Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke grid gebruik ik voor GPS coordinaten uit boekje Overnatning i det fri - Forum Wereldfietser

Welke grid gebruik ik voor GPS coordinaten uit boekje Overnatning i det fri

Ik ben voornemens om in Denemarken te gaan fietsten en daarbij gebruik te maken van het boekje Overnatning i det fri. Nu het volgende: in het boekje staan GPS coordinaten zodat de overnachtingsplek gemakkelijk gevonden kan worden. Ik ben in het bezit van Garmin Oregon, maar ik weet niet welke grid ik moet instellen om de coordinaten te kunnen invoeren. Een reeks uit het boekje ziet er als volgt uit: 54.81664223 9.299596262. Ben aan het experimenteren geslagen, het enige dat ik gevonden heb is een omrekenhulpmiddel op de website javawa.nl
Hier kan ik de coordinaten invoeren zodat het wordt omgevormd in h ddd mm.mmm, die ik dan kan invoeren in de Garmin. Dit is omslachtig natuurlijk. Iemand enig idee hoe ik de coordinaten direct kan invoeren?

Bedankt voor lezen en meedenken
Deze vraag kun je denk ik beter hier stellen:
https://forum.gps.nl/
Op mijn GPSmap 62st gaat het als volgt:

<menu><menu>
<stel in>
<positie weergave>
<positieformaat>
en dan kïezen voor "hddd,ddddd "

De "h" staat voor halfrond: N (noord) of E (oost)

Ik neem aan dat dit op een ander type Garmin op een vergelijkbare manier gaat.

(achter de laatste d komt het graad symbol (het superscript nulletje) maar ik weet zo gauw niet hoe ik dat in dit antwoord krijg).
Deze getallen invoeren zal toch ook wel op de Garmin kunnen invoeren. Bij instellingen gekeken?
Ja gekeken. Bij positieweergave kun je kiezen welk grid je wilt gebruiken. Je krijgt dan een template waar je de reeks kunt invoeren. Tot nu toe niets gevonden waar de reeks in de template past. Moet toch kunnen?
Hier moet het te vinden zijn.
54.81664223 9.299596262: Frosley Plantage bij Flensburg in de buurt?
Dit is inderdaad hddd.dddddº , zie ook http://www.mywaypoint.nl/page/faq/artikel/280
Op je Oregon bij Positieweergave te vinden zoals hiervoor al aangegeven.

Let op, in het boekje wat je noemt worden ook posities gegeven in andere formaten zoals UTM (in mijn versie van enige jaren geleden zie blz. 146, Find vej med GPS). (bij positieweergave op je gps: UTM UPS).
Als je handmatig invoert in je gps moet je er rekening mee houden dat er dan ook sprake is van N(oord) en O(ost) en dat Oost voor de komma uit 3 getallen bestaat, op je gps ziet het er dan zo uit: N 54.81664° O 009.29959° (en staat gps op Engels dan is O>E 8) )

Bij voorbereiding thuis is het handiger om de waypoint eerst in Basecamp te zetten. Basecamp is daarmee redelijk flexibel en herkent automatisch diverse positieinstellingen. Kopieer dan de waypoints vanuit Basecamp naar je toestel en het gaat goed zonder je druk te hoeven te maken over de gekozen positieweergave. Maak maar eens een willekeurig waypoint aan in Basecamp, open dit en kopieer/plak jouw cijfers (54.81664223 9.299596262) in het balkje positie. Zo kwam ik direct bij Frosley uit. Daarna kun je nog een paar keer via Bewerken>Opties je Positiegrid aanpassen, kijken wat er geberud. Maar let op Basecamp geeft het soms net weer anders weer dan je gps (bijvoorbeeld niet die voorloopnullen bij O/E)

Vul je getallen ook eens hier in: http://www.javawa.nl/coords.html

Ik ga er mee aan de slag. Nu weet ik hoe ik handmatig coordinaten kan invoeren in het juiste grid. Later vandaag nog even experimenteren in basecamp. Ontzettend bedankt voor de uitleg!