Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsroute naar Parijs, Help! - Forum Wereldfietser

Fietsroute naar Parijs, Help!

Hallo allemaal,

een nieuw gezicht hierzo, mijn naam is Fréderique, 19 jaar oud en komend uit een kleine stad in Noord-Holland.

Van de zomer ga ik samen met mijn vriend vanuit Maastricht naar Parijs fietsen. Super leuk en heb al hard aan het trainen natuurlijk, maar er is 1 ding wat ons tegenzit, de route!

Het zit namelijk zo, alles is regelt voor onze fietsreis, een goede fiets, goede voorbereiding qua trainen op de fiets, hotel in Parijs is al geboekt en we zijn druk bezig met het minimaliseren van onze bepakking, alleen we kunnen geen goede fietsroute vinden. Een cruciaal punt!

de ANWB winkel, boekenwinkels waar ze vroeger altijd fietsboekjes verkochten en tips van vrienden/familie waar ik routes zou kunnen vinden hebben allemaal niet geholpen. Ook heb ik tot nu toe nog geen één andere winkel gevonden waar ze fietsroutes buiten Nederland verkopen.

Nu heb ik 1 boekje gevonden die mij misschien gaat helpen, namelijk fietsen naar Parijs of terug van Paul Benjaminse

Hebben jullie ervaring met deze route of een goede tip waar ik een route kan halen? Of andere tips die hier betrekking op hebben?
Je mag van mij dit boekje voor de halve prijs van me overnemen. Ik heb t nooit gebruikt.
Begin mei de route van Benjaminse vanaf Maastricht naar Parijs gefietst. Was erg mooi, tot kort voor Parijs (bijna) verlaten landschap. Voor koffie met gebak en een supermarkt zul je van de route af moeten!
Hallo Fréderique,

Welkom op het forum van De Wereldfietser!
FrederiqueJohanna schreef:[...] alleen we kunnen geen goede fietsroute vinden. Een cruciaal punt!

de ANWB winkel, boekenwinkels waar ze vroeger altijd fietsboekjes verkochten en tips van vrienden/familie waar ik routes zou kunnen vinden hebben allemaal niet geholpen. Ook heb ik tot nu toe nog geen één andere winkel gevonden waar ze fietsroutes buiten Nederland verkopen
Dan wordt het hoog tijd dat iemand je op de Europafietsers wijst. :) Benjaminse gaat inderdaad rechtstreeks van Maastricht naar Parijs, maar je zou ook meerdere routes aan elkaar kunnen koppelen: Langs Oude Wegen en Lourdes kruisen bv. de Frontlijnroute, die je weer op de Van Goghroute of de Jacobsroute zou kunnen zetten die naar Parijs gaan (de laatstgenoemde niet via de hoofdroute, maar wel met een beschreven alternatief). Het hangt er natuurlijk maar net vanaf hoeveel kilometers je wilt maken, en of je liefst één boekje voor de hele route koopt of niet.

Mocht je niet van online bestellen houden, er zijn ook winkels waar je de routeboekjes van de Europafietsers eerst eens vast kunt houden, Bever oa. Zie het kopje 'Bestellen' op de Europafietsers-website.

Veel plezier met de voorbereidingen,

Carl
Ik reed de route van Benjaminse 2 jaar geleden vanaf Antwerpen.
Mooie route, veel autovrij, maar af&toe wel goed opletten ivm. de lange beschrijvingen uit het boekje.
Een GPS met de route is wel handig.
In het noorden van Frankrijk zijn de campings redelijk schaars, zeker in de buurt van Parijs. Je moet dan misschien wel een beetje plannen...afhankelijk van hoeveel km je per dag rijdt natuurlijk.
http://campingdupavillon.weebly.com/
Dit was een kleine fijne camping, vlak naast de route.
Met een ijskast vol frisse pintjes en ijsjes.
Nummer van je tent op een briefje schrijven en 's morgens afrekenen.
Veel plezier!
FrederiqueJohanna schreef:Hallo allemaal,

een nieuw gezicht hierzo, mijn naam is Fréderique, 19 jaar oud en komend uit een kleine stad in Noord-Holland.

Van de zomer ga ik samen met mijn vriend vanuit Maastricht naar Parijs fietsen. Super leuk en heb al hard aan het trainen natuurlijk, maar er is 1 ding wat ons tegenzit, de route!

Het zit namelijk zo, alles is regelt voor onze fietsreis, een goede fiets, goede voorbereiding qua trainen op de fiets, hotel in Parijs is al geboekt en we zijn druk bezig met het minimaliseren van onze bepakking, alleen we kunnen geen goede fietsroute vinden. Een cruciaal punt!

de ANWB winkel, boekenwinkels waar ze vroeger altijd fietsboekjes verkochten en tips van vrienden/familie waar ik routes zou kunnen vinden hebben allemaal niet geholpen. Ook heb ik tot nu toe nog geen één andere winkel gevonden waar ze fietsroutes buiten Nederland verkopen.

Nu heb ik 1 boekje gevonden die mij misschien gaat helpen, namelijk fietsen naar Parijs of terug van Paul Benjaminse

Hebben jullie ervaring met deze route of een goede tip waar ik een route kan halen? Of andere tips die hier betrekking op hebben?
ANWB heeft niet veel echte fietsgidsen. Ga een keer naar Amsterdam. Daar vind je een keuze aan fietsgidsen bij: http://www.piedaterre.nl http://www.vakantiefietser.nl www.reisboekhandel-alacarte.nl
Hoi,
Of als Den Haag makkelijker is..... Stanley & Livingstone in de Schoolstraat, centrum van Den Haag.
Prachtige winkel!

Groet, Tom.
Allereerst bedankt voor alle reacties tot nu toe.

Als ik het zo lees wordt het dus waarschijnlijk dat boekje wat ik dus gevonden had. Fijn Hanna dat ik hem evt kan overnemen, ik ben morgen weer bij mijn vriend en dan zal ik het er even hebben :)

Verder begrijp ik dus dat we onderweg even moeten opletten voor supermarkten en fijn om te weten dat er dus wel een paar campings zijn, we zitten nog te twijfelen of wij vanuit de laatste stop in België in één keer doorrijden naar Parijs of nog een keer toppen, dat hangt een beetje af van hoe moe we ondertussen zijn geworden.

Mochten er nog meer tips zijn rondom dit boekje of een route hoor ik het graag natuurlijk.
Er zijn een heleboel campings tussen Chimay en Parijs hoor. Ik tel er in mijn Guide FFCC, een boek waar alle 9333 campings van Frankrijk in staan, een stuk of 25, maar niet allemaal strak langs de route. Er zjin er in ieder geval een boel in de buurt van Laon en afgaande op de verbouwing van een paar jaar geleden dnek ik dat de (mooie) camping van Hirson open is en in prima staat.
Als je een tweedehands boekje koopt let dat op het jaar van uitgave. De kaartjes zullen grotendeels nog wel kloppen maar andere zaken willen nog wel eens veranderen.
FrederiqueJohanna schreef:we zitten nog te twijfelen of wij vanuit de laatste stop in België in één keer doorrijden naar Parijs of nog een keer toppen,
Dat is toch zo'n 200 km? 8)
Leon schreef:Dat is toch zo'n 200 km? 8)


Was van plan om net voor de grens stiekem een motortje in te bouwen, maar ik denk dat het in dat geval dan een camping wordt ;)
Limburg-Parijs heb ik ook een keer gefietst, ik heb destijds de oostelijke ardennenroute naar Luxemburg genomen. Niet de kortste route maar wel redelijk vrij van gemene steile klimmetjes. Vanaf Eupen gaat de weg geleidelijk omhoog, na Baraque Michel gaat het weer redelijk gestaag naar beneden. Vanaf Luxemburg over de meest logische wegen via Verdun en Châlons-en-Champange.
Route heb ik opgenomen, zie http://www.gpsvisualizer.com/display/20 ... 7-map.html en http://www.gpsvisualizer.com/display/20 ... 7-map.html

Nadeel voor veel mensen is denk ik wel dat het grotendeels over N wegen gaat, geen fietspaden.
bast1aan schreef:Vanaf Eupen gaat de weg geleidelijk omhoog, na Baraque Michel gaat het weer redelijk gestaag naar beneden.
De N68 daar is wel de laatste weg waar ik voor mijn lol ga fietsen. :shock:
En hij klimt echt 400 meter.
Als je van Eupen naar de andere kant van die bult moet fiets dan langs het stuwmeer, naar Ternell, steek over en neem de hafverharde weg naar Sourbrodt.
Wij hebben vorig jaar, begin mei, de route van Benjaminse gefietst. In eenvoudige hotels of B&B. Goede route, wel met GPS gefietst. Plan een stop bij Abbaye de Scourmont. Daar is een proeflokaal van Chimay. Supermarkten geen probleem, maar wel de gelegenheid pakken. Dus als je een supermarkt ziet boodschappen doen, niet wachten tot het volgende dorp.

Hoe gaan jullie terug? Vanaf Paris Gare du Nord kan je de trein naar Maubeuge nemen, gaat eens per twee uur. Dan 13 km fietsen naar Quevy in België. In Quevy kan je weer verder naar NL.

Afbeelding
Koningsdag 2016 Hagel en sneeuw op onze fietstocht over een oude spoorbaan
Afbeelding
Voldoende picknickplekken (tussen Battice en Jeneffe en Condroz)
Afbeelding
Bloeiend koolzaad in Noord-Frankrijk
Afbeelding
La cathédrale Notre-Dame de Laon (in de bovenstad, lunchpauze plannen, lopen naar boven)
FrederiqueJohanna schreef:de ANWB winkel, boekenwinkels waar ze vroeger altijd fietsboekjes verkochten en tips van vrienden/familie waar ik routes zou kunnen vinden hebben allemaal niet geholpen. Ook heb ik tot nu toe nog geen één andere winkel gevonden waar ze fietsroutes buiten Nederland verkopen.
De ANWB winkel heeft niets te bieden voor vakantiefietsers, maar is vooral gericht op automobilisten die - als ze al kamperen - een caravan of camper gebruiken en soms een paar fietsen meenemen om een paar dagtochtjes te maken. Op Franse campings kom je ze vaak tegen.
FrederiqueJohanna schreef: hotel in Parijs is al geboekt
Heeft dat hotel ook toegezegd dat de fietsen op een veilige plek kunnen staan (in een garage, op een afgesloten binnenplaats, in de kelder, vergaderruimte, bezemkast of op de kamer - in het laatste geval hoop ik dat jullie niet 5 trappen op moeten)?
FrederiqueJohanna schreef:Nu heb ik 1 boekje gevonden die mij misschien gaat helpen, namelijk fietsen naar Parijs of terug van Paul Benjaminse
Carl schreef: Dan wordt het hoog tijd dat iemand je op de Europafietsers wijst. :) Benjaminse gaat inderdaad rechtstreeks van Maastricht naar Parijs, maar je zou ook meerdere routes aan elkaar kunnen koppelen: Langs Oude Wegen en Lourdes kruisen bv. de Frontlijnroute, die je weer op de Van Goghroute of de Jacobsroute zou kunnen zetten die naar Parijs gaan.
Hieronder een pagina uit de gids 'Fietsen langs de Frontlijn' met een overzicht van Nederlandstalige fietsroutegidsen met routes door Noordoost Frankrijk.

Afbeelding
Bert van Sprang schreef:Begin mei de route van Benjaminse vanaf Maastricht naar Parijs gefietst. Was erg mooi, tot kort voor Parijs (bijna) verlaten landschap. Voor koffie met gebak en een supermarkt zul je van de route af moeten!
Gebak haal je 's ochtends bij de boulangerie (die vanaf het begin van de middag meestal urenlang gesloten is), koffie bij de bar-tabac, waar je ook je elders gekochte taartje op mag eten. Cappuccino is in Frankrijk slecht verkijgbaar (of wordt met slagroom bereid), maar een grand café crème is een uitstekend alternatief ('grand' is een normaal kopje, zeker geen halve liter zoals bij de Britten en Amerikanen. Anders krijg je café crème in een espressokopje). Je kunt in principe ook koffie drinken bij een restaurant, maar dan word je soms weggestuurd met de verontwaardigde mededeling: 'Mais non, c'est une restaurant!'. Tussen 11 en 15 uur kun je sowieso beter geen koffie gaan drinken op terrassen waar wijnglazen op de tafels staan: dan is men bezig met het voorbereiden, serveren of opruimen van de belangrijkste maaltijd van de dag en ben je een barbaar als je alleen koffie komt drinken. Rond die tijd kun je het beste een flink stuk fietsen, want dan zijn de Franse wegen het rustigst.

Supermarkten staan meestal op bedrijventerreinen of bij ringwegen en rotondes buiten de dorpen. Vaak staat op borden dat er 5 of 10 minuten verderop een supermarkt is: dat is dan 5 of 10 minuten met de auto over een drukke weg.
Leon schreef:Er zijn een heleboel campings tussen Chimay en Parijs hoor. Ik tel er in mijn Guide FFCC, een boek waar alle 9333 campings van Frankrijk in staan, een stuk of 25, maar niet allemaal strak langs de route.
Hebben jullie een gps of smartphone, dan kun je daar de campings opzetten m.b.v. Archies.
Leon schreef:De N68 daar is wel de laatste weg waar ik voor mijn lol ga fietsen. :shock:
N-wegen zijn overal een gruwel voor fietsers. Ook D-wegen met een laag nummer (1 of 2 cijfers) kunnen erg druk zijn.
Boekje van Benjaminse heb je niets aan.
Bij Europafietsers de track downloaden en voor de campings Archie downloaden.
Veel plezier.
ANDO schreef:Boekje van Benjaminse heb je niets aan.
Bij Europafietsers de track downloaden en voor de campings Archie downloaden.
Veel plezier.
Dit lijkt een reactie van iemand die de route niet gefietst heeft…
Zo’n 10 jaar geleden de route gefietst, weliswaar niet kamperend, maar om nu te zeggen dat je niks aan het boekje hebt, lijkt me echt flauwekul.
Beste Wim Kanters ,
Wedden van wel ?
En nog kamperend ook.
ANDO schreef:Boekje van Benjaminse heb je niets aan.
Bij Europafietsers de track downloaden en voor de campings Archie downloaden.
Veel plezier.
Aan de verkoop van fietsgidsen is al een aantal jaren te merken dat er steeds meer free riders zijn, die wel de gps-tracks downloaden maar niets bijdragen aan de totstandkoming ervan. Het resultaat zal zijn dat er in de toekomst helemaal geen fietsgidsen meer gemaakt worden en er ook geen tracks meer te vinden zijn die enigszins up-to-date en betrouwbaar zijn.

De routes van Benjaminse worden overigens niet door de Europafietsers gemaakt. Wel is er op hun site een link te vinden naar de site van de auteur en dat geldt voor nog veel meer fietsgidsen.

Bij Archies zijn heel veel campings te vinden, maar in de fietsgidsen staan ook nog kampeergelegenheden die bij Archies ontbreken, vaak ook met info over aanwezige voorzieningen en kampeertarieven voor fietsers.

Als je echt totaal niet geïnteresseerd bent in de natuur- en cultuurhistorische achtergronden van een gebied en je er alleen maar snel doorheen wilt fietsen, of ervan overtuigd bent dat je alle praktische informatie net zo makkelijk uit je smartphone kunt halen, kun je die gidsen inderdaad thuis laten liggen. Maar als je ze helemaal niet aan wilt schaffen, wees dan sportief en bedenk zelf een route. :?
keesswart schreef:
Leon schreef:De N68 daar is wel de laatste weg waar ik voor mijn lol ga fietsen. :shock:
N-wegen zijn overal een gruwel voor fietsers. Ook D-wegen met een laag nummer (1 of 2 cijfers) kunnen erg druk zijn.
Vind ik wel meevallen, specifieke fietspaden/voorzieningen en fietsroutes in het buitenland zijn dikwijls van bedroevende kwaliteit. Zeker in de Ardennen en Champange-streek is het niet zo druk, als je een beetje door wil fietsen en niet veel voorbereiding hebt getroffen vind ik een hoofdroute dikwijls de beste optie. Niet gezegd dat dat voor iedereen (en in het bijzonder TS) geldt natuurlijk! En dichter bij grote steden wordt het vanwege drukte natuurlijk snel een ander verhaal.
Leon schreef: Als je van Eupen naar de andere kant van die bult moet fiets dan langs het stuwmeer, naar Ternell, steek over en neem de hafverharde weg naar Sourbrodt.
Dat ziet er wel mooit uit! Zeker zo pal over de Haute Fagnes.