niet gezegd dat hij het niet moest doen, hem het ook niet afgeraden, maar hem alleen maar keurig geinformeerd dat een dergelijk initiatief op 5 april al praktijk wordt.
Wat mijn kennis van de prijs van het boek met de lange naam betreft. Daar werd in 1995 zo uitgebreid propaganda mee gemaakt (op iedere WC in de RAi moest ik er tegen aankijken), dat ik de prijs gewoon niet meer mijn long distance memory krijg.
Kom je op 5 april nog langs in de Westerstraat?

Ha die Bert,

Ok, als jij het zegt. 5 april heb ik andere dingen te doen. Zelf hou ik overigens het meest van ligfietsen en daarvoor zijn andere speciaalzaken die geschikter zijn.

Zin om een keer samen een dagje te ligfietsen om te kijken of er nog onderwerpen zijn waar we het wel eens over zijn?

Martin
Kunnen we altijd doen, als ik maar geen zuurkool hoef te eten.

Groetjes,

Bert