Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste fietsreis: Noorwegen - Forum Wereldfietser

Eerste fietsreis: Noorwegen

Dag iedereen

De microbe om me ook aan een fietsreis te wagen heeft me al een tijdje te pakken en ondertussen beginnen de plannen al iets concreter te worden!
Na een heel druk jaar heb ik nood aan eens 3 weken onthaasten en genieten (ook afziend op de fiets kan ik genieten) en zou ik er dus in mijn eentje op uit trekken. Mijn geweldige vriendin gunt met dit gelukkig helemaal.

Het idee: In juli enkele weken (+- 3 weken) door het zuiden van Noorwegen fietsen. Gezien het niet bepaalde vlakke profiel van Noorwegen wordt dit ongetwijfeld een uitdaging, maar daar heb ik wel zin in.

De route die ik zou volgen is gebaseerd op volgend reisverslag:
http://www.vanderveeke.net/fiets2016/fietsen.htm
Ik zou echter vertrekken vanuit Langesund, vanuit Bergen ook de boot nemen naar Stavanger, daar nog enkele dagen rondfietsen en dan vanuit Stavanger opnieuw de boot op richting Denemarken. Al kunnen die plannen wel nog wat veranderen. Momenteel kan ik nog moeilijk inschatten hoeveel kilometers ik per dag zal (kunnen) afleggen.

Een eerste vraagje: Achten jullie deze trip als mogelijk? Of ligt de moeilijkheidsgraad toch echt te hoog voor iemand zonder ervaring?
Om deze vraag met al jullie ervaring iets makkelijker te kunnen beantwoorden stel ik mezelf kort voor.
Ik ben 27 jaar, sportleerkracht en ik doe redelijk tot zeer fanatiek aan atletiek en durf dus wel zeggen dat ik over het algemeen echt wel in (top)conditie ben. Op de fiets is mijn ervaring echter redelijk beperkt. Op kamp met de jeugdbeweging werd er duchtig door de Ardennen gefietst maar meestal over beperkte afstanden (max 50km). Ik heb ook een beperkt verleden in de duatlon. Eens 100km fietsen met de koersfiets is dus ook geen probleem maar ik vraag me dus af hoe jullie dit inschatten als het aankomt op 3 weken aan een stuk te fietsen met al die bagage? De overnachtingen zouden in een tentje gebeuren afwisselend op campings/in het wild.

Een tweede vraag: Ik had graag met de trein tot in het noorden van Denemarken (Hirtshals) geraakt maar vindt hier moeilijk informatie over. Heeft er hier iemand ervaring mee? Hoeveel kost dit ongeveer? Is dit praktisch haalbaar?

De komende weken zullen er ongetwijfeld nog oneindig veel vragen komen maar voor ik ze hier stel ga ik eerst nog wat op zoek op dit forum en op de wiki.

Vriendelijke groeten,
Ruben
Leuk dat je onze reis als inspiratie neemt.
Als je een goede conditie hebt dan zou het fietsen niet het probleem moeten zijn.
Ik zou één ding anders doen dan wij. De dag van Geilo naar Myrdal was eigenlijk te lang. Daar zou ik twee dagen voor nemen. De andere dagen is goed te doen. Houd wel rekening met de beperkte pontjes.
Hoi,

Leuk idee je fietsreis. Mijn eerste staat me ook nog redelijk vers in het geheugen, hierbij wat tips die ik gehad heb, en een paar die ik graag gehad had ;-)

- Allereerst raad ik je aan een paar keer een lange rit op je vakantiefiets te doen. Conditie is maar één van de vereisten. De andere is "comfort". Zit je zadel goed, ook na dag 2? Is je houding goed, krijg je geen last van nek/schouders/rug/polsen? Ik denk dat deze zaken misschien nog wel belangrijker zijn dan je conditie.

- Zorg dat je - met name de eerste dagen - niet teveel kilometers wilt maken. Genieten en effe "inkomen" (zie ook puntje comfort hierboven) maken je verdere vakantie alleen maar plezieriger.

- Neem voldoende pauzes. Er is niks mis mee om elk uur effe te stoppen. Je benen laden op, je billen hebben rust, en je geniet meer van je omgeving.

- Zorg dat je voldoende te snacken hebt op de fiets. Een stevige klim op nuchtere maag is best lastig, maar met je sportachtergrond zal dat wel bekend zijn.

- Zorg dat je een beetje kunt sleutelen aan je fiets. Haal een en ander eens uit elkaar en zet t weer in elkaar voordat je vertrekt. Mocht je er thuis niet uitkomen, is de fietsenmaker om de hoek, of kan het een dagje wachten. Op fietsvakantie niet. Ikzelf heb bijvoorbeeld m'n derailleur een keer afgebroken. Toen m'n ketting ingekort en en eer een "singlespeed" van gemaakt tot de volgende fietsenmaker.

Er zijn vast nog veel meer tips, mijn laatste is: geniet ervan!

Arjan
Voor informatie over de reis naar Hirtshals kun je het beste de website bahn.de raadplegen. Vanuit Nederland red je het dan net in een dag. Vanuit België weet ik het niet.
alois schreef:Voor informatie over de reis naar Hirtshals kun je het beste de website bahn.de raadplegen. Vanuit Nederland red je het dan net in een dag. Vanuit België weet ik het niet.
Als je gaat zoeken op bahn.de moet je dat even doen zonder de fiets aan te vinken. Je zal dan ook zien dat je het laatste stukje (half uur met de trein) waarschijnlijk zelf zal moeten fietsen omdat op dat stuk naar het zich laat aanzien geen fietsen meekunnen.
Het makkelijkste (en goedkoopst) is het om de kaartjes via de treinreiswinkel te bestellen, als je dat net voor vertrek doet betaal je de hoofdprijs.
RubenVdB schreef: Een eerste vraagje: Achten jullie deze trip als mogelijk? Of ligt de moeilijkheidsgraad toch echt te hoog voor iemand zonder ervaring?
Het is niet alsof je naar Syrië gaat he. Noorwegen is een extreem veilig en ontwikkeld land, kan weinig mis gaan. En er zijn wel bergen, maar niet extreem hoog. Als je 100km met de racefiets kunt rijden heb je rúim genoeg conditie en fietservaring om een mooie fietsreis te kunnen maken.
Hoe je lijf meerdere lange dagen achter elkaar op de fiets uithoudt kun je enkel uitvinden door het te proberen :wink: (en trainen door het te doen)

Gewoon doen. Been there, done that, het is een prachtig land!
RubenVdB schreef:Dag iedereen
Een tweede vraag: Ik had graag met de trein tot in het noorden van Denemarken (Hirtshals) geraakt maar vindt hier moeilijk informatie over. Heeft er hier iemand ervaring mee? Hoeveel kost dit ongeveer? Is dit praktisch haalbaar?

Ruben
Hoi TRuben

Ik ga maar even uit van vertrek uit Utrecht, in april, want de zomerdienstregelingen zijn nog niet allemaal online geloof ik:

7:18 Utrecht - 7:32 Amersfoort
7:36 Amersfoort - 10:06 Osnabrück Hbf
10:23 Osnabrück Hbf - 12:14 Hamburg
12:43 Hamburg - Flensburg 14:42

Vanaf Flensburg zijn er dan nog een paar mogelijkheden, via Federica naar Aalborg, en dan moet je nog omhoog.
Het kan dus, maar het is een paar keer overstappen. En in 1 dag gaat je denk ik niet lukken.
Bedankt alvast voor de vele reacties!

Zitten heel wat bruikbare tips tussen! Rustig opbouwen, zorgen dat ik mijn fiets zelf kan repareren.. Ik zorg dat ik hier allemaal mee aan de slag ga.

De treinreis zal inderdaad niet op één dag lukken. Nog eens over nadenken of misschien opzoek naar een alternatief. We geraken er wel! ;-)

Bedankt Hans voor het mooie verslag met veel info op je website, is absoluut een zeer mooie inspiratiebron.

Ik bereid alles nog een beetje verder voor en als ik nog vragen heb (ongetwijfeld), stel ik ze uiteraard.
Misschien ook nog goed tevoren te weten dat Osnabrück een nogal onhandig, ongezellig station is, zeker voor beladen fietsen. Er zijn geen liften en je moet altijd van perron wisselen. Die sluiten bovendien niet logisch op elkaar aan (ik vind het elke keer opnieuw lastig daar mijn weg te vinden hoewel ik daar toch vrij vaak kom).
arnob schreef:Misschien ook nog goed tevoren te weten dat Osnabrück een nogal onhandig, ongezellig station is, zeker voor beladen fietsen. Er zijn geen liften en je moet altijd van perron wisselen. Die sluiten bovendien niet logisch op elkaar aan (ik vind het elke keer opnieuw lastig daar mijn weg te vinden hoewel ik daar toch vrij vaak kom).
Arno, ik geloof dat je daar al een tijdje (zeker een jaar) niet meer bent geweest. Ik ben er vorig jaar 2 keer geweest en kon beide keren zonder problemen gebruik maken van de liften http://www.bahnhof.de/bahnhof-de/Osnabrueck_Hbf.html. Dat is ook wel nodig omdat de sporen elkaar hier in het station ongelijkvloers kruisen, en dat laatste maakt het altijd inderdaad weer even zoeken waar je naar toe moet.
Even off-topic: Peter, je hebt gelijk, er is een Stufenfreie Aufgang http://www.bahnhof.de/bahnhof-de/Osnabrueck_Hbf.html). Afgelopen Kerstmis voor niets gesjouwd ... :oops: Uit gewoonte waarschijnlijk, normaal kom ik daar met een rugzak.
De voorbereidingen vlotten!
De route ligt min of meer vast. Ik zal de km's per dag tot een gemiddelde van 50km beperken zodat ik ten volle kan genieten van de natuur en al eens een "pechdag" kan compenseren door de volgende dagen net iets verder te fietsen.

Aan het materiaal dat mee moet op de fiets geraak ik ook wel allemaal normaal (Ik heb een vader en schoonmoeder die al naar Compostella fietsten en dus veel materiaal hebben en heb zelf een uitgebreid kampeer/jeugdbewegingsverleden.).

Ook het "trein probleem" tot in Denemarken valt wel op te lossen. (Auto tot in Dusseldorf, vandaar met de trein tot in Aalborg en vervolgens al een eerste fietstocht op Deens grondgebied voor ik de boot richting Noorwegen neem.)

Nu komt de onvermijdelijke vraag. De fiets!
Eerst dacht ik mijn huidige fiets om te bouwen maar de wat goedkope vering die er in zit, de beperkte stijfheid van het frame en vooral de vele onderdelen die zouden moeten worden vervangen hebben me doen besluiten op zoek te gaan naar een echte trekkingsfiets op de tweedehandsmarkt.

Ik heb een binnenbeenlengte van 85cm, ben 1m80 groot en weeg 72kg. Via de vele tabelletjes die ik online vind kom ik dan op een framemaat van 58cm uit. Nu is de tweedehandsmarkt binnen de trekkingfietsen binnen mijn budget eerder bepekt te noemen dus vroeg ik me af in welke mate je normaal gezien van die maat kan afwijken?
Ik zal de fiets die ik koop uiteraard testen voor ik hem koop, maar is het de moeite om voor een fiets maat 54? 56? 100km in de auto te stappen of wordt dit sowieso een nutteloze trip?

Moesten er mensen nog een geweldige fiets hebben staan in mijn maat die voor liefst minder dan 750€ de deur uit mag, laat gerust iets weten! (Ik woon trouwens in Dendermonde, België. Een fiets die te koop staat in Groningen moet dus wel al een echt koopje zijn voor ik tot daar rij/trein/...)
Tip: start een nieuw topic met daarin duidelijk een verzoek om advies over de fiets. Nu mis je reacties omdat men denkt dat het over Noorwegen gaat.
Bedankt voor de tip.
Noorwegen is een fantastisch land, maar toch ook weer niet de makkelijkste bestemming. Op leuke plekken is het soms stevig klimmen, en het kan koud en nat zijn. Zorg voor een goede fiets en reparatiekennis, want veel fietswinkels met onderdelen voor vakantiefietsen zijn er niet.
Hier nog wat algemene tips: http://www.wereldfietser.nl/docs/de-eer ... 2017-1.pdf
Nog een twee maanden en ik ben er mee weg.
Een bescheiden fietsvakantie van twee weken, maar het voelt als een heel avontuur aan!
De tweedehands fiets (Koga Traveller) is aangekocht en al aardig ingereden, de route (https://ridewithgps.com/routes/20970615) ligt vast (Of zijn er nog opmerkingen?) en de trein en boot om in Noorwegen en weer terug te geraken zijn ook geboekt.

Toch blijven er nog heel wat vragen over.

- Momenteel zitten er Schwalbe Marathon Plus Original banden op. Geraak ik hier mee over Rallarvegen (en andere onverharde delen) zonder al te veel platte banden? Of raden jullie iets anders aan?

- Vanuit Myrdal zou ik de trein nemen tot in Uppsete (Bij gebrek aan een weg). Heeft iemand hier ervaring mee? Kan ik deze gewoon ter plaatse boeken en kan mijn fiets sowieso mee?

- En dan nog die dillema's: Helm mee of niet? Spiegelreflexcamera of foto's met de Iphone? Maar ik vermoed dat de meningen hier zo gemend over zijn dat ik dat zelf maar zal moeten beslissen..
Wat betreft Schwalbe Marathon Plus banden zegt Schwalbe zelf dat ze qua "protection" en "durability" het hoogste scoren dus veel platte banden verwacht ik niet; off-road grip is wat minder.

Hoe breed zijn je banden en is het mogelijke bredere banden op je fiets te zetten?

Voor foto's is er, om het nog moeilijker te maken ook nog een tussenweg, een compact camera, zie bijv. Nieuwe camera

Qua helm is er ook heel veel geschreven, zie bijv. hier en hier en ja, ik denk dat je het kan samenvatten met "de meningen zijn verdeeld" :wink:
Ik sluit me aan bij het oordeel over de Schwalbe banden, die houden het waarschijnlijk wel, maar neem reserve materiaal mee mocht je toch pech hebben.
Denk eraan dat hoewel een beschaafd land sommige winkels (of überhaupt enig teken van samenleving) behoorlijk ver weg kan zijn.

Verder bedenk goed dat de levensstandaard in Noorwegen erg hoog ligt met een zeer hoog prijsniveau. Ik herinner me mijn eerste reis naar Noorwegen nog (totaal onvoorbereid) en dat ik na drie dagen al door m'n budget van twee weken zat. :oops:
Gave tocht. Vanuit Langesund fiets je klimmend de bewoonde wereld uit.
Langs het Telemarkkanaal en zeker nabij de sluizen zijn overnachtingsmogelijkheden voor kanoërs*, en dus ook voor fietsers. Misschien handig/leuk om te weten.
Neem in Rjukan vooral even een kijkje in het 'Zwaar-water'-museum (Vemork). Dat is echt impressive, vooral als je zelf de Hardangervidda doorsteekt.
Je hebt een overnachting op Dagali gepland. Ga je daar in het hostel overnachten? De Hardangervidda kan ook in de zomer serieus koud zijn, zeg maar niet erg Compostella. Het lijkt me wijs daar rekening mee te houden, evt. is yr.no, de Noorse weeronline, t.z.t. behulpzaam bij je voorbereidingen over welke trui wel of niet mee moet. De weersvoorspellingen zijn doorgaans erg nauwkeurig.

Qua fietsen lijkt me dat als jij het niet kan, dat niemand het kan.

Anyway: veel voorpret en een mooie reis gewenst.

edit:
* Bij Lunde,Hogga Sluser Bobilcamp, Gamle Strengenvegen, 3825 Lunde. Het stukje voor trekkers is het mooiste (staat hier niet op vanwege de doelgroep, die je niet hoeft te ontmoeten want ruimte genoeg). Prijs weet ik niet.

PS Levensmiddelen: alcohol is belachelijk duur, net als álles waarvoor arbeidsloon nodig is of is geweest. Met economisch boodschappen doen (de schappen beneden ooghoogte kiezen) en met de Zwitserse gewoonte om met muesli te ontbijten i.p.v. met brood help je je budget gegarandeerd.

Terrasjesnood kan je deels ondervangen via de campings die je aan denkt te doen. Practisch alle campings in Scandinavië hebben een keuken voor algemeen gebruik. Meestal goed geoutilleerd (magnetron, oven, koffiezetapparaat ed etc), vaak lekker warm, misschien druk, maar ook gezellig. Gebruik is doorgaans inbegrepen in de prijs.
Bedankt voor de tips alweer.
Ik zoek zeker eens uit of er in Ulefos zo een overnachtingsplaats is voor Kano/fietsers aan de sluis!

De banden: Ik vermoed dat ik het uiteindelijk wel met de Schwalbe banden die er nu opzitten zal proberen. Moesten ze voor vertrek toch iets te veel slijtage vertonen kan ik ze misschien nog vervangen door de "Tour" versie met wat meer grip.
Er worden me ook bredere banden aangeraden, en ik lees hier op het forum ook vaak veel over "zo breed mogelijke" banden. Een klein vraagje (van een absolute leek) daar over. Betekent het monteren van bredere banden sowieso ook het aanschaffen van andere velgen/wielen of past een bredere band nog op de zelfde velg?

In verband met de camera. Ik weet uiteraard af van het bestaan van de compact camera, maar ik heb er geen en ga er dus ook niet meer in investeren. Ik heb een uitgebreide uitrusting voor mijn DSLR camera en besef dat ik deze sowieso niet volledig kan meenemen, maar twijfel dus nog wat of het de moeite is om enkel met een standaardlensje op pad te gaan of ik dan even goed met mijn Iphone kan werken.. Ik probeer tijdens de komende twee maanden mijn telefooncamera nog wat uit op korte tochtjes en zien dan wel of ik er tevreden over ben.

En dat budget.. Ja! Het is beperkt en ik hoop er niet door te zitten na 3 dagen. :wink: Wildkamperen en niet koken op sterrenniveau zullen hier hopelijk bij helpen...