Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Racefiets met mogelijkheid tot drager: hoeveel kan mee? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Racefiets met mogelijkheid tot drager: hoeveel kan mee?

Is dit voor een vierpunts bevestiging? Dan zou je inderdaad heel netjes de misschien nog weer wat stijvere Tubus Vega kunnen gebruiken.
We raken weer offtopic, maar ik ben van mening dat die scharnierende stangetjes aan de voorzijde nauwelijks bijdragen aan de stabiliteit van de drager, maar slechts zorgen voor de fixering in de lengterichting van de fiets.
Bedankt mannen voor de vlugge info! En nu weer ontopic :D
Zoals Bert al zegt, op de meeste racefietsen zijn volle 40 liter tassen geen goed plan. Ik denk dat een Tubus Fly vermoedelijk de meest geschikte drager zal zijn, maar je zult je echt moeten beperken tot het meest noodzakelijke. Tegelijk is dat in Schotland niet heel makkelijk, omdat het weer toch wel kan tegenvallen. Wat voor fiets is het?
Wim schreef: Wat voor fiets is het?
Trek Alpha 2.5 alu met carbon voorvork, er zijn oogjes aan het achterwiel voorzien maar dit waarschijnlijk meer met de bedoeling voor een spatbord.
Ik doe al enkele jaren tochtjes van ± een week met een stalen Colnago Master (de meeste rechtse fiets, of gewoon hier, maar zonder bagage).

Ik heb een rekje van Xtreme van € 25 dat je aan de zadelpen hangt als enige bevestiging en waar je prima kleine ortliebs aan kan hangen en nog iets bovenop het rekje kan leggen. Gewicht is volgens het rekje max. 10 kg. Dat combineer ik dan met een Vaude stuurtas waar je ook nog 2kg in kwijt kan, maar ik denk niet dat ik in totaal boven de 10kg uit geraak.

Het "leukste" van al die beperkingen is dat je enkel nog meeneemt wat je écht nodig hebt, en je dus heel licht op de baan bent. Fietsen met bagage in- en van de trein sleuren was nog nooit zo leuk.

Veel bagage aan een raceframe hangen lijkt me sowieso een slecht idee. Een frame dat de nodige oogjes niet heeft is er wellicht ook niet op voorzien.


Het Xtreme-rekje is niet extreem stabiel maar als je het monteert met de bijgeleverde bout (en niet met de snelspanner) blijft het mooi hangen. Je zwaartepunt ligt wel wat hoger, en de tassen wiebelen een beetje, dus lekker dansend de hellingen op is wat moeilijker. Wellicht is een Tubus Fly wel een betere keuze, die ben ik zelf ook aan het overwegen.
Zoals de topic starter al aangaf, heeft de Trek Lexa SL zowel bij de achteras als op de staande achtervork schroefoogjes voor een drager. Het is ook een fiets met een wat grotere wielbasis dan een pure racefiets, wat helpt bij het plaatsen van de achtertassen.

De Lexa SL is uiteraard niet hetzelfde als de SLX, maar heeft wel veel punten van overeenkomst (niet de bewegingsruimte voor de zadelbuis).

Ik schat dat 10-15 kg baggage best kan.

Wat betreft zijdelingse stijfheid : iedere werktuigbouwer kan uitleggen dat een driehoeksconstructie veel stijver is dan een vierkant. Mocht de drager niet voldoende zijdelingse stijfheid hebben, dan kun je de stijfheid van het vierkant verbeteren met een diagonaal stangetje. Dat is zeker beter dan een zadelpenklem.
Die zadelpen drager heb ik ook en bevalt redelijk. Ik heb wel een tijdje zitten te prutsen om te voorkomen dat het geheel niet teveel om de zadelpen draait, maar met een stukje oude binnenband is dat opgelost. Het is vooral een flexibele en goedkope oplossing. Ben je van plan een langere tijd te gaan of vaker dan zou ik een tubus fly overwegen, ook omdat je tassen dan lager uitkomen als je een wat groter frame hebt en daardoor het geheel stabieler aanvoelt.

Kamperen en koken is gewichttechnisch wel een uitdaging, of je moet echt spartaans willen gaan en/of in echt licht spul willen investeren. Comfortabel van B&B op de racefiets en een dragertje is geen probleem. Wat betreft belasting van wiel en frame.... ik denk dat ook veel van je eigen gewicht afhangt en hoe soepel je rijdt. Gewoon uit proberen zou ik zeggen....

Succes!

Eric

Edit: ik zit nog even goed naar het frame vd topicstarter te kijken, een tubus vega zou zoals eerder genoemd nog wel het mooiste passen....
Inderdaad, ik had het niet goed gelezen. Excuses.

Als je de gaatjes hebt om een degelijk rekje te monteren, zou ik niet twijfelen. Bovengenoemde Tubus Vega is prima, maar je zou de prijs ook kunnen drukken met licht rekje van Racktime (het aluminiumen, goedkopere broertje van Tubus). Ben ik ook tevreden van.

Ik kan me niet voorstellen dat op zo'n rekje 15kg, op een racefiets, een probleem is.
Het dragertje is niet het probleem. Ik zie dus wel twee andere mogelijke problemen: de wielen hebben erg weinig spaken en de fiets wordt mogelijk instabiel als je er teveel bagage op hangt. Dus er zit maar een ding op: zo min mogelijk meenemen en het gewicht zo strategisch mogelijk verdelen. Voor dat laatste zou ik het resultaat ook zeker tevoren uitproberen.
Een mogelijkheid die hier nog niet is genoemd, is het gebruik van een 'Engels' type zadeltas. Dus geen drager maar een flinke tas dwars achter het zadel, Carradice is daar de bekendste van, met hun handige 'bagman support'.
Wel voor de minimalisten qua bagagevolume, als kampeerder. Te combineren met een soort roltas/drybag aan het stuur. De klassieke zadeltas kan ook worden vervangen door zo'n drybag, achter het zadel, nog lichter en goedkoper, maar wat onhandiger in het gebruik.
Een zadeltas plaatst het gewicht ook wat beter dan een achterdrager.
Hoi,

Ik ben al regelmatig op fietsvakantie geweest met mijn cyclocross fiets, dus heb wat ervaring.

Tips: vervang de banden door de bredere banden. Als je 28mm of 32mm banden kwijt kunt maakt dit een groot verschil, meer comfort, meer grip, minder kans op lekke banden (je hebt meer keuze in lekbestendige banden vanaf 28mm). Ikzelf heb bijvoorbeeld wel eens met 28mm schwalbe marathon banden gereden. Niet de snelste, wel goede grip bij alle weersomstandigheden, licht offroad geen probleem, en nooit lek gereden.

Het gewicht wordt niet zozeer beperkt door wat ie kan/mag dragen, alswel door de balans of "handling" van de fiets met bagage erop. Race geometrie met relatief smal stuur is niet heel geschikt om te rijden met veel gewicht achter. Sturen voelt dan heel anders, in de bocht hangen wordt gevaarlijk, dus dat moet je gewoon testen en er even aan wennen.

Ik heb gereden met 2x 20l tassen, redelijk gevuld, en een tent achterop. Ik gok rond de 12 kg incl 2 kg tent. Soms kwamen daar nog de boodschappen die ik onderweg deed bij. De balans was daarmee op het randje, voor mijn gevoel. Ik heb er toen onder andere voor gekozen om niet met mijn schoenen vastgeklikt te rijden, zodat ik wat sneller kan anticiperen op onverwachte situaties.

Mocht je toch meer gewicht willen meenemen dan raad ik je aan eens te kijken of je gewicht naar voren kunt verplaatsen. Rugzakje, stuurtas of rol, frametas, iets dergelijks.

Ik heb wel altijd veel plezier gehad met fietsvakanties op de cyclocross fiets. Ondertussen heb ik 'm "geupgrade" naar een zgn gravelbike, ook een racefiets model maar dan met nog wat meer ruimte voor bredere banden, schrijfremmen, iets lichter kleinste verzet, en je zit iets meer rechtop.
Marjoo91 schreef: Ik weet dat er best wat mensen zijn die vinden dat als je echt lange tochten wil maken, je dit beter niet op een racefiets kan doen. Echter heb ik op dit moment niet de intentie een andere fiets aan te schaffen. Maar ik wil gewoon graag weten wat de mogelijkheden eventueel zouden zijn, of dat ik dan rekening moet houden met hotel overnachtingen oid.
Gelukkig zijn er ook zat mensen die inzien dat dit grote onzin is en vrolijk met een racefietsje over de wereld fietsen. Op dit forum kom je ze alleen niet snel tegen (en al helemaal niet onder de veelschrijvers) maar daar moet je je niks van aantrekken. Ik fiets iig heel wat af op een eenvoudig alu racefietsje met sexy Zonda wielen en exotische spaken. En niks handgespaakt door een nederlandse wielbouwer want gelukkig is de wereld groter dan Groningen. Het voorwiel heeft 16 spaken, het achterwiel maar liefst 21 :P , de bandjes zijn 28mm en de bagage is meestal 8-12kg. En dat is incl. tassen, tent, winterslaapzak plus veel kleding en voedsel want ik fiets vnl in noord Scandinavie en ben een wildkampeerder. Maar 15kg bagage is ook geen probleem, als je maar doortrapt want anders val je om. :)

Tis precies wat Wim zegt: twee kg voor slaapspullen, circa 400gr voor het koken (brandertje, pan, beker etc), een petflesje brandstof en verder kleding en wat gereedschap. Het koken is op een mini Trangia, wat circa 20euro kost dus dat gemier dat (ultra)licht altijd duur is is hierbij ontkracht.

Meestal heb ik kleine zijtassen aan een Tubus Fly drager, zit het tentje op het dragertje en soms zit er nog een drybag aan het stuur. Maar vaak laat ik de zijtassen/drager thuis en wordt het bikepacking met drybags aan stuur, zadel plus een framebag (dit fietst beduidend lichter). Kan dus alle kanten op en de racer vindt alles prima. Hij knalt ermee door de Noorse bergen, over winteraangevreten Zweeds en Fins asfalt, soms over gravel en bospaden (vloekend en tandenbijtend door elkaar rammelend, maar het gaat) en heeft al een paar keer retour NL-Zweden gedaan. Hij zwabbert nooit en heb ook nooit pech gehad, zelfs geen lek. Maar ik ben geen zwaargewicht en heb superbandjes, nl Conti's GrandPrix 4-season.
timvanveen schreef:Neem gewoon zo min mogelijk mee. En stop je geld niet in meer materiaal maar in vrije dagen. Tentje, matje slaapzak, schoon shirt en onderbroek, met vijf kilo kom je een heel eind. De beste fiets is de fiets die je al hebt.
Yep, de beste tip die er is. Gewoon niet moeilijk doen en lekker fietsen. :)
Je bent weer lekker bezig Yopie!
Ah, als jij dat zegt beschouw ik dat als een compliment! 8)
Hi Marjoo, ik heb meer dan 6000km gewereldfietst op de racefiets. Ik kon/kan namelijk geen extra fiets kwijt, dus moest het ermee doen. Ik rij ook nog eens op smalle 23mm banden omdat mijn frame geen dikkere banden aankan. Desondanks gaat het fietsen prima op asfalt en op de meeste onverharde routes.

Ik heb een Tubus Fly bagagedrager. Dat ding weegt nauwelijks iets (<400 gram), is onwaarschijnlijk stevig en zwabbert niet. Het kan volgens de fabrikant een gewicht van 18 kg aan. De bagagedrager zit bij mij rechtstreeks op de naaf via de quick release-adapter (pdf), dus niet op het frame. Dat is wat extra gedoe wanneer je nieuwe band erom moet leggen, maar geeft geen stress op je frame. Ik begrijp dat jouw frame geschikt is voor bagagedragers dus dit is bij jou wellicht niet nodig.

Ik heb voor mijn eerste vertrek 36-spaaks wielen laten vervaardigen (handgespaakt) met een hoge velg (= kortere spaken = steviger wiel). Het is iets zwaarder maar levert veel gemoedsrust op. Daarnaast is mijn fiets (Bulls ultegra) van zichzelf al een "stevige jongen". Tot slot pomp ik mijn banden hard op: achter tot zo'n 7,3 bar, voor iets zachter. Dat voel je aan je kont, maar je wilt voorkomen dat een hobbel meteen leidt tot een pinch leak. Heb je wat dikkere banden, dan kun je waarschijnlijk met minder harde banden toe.

In de praktijk merk ik dat, wanneer ik vertrek, ik de eerste dag voorzichtig ben met hobbeltjes, drempeltjes en zo. In mijn gedachten is het toch altijd erg veel gewicht op die kleine bandjes. Na een dag of drie ben ik die angst gewoon kwijt. Natuurlijk moet je met een racefiets altijd verstandig zijn en bv. niet van stoepranden knallen, maar ik merk bij elke reis toch weer dat de fiets en bagagedrager veel meer aankunnen dan ik de eerste dag vermoed.

Qua bagage zit ik meestal rond de 15-16 kilo, inclusief tent en kookspullen. Het is vloeken in de kerk hier, I know, maar ik ga persoonlijk graag met wat meer comfort/luxe op reis (er zit bv een spiegelreflex in m'n voortas). Dit gewicht laat speling genoeg over voor ruime boodschappen. Rij je op asfalt, dan is ook 20 kilo op de drager geen probleem in mijn ervaring.
Er is geen sprake van instabiliteit en ik ga er net zo snel de berg mee af als zonder bagage.

Afbeelding
Bulls Ultegra racefiets (aluminium frame), 2x20L tassen, Tubus Fly bagagedrager. Ik ben er erg vrolijk van geworden.

/edit - ik zie nu pas pagina 2 met de opmerking van Yopie. Mijn wereld is duidelijk niet groter dan Groningen ;-) Moet erbij zeggen dat ik bij mijn eerste reis tegen de 100kg was, dus met een sexy Zonda-wiel met 16 spaken was ik waarschijnlijk tegen het einde van de straat al door m'n hoeven gezakt :D
Anders schreef: Moet erbij zeggen dat ik bij mijn eerste reis tegen de 100kg was, dus met een sexy Zonda-wiel met 16 spaken was ik waarschijnlijk tegen het einde van de straat al door m'n hoeven gezakt :D
Ha, had net gekund! :D Campagnolo zegt nl over hun wielen (dus ook de Zonda's):
All Campagnolo wheels are constructed to meet the highest standards of resistance and durability. If you weigh over 109 kg/240 lbs we advise you not to use this product.
Maar jouw wielen zijn ook sexy met die hoge velg hoor, net een tikkie anders is net iets mooier.
En stevig fietsje heb je, mooi!
Het gaat hier natuurlijk wel om een paar verschillende dingen:
1 Blijft het heel? Dan is een steviger (handgebouwd) achterwiel een goed plan, en meer naarmate je zelf ook nog eens wat gewicht inbrengt. Carbon frames zijn ook potentieel problematisch omdat ze niet voor dit type belasting ontworpen zijn. Veel hangt af van je eigen gewicht: 55 kg is heel wat anders dan 110 kg.
2 Stuurt het nog een beetje rustig en stabiel? Dat hangt af van de geometrie van het frame en van de stijfheid. Van een afstand is dit moeilijk te beoordelen. De algemene regel is wel dat je het niet te dol moet maken. Hoe minder gewicht, en meer in het midden van de fiets, hoe minder kans op problemen. Vermijd dragers die hangen op de zadelpen.
3 Rijdt het lekker op zulke smalle bandjes? Dat is persoonlijk, maar eigenlijk is het antwoord natuurlijk toch wel negatief. Door het hogere gewicht moet je de bandjes nog harder oppompen dan anders. Je gaat bovendien relatief veel wegen en weggetjes met slecht wegdek tegenkomen (dat zijn ook vaak de leukste). Monteer dus in elke geval de breedste bandjes die nog net passen.

Kortom, probeer het gewoon eerst eens met alle adviezen in het achterhoofd.
Ik heb een Rose gravel crosser laten maken met ultegra Di2 (2x11) en wielen met schijfremmen die tot 140 kilo kunnen hebben en dat onder de 10kilo. Dit omdat ik Santos hysterisch duur vind geworden. Aangezien ik toch niet drie keer ronde aarde ga fietsen was dit het beste alternatief.

Het frame heeft allemaal bevestigingspunten voor dragers en spatborden. Er zou op de voorvork nog een drager kunnen maar daar heb ik geen behoefte aan. In de winter en op gravel rij ik op 37mm conti travel contact en nu op 32 mm Conti's GrandPrix 4-season banden. Dit is een meer dan prima fiets voor een hele fijne prijs. Mijn fiets was €2990 met deze specs is dat een scherpe prijs omdat een Di2 ultegra fiets makkelijk 4500 kost in Nederland.

Die Di2 en schijfremmen is echt fantastisch om mee te fietsen. Ondanks dat men hier nogal ouderwets is soms is kan ik je zeggen dit is echt zalig fietsen! Schakelen altijd raak met 1 druk op de hendel. Schakelt lichter en sneller dan met kabels. 1400km op batterij lading en simpel op te laden met usb kabel. Wie heeft er geen usb power bank bij zich tegenwoordig?

Rose heeft trouwens ook prima service! Ik had een dingetje met remmen en dat is goed opgelost. Ook op vragen reageren ze vlot en alert. Mijn gemiddelde snelheden liggen ook hoger dan ik haalde met mijn Santos Travelmaster met belt en rohloff.

link naar fiets:
https://www.rosebikes.nl/bike/rose-team ... G_0503.jpg[/img]
Gisteren een halve dag naast iemand gereden met een lege di2 batterij. Was leuk joh :|