Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Racefiets met mogelijkheid tot drager: hoeveel kan mee? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Racefiets met mogelijkheid tot drager: hoeveel kan mee?

Zo'n fiets als van onze slaper is inderdaad prima geschikt voor het snellere werk. Net als voor heel wat minder geld een Surly Crosscheck. Het is echter wel van belang je te realiseren dat zulke fietsen weliswaar lijken op racefietsen, maar daar toch op belangrijke punten van verschillen. Er passen bredere banden op (tot inderdaad vaak iets van 37 mm) en de geometrie is minder nerveus. Ze zijn vaak ook net dat kleine beetje degelijker.
djveer schreef:..... ik denk dat de 10 speed cassette niet op die body past. Is de body vervangbaar tussen 8/9 en 10 speed wielen?
Waarom moet de body vervangbaar zijn? :roll:
8v, 9v, 10v cassettes zijn dezelfde breedte en passen (met een 1,85mm spacer) ook nog op 11v bodies.
Vreemd dat hier niemand denkt aan bikepacking. Geen drager nodig.
Ik vind het wel verfrissend dat er pas op pagina 3 iemand begint te reppen over bikepacking. Lijkt wel een beetje standaard te worden. Niks mis met een dragertje en tassen.
Voor een racefiets is het toch niet zo'n gek idee. Immers, om een instabiel frame te voorkomen wil je het gewicht zoveel mogelijk in het midden van de fiets hebben. Traditioneel waren de grotere Carradice zadeltassen hiervoor ook een goed idee, gecombineerd met iets als een klein Nitto R10 dragertje. Mij lijkt dat nog altijd stabieler dan die ver naar achteren uitstekende punttassen van de moderne bikepackers.
Hoe doe je dat met het risico op lakbeschadigingen bij bikepacking? Of valt dat mee?
Volgens mij heb je twee smaken: je geeft er niks om, of je pakt je fiets in met zoiets al helicoptertape. Ik zou van de eerste school zijn, denk ik.
gios schreef:Gisteren een halve dag naast iemand gereden met een lege di2 batterij. Was leuk joh :|
Dat is heel stom van die persoon. Aangezien je 1400 km kan schakelen met Di2. Dus gewoon na gebruik even kwartier aan de stekker.
Slaapt schreef:Ik heb een Rose gravel crosser laten maken met ultegra Di2 (2x11) en wielen met schijfremmen die tot 140 kilo kunnen hebben en dat onder de 10kilo. Dit omdat ik Santos hysterisch duur vind geworden. Aangezien ik toch niet drie keer ronde aarde ga fietsen was dit het beste alternatief.
Di2, schijfremmen, Santos niet leuk vinden en dat posten op het wf forum? Ben je levensmoe ofzo? :shock: :D

Gave fiets! Lekker onconventioneel. Veel plezier ermee!
Johojo schreef:
Slaapt schreef:Ik heb een Rose gravel crosser laten maken met ultegra Di2 (2x11) en wielen met schijfremmen die tot 140 kilo kunnen hebben en dat onder de 10kilo. Dit omdat ik Santos hysterisch duur vind geworden. Aangezien ik toch niet drie keer ronde aarde ga fietsen was dit het beste alternatief.
Di2, schijfremmen, Santos niet leuk vinden en dat posten op het wf forum? Ben je levensmoe ofzo? :shock: :D

Gave fiets! Lekker onconventioneel. Veel plezier ermee!
Ik heb serieus hun gravelcrosser overwogen. Nou is een rohloff naaf met riem niet te vergelijken met een ketting en derailleur fiets. Maar ik vond de aanschafprijs te ver uit elkaar liggen dat ik santos in mijn geval een onverantwoorde uitgave vond. €4735 kaal tegen €3000 kaal voor die €1700 kan ik heel veel onderhoud voor plegen.
Voor mijn dag tochtjes en meerdaagse tochtjes in Europa is dit een prima fiets!
Ik zie dat de OP helemaal niet meer is terug gekomen voor een reactie. Ik heb eindelijk op mijn Cube Editor een dragertje geplaatst. Schijfremmen en naaf maar de Cube drager paste prima. Ik had eerst een Tubus gekocht die geschikt was voor schijfremmen maar die is terug gegaan. Te groot, te lomp en 'teveel'. De Cube drager is erg mooi, smal en licht en de tassen passen er prima op. Misschien dat Trek ook zoiets heeft want dan past het meteen mooi bij de fiets qua stijl en kleur. De drager zou 18 kilo aankunnen maar ik zou dat nooit aan zo'n fiets hangen en zoveel gewicht is ook niet nodig met de juiste spulletjes.
Bedankt voor alle reacties, hier heb ik erg veel aan! Ik ga eens kijken naar de tubus fly/tubus vega!
Het lijkt er namelijk op dat ik begin juni vertrek richting Parijs!
Meteen alweer een vraag: wat zijn precies de belangrijke verschillen tussen de fly en vega? Ik zie dat de fly maar 1 bevestigingsstang heeft aan de bovenkant, en de vega 2. Maakt dat veel verschil? En heb iets voorbij horen komen dat de ene de tassen lager kan hebben dan de ander?

Daarnaast zie ik dat beide modellen ook een 'evo' variant hebben; wat is dit precies?
De Vega is net een beetje brder dan de FLy (dta is handig als je bovenop nog wat wilt vervoeren) en heeft vier bevestigingspunten. Dat is ietsje steviger en omdat je frame dat ook heeft zou ik voor de Vega gaan.
De Evo serie heeft ietsje andere voetjes aan de onderkant. Dat zou beter zijn, maar werkt niet met de speciale adapter voor als je geen oogjes hebt aan de padden. Die heb je wel, dus waarom geen evo.
Wat bedoel je met de link naar Bontrager bagagedragers? Waarom zou je hier voor kiezen, zelfs de lichtste is nog behoorlijk zwaar. Als je echt een vederlichte bagagedrager wilt moet je gaan voor de Tubus Airy!
Je hebt gelijk ik zie het. Mijne voor de Cube is veel lichter. Ook mooier overigens. Ik hoopte dat voor de Trek ook iets moois zou zijn, passend bij de fiets. Ik heb op alle andere fietsen alles van Tubus. prima dingen, maar ik ben niet kapot van de kwaliteit. Ik weet niet hoe vaak ik al plekjes heb bijgewerkt van het gebruik met de Ortlieb tassen. Als je dan ziet wat het allemaal kost.... De Cube drager is erg slan gemaakt maar wel stevig, zelfs geleverd met spanbandjes en achterop ruimte voor een reflector (die ik er ook op heb zitten overigens). Omdat het om een racefiets ging en geen trekking fiets dacht ik dat Trek iets zou hebben :-)
Max2015 schreef:prima dingen, maar ik ben niet kapot van de kwaliteit. Ik weet niet hoe vaak ik al plekjes heb bijgewerkt van het gebruik met de Ortlieb tassen.
Als je kwaliteit definieert als het minder snel ontstaan van schuurplekken in de lak dan heb je een punt. Als je een drager zoekt die licht is, waar veel bagage op kan, die stijf en vrijwel onverwoestbaar is omdat je geen gezeik wilt op reis dan kom je toch anders uit.
@ leon: ik bedoel inderdaad dat de tubus er na een béétje gebruik al snel niet uitziet. Natuurlijk zal het onverwoestbaar zijn maar er is toch een verschil of je een trekkingfiets totaal opbouwt en laadt met tassen en spullen of een racefiets die toch al niet zoveel kan dragen. Op mijn Fuji zit ook als totale vlag op modderschuit een Tubus drager. Qua stijfheid van de fiets etc is dat gewoon overkill. Prima Tubus drager natuurlijk :-) Op de Editor - die niet zo beladen en gebruikt wordt - zit dus een wat lichtere, goedkopere en mooiere drager die wat beter past bij het beoogde gebruik.
Als je met de Cube-carriers dingen zoals dit bedoeld, https://www.cube.eu/en/equipment/access ... -29-black/ , dan zien dit mij er toch gewoon racktime-rekjes uit die elders goedkoper zijn.
Ik fiets op een Trek Domane 2.3 met Racktime Light it rekje. Daarop hang ik 2 frontroller tassen en het tentje gaat strak bovenop met spanbandjes van het hoesje. Ik heb nog een stuurtas en een klein frametasje met de haringen en de shampoo, zodat er meer gewicht naar voren gaat. De bagage weegt totaal 15 kg, waarmee ik over de maximale belasting van de 125 kg van de fiets kom. De fiets heeft 2 handgespaakte wielen met 25mm bandjes. Ik heb niet alles gebruikt, dus zou nog wat meer gewicht kunnen besparen.

Op gravelpaden stuiter ik behoorlijk en schieten de stenen onder mijn banden vandaan het bos in. Met kuilen/gaten ben ik wat voorzichtiger, maar het gaat eigenlijk gewoon goed. Het enige nadeel van al die bagage in afdalingen is dat ze meer wind vangen en dat daardoor de snelheid minder hoog oploopt. De fiets is heerlijk stabiel, ook in bochten. Ik leun daarbij wel goed op de buitenste trapper en met de handjes in de beugels.

Het aluminium dragertje begint ondertussen al aardig te slijten op de contactpunten met de tassen. Zou dit minder zijn met een Tubus drager?