Additionally, paste this code immediately after the opening tag: omdraaien van gps tracks - Forum Wereldfietser

omdraaien van gps tracks

Hallo,

Op de site van Benjaminse lees ik dat de gps tracks die bij de routes horen een bepaalde richting in zijn geprogrammeerd. Nu is het geval dat wij ook routes de andere kant op gaan fietsen en dus deze tracks niet direct kunnen gebruiken. Hierom kan je ze omdraaien.

Benjaminse verwijst hiervoor naar gpsies. Echter lukt het mij niet met dit programma.Daarbij zou ik het prettig vinden als ik op mijn pc deze soort verbereidinging kan treffen, het gaat immers niet om een enkele track.

Wie kan mij adviseren over een programma dat ik hiervoor op de pc kan gebruiken? Wellicht zijn er ook mensen die al diverse tracks hebben omgedraaid?
Gebruik je MapSource of BaseCamp?
Daar kan het ook mee.

Overigens is het omdraaien alleen nodig als je wilt routeren via de tracks.

Als het echt niet lukt, mag je ze me mailen en dan draai ik ze voor je om.
Een track is inderdaad alleen maar een lijntje op de kaart. Toch gaat mijn eTrex 20 er wel vanuit dat er ook een richting is, als ik de goede kant op fiets tellen de kilometers af. In deze zelfde eTrex kan ik echter ook aangeven dat ik de track wil omdraaien, en dan gaat het aftellen ook goed als je de andere kant op gaat. Je moet de track dan wel onder een andere naam opslaan. Dat kun je natuurlijk thuis al voorbereiden.
Met JaVaWa RTWtool kun je ook een track omdraaien, maar Basecamp is denk ik toch het makkelijkst.
"!copy reversed" kan anders ook gewoon in je device zelf.
gebruik het wel af en toe onderweg.
Omdraaien van een track is niet zo moeilijk, het kan ook met een eenvoudig programmaatje als GPX Editor.

Het voordeel van een track de juiste kant op is dat dan je op je GPS ontvanger kunt zien hoe ver het nog is tot aan het einde van de track.

Vorig jaar heeft het me wel een keer ruzie met een automobilist opgeleverd: ik reed tegen het eenrichtingsverkeer in. Wat dat betreft levert het omkeren van de route (als je die ten minste hebt), en vervolgens de track opnieuw genereren minder risico op.
Ja, klopt als je track of spoor in de verkeerde richting staat dan telt de kilometerstand niet af.
Het omdraaien kan je ook gewoon in je GPS doen. Ga in het hoofdmenu naar sporenbeheer, selecteer het spoor dat je om wilt draaien, enter, selecteer omgekeerde kopie, enter, voer nieuwe naam in, selecteer OK, enter, en het nieuwe spoor wordt opgeslagen bij de sporen onder de nieuwe naam.
Eén nadeel is wel dat eenrichtingswegen omgedraaid gesloten verklaarde wegen zijn. Dat kan soms toch tot wat zoekwerk leiden, al valt dat in NL wel mee.
nog een klein voordeeltje is bij mij etrex, dat als je een track verdeelt in meerdere kleine tracks de volgende aansluitende te fietsen kleine track boven aan de lijst van tracks staat.
bedankt voor de reacties,

Inmiddels heb ik twee programma's geprobeerd, gpx editor en basecamp. Met beide lukte het om de tracks om te draaien. Ik heb in het programma eerst de tracks gekoppeld en toen omgedraaid.

Alleen krijg ik er meerdere lijnen of tracks bij. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Het lijkt alsof dit ook routes zijn, dus ik hoop dat ik die kan verwijderen zodat alleen de origineel overblijft. Kan iemand me hierover adviseren?

zie foto: http://pix.toile-libre.org/?img=1487146254.png
luchtfietser schreef:bedankt voor de reacties,

Inmiddels heb ik twee programma's geprobeerd, gpx editor en basecamp. Met beide lukte het om de tracks om te draaien. Ik heb in het programma eerst de tracks gekoppeld en toen omgedraaid.

Alleen krijg ik er meerdere lijnen of tracks bij. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Het lijkt alsof dit ook routes zijn, dus ik hoop dat ik die kan verwijderen zodat alleen de origineel overblijft. Kan iemand me hierover adviseren?

zie foto: http://pix.toile-libre.org/?img=1487146254.png
Voordat je de tracks koppelt moet je ze eerst allemaal in dezelfde richting zetten.
Inmiddels opnieuw geprobeerd.

Eerst alle tracks omgedraaid, daarna gejoined. Echter kreeg ik exact hetzelfde als voorheen. Toen zag ik dat je de afzonderlijke tracks ten opzichte vanelkaar kunt verschuiven. zie kleine blokje in de foto. Ik heb alles in de juiste volgorde gezet en hiermee zag je die extra lijnen verschuiven. Daar zit dus wel een verband tussen. maar helaas verdwenen deze extra lijnen niet toen ik alles in de juiste volgorde had...

Iemand anders nog advies?

http://pix.toile-libre.org/?img=1487177288.png
Ik zie de pijlen van de tracks gaan het noorden lopen, en de teksten in je tracks lopen naar het zuiden. Klopt dat wel?

Misschien moet je eens proberen er twee samen te voegen.

Waarom wil je ze eigenlijk samenvoegen?
Mijn eigen ontvanger (62s) werkt maar met tracks tot 1000 km, afstanden daarboven laat hij niet meer zien.
misschien moet ik ook aangeven dat ik met een smartphone wil navigeren.

Ja samenvoegen leek me handig. Dan kan ik één file uploaden. Ik wil alles back-uppen en wanneer nodig tijdens de reis opnieuw instellen. Dan wil ik liever niet zitten pielen met tientallen files.

De reis van girona naar sevilla is wel één file. En gewoon bij Benjaminse te downloaden. Dus het lijkt me dat het gewoon moet kunnen.

ik zal ik kijken naar die pijlen.

AANVULLING: Inmiddels gekeken, de pijlen lopen in de nieuwe foto naar het noorden. Ik denk dat je de eerste/oude foto bedoelde? Anders begrijp ik je misschien niet

AANVULLING: ik heb de extra lijnen kunnen verwijderen. Nu als één file geëxporteerd en kunnen omzetten naar kml. Vervolgens geupload in maps.me. Daar krijg ik de gehele route te zien, in diverse kleurtjes corresponderend met de deelroutes. Ik denk dan dat het zo gelukt is. yeh! :D
Okay ik pak deze topic weer even op.

Inmiddels lukt het me aardig om in basecamp te werken. Ik kan tracks omdraaien en samenvoegen. Echter lijkt het me handig om dit onderweg ook te kunnen. We nemen een android tablet mee maar tot dusver heb ik niet een app gevonden waarin in zoiets dergelijks kan.

Weet iemand een android app waarbij ik tracks kan omdraaien?
Ja in viewranger kan je gewoon de route omkeren
In viewranger is dat inderdaad heel simpel. Track selecteren, maak er een route van, selecteer de route (route from track...) en keer de route om (bij edit geloof ik). Je hebt dan zowel de track als de route in beeld (over elkaar heen) maar dan kun je de track met "don't show on map" weg laten.
Ik heb een Teasi One2. Tahuna DeCrux
Gedownloade of door mijzelf gemaakte routes (gpx) op de TeasiGPS haal ik op via de knop <geheugen>.
Dan <GEÏMP. REIZEN>
Kies je 'route'; tip dus op de <NAAM>
Als het kaartje met de route op overzicht staat kies je <GO>
In een nieuw venster staat bovenaan Bestemming en de naam van je route.
Daaronder een balkje: < ⟶Punt dichtst bij ⟶ Beginpunt>
Selecteer dit balkje: er verschijnt een scherm <NAVIGATIEMODUS>
Hier selecteer je de door jou gewenste optie.
Dan is het een kwestie van <OK> en <GO>
In OSMAND kan dat ook, eerst de gpx laden en dan in de instellingen van die gpx de track omdraaien. Als je dan vervolgens op Details klikt kun je de nieuwe track afdrukken, opslaan of delen met iemand anders (of mogelijk een andere app/toestel (via bluetooth)) afhankelijk van wat je ingesteld hebt. Enige nadeel is wel dat alle gedeelde routes (gpx-tracks) beginnen met route, je moet ze daarna dus nog wel even hernoemen om te weten welke ook al weer welke is.